Gå til innhold
  • Bli medlem

Alfa bc skisko - dårlig innfesting av bøyle ?


Leiku

Anbefalte innlegg

I dag ble skiskoene mine ødelagt - Alfa skarvet gtx bc. Hadde et lite fall og den ene bøylen blei trukket ut av sålen !! Den andre bøylen er også løs!

Bruker alle produsentene samme såleløsning som Alfa på bc-skisko eller finnes det noen bedre ?

Det viser seg at bøylen bare er stukket inn i sålen, det er kun et lite hakk, ellers ingenting som holder den på plass om den blir løs. Dårlige greier synes jeg, stengene som holder bøylen i sålen burde hatt en liten knekk slik at den holdes på plass selv om den blir løs.

Jeg hadde en strabasiøs retur på noen kilometer i løssnøen, 8-10 minus og kuling. Måtte surre skia fast til skoen med gaffatape, det holdt ei stund. Bra det ikke var noen lang fjelltur, det kunne blitt krise, spesilet om det hadde skjedd med begge skoene. Vurderer sterkt å gå tilbake til 75 mm systemet.

Har noen tilsvarende opplevelser ? 

IMG_2941.JPG

Endret av Leiku
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bøylen løsnet på Crispi Svalvard, de hadde akkurat samme løsning som dine Alfa.

Innfestningen kunne helt klart vært gjort bedre. Bøylen rett inn i gummien med et lite hakk er ikke spesielt imponerende, med tidens tann vil nok bøylen løsne eller falle ut.

Endret av Kristoffer Sandnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myriameter skrev (16 minutter siden):

Hadde et "italienskt" par, der bøylen hoppa halvveis ut, så skeptisk etter det. Leste en blogg fra Grønlandspasning, der bøylen løsna på tampen av turen. BC binding hadde jeg ikke turt å gå med der, og heller ikke hva organiserte turer bruker.

Folk har vel opplevd sålebrudd med 75mm sko også. Ingenting er helt skuddsikker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut at alle bruker den samme såle, etter en rask titt på støvlene fra forskjellige produsenter.  Jeg har et par Crispi Stetind som har samme såle. Ser ut til at dette er en risiko som kommer etterhvert som gummien som dekker kantene av bøylen slites ned ved gange på barmark. Som det fremgår av bildet av tuppen på mine sko, som har vært utsatt for flere kortere turer på asfalt på vei til og fra skigåing. Stein og grus vil resulterer i det samme. Tilsier vel at skoene bør byttes når sålen er så nedslitt at bøyen på kantene av bøylen begynner å bli synlig. Synd siden resten av skoen fortsatt vil kunne ha igjen lang levetid.

IMG_0862.thumb.jpeg.2cf6eabd6e928b28b45af05953dad399.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjell64 skrev (1 minutt siden):

Ser ut at alle bruker den samme såle, etter en rask titt på støvlene fra forskjellige produsenter.  Jeg har et par Crispi Stetind som har samme såle. Ser ut til at dette er en risiko som kommer etterhvert som gummien som dekker kantene av bøylen slites ned ved gange på barmark. Som det fremgår av bildet av tuppen på mine sko, som har vært utsatt for flere kortere turer på asfalt på vei til og fra skigåing. Stein og grus vil resulterer i det samme. Tilsier vel at skoene bør byttes når sålen er så nedslitt at bøyen på kantene av bøylen begynner å bli synlig. Synd siden resten av skoen fortsatt vil kunne ha igjen lang levetid.

IMG_0862.thumb.jpeg.2cf6eabd6e928b28b45af05953dad399.jpeg

Noen som har fått byttet såler på bc skisko?

Hvis bøylen hadde hatt en annen utførelse med noen bøyer og grovere struktur ville den nok sittet fast godt likevel om gummien slites vekk fra kantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (1 time siden):

Noen som har fått byttet såler på bc skisko?

Memento Mori har et blogginnlegg om bytte av såler på BC skisko. Men det tok tid før han fikk skoene tilbake:
https://www.tur1.net/2022/03/30/bytte-av-sale-pa-bc-fjellskisko/

Sålen var svært slitt:

https://www.tur1.net/2021/12/12/nye-bc-ski-og-skoytesko/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leiku skrev (14 timer siden):

I dag ble skiskoene mine ødelagt - Alfa skarvet gtx bc. Hadde et lite fall og den ene bøylen blei trukket ut av sålen !! Den andre bøylen er også løs!

Bruker alle produsentene samme såleløsning som Alfa på bc-skisko eller finnes det noen bedre ?

