Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus Power Fuel bensin - Ny flaske og nytt innhold??


Anbefalte innlegg

Jeg fikk en flaske Primus Power Fuel-bensin med Posten fra Fjellsport i dag.

Hva, ny flaske? Og det første jeg ser er at den lekker?? Noen dråper falt av i det jeg tok den ut av pappesken, men det så ikke ut til å ha lekket veldig mye ellers.
Ikke et godt førsteinntrykk for flasken!

Innholdet lukter også noe annerledes enn den vanlige flasken med Power Fuel. Der den gamle lukter mer mot parafin (ish), lukter denne mer som pumpebensin. Har Primus gjort noen grep her? 🤔

Én ting er i hvert fall sikkert. Fremover tar jeg vare på de gamle Power Fuel-flaskene! De er helt konge på tur og lekker aldri, selv i mange minusgrader. Den nye passer heller ikke i pulkboksen min (eurokasse) for fuel og brenner...

Bilde under viser gammel flaske og "ny" flaske.

IMG_1527.thumb.jpeg.28a7f26952d75e3650cfccfe3802aff5.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
dsk skrev (36 minutter siden):

De siste 10 åra har jeg bare brukt alkylatbensin på bensinprimussene mine, stort sett Biltema sin.  Er det noen grunn til å bruke Primus sin?

 

Nei ikke noen annen enn at det er det jeg har brukt og liker formatet på 1Liters-flaskene. Nå har jeg jo en del av de "gamle" Primusflaskene, så jeg kan jo bare fylle på med Biltema-bensin i de eventuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev (1 time siden):

Kan bli interessant å høre om det er noen forskjell på drivstoffet også. Jeg fant ikke noe nytt datablad, men her er et gammelt... så lenge det ligger der.
https://www.primusshop.no/wp-content/uploads/sites/3/2016/08/NO_Primus-PowerFuel-2015.pdf

 

Jeg kan ta en testfyring av begge to side om side en dag. Sannsynligvis er det ikke noe jeg kommer til å merke forskjell på, men vi får se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har fått med meg, er primusbensin ett produkt som kan variere en del i hva man får i flasken.

Siden drivstoffet er beregnet til å bare bli brent i en primus, er det ikke slike strenge krav til spesifikasjoner som bensin beregnet på bruk i motorer (eks. 4-takt alkylat). Det kan forklare luktforskjellen.

Så med alkylat vet man hva man får, med ganske spesifikke krav til innholdet. Men med primusbensin får man bare «noe som brenner» innenfor ett bredt spekter av spesifikasjoner.

Begge deler brenner fint i en primus, men bare den ene kan også brukes i en motor.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Er tom for rensa bensin og prøve å få tak i Primus eller Coleman som jeg kun har brukt til fyring med min Nova brenner. Men disse to er svært vanskelig å få tak, er jeg heldig for jeg tak i flaske eller to. Tenkte å teste biltema sin, men den var utsolgt :-( og det tar noen timer å kjøre frem og tilbake til nærmeste biltema. Har ubegrena tilgang til Alkylatbensin 4T fra Aspen. Den selges på 3 forskjellige steder her jeg bor. Er denne god nok for dere som har studert og testa Alkylatbensin 4T fra biltema etc? Skal på langtur og må ha 5-6 liter med bensin. Funker dette, så gidder jeg ikke å stresse med å få tak i Primus eller Coleman sin rensa bensin.

https://www.westsystem.no/produkt/aspen-alkylatbensin-4takt-5-liter/?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI1IaC-qaqhAMV5gqiAx0KlgBWEAQYAiABEgJRYfD_BwE

https://www.aspen.se/siteassets/produktblad/se/204000se---produktblad_aspen_2_aspen_4_2020-02.pdf

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare testet 4-takt-bensinen fra Jula samt coleman powerfuel. Funker fint begge deler. Jula sin er selvfølgelig mye billigere.

