Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken Gapahuk? Eller andet oversejl?


Jakob

Anbefalte innlegg

Annonse

Pressenning er et godt valg. Jeg har ikke ennå funnet det optimale tau/snor noen tips her kanskje? Ellers har jeg en Helsport gapahuk som jeg også bruker, da helst når jeg har nattfisketur med minimalt søvnbehov eller når det er lite trær i området

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel litt an på hvor den skal brukes, men jeg bruker bare vanlig presenning hvis jeg skal på overnattingstur i skogen. Koster rundt hundrelappen, og gjør jobben.

Signerer :? Det er enav mine beste valg, liten vekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pressenning er et godt valg. Jeg har ikke ennå funnet det optimale tau/snor noen tips her kanskje? Ellers har jeg en Helsport gapahuk som jeg også bruker, da helst når jeg har nattfisketur med minimalt søvnbehov eller når det er lite trær i området

Jeg har som regel med meg noen småtau (1-1,5 m med 6mm klatretau - samme lengde som prusik). Disse kan også brukes rundt bålet for å lære hverandre knuter. Utrolig sosialt, og masse kulturhistorie. Så har jeg med meg ca 10 m med 3-4mm klatretau (staisk).

Med mitt Unna-telt har jeg ofte hatt glede av følgende metode:

100_5537.jpg

Her har jeg to korte liner bak teltet med teltplugger. Så setter jeg en halvstikk rundt kajakkåra med presenning under. Halvstikken er midt på tauet, og så fester jeg endene i hjørnene på presenningen. Så er det bare å spenne ut med to nye plugger. Metodene er jo mange her, og i dette eksempelet er det jo et telt med i bildet også. Bruk det du finner av trær og kvist. Et tre som har falt ned kan også være fint å bruke som en del av opphenget. Her er det bare å være kreativ! :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en del har ring, ellers bruker du bare en sånn kvelerknute rundt hjørnet.

Du får en grei liten presenning til under 100 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker en type pressening (kommer ikke på hva merket heter, men på pakken er det bilde av en elefant som løftes av pressenningen), ialefall beltaler 38kr for 3x2m tror jeg på obs bygg, dette er den sterkeste preseningen jeg har vært borti. tåler alt untatt gnist fra bål! Ambefales på det sterkeste, hjørnene er forsterket med 3dobbelt lag av plast om jeg ikke tar feil, ingen aluminiumsringer, synes disse har en tendens til å falle ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet et kjempe flott alternativ, koster litt 1000kr, men er virkelig gjennomført og av topp kvalitet.

Det er en duk på 4X4m med rikelig på sydde barduneringshemper og medfølgende barduner og plugger Tror det fulgte med totalt 15 barduner og plugger.

Levrandør er: www.holmeslet.no

De produserer spesial telt, har bestilt meg nytt telt derifra også.

Duken er ikke avbildet, eller omtalt på hjemmesiden, men de legger ut info i disse dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg ofte med meg en presenning på 2,85x3,80 m. kjøpt på Biltema for 50 kroner. Veier ca 1 kg, og er fin-fin om det regner og jeg/vi har lyst på en pust i bakken og litt mat under tak.

Vandrestavene fester jeg på midten av hver langside, samt fester tau (4 mm) i maljene. Har også med 8 plugger. Da har vi et flott krypinn som er ca 1,5 m. på det høyeste, og hvor man også kan strekke seg ut i full lengde uten å bli bløt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.