Det viser seg at bøylen bare er stukket inn i sålen, det er kun et lite hakk, ellers ingenting som holder den på plass om den blir løs. Dårlige greier synes jeg, stengene som holder bøylen i sålen burde hatt en liten knekk slik at den holdes på plass selv om den blir løs.

Jeg hadde en strabasiøs retur på noen kilometer i løssnøen, 8-10 minus og kuling. Måtte surre skia fast til skoen med gaffatape, det holdt ei stund. Bra det ikke var noen lang fjelltur, det kunne blitt krise, spesilet om det hadde skjedd med begge skoene. Vurderer sterkt å gå tilbake til 75 mm systemet.

Har noen tilsvarende opplevelser ? 

IMG_2941.JPG

Ser der ja. Dette må man tydeligvis være forberedt på at kan skje på langtur.

De selger små todelte sprøyter med 5-minutters epoxy, og superlim i 3grams tuber. Om man får tatt ting inn i teltet, varmet opp med brenneren, og vasket delene med rødprit, vil det kanskje gå å gjøre en feltreparasjon?

 

9542A436-D06B-4DB1-9552-0BAC03411568.jpeg

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myriameter skrev (14 timer siden):

Hadde et "italienskt" par, der bøylen hoppa halvveis ut, så skeptisk etter det. Leste en blogg fra Grønlandspasning, der bøylen løsna på tampen av turen. BC binding hadde jeg ikke turt å gå med der, og heller ikke hva organiserte turer bruker

Eg nytta BC over på eigen tur, og har nytta det på andre langturar. Kunne ikkje falle meg inn å gå over med 75 mm når det finnast andre alternativ. 

Det er også mange organiserte turar som brukar BC.

Det ein imidlertid er litt nøye med er å vere sikker på at utstyret er heilt og ikkje har "skjult" slitasje (så godt sikker som mogleg er). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjell64 skrev (13 timer siden):

Ser ut at alle bruker den samme såle, etter en rask titt på støvlene fra forskjellige produsenter.  Jeg har et par Crispi Stetind som har samme såle. Ser ut til at dette er en risiko som kommer etterhvert som gummien som dekker kantene av bøylen slites ned ved gange på barmark. Som det fremgår av bildet av tuppen på mine sko, som har vært utsatt for flere kortere turer på asfalt på vei til og fra skigåing. Stein og grus vil resulterer i det samme. Tilsier vel at skoene bør byttes når sålen er så nedslitt at bøyen på kantene av bøylen begynner å bli synlig. Synd siden resten av skoen fortsatt vil kunne ha igjen lang levetid.

IMG_0862.thumb.jpeg.2cf6eabd6e928b28b45af05953dad399.jpeg

Same er mi erfaring/observasjonar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en knekt bøyle på mine Alfa Skarvet for en del år siden. Skoene var ca 5 år gamle men ikke så mye brukt. Kunne ha holdt i mange år til egentlig. 
Synes egentlig det mest skumle var at dette kunne ga skjedd på langtur, langt borte fra folk. Da kunne det potensielt fått store konsekvenser. Heldigvis hendte det bare noen få km fra vei og på godt bærende skareføre. Det er vel de færreste som tar med reservestøvler på tur.

Endret av esw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eirikw skrev (24 minutter siden):

Jeg har opplevd dette med 2 par Crispi Stetind, riktignok godt brukte. Har løs bøyle på nok en Crispi-støvel, prøver Loctite, takk for tipset!

Tror ikke epoxy vil være den beste løsningen for å lime metal til gummi. 

Hør med en skomaker hva han ville brukt til å lime det.

 

Endret av Kristoffer Sandnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (13 minutter siden):

Tror ikke epoxy vil være den beste løsningen for å lime metal til gummi. 

Jeg har brukt noen liter med epoxy siste årene. Epoxy sitter ihvertfall meget godt på metall, og jeg antar også gummien siden det sitter som støpt på gummibelagt tekstil. Hjelper å skrape/file litt på metallet først, så slipper man en glatt flate.

Den fyller god evt. hulrom, overskudd rundt hull herder og vil gi noe ektra styrke som en hulkil og man slipper områder som ikke herder pga. luft ikke slipper til (dett er er 2-komponent). Det meste av 1-komponent som man dytter ned i ett hull kan man risikere ikke herder eller bruker lang tid på å herde hvis det blir områder med mye lim og/eller dårlig lufttilgang.

