Gå til innhold
  • Bli medlem

Sverige verner grensefjellene mot Norge, bra eller dårlig?


bubo75

Anbefalte innlegg

I følge Svenske naturvårdsvarket skal de svenske grensefjellene mot Norge vernes som nasjonalpark. Sverige øker

med dette sitt vernede areal fra 14% til hele 37% av landarealet.

I og for seg syns jeg dette høres flott ut da skandinavia endelig får et verneområde stort nok til at det virkelig får verdi som

økologisk referanseområde.

På den andre siden kjenner jeg de svenske grensefjellene meget godt, både de som allerede er vernet (sarek, padjelanta, stora sjöfallet) og de områdene som ikke har et formellt vern, og vet hvilke forskjeller disse områdene har med hensyn til hvilket friluftsliv man kan leve der.

For meg er dette vernet et tveegget sverd. Grunnen er at de svenske nasjonalparkene har en helt annen bruksbegrensning enn de norske. Man kan i de svenske nasjonalparkene verken fiske eller brenne bål. Man har bare èn rettighet, og det er å gå i parken. For meg betyr dette egentlig en innskrenkelse av allmennrett. Jeg lurer litt på hva dere andre mener.

I tillegg må vi være klar over at i planene for vern, skal over 4000 reindriftssamer gis fritt spillerom og fulle rettigheter for bruk (på alle områder). Og hva er da vitsen? Faller ikke betydningen av å nekte noen få hundre mennesker hvert år å fiske, litt bort da?

Vern er bra, men å gjøre fjellene ubrukelige for naturinteresserte mennesker er vel ikke like bra?

Mvh Fjellvandrer i grensefjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har nog missförstått en del. För det första finns inget beslut ännu. Det som finns är ett förslag till nationalparksplan som har varit ute på höring. Jag länkar till förslaget:

http://www.naturvardsverket.se/upload/30_global_meny/02_aktuellt/Remisser/Nationalparksplan/N_remiss_nationalparksplan.pdf

Det är inte 37% av Sverige som ska bli skyddad natur om förslaget genomförs. Det är nationalparkernas andel av all skyddad natur som ökar från 14% till 37%.

Det är inte alla fjällen som föreslås bli nationalparker. Det här är förslaget vad gäller norra Sverige:

Nationalparker.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret Haraldn.

Forslaget er som du sier ikke vedtatt enda, men vil etter stor sannsynlighet bli det. I følge

førsteamanuensis ved høgskolen i Bodø, Allan Sande, har det allerede kommet en svensk bok som

omtaler grensefjellene som vernet. (jeg vet ikke navnet på boka, men det er bilde av den i avisa nordland 12/12).

Jeg ser du sitter i Göteborg. Siden du besøker denne nettsiden, er du antagelig friluftsinteressert. Det kunne vært interessant å høre dine synspunkter på bruksbegrensningene som følger av de svenske vernereglene. Som du kanskje kjenner til er bruksbegrensningene veldig forskjellige mellom Norge og Sverige.

Jeg tenker da spesiellt på totalt fiskeforbud, jaktforbud og bålforbud.

I tillegg hadde det vært interresant å høre Sveriges synspunkter på om det er riktig å bare la de 4000 reindriftssamene få lov til å høste av naturen?

Vern av fjellområder er selvsagt positivt på mange måter, men jeg har mange ganger latt meg forundre over hvorfor svenske myndigheter ikke stimulerer til høsting av naturen. I Norge er jakt, fiske, bærplukking, en viktig del av friluftslivet. Og i tillegg er slik fornuftig bruk av naturen med på å synliggjøre folk og den oppvoksende generasjon, at naturen er viktig å ta vare på, den er vårt matvarelager.

På mine turer i Norsk-Svenske grensefjell merker jeg umiddelbart en stor forandring når jeg kommer over på svensk side av fjellene. Fjellene i Norge brukes mye mere til friluftsliv enn de svenske fjellene. Det er sjelden jeg møter folk fra sverige i Västerbottens fjell. (i sarek, padjelanta, stora sjöfallet, er det ikke slik, der møter man mange folk fra Sverige).

