Gå til innhold
  • Bli medlem

Brannfakkel: Iphone duger like bra som enhver "tur"-mottaker på fjellet!


jlkm

Anbefalte innlegg

Er det ikke litt i overkant å bruke tusenvis av kroner på dedikerte mottakere når man får apper med (minst) like bra kart til iphone eller andre smarttelefoner?

 

Nøyaktighet og presisjon - ja, hva trenger man egentlig? Midt ute på vidda, er det ikke ett fett om du står 3 meter til høyre eller venstre? Både smarttelefonen og den dedikerte mottakeren vil ha gode forhold der uansett, og gi deg en rimelig bra (eller god nok) posisjon til normalt tur-bruk.

 

Er ikke telefonen robust nok? Tsk. Fikset med noen hundrelapper.

 

Batterikapasitet er kanskje en sak. Men du får kjøpt eksterne batteripakker som ikke tar alvorlig stor plass, som nok vil kunne gi deg tilnærmet like bra kapasitet på smarttelefonen som på den dedikerte mottakeren. Eller bedre? Hva er egentlig forventet levetid for en middels modell i dag, et par-tre dager i normalt norsk sommervær? Mulig jeg er på tynn is her, oppdater meg gjerne.

 

Hvorfor drasse på to dingser, når du kan klare deg med en?

 

 

Hadde vært artig å høre hva fjellfolket tenker om dette :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor lenge varer en iphone til kontinuerlig gps-navigering da? En garmin holder vel rundt 10-12 timer på gjennomsnittlige nimh aa batterier. Fungerer iphone når temperaturen nærmer seg null? Hva med minus 20?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Srx, begynte å lete etter gamle tråder jeg også...

 

Batterilevetid ER horribelt dårlig på en Mobiltelefon vs en GPS slår man på Sporlogg i tillegg så er det godnatt mobiltelefon før man har kommet en halv dagsmarsj.

Mobildekningen forsvinner stort sett 1 time unna der man (jeg) parkerer uansett, så mobiltelefon pakkes bare bort.

 

GPSn kan du trykke på med både hansker votter og en trepinne i stri-regnet

GPSn er vanntett uten knotete deksler.

GPSn har mange mange ganger batterilevetiden

GPSn min allefall har AA-batterier, byttes og lades om ønskelig.

 

Alt til sitt bruk, hva bruker man som hovednavigering, hva er backup, hva er Nødplan.?

Papir Plastkart --> GPS  --> Mobiltelefon / Nødpeiler / Spot , jeg har uansett med alle 3...

 

Men til Bilnavigering, så har mobiltelefonen erstattet TomTom for lenge siden.

Men det er bare fordi mobilen da kan stå til konstant lading..

 

*redigert, Papir liXom... :P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare erfaring med iPhone, men trengte ikke mer enn et minutt i ekte Bergens regnvær til å finne ut at dette ikke fungerer. Vått display, ikke mulig å betjene mobilen. Og batteritiden er latterlig liten. Tror ikke den tåler mye fuktighet heller.

En søndagstur i fint vær, helt greit, men lengre turer blir det ikke aktuelt for meg.

Liker heller ikke alt-i-ett dingser. Går de i stykker har du mistet alt.

Bedre å spre risikoen.

Mobil, gps, kart/kompass (sikkert litt stygt av meg, men hvor mange kule folk med smartphone tar med seg kart/kompass?)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge Iphone må ha mobildekning blir dette bare teori.

Men iPhone må ikke ha mobildekning, GPS-antennenen fungerer fint uten mobildekning.

Dog, elendig levetid på batteriet, lite robust og ikke særlig funksjonell i regnvær eller minusgrader trekker ned for dagens smarttelefoner. Fremtidens derimot? Det får vi vente å se på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge Iphone må ha mobildekning blir dette bare teori.Men iPhone må ikke ha mobildekning, GPS-antennenen fungerer fint uten mobildekning.
Stemmer dette? Prøvde å sku på flymodus nå - gpsen fungerte ikke.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fornøyd med å kjøre appen fra norgeskart på denne http://www.amobil.no/artikler/sony-xperia-acro-s/111658 . Kartene man kan velge mellom er førsteklasses og gratis.

Har ikke hatt noen GPS tidligere, men etter en litt skummel opplevelse på fjellet i november så jeg meg nødt til å skaffe det.
For lengre turer er det nok ikke optimalt med denne løsningen, ettersom kartene man laster ned ved hjelp av appen kun blir lagret på telefonen i 14 dager.

At telefonen er vantett og skjermen fungerer med våte fingre gjør at jeg ikke er redd for å ta den frem i ruskevær. 

