Vinnerliste
Populært innhold
Viser innholdet med mest poeng fra 05. des. 2022 i alle områder
-
Der har du kjernen i forkjellen mellom fotogrfering og "å ta bilder". Man må lære seg å "lure" kameraet til å gjøre det man vil og produsere det resultatet man ønsker ut fra lysforutsetningene som er til stede i stedet for hva kameraet vil gjøre på egenhånd. Hva som skal til er forskjellig fra kamera til kamera og må øves på ved å bruke utstyret. Foruten dette så er det nyttig å lære seg om komposisjon av et bilde. Det finnes mange "triks" og tommelfingerregler som er nyttige å lære seg. Du vil gjerne kjenne igjen bilder fra en som mestrer dette i at bildene oftere er interessante og "fine". Selv om kameraeutstyret ikke nødvendigvis er av det beste. En som mestrer dette tar gjerne bedre bilder selv med mobilen. (Fortsetter å bruke mobilen som et eksmpel på et dårlig kamera til tross for at de i dag gjerne tar bedr ebilder for folk enn et systemkamera fordi det gjerne automatisk bruker HDR og forskjellige filtere for å "optimalisere" bilderesultatet, men alt lyset skal fortsatt gjennom bittesmå biter av glass hvor det ytterste ligger og gnisser i lomma det meste av dagen....)3 poeng
-
Noen andre som planlegger julefeiringen i Pasviks ødemark? Plannlegger å feiere jul og nyttår i Pasviks ødemark igjen, Ruta er ikke satt enda..Men starter rundt 20 Dec og blir på tur til ca 3 Januar, Andre med samme planer? Jeg bor ikke så langt unna så vil kjøre til Pasvik, kan hente på flyplass, eventuelt være behjelpelig med andre ting og. Ta gjerne kontakt! Tom.2 poeng
-
2 poeng
-
2 poeng
-
VInterteltet ligger i skiposen med 2-delt stang hele året, så der er jeg alltid i boks. Det samme er snor med karabinkrok i midterste pluggfeste i den enden som skal mot vinden. Av "vinteroptimalisering" ellers er at det byttes plass på soveposer og underlag i lagringsplassene. Sommerposer osv blir da lagt der de er minst tilgjengelig og vinterposene får den tilgjengelige hengelagringsplassen. Ellers så er det gjerne en solid gjennomgang av brennerne jeg bruker til flytende drivstoff. Disse er lite i bruk ellers i året og de kjøre derfor gjennom testbrenning og evt vedlikehold. (Jeg gir forøvrig alle brennerne en gjennomgang på denne tiden av året uavhengig av om de normalt brukes sommer eller vinter)2 poeng
-
Skulle jeg handlet etter dine kriterier så hadde jeg valgt Spitsbergen 3 i dag. Men det kommer litt an på hovedbruk/alternativbruk og hva som brukes mest. Jeg handlet ut fra "motsatte kriterier" da jeg i sin tid handlet forløperen til Spitsbergen (Svea) i 4-camp. Jeg skulle hovedsaklig være 2(+) personer og kun sporadisk 1 person. Har brukt 4-mannsutgaven flere ganger på tur alene og synes ikke det sr såååå stor forskjell på oppsett i vind om teltet er 2 pers eller 4 pers. Du må uansett ha en plan og vite hva du holder på med, men det er selvsagt en mindre "kite" å holde på med med et 2/3 enn 4 pers... Min type bruk gjør at jeg har kjempefordel av fortelt i hver ende og derfor også prioriterte det. I tillegg til den åpenbare fordelen om at fotenden av soveposen aldri vil kunne presse innerduk mot ytterduk og overføre fukt så har vi fin lagringsplass i det lille forteltet og så graver vi normalt stor og dyp kuldegrop i det store forteltet. Da har vi både et sted vi kan stå og kle på oss, koke mat i oppreist posisjon og kjøleskap i den ene enden og lagringsplass i den andre. Jeg bruker teltet mye i Finnmark i åpne områder...2 poeng
-