Og særlig om man skal reparere noe på tur er 2-komponent som fullherder ganske raskt en fordel.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (22 minutter siden):

Jeg har brukt noen liter med epoxy siste årene. Epoxy sitter ihvertfall meget godt på metall, og jeg antar også gummien siden det sitter som støpt på gummibelagt tekstil. Hjelper å skrape/file litt på metallet først, så slipper man en glatt flate.

Den fyller god evt. hulrom, overskudd rundt hull herder og vil gi noe ektra styrke som en hulkil og man slipper områder som ikke herder pga. luft ikke slipper til (dett er er 2-komponent). Det meste av 1-komponent som man dytter ned i ett hull kan man risikere ikke herder eller bruker lang tid på å herde hvis det blir områder med mye lim og/eller dårlig lufttilgang.

Og særlig om man skal reparere noe på tur er 2-komponent som fullherder ganske raskt en fordel.

 

Epoxy er et godt lim i mange applikasjoner, men det er ikke egnet til alt av bruk.

Tror jeg hadde heller sett på et lim som faktisk oppgir at det vil lime metall mot gummi. Epoxy blir hardt, gummien er myk.

5min epoxy gir deg et lengre justeringsvindu, den er langt fra gjennomherdet etter 5min. Fleste limtyper jeg har brukt oppgir som regel en herdetid på 12-24t.

 

Endret av Kristoffer Sandnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (1 time siden):

Epoxy er et godt lim i mange applikasjoner, men det er ikke egnet til alt av bruk.

Tror jeg hadde heller sett på et lim som faktisk oppgir at det vil lime metall mot gummi. Epoxy blir hardt, gummien er myk.

5min epoxy gir deg et lengre justeringsvindu, den er langt fra gjennomherdet etter 5min. Fleste limtyper jeg har brukt oppgir som regel en herdetid på 12-24t.

 

Der man setter inn metallet i BC sålen er det temmelig hardt og lite bevegelse. Metallet sørger også for en del av det, det begever seg jo ikke. 

Lim som oppgis til å lime metall mot gummi er jo Tec7, men det vil ikke holde i det hele tatt i forhold, har lang herdetid og herder dårlig/tregt når det ikke får en viss tilgang på luft. Kommer bare i store pakker.

Superlim er også oppgitt til gummi og metall. Jeg har 3 grams tube med på tur, men her ville jeg stolt mye mer på epoxyen. 

En lim som gir full styrke etter 12-24t er en ulempe på tur, eksempelet fra locktite har full styrke etter en time, det er jo meget bra.

Tror epoxy er ett meget godt alternativ til akkurat denne bruken, det henger veldig bra på begge deler. Til liming av ren gummi som hvor limfugen skal beveges er det jo andre ting som er beregnet for dette og er fullt fleksibelt (kontaktlim), men i dette tilfellet må man tenke praktisk å ha med  noe som både fungerer, er mulig å bruke i felt, kommer i små pakker og limer godt i det hullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leiku skrev (23 timer siden):

Har noen tilsvarende opplevelser ? 

IMG_2941.JPG

Opplevde akkurat det samme på samme skomodel som du har. Skoene var lite brukt 1 år gamle.  Fikk nytt par av Alfa, men ikke veldig happy med at det samme kan skje igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/7/2023 at 6:47 PM, Leiku said:

Jeg hadde en strabasiøs retur på noen kilometer i løssnøen, 8-10 minus og kuling. Måtte surre skia fast til skoen med gaffatape, det holdt ei stund. Bra det ikke var noen lang fjelltur, det kunne blitt krise, spesilet om det hadde skjedd med begge skoene. Vurderer sterkt å gå tilbake til 75 mm systemet.

Har noen tilsvarende opplevelser ? 

IMG_2941.JPG

Det var veldig uflaks, selv om det kunne vært verre. Sist påske midt i en lang tur fikk jeg revet hele sålen/mellomsålen vekk fra overdelen på en BC-støvel. Jeg hadde mer flaks enn deg fordi jeg nettopp hadde forlatt en betjent hytte da det skjedde og fikk skyss ned til dalen, hvor jeg kjøpte nye støvler. Araldite var tilgjengelig, men jeg ville ikke risikere en reparasjon da jeg fortsatt hadde en lang vei å gå (168km fra Sognefjellet til Finse). Jeg var glad det ikke skjedde oppe på Fortundalsbreen eller et sted mellom Nørdstedalseter og Sognefjellet.

