Gå til innhold
  • Bli medlem

Første overnatting med treåringen


Larsdx

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg kan skrive en kommentar :D

Jeg også drømmer om de hverdagseventyrene. Hente ungene på barnehagen, stikke til skogs og hive opp teltet og lage seg middag. Kose seg med litt "ingenting". Fiske litt, spikke litt, leke, lage rare ting av kvister, stein, kongler og annet artig man finner. Det er dessverre ikke noe områder i umiddelbar nærhet hvor vi kan gjøre som du, pakke opp sykkelen og komme seg inn i marka. Det er for mye bakker. Mulig vi må se litt lengre unna, det er jo strengt tatt bare dørstokkmila som hindrer det.

Vi skal starte årets barne barmarks sesong siste helgen i mai. med 4 dager på tur. Der vil trolig flere barnefamilier slå følge de siste to/tre dagene. Kan bli morro for voksne og barn. Datteren i huset har ventet på denne helgen i flere mnd. allerede, og er veeeldig!! klar for tur. Det lover jo godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport av noe jeg syns høres ut som en forventet første overnatting med barn. Når man er blitt forelder, er det ikke like lett å ha 100% kontroll slik som man hadde før. 

Det høres da ut som gutten din hadde det fint? Og selv om han var litt kald og slikt, tror jeg det unger liker aller best på tur, er at mamma/pappa har tid til dem og er sammen med dem hele tiden. -Det- er luksus det! Så jeg vedder en tier på at han svarer begeistret "ja!" neste gang du spør om han vil være med på tur. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå ut som du vant med solid margin. Tenker det ikke er lenge før neste ønske om tur kommer.

Jeg har nærområder som innbyr til hverdagsturer. Har hatt mange planer om å ta med ungene ut på overnatting midt i uka. Gjøre lekser i sovepose i telt eller foran bål mens middagen grilles. Stå opp og spise frokost, levere unger på skolen og stikke på jobb. Nå har besøk/aktiviteter/vær/for høye dørstokker (Våre er av og til kjempehøye) gjort at vi kun har fått det til i helgene. Men ettermiddags/kveldsmatturer og hagetelt/verandasoving er enklere gjennomførbart - og fortsatt veldig spennende for ungene. Bare det å få så mye tid sammen er nok helt topp for dem.

Her startet vi med eldre unger og mindre erfaren mamma, men vi lærer sammen underveis, og selv om det har blitt noen bom og bomturer blir ungene ivrigere og ivrigere. Selv etter de turene der ting gikk galt har de vært enige om at vi skal på mer tur. De har nå bestemt at de heretter helst vil ha turting i jule og bursdaggaver. Mamman er helt enig. Leker trengs det ikke mer av.

Turer med andre unger er jo ekstra stas - da blir det både nye venner og ungene orker mer (i hvert fall mine). Sleng dere med på fellesturene her om det passer? Hurumtur med kanopadling neste helg (tror det var mulighet for å sykle inn dit også?). Dovrefjell til høsten - siste helg i august.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint med litt svar. 

Østmarka ligger jo en liten sykkeltur unna, jeg sykler vel til leirplassen på ca 25 minutter uten bagasje og pikkpakk og brukte vel ca. det dobbelte nå. Jeg tror det blir mindre seigt om jeg fordeler vekten bedre.

Om jeg henter i barnehagen og drar på tur dagen etter har jeg skogholt rett i nærheten, det er et alternativ, men litt vanskelig å finne en noenlunde usjenert plass, skogen er mye brukt, og man må i tillegg til all mulig annen logistikk også styre med å ta med vann.

Så lenge man er vant til å sykle kommer man seg frem uansett om man har tilgang på lave gir. 3x9 som jeg har på hybriden er i mange sammenhenger litt håpløst, men helt gull når man sykler med så tung oppakning og ellers også fint i hverdagen om man vil sykle med henger uten å bli altfor svett. Ulempen med sykkel er selvsgt litt begrenset til gang på leirplasser. Fra Skullerudområdet er det vel egentlig nesten bare Katisa og Rundvann som er noenlunde lett tilgjengelig. 