Først av alt: Jeg er på ingen måte uenig i det du skriver bortsett fra at jeg ikke tror temperaturen på kjelen har noe å si (i hvert fall er det veldig marginalt). Forbrenningen av CO til CO2 skjer vel med en temperatur rundt 1500 grader celcius tror jeg. Om kjelen da holder 0 eller 100 grader kan kanskje ha litt å si på akkurat hvor i flammen man kommer under den kritiske temperaturen, men så lenge flammen kommer under denne vil du få CO siden den ikke blir forbrent til CO2. Det var i hvert fall min tankerekke. Jeg har lest hele den artikkelen som består av flere avsnitt fordelt over flere nettsider. Lenken til første avsnitt omhandler både flammekjemi og virkemåten til brennere. Dessverre ser det ut til at backpackinglight.com har "ryddet" mye i nettsidene sine for et par år siden slik at lenker mellom artikler ikke fungerer lenger (og heller ikke lenka du gir over så vidt jeg kan se), men lenka til første avsnitt er: https://backpackinglight.com/stoves_tents_carbon_monoxide/ Som du sier må du være innlogget for å få lest den. Artikkelen er interessant og forklarer på et enkelt og "folkelig" språk prinsippet for forbrenning av hydrokarboner og hvordan man kan får dannet CO. Enkleste måten å få fram alle avsnittene i artikkelen på er å søke på tittelen: "Stoves, Tents and Carbon Monoxide – Deadly or not?" (men som sagt, du må være innlogget for å få lest noe). Slik jeg har forstått det er det egentlig to hovedmåter å få dannet CO. Det ene er ved avkjøling av flammen (egentlig flammetuppene). Det andre er at det ikke blir mikset inn nok oksygen ved forbrenning. Jeg har en misstanke om at det er det siste som er hovedårsaken til CO fra trangiaen (men vet ikke det da). Høye flammer (når brenneren er varm) til tross for at hastigheten på gassene er lav (lavere enn i brennere med trykk) vitner om at det tar tid før all alkoholen får oksygen og blir forbrent. Det skyldes nok at mye (mesteparten?) av fordampingen skjer fra det store hullet i midten på disse brennerne og at oksygenet ikke kommer inn til denne dampen fordi den forbrennes i ringen av damp fra de små hullene utenfor dette store hullet i midten. Så spørs det hva som skjer når man setter en kjele oppå dette da. Nå er det en stund siden jeg leste disse artiklene (bortsett fra første avsnitt som jeg leste om igjen akkurat nå), men jeg mener å huske at man fant en typisk avstand mellom brenner og kjele der CO-produksjonen ble vesentlig mindre (sammenlignbar med uten kjele), og det kan nok være rundt den avstanden du snakker om her, en tomme eller noe sånt. Så å øke avstanden tror jeg nok er lurt på en del kokeapparater som har kjelen mer eller mindre helt nedpå brennerhodet (særlig et par av disse små gassbrennerne jeg har).2 poeng
-
En virkelig flott tur - men lang. Enkelte turer her på Gran Canaria og Puerto Rico, er enkle og lette å gå. For blir det en del slike turer. Først til Norskeplassen og så videre innover eller nedover mot Arguineguin. Andre turer er morsomme, kjekke og byr på en litt annen natur, som turene innover eller nedover til Veneguera. Noen har litt av alt, som turen til Hjermandsplass. Det er likevel en tur som skiller seg ut. Det er turen fra «Cooperativet» i Mogan og tilbake til Puerto Rico over fjellet. Først opp en lang bakke og så en lang tur sørover. Turen fra «Cooperativet» tilbake til «Natural Park» er lang, nesten 24 kilometer, og det er i tillegg over tusen høydemeter. Det er en drøy tur for de fleste, og jeg kvier meg alltid litt på forhånd. Likevel er dette en tur som er verdt alt strevet. Det er virkelig en flott fjelltur på Gran Canaria. Nå er det nok mange som vil mene at turen fra «Mølla» og opp bakken der, med «hylla» som en virkelig utfordring, er mer spektakulær og ellers like flott. Ikke for oss med et lite snev av høydeskrekk. Bergvegg til venstre og stup – rett ned – til høyre, er ikke noe for meg i hvert fall. Jeg foretrekker å starte fra «Cooperativet» hvor bakken er mye «snillere». Det var bare tre av oss i drosjen mot «Cooperativet» i Mogan. Edvin, som turleder, Kjell som offisiell tid og avstands-kontrollør, og meg sånn midt i mellom. Vi snakket med en dame da vi gjorde oss klar til å ta fatt på bakken oppover. Da hun hørte av vi skulle opp 1000 meter og gå 24 kilometer tilsammen, tok hun omtrent bølgen. Hun var imponert. Vi viste jo at det var mange meter opp og tok det med ro. Heldigvis hadde Edvin fått oss opp så pass tidlig , at vi gikk i skygge omtrent til toppen. Nå var stien forbedret siden sist vi gikk her. Noen hadde ryddet og ordnet. Stien, eller Caminoen var nå i god stand, selv om det enkelte plasser fortsatt er mulig å gjøre forbedringer. Vi kom i hvert fall til topps uten problemer, og kunne se tilbake på stien nede i bakken som slynget seg oppover i fjellsiden, Det er ganske godt gjort å gjøre stien så pass grei å komme opp, i det bratte terrenget. Oppe i sola ble det en liten stopp, før vi fortsatte mot Caminoen fra «mølla». Vi diskuterte muligheten for å treffe folkene fra Norskeklubben. De skulle opp bakken og videre til Tauro. I hvert fall ett stykke samme vei som oss. Denne gangen var det mye mer grønne planter og blomster enn det vi har møtt på før. Da var det bare noen trær som var grønne. Nå hadde vi grønne busker og lavendel i blomst langs stien. Nedover mot «to rom og kjøkken» blir det mer og mer skog. Pinjeskogen står ikke tett, men det er likevel skog. Nedenfor «to rom og kjøkken» åpner det seg opp mot dalen under, og stien videre mot Cortadores er lett synlig i fjellsiden nedover. Stien går i svinger og bakker, både nedover og litt opp. For det meste holder den seg på omtrent 900 moh. Det nesten hele tiden bratt ned på den ene siden og av og til ganske bratt opp på den andre, Stien er aldri skikkelig smal, men enkelte plasser har regnet vasket vekk noe av overflaten og laget en renne midt i stien. Denne gangen var vi velsignet med et virkelig bra turvær. Sol, noen skyer inne i mellom, litt vind – enkelte plasser, og passe temperatur. Det ble en skikkelig sommertur, med lukt av pinjene som følge. Utsikten er virkelig god. Det er spesielt å kunne se ned i dalen, samtidig med at stien fremover er synlig i fjellsiden der den slynger seg rundt knauser og inn juv for å runde nok en knaus lengre framme. Det er ikke mange meter i luftlinje, men mange og lange meter å gå. Vi kom fram til platået over Cortadores etter 4 kilometer – fire flotte kilometer. Da hadde vi fortsatt en kilometer fram til veien, og den skulle vi delvis følge fram til Norskeplassen. Det er kjedelig å gå på vei, men det er egentlig ingen annen mulighet enn denne veien for å få med seg denne flotte turen. Spesielt de fire kilometerne fra «To rom og kjøkken» og til Cortadores. Det tok tid å komme til Norskeplassen, og da hadde vi fortsatt tre kilometer ned til «Natural Park». Etter en kor pause, tok vi fatt på innspurten. Det var tre godt fornøyde karer som sto nede ved hotellet og gratulerte hverandre med en greit gjennomført tur. En tur som -igjen- var virkelig var flott.1 poeng
-
1 poeng
-
Tror jeg skjønner hva du sier, at varm gryte også er "kald" i forbrenningsammenheng osv, men.... leser litt hva Valle har skrevet er ikke det samme prosessen der kald gryte kjøler ned spritbrenneren, i noen tilfeller så flammen slukker, i andre tilfeller bare nesten. Om avstand brenner / kjeler skriver han (som alle andre som er sitert til nå vel) ;1 poeng
-
Jeg kan jo også nevne at den artikkelen på backpackinglight.com jeg lenket til over sier det samme. Det kan vel ikke gjøre noe at jeg plukker ut et sitat her. Jeg tar i hvert fall sjansen:1 poeng
-
