Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt begrep lanseres: Kredtur


Anbefalte innlegg

Dette innlegget søker å forklare hvordan enkelte fjellturer kan oppnå hinsidig/uforståelig høy status.

Noen områder og turer viser seg å tiltrekke seg langt flere folk enn andre. Mange av de aktuelle stedene er fine, men ikke nødvendigvis eksepsjonelle eller bedre enn andre steder. Det som hovedsaklig skiller dem fra andre områder og turer, er deres kjendisstatus.

Kjendisstatusen forsterkes gjerne ytterligere etter som årene går. DNT maler på med reklame for stedet, avisene skriver om det og det gis ut bøker om stedet som selger som hakka møkk. Dette genererer stadig flere besøkende, og presset øker på dem som ikke har vært der.

Definisjon av "kredtur"

Kred er en forkortelse for kredibilitet, som betyr troverdighet. Mennesker ønsker gjerne å bli oppfattet som troverdige, eller et bedre uttrykk: bli anerkjente. En som sanker kred søker altså anerkjennelse. For å kunne sanke kred må man kjenne kodene for hva gir kred. Dette fordrer kulturell innsikt og sosiale antenner. Enkelt fortalt går kredsankingen ut på å handle på en måte som andre i en definert gruppe liker. Her og nå er den definerte gruppen ”nordmenn”.

Hvis du vil ha kred i metallmiljøet sier du at du liker de første skivene til Metallica bedre enn de nyeste. Hvis du vil ha kred blant bilinteresserte sier du at du liker BMW bedre enn Toyota. Hvis du vil ha kred blant blindernstudender sier du at du foretrekker Venstre fremfor Frp. Hvis du vil ha kred blant muslimer disser du USA/Israel. Hvis du vil til sengs med en sosialistjente sier du at du foretrekker backpackertur fremfor chartertur. The list goes on and on. Tar dere poenget? Sannsynligvis ikke, men jeg fortsetter likevel…

Man etterstreber altså å gjøre det som anses som "riktig" i en bestemt kultur. Hvis man klarer dette blir man likt i kulturen - man høster anerkjennelse, man sanker kred.

På nasjonalt nivå vil det være slik at et stort flertall av befolkningen har forholdsvis lite peiling på våre naturattraksjoner. I hvert fall vil kunnskapene jevnt over være skrale saker sammenlignet med kunnskapene til folk på Fjellforum. Folk her er å anse som eksperter (og vi merker oss at 90% eller mer av brukerne er menn). Blant folk flest, som i bunn og grunn ikke er interesserte i natur, oppstår det i Norge likevel et press for å gjennomføre enkelte ”obligatoriske” turer. Du er liksom ikke nordmann før du har vært på Galdhøpiggen eller gått over Besseggen.

Folk går på disse stedene, mest av alt, fordi de ønsker kred, derav begrepet ”kredtur”.

Hvorfor ønsker folk kred?

Forskning har vist at mennesker i meget stor grad danner sitt selvbilde og sin identitet gjennom å ”speile seg” i andre. Gjennom tilbakemeldinger fra omverdenen formes våre tanker om oss selv, og vi prøver å justere vår atferd for å unngå negative sanksjoner.

Mennesker ønsker å bli likt av andre fordi egenskapen å bli likt gir oss en rekke fordeler. Vi får lettere venner, lettere jobb, lettere penger, lettere dame osv. Selvpresentasjon er en prosess hvorigjennom vi prøver å kontrollere inntrykket andre mennesker får av oss. Vi presenterer oss på måter som bygger opp under selvbildet vårt (image), og på måter som får møter med andre til å forløpe så smertefritt som mulig.

Hvordan blir man så likt? Det finnes ulike strategier, men én svært sentral er rett og slett å være lik andre – fordi andre liker folk som er like dem selv. Eller for å si det med ordtaket: like barn leker best.