Min oppfatning er at over odlingsgränsen i Sverige ferdes det veldig lite folk, mens det i Norge er helt motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finns inget generellt bålförbud i svenska nationalparker. Det finns heller inga generella föreskrifter utan varje nationalpark har sina egna föreskrifter som är anpassade till syftet med nationalparken. De flesta har jakt- och fiskeförbud, men det finns undantag, t.ex. så får man fiska i vissa vatten i Padjelanta om man har fiskekort. Bålförbud vet jag finns t.ex i Tresticklan i Dalsland och det är antagligen för att området består av hällmarkstallskog och en skogsbrand skulle förstöra hela syftet med nationalparken. I fjällen har jag inte hittat något bålförbud. Tvärtom står det uttryckligen i de föreskrifter jag har läst att det är "tillåtet att ta torra grenar och kvistar för att göra upp eld eller ordna skydd". Länken här under går till Naturvårdsverkets sida om nationalparker. Där finns länkar till alla nationalparker. Om du går in på sidan för en viss nationapark så finns där en länk till föreskrifterna för den.

http://www.naturvardsverket.se/sv/Att-vara-ute-i-naturen/Nationalparker-och-andra-fina-platser/Nationalparker/

Att det är få svenskar i fjällen beror nog på att de flesta bor långt ifrån fjällen. För de flesta svenskar är en fjälltur en expedition som man gör en eller två gånger per år, medan många norrmän bor så att de kan dra till fjälls nästan när de har lust. Själv är jag nästan aldrig i de svenska fjällen, men väl i de norska eftersom det är närmare från Göteborg.

Att samerna som urbefolkning i området har särskilda rättigheter tycker jag inte är något märkligt, men rättigheterna borde väl tillkomma alla samer och inte bara dem som driver med renskötsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat: "Att samerna som urbefolkning i området har särskilda rättigheter tycker jag inte är något märkligt, men rättigheterna borde väl tillkomma alla samer och inte bara dem som driver med renskötsel"

Kommentar:

Dette kan du vel ikke mene????? Mener du virkelig at alle samer, selv de som ikke lever av fjellet, skal ha "de samme rettigheter" som samer som lever i fjellet???

Hvorfor skal et helt vanlig menneske, som for eksempel jobber som butikkansatt i Stockholm, men som tilfeldigvis har samiske foreldre, få de samme rettighetene? Hvor finner du logikken i dette? Og hva skiller en vanlig svenske som jobber på denne butikken, fra den samiske personen? Jeg håper jeg har misforstått deg, for dette er jo helt vilt Haraldn.

Begrunnelsen for reindriftssamenes rettigheter er jo basert på at de skal kunne høste av naturen som de jobber i.

Jeg regner med du har sett hva som foregår i de delene av verden hvor egne etniske grupper får rettighetene av et område? Det er farlig å basere landområder på etnisitet. Dette viser jo all moderne erfaring!! Men, i forhold til næringsaktivitet blir det noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FN:s generalförsamling antog den 13 september 2007 en deklaration om urbefolkningars rättigheter. Norge, Sverige och ytterligare 141 länder röstade för, 4 röstade mot och 11 avstod. I den stadgas att "Indigenous peoples have the right to the lands, territories and resources which they have traditionally owned, occupied or otherwise used or acquired."

Det här är en fråga som främst berör jakt- och fiskesamerna, d.v.s. icke renägande samer som bor i norr. Att en och annan same som bor Stockholm kanske skulle kunna åka till fjällen för att fiska på sommaren är nog inget större problem annat än för den kungliga svenska (och kanske även norska?) avundsjukan.

Risken för att samerna skulle sätta igång någon etnisk rensning i fjällvärlden är nog inte så stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... Dette er egentlig ganske opprørende lesning. Beklager att jeg blir satt litt ut her Haraldn, men det berører meg ganske kraftig at moderne mennesker påroper seg enerett til høsting av naturen, når vi vet at økologisk forskning spår for lite mat i verden, og i tillegg er det en kjensgjerning at det er nok fisk i fjellene til alle menneskene i et land, deriblant Sverige!

Å hevde at det er avundsjukan som rår når "vanlige" folk blir frustrerte over å bli utestengt fra mulighetene til høsting i naturen, da har denne debatten falt til et lavmål, og er ikke noe jeg vil være med videre på.

Når vi vet hvordan forvaltningen i de norske fjellene fungerer, med rype og fisk nok til hele folket, er det svært vanskelig for meg å forstå dine synspunkter.