Fra Westsystem.no under blakk fredag: 1 STK #BE811 Ally 16,5` DR kr. 10990.00 1 STK #BE3122 Ally rep.sett med duk kr. 261.00 1 STK #BE3192 Forsterkningsstripe Grønn 5,5 m x 10 cm kr. 216.00 1 STK #HP0058150 Kanoåre i tre, Furu - 150 cm kr. 374.00 1 STK #B0303625 Ripple kombiåre kajakk/kano kr. 899.00 Null kano-erfaring, kjøpte derfor både vanlig kano-åre og kombi-åre. Aner ikke om lengden på kano åra er optimal for meg (er 182), men derfor jeg kjøpte den billigste de hadde - og har da råd til å gi den bort om den ikke duger.1 poeng
-
Service på brenner, se over at alt er helt og i orden. Gå over skia, ta av lagringsglider og sette inn med ny. Første turen er alltid en kort liten prøvetur (forøvrig gjennomført helga som gikk). Årets skrell var at nye kasser til pulken ikke passa, så her må det trylles frem noen andre før neste runde.1 poeng
-
1 poeng
-
Fant en artikkel her som er åpen, men den er noe mer vanskelig tilgjengelig. Jeg har foreløpig bare myst over figurene og forsto ikke så mye i farta, men den har en CO-kurve der nede (figur 10) som viser akkurat dette med avstand fra flammen og dannelse av CO, og at når man kommer over en viss avstand skjer det ikke lenger noen endring. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5628611/1 poeng
-
Jeg har gått flere turer med to dekk på slep. Veldig bra trening for vinterturer med pulk. Anbefales!1 poeng
-
Har gjort noen kjøp over tid, mye av det er pent brukt eller ubrukt fra finn. Noen oppgraderinger for årets vintersessong eller kjekt å ha. Fra Finn: • Mammut Denali MTI 5-season • Volie aluminium spade • MSR XGK Expedition service kit • MSR fuelflasker • Fjellpulken pulkpose til barnepulk Nytt: • Fjellpulken ekspedisjons sele • MSR Artic pump • Jordan tapetbørste snøbørste/teltbørste • Karbonfiber filt i 5mm, brukes til å lage ny forvarmings filt/veke til brennere. • 2x Nalgene 1L • Vindskjerm fra Biltema, sammenleggbar1 poeng
-
Av og til får man jo dobbelt opp med rabatt på fjellsport, denne gangen med koden godjul, så når jeg da fikk Fjellpulken Xcountry 144 m/drag og sele for den nette summen av 4199,- var det bare å slå til 😄1 poeng
-
Fjellheimen er ikke et dårlig telt, men rette endevegger I innerteltet er gull verdt. Om vinteren er ofte utstyret klumpete og stort. Rett endevegger I innertelt + 20cm mer bredde utgjør veldig mye. Det lille fortelt I fotenden er også en veldig god buffer når det legger seg mye snø på teltet. Det blir aldri kontakt mellom inner og ytterduk og soveposen slipper kontakt med innerteltet uansett hvor stor den er eller hvor høyt liggeunderlaget er.1 poeng
-
Teltpulkposen fra Hilleberg synes ut i fra lengden å kun være tiltenkt tunnelteltene deres, så den teltpulkposen jeg kjøpte inn for å veksle mellom Keron 3 GT og Saitaris har blitt dedikert til Keron teltet. Vinterteltene brukes kun i skisesongen når de kan ligge i/på pulken, og etter siste bruk med påfølgende tørking i april, har Keron teltet ligget klart med tapet stenger i teltpulkposen. Planen er å sy en pose til Saitaris teltet rett over nyåret. Flere fuelflasker er kjøpt inn. Har hatt med biltemas 1 liter flasker tidligere, og kun en eller to fuelflasker, men den tynne plasten i de flaskene gir ikke mye rom for tilit... Vurderte å kjøpe en litt større beholder, men ønsker å kunne spre vekten, og gjerne plassere den så lavt som mulig, og da er det greit med flere mindre flasker. Og når man får kjøpt de brukt i fin tilstand til en forholdsvis billig penge så spiller ikke kosten inn noe særlig i negativ favør. Kjøpte inn en bunt med denne (lett å spleise) https://www.biltema.no/batutstyr/bathengere/vaiere/hmpe-tau-6-mm-x-15-m-2000040263 Og ett sett med disse