Gå til innhold
  • Bli medlem

Klatreuttrykk (Utskilt)


Nils

Anbefalte innlegg

Annonse
Apropos klatreuttrykk: finnes det en oversikt over standariserte kommandoer man bruker ved klatring, f.eks når man har satt standplass, det er klart for nestemann etc?

På fletraulengders ruter så kan kommunikasjon være vanskelig fordi man er i grenseland av hørevidde.

To kommandoer er egentlig tilstrekkelig:

STANDPLASS og SIKRING KLAR.

STANDPLASS ropes når den som leder har sikret seg selv i standplass, slik at sikreren kan ta ham ut av sin sikring.

SIKRING KLAR ropes når førstemann er klar til å sikre andremann.

MOTTATT er en hensiktsmessig kvittering på at man har hørt det som blir sagt, evt GJENTA dersom man er i tvil om hva man hørte.

CHo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa der er noe typiske "taurop". Det viktigste er at dere er enige om hva som skal sies og at de ikke kan misforstås. Sjekk litt i noen klatrebøker sånn at du er innforstått med hva som skal være gjort når du kommer med tauropet.

Her er noen for led :

S= Sikrer ,K=Klatrer

S-Sikring klar , K-Jeg klatrer, K-Første mellomforankring

S-10(5) meter igjen

K-Selvforankring

S-Du er ute, K-(tar inn tau)

S-Det er meg

K nå S -Sikring klar

S nå K - Jeg klatrer

PS. Ved topptauklatring og led med påfølgende nedfiring benyttes også noen uttrykk (husk øyekontakt o.l slik at sikrer ikke f.eks tar inn rop fra naboruta og handler etter det).

S-Sikring klar, K-Jeg klatrer

..... .....

K-Ned (klar for firing)

S-Har deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Ett par leke Walki Talkier fra Clas Ohlson er fint å ha. Sparer deg for utsolig mye skriking...

+1

kanskje ikke leker , men noen som er av OK kvalitet, så du ikke blir stående uten..

kanskje en fordel å ha ett backup system, men man trenger ikke stå og skrike hvis man ikke må..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Eaa: å sikre blinde klatrere må jo være toppen av tålmodighet. Mange fine og illustrative bilder og forklaringer i den oppgaven! :!:

enig i det Busken. jeg har videresendt link til min bror som er født blind og som jeg prøver å overtale til å klatre med meg. ellers er denne ideen med klatreuttrykk ikke så dum. jeg mener allikevel at man skulle finne på noe som likner esperanto - klatrespråk slik at man ikke trenger å bekymre seg hvis man klatrer sammen med en fra Tyskland, Brasil, Spania og Australia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.