Etter min mening, er naturen for alle. Alle mennesker bør i utgangspunktet ha like rettigheter i naturen. Naturen er vår felles arv, og vårt felles ansvar å forvalte og ta vare på for videre generasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening, er naturen for alle. Alle mennesker bør i utgangspunktet ha like rettigheter i naturen. Naturen er vår felles arv, og vårt felles ansvar å forvalte og ta vare på for videre generasjoner.
Det er jo slik i Norge også. Samene har sær-rettigheter både til fiske og fangst og ikke minst til ferdsel. Bruk av motorsykkel, helikopter og snøscooter i Børgefjell NP, eller snøscooterkjøring ellers hvor enn de vil. Eller garnfiske over alt uansett hvem som er grunneiere.

Synes dette er helt OK. Samene er et ur-folk som har rettigheter som ur-folk, og de bruker fjellene hele året på en helt annen måte enn oss som bare tråkker forbi en gang i blant.

Synes ellers det er kjempebra at svenskene verner så store områder og nordens største nasjonalpark (Vindelfjellen) blir jo i mitt nærområde nesten. Supert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tror inte ripor och fisk skulle räcka till hela folket i vare sig Sverige eller Norge. Vad jag vet så har det varit dåligt med ripa de senaste åren, i varje fall i södra Norge. Det ingen som har begärt ensamrätt till att hösta i fjällen. Småviltjakten (däribland ripa) är fri utanför nationalparkerna i Sverige och fiska får man också om man löser fiskekort. Vem som vill får också plocka molter överallt i Sverige, även utlänningar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er flott at Sverige har noen områder der der ikke er lov å jakte. Jeg er da heller ikke jeger. Du ser jo i Sarek at elg kan bli skikkelig flotte og store når det ikke jaktes på dem. I Norge har vi ingen områder som er sperret for jakt. Jeg synes at vi godt kunne ha noen områder der dyrene kan vokse opp uten unaturlige fiender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg kan være enig i at enkelte områder kan værnes for jakt, men å ha med seg fiskestanga i fjellet er jo litt av sjarmen, og noen fjellvandrere i løpet av sommeren fisker seg et par steikfisk har ikke særig påvirkning på fiskebestander, utenom kanskje i de minste tjønnene. Da kan man heller verne noen av de minste vannene i områder med mange fotturister... Ellers har jeg lite sans for forbud mot stangfiske i innlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig glad for at jeg bor i Norge, og at det ikke finnes slike vernetanker i forvaltningen her i landet. Det tradisjonelle friluftslivet og jakt/fiske-tradisjoner står heldigvis så sterkt over hele Norge at det neppe aldri blir aktuelt med tilsvarende verneområder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig glad for at jeg bor i Norge, og at det ikke finnes slike vernetanker i forvaltningen her i landet. Det tradisjonelle friluftslivet og jakt/fiske-tradisjoner står heldigvis så sterkt over hele Norge at det neppe aldri blir aktuelt med tilsvarende verneområder.

Enig med deg :?:?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha slike strenge vernede områder må da føre til fraflytning?

Ingen, jakt ingen fiske?

Tro om de har lov til å plukke bær?

Det blir ingen frånflyttning för det finns i stort sett ingen som bor där. De som bor där, d.v.s. samerna har ju undantag som det har stått om tidigare i tråden. Alla får plocka vilka bär som helst var som helst i naturen i Sverige till skillnad från hur det är i Nordnorge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo slik i Norge også. Samene har sær-rettigheter både til fiske og fangst og ikke minst til ferdsel. Bruk av motorsykkel, helikopter og snøscooter i Børgefjell NP, eller snøscooterkjøring ellers hvor enn de vil. Eller garnfiske over alt uansett hvem som er grunneiere.

Synes dette er helt OK. Samene er et ur-folk som har rettigheter som ur-folk, og de bruker fjellene hele året på en helt annen måte enn oss som bare tråkker forbi en gang i blant.

Tja, synes IKKE det er ok med helikoptere, motorsykler og ATVer inne i nasjonalparkene. Når det gjelder Børgefjell (som er "fredet" for DNTs røde T-er) så har jeg selv opplevd å møte en motorsyklist i hjertet av nasjonalparken. Vedkommende tok seg bryet med å kjøre hele 8-10 m bak teltene våre. Ellers er det dessverre mye MC-spor i Børgefjell. Tomme bensinkanner, presenninger osv. støter en stadig på, ofte halvt skjult mellom steinblokker.