https://www.biltema.no/bil---mc/laste-og-trekke/tilhengere/tilbehor-til-tilhenger/kapellstrammere-4-punkts-4-stk--2000050095 Og lagde meg litt fjæring for det stive Acapulka draget. Har tidligere brukt kapellstrammerene mellom festet på sekken og draget, men det ble litt knotete i nedkjøringer, og det var litt for mye fjæring selv når den lå dobbelt. Gnagde også endel på bukse/jakke og sekk. Har nå et enkelt "ledd" fra kapellstrammerene, med spenn på ca 4-5 cm før tauet låser/strekker seg. Har klartgjort brennerene for sesongen, og kjøkkenutstyr er lagt klar i egen kasse slik at det bare er å sette den rett i pulken. Like så er bedding, underlag og annet vinterdedikert utstyr lagt klart i egen kasse slik at det er lettere tilgjengelig. Planlegger å kjøpe inn litt kraftig vanntett stoff og sy pulkbager som utnytter plassen i pulken bedre. Ønsker å få GZ'en så langt ned som mulig og redusere potensielle velt. Ellers går det mye og mest i psykisk forberedelse, dvs at jeg tenker på at jeg må få fingeren ut av ræva og komme meg på tur når snøen har kommet. 🤠 Dørstokkmila kan være lang til tider.1 poeng
-
Så kom endelig Keb Endurance 3 stangsett på lager hos Fjällräven igjen, da ble det kjøp. Litt kløning en vindfull kveld tidligere i sesongen ga den ene stangen i enden av teltet noe mer bøy enn optimalt, og reserve stangdelen som medfulgte teltet er allerede brukt opp på en annen kløning🫡 Med det nye settet har jeg plutselig mange reserve stangdeler å ta av, samt at jeg kan kjøre dobbelt sett stenger opp mot vinden i den ene stangkanalen fremover.1 poeng
-
Jeg har lagt alt av turutstyr med vekt inn i et regneark. Itillegg skriver jeg inn kommentarer på hva som fungerer, utstyr som ikke blir brukt, mat som blir til overs etc. Etterhvert har det blitt en fantastisk oversikt over både turer og hva som funker. Den største vektbesparelsen ligger i utstyr jeg kan legge igjen. Det er mye unødig utstyr som er kjekt å ha, som bare blir vekt i sekken. i tillegg er jeg mer bevisst på hva jeg virkelig liker å ha med. Noe av dette utstyret kan sikkert erstattes med lettere utstyr. For min del fungerer noe av dette utstyret så bra at komfort/kvalitet går foran lettere alternativer. Eksempelvis blir Hilleberg unna med på de fleste turene fremfor mitt lettere BA copper spur. En tidligere tipser anbefalte å skrive pakkeliste. Støttes helt klart av meg også👍🏻😎1 poeng
-
Å fysj! Nå fikk jeg rykninger i nesevingene her... Det minner meg litt om gnagsårsokkene som jeg testet og gikk med i 9 dager i sommer (hadde de av om natta da). Jeg heiv de i ovnen på siste hytta. Lukta var da så stram at jeg måtte hive på flere tennbriketter for at flammene skulle få overtaket på dem.1 poeng
-
Den våte ulltrøya som ligg som ei glye mot korsryggen er nett like forbanna ubehageleg som ei hvilken som helst anna våt trøye, og det vert like kaldt så lenge ein har vått tøy mot kroppen, som skal fordampe for å bli tørr. Netting innerst og ull mid, evt syntet mid om ein skal sveitte mykje. Syntet mid trekker fukta vekk frå innerste lag og tørkar raskare enn ull om ein har ei lita lufteglipe under armane. Som å banna i kyrkja å seie dette som borgar i ein ullelskande nasjon, og med Devolden som "næraste nabo", men slik er det no eingong eg opplever det. Ein god gammal fleecevest har av dette blitt ein god venn på dei verkeleg kalde dagane med mykje svetting, til dømes framfor pulken. Då kjem han på utanpå nettingen, eller utanpå netting og ulltrøye. Stinkar etter 14 dg, men så er det jo ikkje noko overordna mål at alle plagg skal lukte rosebed når ein ramlar ned frå fjellet heller vel. Prøvar dog unngå å ha den på i teltet om me er fleire på tur i lag, sjølv om lukta truleg ikkje hadde spelt noko rolle når alle dreg av dampsperresokkar på tiande dagen.. 🙉1 poeng
