Gå til innhold
  • Bli medlem

Ønsker å overnatte ute, men dårlig rygg. Hengekøy ? Tips/råd


kenny28

Anbefalte innlegg

Jeg har så lyst å gå lange turer og ligge ute i telt. Har prøvd noen ganger men blir så utrolig dårlig i ryggen av å ligge i på liggeunderlag. Noen ganger har jeg vært så dårlig at jeg har vært nervøs for å ikke komme hjem igjen. har opperert rygg for prolaps tidligere(uten hell), så nå har jeg kronisk vondt i ryggen, selvfølgelig er noen dager bedre enn andre, jevnt over så går det bra. Men når jeg ligger dårlig(liggunderlag) så blir det skikkelig "bad".

Dette har til nå vært ett hinder for meg å komme ut i naturen.

Men så har jeg begynt å tenke litt på hengekøy, fant denne på finn : http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=16481802&sid=xz6fdeMfhM0658014&pos=null&tot=null

Han som selger disse skryter av at disse er veldig komfortable. Jeg kan ikke sove i en stilling hele natten, har stort behov for å snu å vri meg mye i løpet av natten for å ikke stivne i ryggen. Sånn at vanlig hengekøy som man ligger i banan stilling hele natten er uaktuelt.

Har og sett på disse :

hennessy hammock :

Jungle hammock : https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=12706

Det er vel kanskje ett must at disse er vantette(i tilfelle regn), har sett at disse har ei presening hengende over, hvordan vil det gå om det blåser med disse ?

Jeg er kun aktiv i vår-høst perioden :shock:

Noen som har erfaringer/tips her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ingen erfaring med slike hengekøyer.

Har du testet "luftmadraser"? Tenker da på F.eks Exped Downmat, Synmat, Airmats? Finnes både til sommer og vinter. Opptil 9 cm tykke. Bruker et slikt selv hele året. Slet og med stiv rygg på camp med vanlig type underlag. Men med Exped sitt så er det går det fint.

Finnes og andre slike merker som f.eks Big Agnes. Dog usikker på om noen tar det inn til Norge.

Exped har de hvertfall hatt på tilbud på Oslo Sportwslager i det siste. Er dog usikker på om de har sommerversjoner som AirMat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale å prøve en lett luftmadrass. Kjøpte en billig og veldig lett en på OBS! sport. Sover mye bedre på den enn noe annet jeg har prøvd. Ulempen er mye blåsing.

Luftmadrass gir dårlig isolasjon mot kulde fra bakken, så om viteren burde det nok noe mer isolasjon til.

Har ikke såvet ute på vinteren på flere år. :shock:

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med slike hengekøyer.

Har du testet "luftmadraser"? Tenker da på F.eks Exped Downmat, Synmat, Airmats? Finnes både til sommer og vinter. Opptil 9 cm tykke. Bruker et slikt selv hele året. Slet og med stiv rygg på camp med vanlig type underlag. Men med Exped sitt så er det går det fint.

Finnes og andre slike merker som f.eks Big Agnes. Dog usikker på om noen tar det inn til Norge.

Exped har de hvertfall hatt på tilbud på Oslo Sportwslager i det siste. Er dog usikker på om de har sommerversjoner som AirMat.

Har exped downmat 7dlx. Helt glimrende å ligge på, ligger nesten bedre på den enn i senga hjemme. Du kan jo prøve 9dlx, den er enda tykkere..

Funker sommer som vinter i og med at dowmat har dun inni (derav navnet..)

Kan ikke anbefale dette produktet nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Kanskje jeg skal prøve ett nytt liggeunderlag.

Er det kvalitetsforskjell på disse to : http://www.fjellsport.no/Product/AcVariant.aspx?AcpId=13.32205334.

http://www.fjellsport.no/Product/AcVariant.aspx?AcpId=13.EX32205091

Har lest at det er en fordel å kombinere to liggeunderlag når man har denne typen underlag. Ett å legge under det andre i tilfelle kvasse kanter og når en sitter rundt bålet(gnister og varme).

Hvilket vil dere da anbefale ? Dette må være minst,tynnest og lettest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvaliteten på de to Exped-underlagene er nok lik, det er vekt og isoleringsegenskaper ved kulde som er forskjellen, -25 grader (syntet) mot - 38 grader (dun).

Liggeunderlag for bruk på berg, bål etc finner du 1cm, riflet så si over alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ene er fylt med syntetisk materiale og det andre med dun. Til tresesongsbruk vil jeg ikke tro det er noe forskell på de. Jeg har med dun, men det ble kjøpt til vinterbruk.

