Gå til innhold
  • Bli medlem

Kommunikasjon i fjellet (mobildekning, satelitt, VHF)


Uerfaren

Anbefalte innlegg

Jeg har lest i tidligere innlegg, og jeg ser Globalstar blir brukt. Hvordan er funksjonen på dette nettverket nå? Jeg har lest at kvaliteten har blitt dårligere flere steder.

Hvordan er netcom i forhold til telenor? Noen som bruker ekstern antenne, eller ekstra 3W forsterker på mobilen? Begge deler skulle kanskje gjøre underverker med dekningen.

Har Røde kors noen dekning, eller noe samband i fjellet som fungerer? Bruker de noe VHF system med repeatere som den som er i nød kan koble seg innpå hvis en tilfeldigvis skulle ha med seg en VHF radio i sekken? Noen som kjenner frekvensene?

Hvis de har et slikt system, er det jo tryggest og ha med seg en VHF radio, og en lang teleskop antenne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Globalstar fungerer bra i det meste av Norge, men bruker ofte litt tid på å få kontakt med satelitt/gateway. Typisk tid i sør-norge har vore 5-20 minutt etter det eg har erfart, tviler vel på at det skal ha endra seg noko særleg. Iridium er overlegen når det gjeld dekning, fungerer somregel innen få minutt og er det klart beste valet i Norge. Ulempen er at det løper eit abonnement med faste avgifter (eller kontantkort som "går ut på dato" etter ei tid) og at telefonane er temmeleg dyre. Globalstar er billigare i innkjøp og krev ikkje eit eige abonnement, så det er ein stor fordel.

Det eksisterer ein del repeatere for VHF i fjellet, men mange er nok kun for ei lukka gruppe (t.d. eit kraftselskap). I Ryfylkeheiane er det vel iallefall eit par slike, den eine er vel på Undeknut eller Reinsnuten. Viss man skal ringe ut på telenettet via slike repeatere/basestasjonar, så er ein slags abonnementsordning slik eg har forstått det. Har ikkje så veldig stor greie på VHF, men trur vel heller at ein Globalstar telefon både er billigare og enklare viss du bare skal ha eit nødsamband. Røde Kors setter ofte opp repeatere når det er nødvendig og eg trur ikkje dei har så mange faste installasjonar (?), utan at eg veit så alt for mykje om dette.

Operatøren ICE (Nordisk Mobiltelefon AS) skal om litt tid lansere mobiltjenester. Dei har allereie eit ganske omfattande nettverk basert på CDMA2000 i 450Mhz båndet, dvs det samme som gamle NMT-450. Systemet gir god dekning mange stadar i fjellet allereie og det bygges ut i raskt tempo. ICE kan godt bli eit bra alternativ til satelitt-telefon, då samtaleprisane vil vera temmeleg låge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg vurderte de forskjellige alternativer for innkjøp av satelittelefon for et par år siden viste det seg snart at det eneste alternativet som gjelder her oppe i nord er Iridium. Kjøpte en Motorola Iridium-telefon og hittil har oppstarttiden fram til kontakt med nettverk aldri vært over 2 minutter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det nå den 1 november kommer en spennende tjeneste via satelitt. Denne lille saken sender GPS posisjonen slik at den kan avleses på google maps. Prisen er 149 dollar , aktiveringsavgift 25 dollar og årlig avgift 99 dollar.

http://www.globalcomsatphone.com/spot/

Dette må vel bli et "must have" i alle ryggsekker fremover. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eksisterer ein del repeatere for VHF i fjellet, men mange er nok kun for ei lukka gruppe (t.d. eit kraftselskap). I Ryfylkeheiane er det vel iallefall eit par slike, den eine er vel på Undeknut eller Reinsnuten. Viss man skal ringe ut på telenettet via slike repeatere/basestasjonar, så er ein slags abonnementsordning slik eg har forstått det. Har ikkje så veldig stor greie på VHF, men trur vel heller at ein Globalstar telefon både er billigare og enklare viss du bare skal ha eit nødsamband. Røde Kors setter ofte opp repeatere når det er nødvendig og eg trur ikkje dei har så mange faste installasjonar (?), utan at eg veit så alt for mykje om dette.