Som @Marius Engelsen skriver over så er det nok strengere krav til alkylatbensin enn til primus-brensel så hvilket merke det er på kanna spiller nok ingen rolle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (5 minutter siden):

Er tom for rensa bensin og prøve å få tak i Primus eller Coleman som jeg kun har brukt til fyring med min Nova brenner. Men disse to er svært vanskelig å få tak, er jeg heldig for jeg tak i flaske eller to. Tenkte å teste biltema sin, men den var utsolgt :-( og det tar noen timer å kjøre frem og tilbake til nærmeste biltema. Har ubegrena tilgang til Alkylatbensin 4T fra Aspen. Den selges på 3 forskjellige steder her jeg bor. Er denne god nok for dere som har studert og testa Alkylatbensin 4T fra biltema etc? Skal på langtur og må ha 5-6 liter med bensin. Funker dette, så gidder jeg ikke å stresse med å få tak i Primus eller Coleman sin rensa bensin.

https://www.westsystem.no/produkt/aspen-alkylatbensin-4takt-5-liter/?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI1IaC-qaqhAMV5gqiAx0KlgBWEAQYAiABEgJRYfD_BwE

https://www.aspen.se/siteassets/produktblad/se/204000se---produktblad_aspen_2_aspen_4_2020-02.pdf

 

 

En jeg kjenner kjører friluftskurs og brenner parken består av Nova og noe Polaris, vi snakker opp mot et 20 talls brennere, han bruker Aspen på de.

(At pakningene i spindel og pumpa ikke er så glad i kulde ned mot -25 og lavere er en annen sak)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ryback skrev (12 minutter siden):

Jeg har bare testet 4-takt-bensinen fra Jula samt coleman powerfuel. Funker fint begge deler. Jula sin er selvfølgelig mye billigere.

Som @Marius Engelsen skriver over så er det nok strengere krav til alkylatbensin enn til primus-brensel så hvilket merke det er på kanna spiller nok ingen rolle.

Strengere krav betyr også at det er krav til sammen setningen/blandingsforholdene av innholdet er nokså lik, uavhening av hvilke merke Alkylatbensin 4T du kjøper? Det vil si at de ikke kan selge det som Alkylatbensin 4T om det feks avviker fra det Felleskjøpet eller Biltema selger? Er ikke noe flink på kjemi og hater å kjøpe noe nytt om jeg ikke 120 % sikker på at det er det samme som jeg har kjøpt og kjenner fra før :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drivstoff diskusjoner har vært relativt hyppige denne vinteren. Flere diskusjoner på både fjellforum og Facebook. 

Personlig har jeg aldri benyttet meg av feks Primus powerfuel, syns rett og slett det er for dyrt. 4T alkylatbensin selges aller fleste steder her i landet å er relativt greit priset. Ligger rundt 40-50kr/L stabilt.

Jeg har fyrt mange forskjellige merker av 4T alkylatbensin som bla Felleskjøpet, Aspen, Circkel-K, Biltema og nå har jeg en kanne fra Blåtind med 4T alkylat. Alle brenner prikk likt. Nestegang jeg trenger 4T alkylat så blir det den første og nærmeste kanna jeg finner til salgs.

Når det er sagt så er det en del å hente på å forvarme brennere med rødsprit. Det gir generelt mindre vedlikehold! 20240207_190445.thumb.jpg.7a5d90d61fe6248846d431c736387ef4.jpgDIsse er nå på sessong to uten vedlikehold å går på en blanding mellom aspen og blåtind(etterfylling).