Det hadde nok blitt lettere å få til soving og sånn om det var med en litt eldre lekekamerat, ja. Får vurdere å kidnappe nabogutten neste gang. Fellesturer blir det nok ikke noe av, pappalivet har gjort meg til en enda mer asosial enstøing og en time eller to foran bålet er helt gull. 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Larsdx said:

3x9 som jeg har på hybriden er i mange sammenhenger litt håpløst, men helt gull når man sykler med så tung oppakning og ellers også fint i hverdagen om man vil sykle med henger uten å bli altfor svett.

Der fikk jeg ordentlig flashback til barneskolen hvor du var kulest i klassen om du hadde sykkel med flest gir. Det var ordentlig stas den gangen jeg fikk sykkel med 24 gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Koselig tur :)


Å dra ofte på telttur med småen er noe jeg prøver å få til. Vi havner ofte i hagen, men de blir tryggere i teltet, roligere, sovner lettere og du erfarer hvor mye du må kle på dem for å få de til å holde varmen i forskjellige temperaturer. Alt dette er greit å vite før man er langt hjemmefra.

Min erfaring er at mitt barn kan være ganske varmt når hun legger seg, men allikevel begynne å fryse utpå natten. Hun klarer på ingen måte å lukke soveposen så godt som voksne gjør, og romsterer en del, så det gjelder å ha på masse varmt ullklær i soveposen slik at hun ikke fryser om soveposen er godt åpen rundt hodet og en skulder/arm er utenfor.

Erfaring nr 2: Bamesunderlaget er veldig sklisikkert, varmt nok og mer enn mykt nok for barn.

Erfaring nr 3: Mørkeredd og vil hjem. Vi klarer oss helt fint, så lenge vi går inn i teltet før det blir mørkt, har godt leselys, nugatti, og noen fine bøker å lese. Sitter vi utenfor når skogen blir mørk, da blir det skummelt.

Erafring nr 4: Mine barn elsker kinderegg. Jeg graver ned ett eller to slike, så har de noe å lete etter, noe snop, og en liten leke å pusle med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin turrapport! Og bra med inspirasjon for oss andre foreldre. Hadde sjæl første telttur med 4 åringen i påsken + den noe mer erfarne 7 åringen. Ble -4 på natta men det var 0 stress. Og ja jeg var pakk-esel/sherpa selv om vi var ca 25 min fra bilen. Burde være 200 l ryggsekker i handel. Lette etter påskeegg i nærleiken, spikket, fyrte bål. Plumpa gjennom isen og annet som hører med.  God stemning med unger på tur! 

 

2017-04-15 18.06.14.jpg

2017-04-15 18.27.37.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flott turrapport. Lysstbetont friluftsliv er nøkkelen til suksess. Blir det pes er det slutt..

3 timer siden, Larsdx skrev:

Det hadde nok blitt lettere å få til soving og sånn om det var med en litt eldre lekekamerat, ja. 

Det er lettere om du har med to ja.  Vi har alltid med noen leker av noe slag. Et klart mål av ett eller annet slag kan også være en nøkkel til å få de til å gå selv, og turer i områder som er noe krevende er aldri feil. Finnes ikke noe verre enn å gå tur langs en vai, men blir det mer krevende kommer også energien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Larsdx said:



Det hadde nok blitt lettere å få til soving og sånn om det var med en litt eldre lekekamerat, ja. Får vurdere å kidnappe nabogutten neste gang. Fellesturer blir det nok ikke noe av, pappalivet har gjort meg til en enda mer asosial enstøing og en time eller to foran bålet er helt gull. 
 

Lettere? Hah! Aldri blir det skravlet og tøyset så langt ut på natta som når ungene får ha med venner i teltet. ;P

Jeg tenker erfaring vil gjøre at gutten din blir tryggere på sovingen i teltet. De første par gangene med barna mine tok det også lang tid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye inspirasjon å hente for en nybakt pappa, sneipen er 6 måneder i dag. Målet er å få noen teltnetter om ikke lenge. Så får vi se😆 Tenker det gjelder å finne noe lett tilgjengelig der vi nesten kan kjøre til leirplassen👍 Så utvider vi horisonten etterhvert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.