Ulempen ved disse repeatere i fjellet er at de må ha strøm for å fungere, og da batteri ikke rekker, blir det dieselagrement som står å bråker hele tida, og det er lite akseptabelt på fjellet, hvor en forventer stillhet :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel ? Men kva skal denne saken brukes til ?
Man kan sende sin posisjon til de hjemme. Eller man kan varsle fra om man er i nød og posisjonen uansett hvor man er.

Sitat:

"# Alert 911” button dispatches emergency responders to an exact location

# Ask for “Help” button sends a request for help to friends and family

# “Check In” button lets your contacts know where you are and that you are okay"

For eksempel om man skal seile fra Norge til Island vil man kunne oppdatere sin posisjon til enhver tid. Eller om man skal gå en uke i fjellet kan man sende sin posisjon til de hjemme en gang i døgnet eller så ofte man vil...

Jeg vet ikke om jeg er for å ha akkurat dette, men at dette er noe som hører fremtiden til er jeg helt sikker på. Da kombinert med dataoverføring i tillegg. Stemme, tekst video osv. Uansett om "de fleste av oss" trives uten tekniske dippedutter, så er "de fleste av oss" snare til å slå på mobilen for å sjekke om det er dekning på fjelltoppene. Jeg gjør i hvertfall det, og alle de jeg kjenner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest i tidligere innlegg, og jeg ser Globalstar blir brukt. Hvordan er funksjonen på dette nettverket nå? Jeg har lest at kvaliteten har blitt dårligere flere steder..

http://en.wikipedia.org/wiki/Globalstar

http://www.globalstar.com/en/news/update.php

https://srt.glpconnect.com:2044/osat/ (Globalstar Optimum Availability Tool)

Det stemmer at Globalstar har litt problemer for tida. 4 reservesatelitter i tillegg til 8 nye reservesatelitter skal snart vera på plass, men dekningen totalt sett er blitt dårlegare ser det ut til. Globalstar Optimum Availability Tool gir for Bergen ganske mange "vindu" med dekning, skal teste ut om dette stemmer. Det ser ut til at ventetida mellom kvar satelitt-kontakt er blitt noko lengre, men at det i praksis fungerer greit.

Neste generasjons Globalstar skal vera på lufta seint i 2009.

Simplex-kommunikasjonen (L-band) er ikkje påvirka, dvs at den trackeren nevnt ovanfor ikkje blir særleg påvirka. Likevel er det verdt å merke seg at Globalstar ikkje har global dekning og nok ikkje er så påliteleg som ein nødpeilesendar (PLB)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller om man skal gå en uke i fjellet kan man sende sin posisjon til de hjemme en gang i døgnet eller så ofte man vil...

Jeg vet ikke om jeg er for å ha akkurat dette, men at dette er noe som hører fremtiden til er jeg helt sikker på. Da kombinert med dataoverføring i tillegg. Stemme, tekst video osv. Uansett om "de fleste av oss" trives uten tekniske dippedutter, så er "de fleste av oss" snare til å slå på mobilen for å sjekke om det er dekning på fjelltoppene. Jeg gjør i hvertfall det, og alle de jeg kjenner..

Jeg sjekker ikke dekning på hver fjelltopp. Som regel ligger den igjen hjemme eller i bilen.

Med dagens terrorlover så blir vel en sånn dings snart påbudt? Jeg kunne faktisk ikke tenkt meg å vært på en lengre tur der en av deltakerne hadde en slik. Hva med hvis du finner drømmevannet, og så skal et fjols vise for hele verden at her ligger vi i to dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekker ikke dekning på hver fjelltopp. Som regel ligger den igjen hjemme eller i bilen.