Det virker foreløpig heller ikke som streng kulde tar knekken på den.
Har også med en liten batteripakke til 150,- som kan lade opp telefonens batteri 1.5 ganger. 

Alt i alt er det en grei løsning for meg som uansett trengte en ny telefon og GPS, når jeg fortsatt studerer og ikke har det mest romslige budsjettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Stemmer dette? Prøvde å sku på flymodus nå - gpsen fungerte ikke.

 

Flymodus slår av ALT GSM, WiFi, Blåtann NFC & GPS mottaker. Flymodus skal gjøre dette.

GPS er helt uavhengig av mobildekning, ja.

Forutsatt at man har forhåndslastet kart for området man er i så fungerer løsningen inntil batteriet er dødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

   

Flymodus slår av ALT GSM, WiFi, Blåtann NFC & GPS mottaker. Flymodus skal gjøre dette.

GPS er helt uavhengig av mobildekning, ja.

Forutsatt at man har forhåndslastet kart for området man er i så fungerer løsningen inntil batteriet er dødt.

OK - men så lenge man er i et område der det er dårlig dekning uten å ha på flymodus vil jo da mobilen bruke uforholdsmessig mye batteri på å lete etter dekning. Eller finnes det en måte å slå av mobilnettet manuelt på? Uten å slå av GPSen? I så fall kunne det kanskje vært aktuelt på tur for eksempel i Oslomarka eller andre områder der jeg er godt kjent.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bare å slå på tlf uten å bruke simkode?

iPhone er uovertruffen GPS når det gjelder tiden den trenger til å finne pos da den bruker både wifi og antennepos til å finne posisjon. En vanlig mottager bruker første gangen lang tid for å finne pos..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk nylig endelig oppgradert meg til en smarttelefon (Nexus 4). Kjenner på lysten til å legge igjen:

 

-kamera

-GPS

-kart

-kompass

 

På dagsturer tror jeg det går. Men på lengre turer vil batteri være et problem - skal snuse litt på solcelle/batterier. Men når trenger jeg GPS, kart og kompass? Jo, når været er som verst og jeg er på bærtur. Da står jeg der med en høyteknologisk dings uten noe i reserve. Med kart, kompass og GPS er jeg ikke hjelpesløs om noe blir mistet eller ødelagt.

Kanskje blir smarttelefonen med på tur som reserveløsning nr 4.

 

Når det er sagt, så ser jeg frem til teknologi som gjør det forsvarlig å bruke en "sjokoladeplate" til alle disse funksjonene. Neste år? Et par år til? Neppe så veldig lenge til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt så er jeg av den oppfatningen at utstyr som er laget for et spesielt formål som oftest er bedre enn utstyr som skal dekke mange bruksområder. Det er jo ikke under ideelle forhold man vil se forskjellen på en iphone og en turgps. For meg er det avgjørende at utstyret jeg skaffer meg tåler det miljøet det skal operere i. Min gps, fra 2008, må tåle frost, vann, saltvann og litt hardhent bruk. Det er også helt uaktuelt for meg å pakke den inn i noe. Den må nok stå naken i elementene slik at jeg lett kan betjene den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bare å slå på tlf uten å bruke simkode?

iPhone er uovertruffen GPS når det gjelder tiden den trenger til å finne pos da den bruker både wifi og antennepos til å finne posisjon. En vanlig mottager bruker første gangen lang tid for å finne pos..

Da har jeg lært noe nytt :D Skal testes på neste markatur.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Andriod-telefoner er det hvertfall en smal sak å skru av radiosenderen uten å måtte ty til flymodus. Generelt flere instillingsvalg på slike telefoner enn man har på iphone. Såvidt jeg vet er det ikke noen apper til iphone som tilbyr gratis nedlasting av norske kart som kan brukes uten dekning. Ut.no-appen lagrer riktignok det man har lastet inn, men det lar seg ikke gjøre å merke ett stort område, for så å laste ned alle zoomnivåer. 

Dette kan jo være noe å ta med i betraktning dersom man skal gå til innkjøp av ny telefon. Selvsagt er det sikrest med en dedikert GPS, men dersom man uansett tar med seg mobiltelefonen kan det ikke skade å ha god GPS-funskjonalitet på den også. Blir mulig å spare en del penger hvis man f.eks heller kjøper en billig gps uten kartvisning. Da trenger man kanskje bare å punge ut for papirkartene, som man uansett burde ha med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At telefonen er vantett og skjermen fungerer med våte fingre gjør at jeg ikke er redd for å ta den frem i ruskevær.

Det virker foreløpig heller ikke som streng kulde tar knekken på den.

Sjølv om telefonen fungerer i kulde, er det eit betimeleg spørsmål om du greier å betjene han med votter på. Når eg har bruk for gps i kulda, er det aldri i fint vær. Sjansen er stor for at det er veldig lite freistande å ta av meg vindvottene.