Derfor sanker folk kred ved å mene og gjøre som de andre. Forsøk å omtale en tur på Søre Nål på Knutseggi rundt lunsjbordet på jobben, og du blir sett på som en sær snobb. Fortell om familieturen til Besseggen, og du vil overstrømmes av entusiasme, blide ansikter og bøtter med kred. Dette vil medføre en god følelse inni deg. Du er anerkjent! Neste tur blir til Galdhøpiggen…

Dette er altså forklaringen på hvorfor popularitet genererer ytterligere popularitet, _og_ på hvorfor middelmådigheters popularitet kan vedvare (keiserens-nye-klær-effekten). Jeg mener at kvinner relativt sett er overrepresentert på kredturer fordi disse i større grad enn menn er opptatt av gruppesamhold og å bli likt (les: kredsank).

Eksempler på kredturer:

Kjerag

Prekestolen

Rallarvegen

Aurlandsdalen

Besseggen

Galdhøpiggen

Slogen

Bonusinformasjon

Hva så med oss på Fjellforum? Vi er da ikke så begeistret for Besseggen og Galdhøpiggen? Nei, det stemmer. Vi har nemlig vår egen elite-/ekspertkultur. Vi ønsker ikke å være helt som folk flest. Vi vil ha mer peil og skille oss ut. Vi ønsker å distingvere oss fra bermen, og vise at vi har makt og er bedre enn dem. Den kjente sosiologen Pierre Bourdieu skrev om dette fenomenet i sin bok ”La Distinction” fra 1979.

”…Bourdieu discussed how those in power define aesthetic concepts such as "taste". Using research, he shows how social class tends to determine a person's likes and interests, and how distinctions based on social class get reinforced in daily life. He observes that even when the subordinate classes may seem to have their own particular idea of 'good taste', "...t must never be forgotten that the working-class 'aesthetic' is a dominated 'aesthetic' which is constantly obliged to define itself in terms of the dominant aesthetics..." (kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/La_Distinction ).

Bourdieu oppfant også begrepet “kulturell kapital”(tilegnelse av den smaksdefinerende elitens kultur), og i dette tilfelle er det oss fjelleksperter som er den dominerende klasse. Vi har en smak som skiller seg fra bermens – vi hever oss over dem, og ler litt hånlig av de som synes Besseggen er top notch. Vårt miljø er imidlertid ikke representativt. Det er folk flest jeg snakker om i denne tråd.

Fra nå av kan enkelte av oss altså med vitenskapen i ryggen utbryte: "Haha, se på de idiotene som er på kredtur" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Men er ikke hele Jotunheimen et kredområde?

Jo, hvis vi setter fjellområdene opp mot hverandre er Jotunheimen blant de som gir mest kred. Likevel finnes det alltid nisjer innenfor et fjellområde, akkurat som det gjør innenfor et kulturelt område.

Jeg kan dra en analogi til musikkens verden:

Rock, som Bon Jovi og U2, gir kred blant massene. Lilevel finnes det nisjer innenfor rocken som kun gir kred i mer sære og elitistiske miljøer. Der ristes det på hodet av Bon Jovi og U2, mens det nikkes anerkjennende når det namedroppes indie underground-band. På samme måte er det med Jotunheimen. Mens Piggen og Eggen gir kred blant massene, finnes det miljøer som for eksempel 2000-metersamlerne, som rister på hodet av disse nasjonalkjendisene mens de ivrig diskuterer Nordre Skarvflytind og Hellstugupiggen seg i mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kredområder er flott! Da får nemlig jeg ha naturen og ikke minst storfisken i "gaukheia" helt for meg selv!

Bourdieu brukt på nordmenns forhold til fjellet var forøvrig en interessant greie. Jeg vil imidlertid tro at det du beskriver som folk flest her først og fremst dreier seg om folk fra middelklassen og oppover. Eller med andre ord, den typiske DNTer. Det er vel nettopp denne klassen som har fottur i fjellet som en av sine typiske smakspreferanser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil imidlertid tro at det du beskriver som folk flest her først og fremst dreier seg om folk fra middelklassen og oppover. Eller med andre ord, den typiske DNTer. Det er vel nettopp denne klassen som har fottur i fjellet som en av sine typiske smakspreferanser?