Med dagens terrorlover så blir vel en sånn dings snart påbudt? Jeg kunne faktisk ikke tenkt meg å vært på en lengre tur der en av deltakerne hadde en slik. Hva med hvis du finner drømmevannet, og så skal et fjols vise for hele verden at her ligger vi i to dager?

Jeg har merket at det er forskjell på hvor glad folk er i å pine seg på tur. For meg blir det en stor stressfaktor og gå med andre som helst skal utrette noe og gjerne er i litt bedre form. Jeg liker derfor og gå alene og da kan det være hyggelig å ha med mobiltelefon for å komme i kontakt med omverdenen.

Er det noen som har testet portable solcellepaneler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnar skrev: Globalstar fungerer bra i det meste av Norge, men bruker ofte litt tid på å få kontakt med satelitt/gateway. Typisk tid i sør-norge har vore 5-20 minutt etter det eg har erfart, tviler vel på at det skal ha endra seg noko særleg. Iridium er overlegen når det gjeld dekning, fungerer somregel innen få minutt og er det klart beste valet i Norge. Ulempen er at det løper eit abonnement med faste avgifter (eller kontantkort som "går ut på dato" etter ei tid) og at telefonane er temmeleg dyre. Globalstar er billigare i innkjøp og krev ikkje eit eige abonnement, så det er ein stor fordel.

Skjønar ikkje kvar du har desse 5-20 minutter frå Ragnar?.

Eigen erfaring ?

Med min Ericsson R290 tek det aldri meir enn max 20 sekunder å få kontakt.

Einaste gong det har teke meir tid var mellom fjella i Rondane.

Har skikkelegt SIM kort frå Telenor.

post-728-133474496255_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Jeg sjekker ikke dekning på hver fjelltopp. Som regel ligger den igjen hjemme eller i bilen.

Med dagens terrorlover så blir vel en sånn dings snart påbudt? Jeg kunne faktisk ikke tenkt meg å vært på en lengre tur der en av deltakerne hadde en slik. Hva med hvis du finner drømmevannet, og så skal et fjols vise for hele verden at her ligger vi i to dager?

Jeg har alltid mobilen med, men det er mest fordi jeg også bruker den som kamera.

Er egentlig sjelden jeg sjekker etter dekning. Noe av hensikten med å gå på fjellet er å komme utenfor "dekning" hvorfor stresse masse for å komme innafor dekningsområdet. Jeg forteller familien hvor jeg drar i grove trekk, ofte vet jeg det ikke selv engang (ivertfall ikke på småviltjakt, da går jeg hvor terrenget og rypene fører meg), og hvor lenge jeg har planlagt å bli borte.

Hvorfor en må ringe hjem og eller vite at man kan få kontakt med de hjemme, det skjønner ikke jeg. Er det som en ekstra forsikring??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SRX skrev:

Hvorfor en må ringe hjem og eller vite at man kan få kontakt med de hjemme, det skjønner ikke jeg. Er det som en ekstra forsikring??

Greit å kunne ringe heim dersom turen blir 2-3 dager lenger enn planlagt pga dårleg vær, eller motsatt. Et langt ekteskap har lært meg at kommunikasjon er alpha og omega. Skilsmisseprosenten er vel på 50 blandt fjellfolk også ??, desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønar ikkje kvar du har desse 5-20 minutter frå Ragnar?.

Eigen erfaring ?

Med min Ericsson R290 tek det aldri meir enn max 20 sekunder å få kontakt.

Einaste gong det har teke meir tid var mellom fjella i Rondane.

Har skikkelegt SIM kort frå Telenor.