-
Randulf Valle skriver om spritbrennere i boken "Hvorfor er det så kaldt å være våt" (spm 145): "Også spritbrennere avgir kullos, og noen av dem slipper ut mye. [...] Det er ikke så overraskende ettersom drivstoffet i mindre grad blandes med oksygen før det antennes enn i gass- og bensinbrennere". Ellers vil som du skriver i annen en annen tråd nedkjøling fra gryta medfører dårligere forbrenning inntil gryta vames. Viktig med god lufting uansett.1 poeng
-
Savner en god begrunnelse der hvorfor det ikke er et spesielt bra kamera, for anser ikke mangel på USB-lading, manglende intern stabilisering og ikke værtettet som helt gyldige grunner for akkurat det. Det blir ramset opp mange grunner etter den setningen i konklusjonen som gjør at det ER et bra kamera. Det er enkelt å bruke, uten for mye dilldall og fancy greier. Og mange av "problemene" de snakker om, er vel strengt tatt ikke problemer om man kan grunnleggende fotografering eller rett og slett bare er litt løsningsorientert. Kan jo ta for meg noen av tingene de skriver, og min tanke om det: - "et kamera for deg som vil ha bedre bildekvalitet, særlig i dårlig lys" - Jepp, meget gode ISO-egenskaper. Parrer man det med lyssterk optikk, som feks 50mm f.1.8, 22mm f2.0 eller 35mm f1.4 kommer man langt! En av flere grunner for at jeg valgte dette kameraet, der andre er raw-filer, stor sensor og mulighet for 100% manuelle innstillinger. - "At kameraet ikke støtter USB-lading plager oss litt..".."slik at du ikke må hjem eller tilbake til hotellrommet hvis du går tom for strøm før planlagt." - Eller bare kjøp ekstra batteri(er)... Batteritiden på kameraet er forresten meget bra. Gikk 1,5 dag på Hardangervidda i sommer og knipset bilder nesten konstant, med samme batteri uten å lade eller bytte. - "Når vi testa det på husets to-åring i fri lek innendørs fikk vi flere gode bilder, dog blant mange ubrukelige." - Etter å ha sett bildene, feks fokusbom på 2-åring der plastsklie er i fokus, så er det noe jeg anser som brukerfeil. Man kan raskt velge fokus ved å trykke på skjermen, så dette kunne man lett unngått. Og som alltid, med motiver i bevegelse er det viktig å kunne grunnleggende foto, og ikke tro at "Auto" ordner alt. Forstår man hva lukker, blender og ISO gjør, kommer man langt med fotograferingen. - "I vårt tilfelle erfarte vi dette ved at kameraet slet veldig med å fange skarpe bilder av undertegnedes hund i fullt firsprang rett i mot, selv om vi satte kameraet i sportsmodus." - Feil kamera, feil objektiv og/eller feil bruk og kanskje for store forhåpninger?! Legger merke til at testeren bruker faktisk en Ef-m 28mm f/3.5 macro is stm under HELE testen... Ikke akkurat et objektiv jeg ville valgt til sport/action-bilder.. I denne testen virker det som testeren/fotografen vil at kameraet skal kunne fungere til alt og har høye forhåpninger, så kanskje ikke så rart han kom til en slik rar konklusjon... Jeg syntes hele denne testen var litt....merkelig. Man må ta kameraet for hva det er, ikke for hva man vil det skal være. Skal man ta bilder av sport/action, så velger man noe annet, evt hvertfall riktig optikk og ikke 28mm f3,5... Kamera kan være raskt nok, men det hjelper ikke om optikken ikke henger med, samme gjelder motsatt. Til sport/action må begge være gode. Bruker et Canon 1Dx mk2 til vanlig, så syntes fortsatt M100 er et bra kamera, men man må kjenne begrensningene og bruke det deretter. Som turkamera er det for min del ganske perfekt. Det eneste jeg savner er intervallopptak, og ikke bare timer på 2s, 10s og custom timer (1-10 bilder/1-30 sek.)1 poeng
-