Der bringer du debatten et steg videre, ved å påpeke at det er problematisk å generalisere "nordmenn" som én kulturell gruppe. Det er jeg selvsagt enig i. For noen vil fjellet være totalt uinteressant uansett. Likevel mener jeg at de største kredturene er så omtalte og myteomspunne at de har gjennomslagskraft også utenfor middelklassen og den typiske DNT-ers grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viss gjennomslagskraft har de nok. Det er jo tross alt ting som den kulturelle eliten definerer som bra. men tror ikke det er en slik "må ha gjort det greie" for store deler av befolkningen. Og mange, som du også nevner, bryr seg ikke i det hele tatt. Og kan ikke skjønne hva som får folk til å utsette seg for slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om svært mange ser på Besseggen som et must, og Galdhøpiggen er selvsagt populær som landets høyeste topp.

Det som skiller kredturister fra andre fjellfolk er at deres hovedmotiv for turen ikke er naturopplevelsen, men simpelthen å "ha vært der". Så kan de legge ut bilde av seg selv på nettet med Gjende og Bessvann i bakgrunnen, slik de har sett bilde av utallige kredsankere før dem. Deretter tar de en tur ned på kafeen, hvor den ubeskrivelige bragden blir heftig diskutert over en latte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor vil du plassere nasjonalikonet Homo Ludens A.N. i forhold til credsamling, og også i forhold til sin motpart Nils Faarlund ? Arne skrev jo i bøkene sine at det viktigste ved turen var et godt sosialt miljø, og at toppen kom i annen rekke. Veien var viktigere enn målet. Kan man tolke det slik at nasjonalikonet vårt kom til et slikt høyt nivå at å samle på topper ble vulgært, og at han fikk større cred ved å arrangere turer som ble kjennetegnet ved at deltagerne hadde godt humør og var venner, selv om det medførte en rigid seleksjon av deltagerne ?

Under juniors tur til et "Hellig" fjell i 1995, gikk jo Faarlund hardt ut og karakteriserte all fjellklatring som "usmakelig jappeaktivitet" og "Hvite manns kolonialisme og utbytting av naturfolk" og ikke minst at klatringen krenket og støtet den delen av urbefolkningen som tror det bor Guder på fjelltoppene. Det siste var litt morsomt i og med at Faarlund er personlig kristen, og burde da strengt tatt følge bibelens påbud om å ikke respektere avguder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig hvis den meget ivrige fjellklatreren Faarlund har karakterisert "all fjellklatring som usmakelig jappeaktivitet".

Det var vel forøvrig ikke gudene på toppene Faarlund ville respektere, men heller folka som trodde på dem. Fullt forenlig med kristendom det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turrenn som Birken og andre massemønstringer i naturen er også soleklare eksempler på kredsank. Folk er med utelukkende fordi det er en enorm saueflokk der sammen med dem, og fordi det er snakkis i miljøene de vanker. Håper jeg ikke støter noen når jeg sier at jeg blir direkte kvalm av denne siden ved menneskeheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er med utelukkende fordi det er en enorm saueflokk der sammen med dem, og fordi det er snakkis i miljøene de vanker.

Her skjærer du en del tusen mennesker over feil kam.

Blant de som stiller en gang på Birk'en og lar det bli med det er det nok mange som bare skal ha skalpen i beltet.

De som deltar år etter år har helt andre motiver for å delta.

For min del kan du gjerne bli kvalm av dette, men det er vel neppe skadelig for noen som helst - ei heller deg? Snarere tvert om. Selv de tusener som bare er ute etter kred vil jeg anta legger ned noe trening, kommer seg ut i frisk luft, blir i bedre form, blir mindre syk osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, her burde moren min kjenne seg igjen! :P