Ta i aller høyeste grad med ekstra underlag, hva som helst gjør nytten. Mye snobberi med liggeunderlag som med andre ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan rulle sammen en bit av en skumgummimadrass 70x50x12cm og bruke den under overkroppen. Veier ca 500 gram. Tar litt plass i sekken, men gir mer variasjonsmuligheter mht liggestillinger. Evt kombinere med andre underlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god natt søvn er viktig ihvertfall for meg.. Ville lagt litt penger i et veldig godt liggeunderlag hadde jeg hvert i din situasjon med vond rygg, helt klart.. exped downmat/syntmat er å anbefale.... Disse er 9cm/7cm høye,, og det er 2 forskjellige størrelser på grunnflaten..

dlx'en er den største av disse.. Vil anbefale og å kjøpe den nye utgaven med integrert pumpe.. Jeg har et slikt og pumper dette opp i løpet av et par minutter.. Jeg brukte litt lennger tid til å begynne med men etter å ha gjort det et par ganger satt teknikken og det var fort gjort.. Lykke til med valget ditt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god natt søvn er viktig ihvertfall for meg.. Ville lagt litt penger i et veldig godt liggeunderlag hadde jeg hvert i din situasjon med vond rygg, helt klart.. exped downmat/syntmat er å anbefale.... Disse er 9cm/7cm høye,, og det er 2 forskjellige størrelser på grunnflaten..

dlx'en er den største av disse.. Vil anbefale og å kjøpe den nye utgaven med integrert pumpe.. Jeg har et slikt og pumper dette opp i løpet av et par minutter.. Jeg brukte litt lennger tid til å begynne med men etter å ha gjort det et par ganger satt teknikken og det var fort gjort.. Lykke til med valget ditt..

ønsker det beste selvfølgelig. Har du en link ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exped-underlagene isolerer og er kjempefine, men hvis ikke isolasjon er så viktig er denne bra:

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=322&prodid=325

Både lett og utrolig kompakt. Når det gjelder luftfylte madrasser og ryggvondt lønner det seg å ikke pumpe dem for hardt. Jeg har ryggproblemer selv, og trives på denne i den varme årstiden.

Skal brukes kunn på sommeråret, så jeg skal sjekke denne ut. takk.

Men tror du den tåler noe "bank" da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle oppblåsbare underlag kan punktere, noe jeg selv har fått erfare. Det er noe drit, men kan lappes i de fleste tilfeller.

Når det gjelder exped sine så er de kjent for å være tøffere enn andre underlag. Jeg har ikke punktert mitt, men det kan jo være vel så mye flaks som at underlaget er solid. Bruk søkefunksjonen til å søke på "downmat" så finner du flere tråder hvor disse underlagene diskuteres.

Hvis du vil ha toppen av exped sine underlag så heter det "exped downmat pump 9dlx". Dette har integrert pumpe, er 9cm tykt og er lengre/bredere enn standardutgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal brukes kunn på sommeråret, så jeg skal sjekke denne ut. takk.

Men tror du den tåler noe "bank" da ?

har hatt et slik selv. Det tåler rimellig mye faktisk. Virker solid det ytterstoffet. men jeg solgte mitt, syntes det var for lite så jeg rullet lett av når jeg snudde meg. Ligger mye på mage.

Jeg er 187cm og litt kraftigere enn "standard" for høyden.

Derfor Exped 9dlx var veldig bra siden det er litt lenger og 9 cm bredere.

Finnes og en versjon som ikke er isolert som heter Exped Airmat som er for sommerbruke. Er 7,5 cm. Den veier mindre enn Downmat og SynMat. Vet ikke om noen har den her i Norge men du kan jo ta kontakt med importør å høre. http://www.utedepot.no

Sjekk og http://www.bigagnes.com/Products/Detail/Pad/AirCore

De tror jeg ikke selges her men kan sikkert bestilles på nett fra USA til en grei pris kontra sammenlignbare her hjemme. Fått mange bra reviews. Lurer på å bestille et slikt selv for å spare vekt kontra Dununderlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å ligge og kose seg i en hengekøye, evt lese litt, er jo deilig. Det er noe helt annet å skulle overnatte i en...

1. Sovestillingene blir begrenset, men er du en som sover hele natta på ryggen går det bra. Det er er dog viktig å få den så stram (flat) som mulig, det åpner for en mer behagelig stilling på siden.

2. Hengekøya beveger seg. Burde testes før man legger ut på tur, slik at man vet man sover greit, selv om det blir bevegelse, særlig ved bytting av sovestilling.

3. Den isolerer ikke, så et underlag/ullpledd burde få plass.

4. Det er en hel liten manøver bare det å skulle komme seg oppi soveposen i en hengekøye. Så blir det virkelig spennende hvis man må på do midt på natta, ut og ned, samt opp og inn i mørke...

Prøv gjerne, men synes det er gode forslag her. Et godt underlag, og evt en skumgummimadrass 70x50x12cm, eller en barnemadrass.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle sammen for tips. Sitter ennå i tenkeboksen. Er i grunnen helt fersk i gamet(nettopp kjøpt meg sekk).