At det har forekommet ulovlig hyttebygging (N for Viermavatnet) er jo nokså kjent. Jeg har ingenting i mot den tradisjonelle reindriftsnæringen, men jeg har noe i mot at folk tar seg til rette - selv om det er samer :?

Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver
Jeg har ingenting i mot den tradisjonelle reindriftsnæringen, men jeg har noe i mot at folk tar seg til rette - selv om det er samer :?

Trond

Enig. Det er greit at de som har sin arbeidsplass på fjellet får utvidede rettigheter, men det må bare gjelde de som faktisk driver i dette området. En same fra Saltfjellet skal ikke kunne komme til Børgefjell og sette garn bare fordi han er same og driver med rein, hvis han ikke har en jobb der han skal gjøre.

Ellers er jeg positiv til de svenske planene stort sett. Jeg kunne godt tenkt meg å få fiske med stang når jeg er der, men det betyr ikke så mye. Verre er det at jeg ikke kan ha med meg hunden. Hverken som kløvhund eller på annen måte blir det godtatt. Bare de som har rein i området får ha gjeterhunder.

Her i Bodø er det en stor sak i Avisa Nordland at scootertrafikken skal bli så berørt. Se for øvrig mitt innlegg på https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=85051#85051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Det er greit at de som har sin arbeidsplass på fjellet får utvidede rettigheter, men det må bare gjelde de som faktisk driver i dette området. En same fra Saltfjellet skal ikke kunne komme til Børgefjell og sette garn bare fordi han er same og driver med rein, hvis han ikke har en jobb der han skal gjøre.

Jeg synes det bør deles ut bestemte tillatelser til de som trenger å gjøre en jobb. Tillatelsen bør da bare gjelde det området og den periode som er aktuelt. Ved misbruk trekkes tillatelsen tilbake og innehaveren opplever problemer med å tjene levebrødet sitt. Det at man kan miste tillatelsen bør øke motivasjonen til å oppføre seg ordentlig. Nå gis de ofte dispensasjoner for flere år om gangen og for store områder, bare for at kommunen i Finnmark skal slippe å behandle flere søknader fra samme person. Kommunene er for slappe.

Jeg blir så sint når jeg ser søppel som er kjørt inn med scooter eller noe annet motorisert transport. Er det da meningen at vi som går til fots skal rydde opp i det? Dette er jo folk som ikke tenker på at det noen gang skal rydde vekk og synes at hele verden er sin private søppelplass.

Snøscooter og helicopter er faktisk litt bedre enn 4-hjuling, fordi de ikke lager dype sår i landskapet. Men mye bråk lager de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, synes IKKE det er ok med helikoptere, motorsykler og ATVer inne i nasjonalparkene. Når det gjelder Børgefjell (som er "fredet" for DNTs røde T-er) så har jeg selv opplevd å møte en motorsyklist i hjertet av nasjonalparken. Vedkommende tok seg bryet med å kjøre hele 8-10 m bak teltene våre. Ellers er det dessverre mye MC-spor i Børgefjell. Tomme bensinkanner, presenninger osv. støter en stadig på, ofte halvt skjult mellom steinblokker.
Jeg er for så vidt enig i at det er mye søppel og skrot etter den samiske befolkningen og at dette er uholdbart. Vet ikke hvordan dette er på den svenske siden av grensen men det er kanskje det samme her?

En sak kan ofte ha flere sider, men jeg synes også det er utilgivelig å forsøple - uansett hvem som gjør det og hvordan. Har også en mistanke om at den gamle generasjonens fjellfolk også har hatt sine svin på skogen. Mye glass, hermetikkbokser, plast, markbokser etc som ligger under steinene både hist og pist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Enig kjiver!!

Siste nytt for övrig er at naturvårdsvärket har trukket tilbake forslaget sitt vedr utvidelsen av Padjelanta nasjonalpark. Det ble for mye styr. Når det gjelder forslaget til å gjöre Vindelfjellene til nasjonalpark, så fremmes visstnok dette. :D

(Hel.... her er svensk tastatur med äö i stedet for norske taster. Jeg kom meg med nöd og neppe inn på forumet) :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.