Hun er typen som blir lett påvirket av Fjell og Vidde og hvor hennes mange venninner har gått på tur hen i sommerferien. Derfor er turønskene hennes ofte kjente turer som hun kan skryte av og diskutere sammen med venninnene senere. Det har blitt Besseggen, Glittertind, Galdhøpiggen, Hardangerjøkulen 17. mai, Hvalsafari, Hornelen, Skåla, Slogen, Rasletind, Gaustatoppen og Prekestolen det har gått i. Det er nærmest en vedtatt sannhet at man bare MÅ gjennomføre enkelte kredturer før man går i graven. Ofte ser man ikke at det finnes flottere turer og perler litt utenfor siden av stien der kredsankerne ferdes. Hun liker andre turer også, men helst de som er mest omtalt i diverse reisebøker og som hun har fått anbefalt av venner og kjente. Det samme er det med attraksjoner som Eiffeltårnet, Disneyland og Nidarosdomen. Man drar ofte til steder der alle andre har vært, og må vente i laaange køer... Derfor blir det alltid julekort med bilde av familien på Besseggen, Galdhøpiggen el. når året er omme.

Sturla S skrev:

For min del kan du gjerne bli kvalm av dette, men det er vel neppe skadelig for noen som helst - ei heller deg? Snarere tvert om. Selv de tusener som bare er ute etter kred vil jeg anta legger ned noe trening, kommer seg ut i frisk luft, blir i bedre form, blir mindre syk osv osv

Jo, hovedmotivet er oftest å komme seg ut i frisk luft og nyte den vakre naturen. Men turen velges etter hva som er mest kjent og det som gir størst kred i det sosiale miljøet. Jeg mener ikke at feks Besseggen er en dårlig tur, men folk blir ofte blendet av turforslagene i fjell og vidde eller bak kvikk-lunsjen, i tillegg til hva som er mest aktuelt å skryte av til venn(inn)egjengen.

Mennesker er apekatter. :D

Mye temarelevant stoff i denne tråden også: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=15862&view=next

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skjærer du en del tusen mennesker over feil kam.

Blant de som stiller en gang på Birk'en og lar det bli med det er det nok mange som bare skal ha skalpen i beltet.

De som deltar år etter år har helt andre motiver for å delta.

For min del kan du gjerne bli kvalm av dette, men det er vel neppe skadelig for noen som helst - ei heller deg? Snarere tvert om. Selv de tusener som bare er ute etter kred vil jeg anta legger ned noe trening, kommer seg ut i frisk luft, blir i bedre form, blir mindre syk osv osv.

Neida, Birken er ikke det første man bør angripe hvis man vil endre samfunnet til det bedre. Jeg synes bare at det bærer preg av massesuggesjon, og det er ikke bra. Jeg har hundre ganger mer respekt for en person som går Birken alene uken før, eller kanskje finner seg en tilsvarende tur et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig innlegg, 500fjell. Det er nok mange som kjenner seg igjen, på lik linje med moren din. Men kredsankere vil nødig innrømme noe, for selv om kredturer gir kred gir det ikke mye kred å få rykte på seg som en etterdiltende sau i flokk :D

Besseggen er selve skrekkeksempelet på hvordan det går når folk helt ukritisk tror på hypen. Turen er særs middelmådig. Jeg husker jeg hadde med en bekjent på på Valdresflyen en gang, og vedkommende spurte hvor Besseggen var. Dette var en "topp" som vedkommende lenge hadde drømt om, og det eneste navn vedkommende var kjent med i området. Da jeg pekte ut den stusselige knausen og kredmagneten i landskapet, ble vedkommende dypt skuffet og la umiddelbart turplanene på hyllen. Det synes jeg var et sunnhetstegn.

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg som "fjellekspert" har fått spørsmål fra lattewankers om hvorvidt Besseggen er en fin tur:

- Nja, den er grei nok. Men du går i kø der, og det er mange finere steder i området.

- Men hvorfor er den så populær da, hvis den ikke er den beste turen?

- Sukk, du burde heller gå....

- Nei, jeg og venninnene mine har hatt planer om Besseggen lenge.

- Ja, men...

- Nei, det blir Besseggen. For der har Nina og Camilla vært. Det er bilder av det på Facebook.

- Ja, men...

- Dessuten blir det for risikabelt å gå på ukjente steder.