Så jeg driver å lager en LAAAAAANG bestillingsliste over alt utstyret jeg skal ha.

Regner med at det svarer å kjøpe alt over nett. Hadde vært kjekt med en internett side man la inn alle produktene jeg skal handle, så fant siden ut hvor det svarer seg å handle alle produktene. Kan jo ikke bestille en ting her og en ting der :)

Dette med å ha med en skummadrass, vil ikke dette ta masse plass og vil ikke denne sue til seg fuktighet. Da vil den jo bli enda tyngre og jeg ser for meg at den vil begynne å smuldre opp ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å ligge og kose seg i en hengekøye, evt lese litt, er jo deilig. Det er noe helt annet å skulle overnatte i en...

1. Sovestillingene blir begrenset, men er du en som sover hele natta på ryggen går det bra. Det er er dog viktig å få den så stram (flat) som mulig, det åpner for en mer behagelig stilling på siden.

2. Hengekøya beveger seg. Burde testes før man legger ut på tur, slik at man vet man sover greit, selv om det blir bevegelse, særlig ved bytting av sovestilling.

3. Den isolerer ikke, så et underlag/ullpledd burde få plass.

4. Det er en hel liten manøver bare det å skulle komme seg oppi soveposen i en hengekøye. Så blir det virkelig spennende hvis man må på do midt på natta, ut og ned, samt opp og inn i mørke...

Prøv gjerne, men synes det er gode forslag her. Et godt underlag, og evt en skumgummimadrass 70x50x12cm, eller en barnemadrass.

Lykke til.

1. For å ligge flatt er det bedre å ikke ha en veldig stram hengekøye, men heller la den sagge og ligge diagonalt i den. Da blir det tilnærmet flatt. Det finnes egne hengekøyer (bridged) som er laget for å ligge helt flatt (se hammockforums.net for mye informasjon)

2. Enig i at køya beveger seg.

3. De isolerer ingenting. Og soveposen blir komprimert så den isolerer også dårlig. En "mye" brukt løsning er å monterer et dunteppe under hengekøya og bruke (et tilpasset) teppe oppi. Da slipper man både liggeunderlag og soveposeproblemer i køya.

http://hikinghq.net/images/hammock/canoe_blue_quilt.jpg

Ellers kan Exped dlx underlag trygt anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med å ha med en skummadrass, vil ikke dette ta masse plass og vil ikke denne sue til seg fuktighet. Da vil den jo bli enda tyngre og jeg ser for meg at den vil begynne å smuldre opp ?

Skummadrassen kan komprimeres mye med slike:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=54386854

men den tar likevel en del plass. Men den går ned i en stor ryggsekk sammen med mat og utstyr for en uke eller mer. Litt tungvindt å pakke ned, er den. Pakkes den i en plastpose glir andre ting lettere ned ved siden av.

Det dannes kondens mellom skummadrassen og teltbunnen. Jo kaldere bakken/luften er, jo mer kondens. På en ukestur om sommeren vil dette antagleig ikke bli et problem. På våren/senhøsten kan du bruke en fuktsperre/plastsekk (sekk blir glatt å ligge på) dersom det skulle bli et problem. Bruker du et skumunderlag mellom teltbunnen og madrassen, vil kondensproblemet forsvinne. Skal du pakke madrassen utenpå sekken bør den jo pakkes i en tett plastsekk. Smuldre opp gjør den ikke, den er faktisk veldig solid.

Du kan spare vekt ved å bruke sekken som liggeunderlag under bena, altså droppe skumunderlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i visse tilfeller lett for å bli stiv og støl i ryggen, og hypokonderen i meg, mistenker at jeg har Bekhterev

På bakgrunn av dette så har jeg gått til innkjøp av både Synmat og Downmat i den tykkeste utgaven. Jeg har funnet ut at det er sistnevnte som fungerer best for meg. Den gir meg bedre støtte og komfort enn Synmat varianten. Hvorfor, vet jeg ikke.

Den integrerte pumpa i Synmat'en fungerer også dårligere enn posepumpa til min downmat. Dvs de fungerer bra begge, men også her så foretrekker jeg sistnevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hatt et slik selv. Det tåler rimellig mye faktisk. Virker solid det ytterstoffet. men jeg solgte mitt, syntes det var for lite så jeg rullet lett av når jeg snudde meg. Ligger mye på mage.

Det er sant at den er smal. Ikke så lang heller, men man trenger ikke underlag under føttene på sommeren... (er omtrent 2 meter) For meg er det viktigst å ha det litt mykt. Den er solid, men det er klart at alle oppblåsbare kan punktere. Jeg har ligget på min på utallige turer, og ser ikke slitasje på den i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.