Teltets form og plassering, og ikke minst forankringen av pluggene, er selvsagt av stor viktighet, men jeg står på resonnementet mitt fra side 1 i tråden om vektorregning, lav vinkel og lengde på barduner for å oppnå nettopp dette. Og hvis noen ikke er interessert i ta mitt ord for det, så kan man jo lytte til sjefen sjøl:1 poeng
-
Cykel uppskattas nog ej av de flesta Går stora bussar från staden så ok Finns flera leder beroende på tid på Året och väder 8-12h Finns nödstuga nära toppen, finns 2 toppar ena med snö och då Stegjärn ev även isyxa pga branta sluttningar. Gå in på STF hemsida och kolla deras rekommendationer vill sälja bestigning med Guidning, men behövs ej med bra kondition och bra utrustning och gott omdöme. Jag har endast gått upp till början av sista biten med vajer i Berg vi fick vända pga väderomslag och att en person var höjdrädd i gruppen vilket han ej hade nämnt så jag visste ev gruppledaren Skulle vädret vara för dåligt när du väl är på plats så finns en kraterliknande berg på vägen upp som heter Toulpargorny där det endast är några tio tal meter som är svåra att gå med branter därifrån ser man nog till Kiruna tex och från Keb ca 1/10 del av SV yta. Vill/kan man lite klättring finns det ca 10 olika leder i en gammal bok som är utg i SV av Tore Abrahamson men den är utgiven på 70-80 talet men bergen ser ungefär lika dana ut nu med undantag av vilken av Syd och Nordtoppen som är högst pga varmae väder och Glaciär/Snö smältning. Om ditt mål är gå upp på SV högsta topp så blir det den svårare med snö och det är branta sluttningar på sträckan där i mellan avst kan du väl sr på GPS men säkert 100-200 m med ca 60 grader vinkel på braner på båda sidor bredd okänt ber nog på snö och hur mkt töat under våren sommar . Jag träffade några studenter från en tekninsk högskola som var där för första gången med begränsad erf men iaf bra stadiga ankelhöga kängor,på tåget hem från min resa förra året Abisko området.1 poeng
-
Hei, Jeg har endelig fått somlet meg til å rydde opp i og publisere pakkeliste- og turplanleggeren min som jeg brukte for MASSIV i sommer. Regnearket er ganske komplett, og består av: Pakkeliste - som automatisk oppsummerer pakket vekt for hver kategori avhengig av hva som pakkes og antall Turplanlegger - med hele MASSIV-ruten - avstand, tidsberegning, høydemeter hvert segment, samt hvilke hytter som har strøm, mobildekning, kapasitet og så videre. Statistikk - for de som ønsker å følge egen statistikk etter endt tur, eller se på min før de eventuelt går selv. Hyggelig hvis noen andre kan bruke dette også. Filen ligger på denne siden: https://florus.no/download/ultimate-hiking-and-mountaineering-packing-list/1 poeng
-
Hvis ingen her kan komme med noe konkret, så er jeg ganske sikker på at medlemmene på "Hilleberg Owners Group" på Facebook kan hjelpe deg, om du bruker Facebook. https://www.facebook.com/groups/123072294711155/ Det er hvertfall flere der som har Unna med 10mm stenger fra Staika, og garantert noen som har prøvd doble 9mm. Her er en tråd med samme spm ang Unna og 10mm stenger.: "Has anyone used 10mm Staika poles to make Unna more solid?" https://www.facebook.com/groups/123072294711155/permalink/939879826363727/ Flere tråder om Unna, vind og 10mm stenger, og mer dukker opp om man søker i gruppen: https://www.facebook.com/groups/123072294711155/permalink/1280839135601126/ https://www.facebook.com/100008370221519/videos/2181178998837753/ Her ligger og en fin sammenligning mellom 9mm og 10mm stengene, der man ser hvor kraftigere 10mm faktisk er, både i tykkelse og i sammenkoblingene. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10157774589118437&set=gm.1257944041223969&type=3&theater&ifg=11 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+02:00