Gå til innhold
  • Bli medlem

Møte med grevling i hagen


Johnnyboyowitch

Anbefalte innlegg

Jeg er helt ny her på dette forumet og lagde nå en bruker fordi noe litt oppskakende skjedde.

Hunden min er en veldig snill og rolig blandingsrase som vi ikke er helt sikre på akkurat hvilken blanding, men han ligner veldig på en buhund, han er svart med hvitt brryst og poter og ser egentlig litt ut som en mini ulv noen ganger. han er 3 år og har hittil ikke noe erfaring med camping ute.

I natt sov jeg med bikkja i telt i hagen, jeg prøver å gjøre meg selv og hunden vant med dette. Jeg har selv kommet til punktet hvor jeg nesten har overkommet frykten for gjenferd og monstre i min egen hage. Og i natt bestemte jeg meg for at jeg skulle begynne prosessen med å gjøre det samme for hunden. (jeg ventet slik at hunden ikke skulle bli påvirket av min frykt).

Alt så ut til å gå kjempefint, hunden virket betrygget og i stand til å sove (noe som ikke var tilfellet når jeg prøvde en tid tilbake mens jeg selv var redd). Men midt på natten når det var på vei til å gå fra mørk til litt lysere... sånn 3-ish så ble hunden plutselig veldig bastant på at han måtte ut (skrapte på teltdøra), jeg var litt dum og tenkte at han bare måtte tisse så jeg slapp han ut. Like etter at han slapp ut av teltet hørte jeg noen knurre og bjeffe lyder og ble med en gang nervøs, så jeg plukket opp en kjepp og fløy etter, det viste seg at han hadde merket en grevling i nærheten og drev av å angrep eller jaget dette dyret.

Hunden hadde en merkelig oppførsel hvor han hele tiden løp fra grevlingen og i min retning (tror han ville at jeg skulle bli med på å angripe dette dyret...jaktinstinkt?) Jeg fikk heldigvis tak i halsbåndet hans og tok ham med inn i hus igjen, jeg finner ingen skader på ham så det ser ut som alt gikk bra (vet ikke hvordan det går med grevlingen).

Etter opplevelsen virker det som han er fornøyd og sover ut på gulvet. Jeg kjenner at jeg ikke kommer til å få sove i natt hvertfall... ble lys våken etter dette :o

Så nå er jeg litt usikker på hvordan jeg skal gå frem med hunden i telt for å unngå at dette skjer igjen, med tanke på at dette sikkert kommer til å bli et problem i skogen. Jeg har ikke tenkt å jakte når jeg er på tur så jeg er veldig usikker på hvordan jeg bør gå frem.

Hvis noen har noen tips eller råd så hadde jeg satt stor pris på dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ha line på den i telt. En hund med sterkt jaktinstinkt klarer fint å åpne teltet og komme seg ut. Så alltid line. 

Ellers tror jeg nok grevlingen var den som ble mest redd her. 

Du får bare sove i telt igjen i natt. Så du kommer over kneika selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt og greit. Slipp aldri bikkja uten at du har 100% kontroll på den. Jeg har en strihåret dachs med forholdsvis sterke jaktinstinkter, men det har aldri vært noe problem å sove i telt. Han har ganske mange netter etterhvert og det har ikke vært noe tull, men jeg slipper han aldri løs med mindre jeg har full kontroll på omgivelsene rundt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg tror ikke du skal være bekymret på hundens vegne. Den hadde sikkert en morsom og spennende jakt opplevelse. Derfor sov den trygt og godt, da den kom inn i etterkant. Jeg hadde buhund før og nå 2 alaska huskyer. Buhunden kunne jeg da kalle inn, men alle går på jakt etter hva som helst - også grevlig, selv om de kan være ganske tøffe. Med buhunden kom jeg over en grevlinge mutter med 6 unger. Da jeg/vi gikk nærmere for å se på disse kom grevlinge mutter som en rakett, da sikkerhetsavstanden ble overskredet. Da vi ved et hastig tilbaketog kom utenfor sikkerhetsavstanden var det viktigere å passe ungene.

En natt på fjellet var den ene husky på vei ut under kanten av gapahuken fordi en rev huserte utenfor. MEN jeg har av disse jaktårsaker bån på hundene om natten i teltet bundet fast til den store rammeryggsekk eller annet stort. Så er det begrenset, hvor langt de kommer. 

Hunden er ganske sikkert trygg ved å sove i teltet sammen med deg. Du er nok mer nervøs.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, elgen skrev:

MEN jeg har av disse jaktårsaker bån på hundene om natten i teltet bundet fast til den store rammeryggsekk eller annet stort. Så er det begrenset, hvor langt de kommer.

Å binde fast bikkja i en ryggsekk har jeg dårlig erfaring med. Vår Eurasier på 23kg dro med seg storsekken min på 32kg ca 40 meter da det spankulerte noe sauer forbi. Så dersom du binder fast en bikkje i sekken, bør sekken være svær og tung eller bikkja liten og pinglete. Det er vanskelig å finne gode tjoringsfester på snaufjellet men store steiner kan brukes. Har også erfart at bikkja har slitt seg når den var bundet fast til en stein med litt for skarpe kanter. At Euraisere ikke har jaktinstinkt stemmer i alle fall ikke med den hårdotten vi har skaffet oss!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he...
Vær glad du slipper bevere i hagen.
Nedgnagde trær og druknede robotklippere som resultat. 😎

---

Bevere rappet epletrærne:
http://www.tv2.no/a/3628896/
Da de kom hjem, var de to epletrærne ned mot elva i hagen i Tollbugata sentralt i Porsgrunn søkk borte

Trærne hadde stått på eiendommen i 20 år og var kraftige.
Likevel har beveren eller beverne klart å svømme med trærne flere hundre meter
gjennom stri strøm, under et par bruer og fram til beverhytta.

---

Jaget bever i underbuksa:
http://www.nrk.no/telemark/jaget-bever-i-underbuksa-1.1677830
Da beveren nærmet seg prydbusken fikk huseieren fart på seg.

---

Bever druknet gressklipper:
http://www.tv2.no/a/3212065/
Beveren mislikte robotgressklipperen som klippet hagen ved dammen.
En dag lå klipperen i vannet.
Dermed kan beveren notere en seier i kampen mot det mekaniske uvesenet.
Den tålte nemlig ikke oppholdet i dammen og må kasseres.

Endret av HannKatta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, HannKatta skrev:

Jaget bever i underbuksa:

http://www.nrk.no/telemark/jaget-bever-i-underbuksa-1.1677830
Da beveren nærmet seg prydbusken fikk huseieren fart på seg.

Her leste jeg litt fort og det og en liten stund før jeg skjønte at det ikke trengtes noen annen tolkning av "prydbusken" enn nettopp det. :angel: Tror ikke bever i underbuksa er så veldig ok heller (men særdeles sjeldent sannsynligvis..)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Elisabethsk skrev:

...Tror ikke bever i underbuksa er så veldig ok heller (men særdeles sjeldent sannsynligvis..)

Med fare for å bli ufin her. Bever i underbuksa er da ekstremt vanlig😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Larix said:

Med fare for å bli ufin her. Bever i underbuksa er da ekstremt vanlig1f605.png

Kun på damer, vettu... 😝
Men, så er jo visse gnagere og fjærkre... 😎

Endret av HannKatta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.