Gå til innhold
  • Bli medlem

Første par med truger


Fjellmaen

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi er en gjeng med kamerater som har en tur sammen en helg cirka hver 2-3 måned. Vi har hverken truger eller fjellski, noe som gjør utvalget av turer begrenset i vintermånedene. Har aldri gått på truger tidligere. Jeg veier 100 kg og turene er alt fra tre til 15 kilometer i ulent terreng. Har selv tenkt en makspris på 2000 kr. Er dette for billig? Har blant annet sett på Tubbs Journey, ulike modeller av Atlas og TSL. Bør jeg helst styre unna de billigere modellene til Gridarmor og Sydvang? Er det noen av dere som har noen bra tips?

På forhånd takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det bratt terreng med mye skare ville jeg gått for truger med mye jern type Tubbs VRT, om det er mye løssnø mer tradisjonelle truger som Tubbs Mountaineer som også fungerer i bakker. En kompis har Gidamor Pasvik (tror jeg det er) og de fungerer helt ypperlig. Kjøpt på salg til godt under tusenlappen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå Tubbs Mountaineering 36" som er fint for oss som veier 100+. "Buy once, cry once"som dem sier.  Jeg hadde før noen andre truger av litt ukjent merke som kostet 15-1600 elns. og samme design omtrent som Tubbsene . Røyk plutselig i ramma midt ute i skauen i skikkelig dyp snø. Jeg bestilte vel Tubbsene omtrent der og da ute i skauen. 

En kompis som også er 100+ har brukt sine Atlas i mange år og er fornøyd med dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutes ago, Fjellmaen said:

Hei!

Vi er en gjeng med kamerater som har en tur sammen en helg cirka hver 2-3 måned. Vi har hverken truger eller fjellski, noe som gjør utvalget av turer begrenset i vintermånedene. Har aldri gått på truger tidligere. Jeg veier 100 kg og turene er alt fra tre til 15 kilometer i ulent terreng. Har selv tenkt en makspris på 2000 kr. Er dette for billig? Har blant annet sett på Tubbs Journey, ulike modeller av Atlas og TSL. Bør jeg helst styre unna de billigere modellene til Gridarmor og Sydvang? Er det noen av dere som har noen bra tips?

På forhånd takk for hjelp!

 

Truger kjøpes etter vekt og forskjellige modeller krever ulik lengde, det finnes også truger for forskjellige formål som feks løpetruger eller truger beregnet på dyp snø.

 

Prismessig så er det to ting som varierer mest, og det er type bindinger og vekt. Dyrere truger veier vanligvis langt mindre enn billige truger. Og har bedre bindinger.

 

Dårlige bindinger tar lang tid å ta på, sliter skikkelig mye på skoene og kan ofte ende opp med mye snø under skoene. Bedre bindinger sitter bedre og holder kontakten mellom sko og bindinger jevn slik at det ikke bygger seg opp så mye snø under.

 

Det sagt så har jeg ikke noen konkrete modeller å anbefale, selv har jeg noen Sydvang truger som kostet 750 kroner og til mitt bruk er de helt greie, men mitt bruk går stort sett ut på å gå maks 500 meter i forbindelse med isfiske. Tror ikke at jeg ville ha gått på noen langtur med dem.

 

Men hvis jeg skulle ha gått lengre hadde det uansett vert ski som hadde vert mest aktuelt. Skal du et stykke vinterstid så er ski mye finere enn truger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.