Eg har ikkje telefon med gps, så eg veit ikkje svaret på sprøsmålet. Men eg har dedikert gps-mottakar, og eg veit at eg greier å betjene alle funksjoner på den med vindvottene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bare å slå på tlf uten å bruke simkode?iPhone er uovertruffen GPS når det gjelder tiden den trenger til å finne pos da den bruker både wifi og antennepos til å finne posisjon. En vanlig mottager bruker første gangen lang tid for å finne pos..Da har jeg lært noe nytt :D Skal testes på neste markatur.

Funket helt fint det.

Norgeserien Appen kom fint opp med kartet som jeg lastet inn på forhånd. Fant posisjon etc helt greit uten at jeg hadde gsm på.. Slo ikke pin..

iPhone har ok batterikapasitet som mp3 spiller i flymodus - noen som vet hvor mye GPS trekker?

Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker på at du skrur av radio med å ikke skrive pin. Du kan jo fortsatt ringe nødnummer? Og det at ikke tlf bruker mye lenger tid på å finne gps bekrefter egentlig det samme. Uten dekning må man regne med å vente ganske lenge før den finner posisjon, jeg veit ikke om mobilen lagrer siste posisjon slik at man får rask gps lås om man skrur på igjen i ca samme område? Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølv om telefonen fungerer i kulde, er det eit betimeleg spørsmål om du greier å betjene han med votter på. Når eg har bruk for gps i kulda, er det aldri i fint vær. Sjansen er stor for at det er veldig lite freistande å ta av meg vindvottene.

Eg har ikkje telefon med gps, så eg veit ikkje svaret på sprøsmålet. Men eg har dedikert gps-mottakar, og eg veit at eg greier å betjene alle funksjoner på den med vindvottene på.

Tror ikke man finner noen touchskjerm som lar seg betjene med skikkelige votter på. Har sett at det finnes touch-vennlige vanter å få kjøpt, men jeg har ikke sett noen i ull. 

Det er nok sikrere med en dedikert GPS, men det behøver ikke være direkte uforsvarlig med en mobil-gps heller. Dersom man riktignok har en modell som tåler vann og kulde. 

Sist gang jeg brukte mobilkartet på tur var det jo ikke akkurat behagelig å ta av seg på hendene hver gang jeg skulle sjekke noe, så det er absolutt en utfordring. Min løsning på det var å slå av kodelåsen på mobilen, slik at det bare er å trykke inn en av volumknappene på siden for å vekke telefonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker på at du skrur av radio med å ikke skrive pin. Du kan jo fortsatt ringe nødnummer? Og det at ikke tlf bruker mye lenger tid på å finne gps bekrefter egentlig det samme. Uten dekning må man regne med å vente ganske lenge før den finner posisjon, jeg veit ikke om mobilen lagrer siste posisjon slik at man får rask gps lås om man skrur på igjen i ca samme område?

Tapatalk

Nja. 112 er et internasjonalt nødnummer og det funker kun når du slår 112 - uansett hvor i verden du er og uansett hvilket nettverk. Har du Telenor og ikke dekning, så vil den benytte Netcom. Slik har jeg forstått det. Tviler på at den vil ligge og søke etter nettverk uten at du er registrert på noe nettverk ved å skrive pin.

En vanlig GPS trenger lang tid på å finne posisjon første gang man slår den på. Ofte må man slå den på to ganger før den får en posisjon. Regner med det blir det samme med en iPhone som har stått avslått lenge når den slås på uten dekning..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du Telenor og ikke dekning, så vil den benytte Netcom. Slik har jeg forstått det. Tviler på at den vil ligge og søke etter nettverk uten at du er registrert på noe nettverk ved å skrive pin.

Joda, den gjør nok det. 112 krever jo også gsm signal så selv uten sim/pin så driver telefonen å søker nettverk. Det eneste som hjelper her er å slå av gsm radioen. Sjekket forresten flight mode på Samsung S3'en min og der ser jeg at gpsen fungerer fint for det. Dette henger egentlig på grep ettersom det man ønsker å gjøre i flight mode er å skru av all sending av signaler. Siden gps kun mottar så trengs den ikke å slåes av.

En vanlig GPS trenger lang tid på å finne posisjon første gang man slår den på. Ofte må man slå den på to ganger før den får en posisjon. Regner med det blir det samme med en iPhone som har stått avslått lenge når den slås på uten dekning..

Mener dette har lite med hvor lenge den er slått av og hvor ofte den slåes av og på. Det en gps gjør er å anta at den blir slått på der hvor den ble slått av slik at jo lenger fra den posisjonen den er jo lenger tar det ofte å få en ny fix.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.