- Nei, ikke nødven...

- Vet du noe om det er mye kø til båten?

- Neida, bare et par hundre meter.

- Åh, så dumt da

- Ja, men jeg sier jo....

- Vil du se bildene fra da Mona og jeg var på Prekestolen?...

- Nei, nå er det faen meg nok as, din sau i flokk! Du går bare kredturer

- Fy søren, noe så sjofelt! Vennskapet er over!!!!!!!!!!!! *marsjere ut*

(ikke lett å være individualist med hederlige motiver :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erling 12 skrev:

Eksempler på kredturer:

Kjerag

Prekestolen

Rallarvegen

Aurlandsdalen

Besseggen

Galdhøpiggen

Slogen

.

.

.

Kjenner mange turfolk som aldri har vært på Slogen.

Som knapt vet hva Slogen er for noe.

Du kunne ha strøket denne fra lista di Erling 12

.

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=9561&highlight=med+dronninga+++slogen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tema.

MEN:

Jeg har ikke tenkt så mye på at "folk flest" går Besseggen, Galdhøpiggen og de andre nevnte stedene for å oppnå kred. Jeg har tenkt at de går der fordi det er fine turer og fordi det er lett tilgjengelig både med tanke på adkomst og at det er lett å skaffe info. "Piggen" og "Eggen" var også av de første stedene i Jotunheimen jeg besøkte og det var vel der jeg fikk mersmak. Jeg gjorde ikke det for å få kred på noe vis. Det hadde jo vært litt rart å starte med Hinnotefjellet. Hvis jeg skal til Sunnmøre, vil jeg antakelig starte med en av de kjente toppene for å få en slags oversikt over området og hva som finns der.

Jeg samler topper, men gjør dette for min egen del. Mulig det gir kred i 2k-miljøet, men det er ikke motivasjonen. Randokjørere og klatrere bare gliser av det. I de miljøene er det henholdsvis om å gjøre å kjøre brattest blant de tøffeste og ha breiest ski blant flasherne og å klatre mest seriøst blant de tøffeste og å ha mest finurlig utstyr blant flasherne.

Jeg har også syklet og gått noen birkebeinere. Aldri for å oppnå kred. Det siste birkebeinerrittet var jeg mest på for å fullføre et rundt antall ganger. Ikke fordi jeg hadde så lyst. Ikke for å få kred av andre. Det kan kanskje sammenliknes med å ha igjen bare uinteressant topper i toppsamling. For noen av oss handler det om å gjøre ting komplett. Kall det gjerne galskap.

Jeg er imidlertid at noen går enkelte turer for å få kred, men jeg tror ikke dette det er stor del av de man ser i fjellet som gjør det pga dette. Jeg tror det er opplevelsen som lokker enten det er pga naturen eller det sosiale. Ser ingen grunn til å være nedlatende overfor de som går mainstreamrutene og har ingenting i mot å svare på banale spørsmål om disse turene eller spørre banale spørsmål og steder jeg ikke er kjent selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare går, klyver, klatrer, går på ski - slakt og bratt, osv. Og koser meg med det. Gjesp, snart lunsj.

Ja, Essem bare er, og spør seg sjelden hvorfor. Det er sikkert bare tilfeldig likkavæl. Det er gjerne dem som "bare" gjør ting uten å reflektere nærmere over det, som havner i flokken. Go with the flow, eller minste motstands vei som det også kalles. God lunsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tema.

MEN:

Jeg har ikke tenkt så mye på at "folk flest" går Besseggen, Galdhøpiggen og de andre nevnte stedene for å oppnå kred. Jeg har tenkt at de går der fordi det er fine turer og fordi det er lett tilgjengelig både med tanke på adkomst og at det er lett å skaffe info. "Piggen" og "Eggen" var også av de første stedene i Jotunheimen jeg besøkte og det var vel der jeg fikk mersmak. Jeg gjorde ikke det for å få kred på noe vis. Det hadde jo vært litt rart å starte med Hinnotefjellet. Hvis jeg skal til Sunnmøre, vil jeg antakelig starte med en av de kjente toppene for å få en slags oversikt over området og hva som finns der.

