Jump to content
IGNORED

Knappetelt, kneppetelt, kjært barn har mange navn. BRUKSANVISNING

runegutt123
 Share

Recommended Posts

Her er bruksanvisning for knappetelt. Har tatt med 3-duker. fem-duker og 7-duker.

7-duker med vridd toppduk er mye brukt av hær og HV. Bortsett fra at teltet blir mere bukklete, og dermed lettere vanninntrenging, anser jeg vridd toppduk som tullete. Sikkert en sjant som har funnet på denne patenten.

I tillegg til disse kan jeg 9-duker. Dette gir et "Co-telt" med spisst tak og loddrette vegger. Høyde 220 i spissen.

Knappetelt.doc

• 4 weeks later...
  • 2 months later...
Har du mulighet til å dele monteringsanvisning for 9-dukers co-teltet med oss?

Får den skriftlig:

Til toppduk: Knepp sammen tre duker der du legger en av de butte hjørnene på alle tre dukene inn i midten.

Toppduken danner dermed en sirkel/6kant

Midten av denne toppduken blir høyeste punkt.

Så knepper du sammen 6 duker etter hjerandre. Altså slik at de danner et langt stykke tøy.

Knepp så sammen duk 1 og 6

Du har nå fått en sirkel.

Knepp taket fast i sirkelen.

Stenger:

Senterstang/raie 210cm Settes i SIST

Stanger mot vegg. Kan settes utendig 6 stenger/raier a 120-140 cm

Barduner: Minst 6, en for hver veggstang

Lykke til

I tillegg til disse kan jeg 9-duker..

De andre kneppet vi i militæret, men denne kan jeg ikke huske. Mener å huske at 10-duker var et av de faste oppsettene. Ble vel ikke brukt etter rekrutten, da man fjernet duken fra noen og erstattet med fellesutstyr. Var egentlig god nok plass i 7-dukeren, kuk i ræv er jo obligatorisk uansett.

Husker det var noen i leiren som lagde et gigantisk knappetelt av gamle duker fra depotet. Tror de knappet sammen god over hundre til slutt, og måtte ha hjelp av maskinkompaniet for å heise det opp :)

• 1 year later...
Knappetelt har mange fordeler.

Solide, lett å dele vekt mellom beboere, absorberer kondens, isolerer godt, mange størrelser og fasonger mulig, tåler gnister fra bål, lett å skifte en ødelagt duk, etc...

Kjempebra du legger ut dette Rune!

Takker.

Er en av få som ser nytten trur eg.

Sånn går det når man handler en palle nye duker på auksjon. Kammo utvendig, hvite inni.

Lettere enn de vi har i HV.