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker det var en blåfarget alkylatbensin en gang som skapte ne pproblemer i følge forumet her, men jeg bruker mest Biltema, men av og til noe annet hvis jeg bare må kjøpe på en bensinstasjon eller...??
Forvarming med bensin forlanger at man kjører ganske lenge på full guffe slik at sot blir brent bort, der er sprit greiere.  På den annen side så er det som regel full guffe i starten til noe blir ordentlig varmt. :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da har jeg testa Aspen, kjøpte 5 litersdunk til 230 kr. Fikk renska litt og fiksa nåla i samme slengen :-) Nova putra og gikk som den var ny! Ikke noe forskjell her. Blir litt fyring i helga, så satse på at jeg forsatt har øyenbryn og teltet på søndags kveld :-) 46 kr liter som dette ble betraktelig billigere! Dette kan jeg leve med.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kjørte noen koketester på Omnilite Ti-oppsettet mitt i Trangia Triangle med den "gamle" Primus Power Fuel og den nye typen.

Testene er gjort på forskjellige datoer innendørs (stabil temp). Brenneren er fullstendig kjølt ned og dysen er renset mellom hvert forsøk.

image.png.856e422a2f2fcb2aa56fd77e91068ef2.png

Interessant måling på den nye typen. Vesentlig lengre koketid av en eller annen grunn. Jeg tenkte å handle en dunk med Aspen 4T alkylatbensin og teste med den og. Gamle Primus Power Fuel-en får seg en ekstra test bare for å kontrollsjekke.

Den nye utgaven av Power Fuel brant ellers helt fint og jeg innbiller meg at brenneren bråket marginalt mindre med den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (19 minutter siden):

Den nye utgaven av Power Fuel brant ellers helt fint og jeg innbiller meg at brenneren bråket marginalt mindre med den.

Det kan jo godt være at du hørte riktig, lengre tid for å koke tilsier mindre varme og da bør også lyden dempes, gitt ellers like parametre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

FIkk testet på nytt med den gamle Primus Power Fuel-en og Aspen 4t alkylatbensin nå. Det må ha vært noen andre forhold jeg ikke har registrert tidligere som gjorde at det gikk vesentlig kjappere til kok (sikkert varmere vann).

Gamle Power Fuel er fremdeles "best", men det er ikke vesentlige forskjellene. Den eneste bestemmende faktoren her tror jeg må bli lukta. Både Aspen 4T alkylatbensin og den nye Primus Power Fuel lukter vesentlig værre enn den gamle Power Fuel. Litt mer pumpebensin-type lukt og snarvei til hodepine, der gamle Power Fuel lukter mer "rent" og ikke er like sjenerende - Synes nå jeg i hvert fall.

Nå har jeg sannsynligvis nok bensin for sesongen i hus, men finner jeg den gamle Power Fuel i hylla igjen neste sesong blir det nok å dra med seg noen flasker av den.

image.thumb.png.bc34d506fe1c9712519697839323d406.png

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (På 4.3.2024 den 16.23):

FIkk testet på nytt med den gamle Primus Power Fuel-en og Aspen 4t alkylatbensin nå. Det må ha vært noen andre forhold jeg ikke har registrert tidligere som gjorde at det gikk vesentlig kjappere til kok (sikkert varmere vann).

Gamle Power Fuel er fremdeles "best", men det er ikke vesentlige forskjellene. Den eneste bestemmende faktoren her tror jeg må bli lukta. Både Aspen 4T alkylatbensin og den nye Primus Power Fuel lukter vesentlig værre enn den gamle Power Fuel. Litt mer pumpebensin-type lukt og snarvei til hodepine, der gamle Power Fuel lukter mer "rent" og ikke er like sjenerende - Synes nå jeg i hvert fall.

Nå har jeg sannsynligvis nok bensin for sesongen i hus, men finner jeg den gamle Power Fuel i hylla igjen neste sesong blir det nok å dra med seg noen flasker av den.

image.thumb.png.bc34d506fe1c9712519697839323d406.png

Jeg synes lukten av gamle powerfuel minner litt om Swix skirens.. Du kan jo forøvrig snuse litt på Coleman fuel også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes litt spennende ut, men jeg tror ikke jeg tør prøvekjøre primusen på skirens.  Det er ikke sikkert det virker som det renser brenneren 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.