Jeg samler topper, men gjør dette for min egen del. Mulig det gir kred i 2k-miljøet, men det er ikke motivasjonen. Randokjørere og klatrere bare gliser av det. I de miljøene er det henholdsvis om å gjøre å kjøre brattest blant de tøffeste og ha breiest ski blant flasherne og å klatre mest seriøst blant de tøffeste og å ha mest finurlig utstyr blant flasherne.

Jeg har også syklet og gått noen birkebeinere. Aldri for å oppnå kred. Det siste birkebeinerrittet var jeg mest på for å fullføre et rundt antall ganger. Ikke fordi jeg hadde så lyst. Ikke for å få kred av andre. Det kan kanskje sammenliknes med å ha igjen bare uinteressant topper i toppsamling. For noen av oss handler det om å gjøre ting komplett. Kall det gjerne galskap.

Jeg er imidlertid at noen går enkelte turer for å få kred, men jeg tror ikke dette det er stor del av de man ser i fjellet som gjør det pga dette. Jeg tror det er opplevelsen som lokker enten det er pga naturen eller det sosiale. Ser ingen grunn til å være nedlatende overfor de som går mainstreamrutene og har ingenting i mot å svare på banale spørsmål om disse turene eller spørre banale spørsmål og steder jeg ikke er kjent selv.

Det var det jeg også tenkte. Det må være en kategori folk som ikke velger de kjente stedene bare for å ha vært der, men fordi de kanskje ikke er så kjent med fjellturer at de kan finne på noe på egenhånd. Da er det naturlig å gå til de kjente turene. Kanskje blar man litt på websiden til DNT og der blir akkurat de turene best presentert.

For min del har jeg bare gått Aurlandsdalen av de nevnte kredturene. Grunnen til det er at jeg leste at det skulle være en av de vakreste turene i landet og da følte jeg at jeg skulle savne noe om jeg ikke hadde vært der. Dessuten passet det bra for en helgtur. Men jeg blir også helt fornøyd om jeg finner noe som ikke har noe status hos andre. Jeg tror forresten ikke at jeg har fått mer status av å ha gått Aurlandsdalen. Skryter kanskje ikke nok om det under lunsjen.

Ellers har jeg mange ganger vært helt nord i nord-Norge uten å ha følt behov for å være på Nordkapp, som er et meget dyrt kredd-mål, spesielt for turister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De største kredsamlerne er vel muligens de som frekventerer Fjellforum (inkludert meg selv) og legger ut turrapporter og skryter om fine, harde og luftige turer som bare MÅ oppleves!

Det er også interressant å se at Erling12 kritiserer saueflokken og de som samler kredturer i denne tråden og samtidig disser bygdefolk (i en annen tråd) som ikke har vært på en hver topp i sitt lokalmiljø, men som kanskje går den samme turen opp til flere ganger i uken bare for å være ute i naturen, få frisk luft og trimme kroppen, uten at turen tilfører noe som helst på en samle-liste. :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er merkelig at "den gemene hop" og DNT vandreren blir hengt ut i denne tråden her og spesielt av de største kredsankerne av alle, det er vel neppe noe sted det er samlet flere "Norge-på-langs"-vandrere og toppsamlere enn akkurat er, og hovedmotivet for slike prosjekter er og blir at man lnsker å oppnå en eller annen form for kred.

Det er ikke vits i å gå Norge på langs dersom det ikke er for å få kred, dersom man liker å vandre for vandringens skyld spiller det ikke noen rolle hvor man går.

Det er det samme med alle toppsamlerne, de samler 2000 m topper og fylkestopper og til og med kommunetopper, det er jo ikke vits i å samle topper om det ikke er for å få kred. Dersom man kun liker å gå toppturer for toppturens skyld fører man ikke lister over det.

Og disse kredsankerne over alle kredsankere, de fornøyer seg med å drite ut DNT-folk og "den gemene hop" fordi de er kredsankere. :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.