I 2018 hadde jeg en 75mm støvel delaminert like ved Breistølen/DNT Skarvheim. Jeg var igjen heldig som fikk en anbefaling på en mann som bor i nærheten av Hemsedal og som fikset det. Dagen etter var jeg tilbake på tur og kom meg helt til Haukeliseter uten videre problemer. I det minste med 75mm-systemet klemmer bindingen sålen/mellomsålen/overdelen sammen - slik at du kan gå på ski, og støvlene fungerer fortsatt så lenge du ikke trenger å gå ut av bindingen og gå til fots.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante tilbakemeldinger, ikke ukjent problem ser det ut til. Selve skoen til Alfa er svært god, beste jeg har hatt tror jeg. Kunne sikkert vart i mange år til. Har tidligere slitt ut Alfa, Asolo og Crispi med 75 mm såle, hvor jeg har slitt ut selve skoen. En av fordelene med 75mm systemet er at bindingen gir bedre muligheter for nødreparasjon i fjellet. Ser ikke helt hvordan jeg skal få til en brukbar nødreparasjon med BC.

Svaret fra Alfa sko er slik: "Bøylen er fortsatt støpt på samme måte is oene nå unntatt Xplore systemet. Dette er noe som kan skje på sko når man går i løssnø som gjør at man får snø under sålen og skoen/bindningen blir gåendes i spenn."

Jeg går jo mest i løssnø, utenfor løyper. Foreløpig konklusjon er at BC systemet brukes på turskiene, og 75 mm på fjellskiene.....? Litt kjedelig jeg har likt BC systemet på mine Åsnes Nansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer pokker ikke å finne frem til det, men på én av podcast-episodene til Tur og Tøys med Aleksander Gamme og Lars Ebbesen, så er det dybde-episoder med Børge Ousland hvor han nevner at det er noe han fikser på skiskoene sine før det uungåelige skjer... Det er en stund siden jeg hørte de episodene. men jeg ble veldig interessert i å vite om dette var bøyleproblemet som denne tråden handler om eller om det var noe helt annet som jeg ikke husker.

Episodene er definitivt verdt en omlytt, men det har jeg ikke rukket nå for denne trådens hensikt 😁 Kanskje noen finner det jeg prater om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (10 timer siden):

Jeg klarer pokker ikke å finne frem til det, men på én av podcast-episodene til Tur og Tøys med Aleksander Gamme og Lars Ebbesen, så er det dybde-episoder med Børge Ousland hvor han nevner at det er noe han fikser på skiskoene sine før det uungåelige skjer... Det er en stund siden jeg hørte de episodene. men jeg ble veldig interessert i å vite om dette var bøyleproblemet som denne tråden handler om eller om det var noe helt annet som jeg ikke husker.

Fant det ved 15:30 ut i episode 22. Men det er i forhold til sålebrekk i skotuppen på 75mm skisko, så ikke relatert til bøyleproblemet på BC i denne tråden. Det kommer etter prat om bruk av fallskjermline til reparasjon i forkant. Ousland "reparerte" (forsterket) skotuppen hjemme i forkant av turen, med fallskjermline, siden det var lettere enn ute i felt når problemet oppstår. I Ekspedisjonshåndboka skriver han at han foretrekker 75mm binding i forhold til BC på turer over polhavet på grunn av mye overvann og dermed problemer med ising i BC-bindinger.

Endret av Fjell64
Rettet tittelen på boken til Ousland
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjell64 skrev (13 timer siden):

Fant det ved 15:30 ut i episode 22. Men det er i forhold til sålebrekk i skotuppen på 75mm skisko, så ikke relatert til bøyleproblemet på BC i denne tråden. Det kommer etter prat om bruk av fallskjermline til reparasjon i forkant. Ousland "reparerte" (forsterket) skotuppen hjemme i forkant av turen, med fallskjermline, siden det var lettere enn ute i felt når problemet oppstår. I Ekspedisjonshåndboka skriver han at han foretrekker 75mm binding i forhold til BC på turer over polhavet på grunn av mye overvann og dermed problemer med ising i BC-bindinger.

Ah! Da ble det oppklart i hvert fall 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/9/2023 at 10:32 PM, Leiku said:

 

Svaret fra Alfa sko er slik: "...........Dette er noe som kan skje på sko når man går i løssnø som gjør at man får snø under sålen og skoen/bindningen blir gåendes i spenn."

 

Jeg er ikke helt overbevist av dette argumentet, selv om jeg alltid rydder snøen fra bøyleområdet og rillene i sålen før jeg går inn i bindingen.

Swix-skraperen er ideell til dette, fordi der har nesten nøyaktig samme bredde som bøylen.

Swix Scraper.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.