Det er eigen erfaring ja, har prøvd i nesten heile Norge. Vel og merke for satelitt dekning, er det gsm så går det innen 10 sekund. Bruker sat telefonen typisk der det ikkje er gsm dekning,gjerne i dype daler eller med fjell rundt, men også opne stader tar det litt tid å få kontakt. Det samme f.eks i Bergen by. Det er jo klart at om en har flaks, så kjem kontakten med ein gong, snakker her om gjennomsnitt. Kjenner også fleire andre som har samme erfaring over lang tid med ulike globalstartelefoner, så tviler på om det er noko galt med telefonen min. Bruker Telenor, som igjen har avtale med Elsacom og dei to aktuelle gatewayer i Europa (G*Elsacom og Gstar-Eu-1, dvs i Frankrike og Italia).

Har du satt R290 til utelukkande å bruke satelitt eller har du dobbeltmodus som bruker GSM når det er tilgjengelg? Viss du lar telefonen stå på satelittnettverket i 1 time, mister du aldri dekningen? Det må stå "G*Elsacom eller Gstar-Eu-1" for at telefonen er på satelitt-nettverket.

Forøvrig synes eg ikkje det er noko problem å vente 5-20 minutt på kontakt. Dette er også slik ein kan risikera med Iridium, men dette er relativt sjeldan då dei har ein bedre teknisk løysning (router meller satelittane til gateway, istaden for bent pipe til gateway hjå Globalstar). Satelittane beveger seg i hurtig tempo, derav variaerande dekning og slike "dekningsvindu".

Som eg påpeika ovanfor: Globalstar har for tida problem med sine satelitter og kan ha begrensa dekning. Dette har blandt anna med at levetida på satelittane er overskriden og at hovedforsterkeren uheldigvis på mange av satelittane har fått lågare ytelse. Dei skal også ha gått ned frå 48 til 40 satelittar midlertidig. Har dessverre ikkje fått testa i det siste kor stor denne effekten har påverka dekningen, men Globalstar opplyser om at det bare er mindre dekningsvindu, dvs at det eventuelt bare skal ta lengre tid å få kontakt, men at dekningsområdet i seg sjølv ikkje har blitt mindre. Problema forsvinn nok ikkje heilt før i slutten av 2009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønar ikkje kvar du har desse 5-20 minutter frå Ragnar?.

Eigen erfaring ?

Med min Ericsson R290 tek det aldri meir enn max 20 sekunder å få kontakt.

Einaste gong det har teke meir tid var mellom fjella i Rondane.

Har skikkelegt SIM kort frå Telenor.

Jeg har samme erfaring som Ragnar. Det tar lang tid å komme i kontakt med satelitten ved bruk av Globalstar.

Heldigvis har jeg fått rask kontakt i de få tilfellene der det virkelig har vært nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen ved disse repeatere i fjellet er at de må ha strøm for å fungere, og da batteri ikke rekker, blir det dieselagrement som står å bråker hele tida, og det er lite akseptabelt på fjellet, hvor en forventer stillhet :wink:

Søker du fjellets stillhet Bjarne, er det absolutt ikke no problem å finne det i vårt fantastiske fjelland vettu :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ICOM sikringsradio på 1 og 5W med ei 5/8 dels ant. som har 100% dekning der eg har vert i fjellet.

Her i Etne er det repiter på kanal 12 og i sauda kanal 12a.

I Ryfylke/Suldalsheiane er det svert mange repitere, med svert god dekning.

Sikringsradio er det systemet som har best dekning i Norge, som eg kjener til, uten om satelittelefon.

Det er enklere i dag å få lov til å bruke sikringsradio, då dei har lempa lit på krava.

Betaler kr 98.- pr år i lisens pr. radio.

Radioene koster frå 4000.- til 6000.- pr stk.

http://www.sikringsradioen.no/rogaland.html

bilige gode radioer:

http://www.kambokraft.no/

Bruker ei billig kraftig SUPER ROD-2

5/8 dels ant. eg har kjøpt på denne siden:

http://www.permo.no/A/Antenner_handapparater.htm'>http://www.permo.no/A/Antenner_handapparater.htm

http://www.permo.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.