Gå til innhold
  • Bli medlem

Utbyggingsplanene på Lifjell


Kima

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen meninger om utbyggingsplanene på Lifjell? (800 hytter, hotell og 14 heiser i nytt skianlegg. plassert i et til nå uberørt område)

Hvilke konsekvenser for lokalbefolkning og deres kultur?

positivt / negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uberørt og uberørt? Vil ikke kalle Lifjell ovenfor Jønnebu for uberørt, men fin natur er det likevel.

Det er ikke første gangen at det er store planer for dette området. Heldigvis er planer og realiteter to forskjellige ting. Om det blir så stort som det er planlagt tviler jeg på. Det verste med dette er at det blir, og har blitt tatt lite hensyn til kryssende skiløyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er kanksje ikke uberørt men det er hvertfall ikke et utbygd område. noe det jo vil bli. planene er vedtatt og bestemt. vil dette bety noe for de som allerede bor her? hvordan vil økt turisme og aktivitet i Bø påvirke de lokale? vil man føle seg tilsidesatt eller føler man at det er for de lokale dette blir gjort?ønsker man turister hele året ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er at det ville vært synd med en så stor utbygging. Jeg har vært på Lifjell og synes området var svært koselig og barnevennelig, men jeg vil aldri komme tilbake dit hverken alene eller med barn hvis det skal bygges ut i den grad du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som så mange andre steder er utbygging en konsekvens av lokalt selvstyre. Bygda vil gjerne tjene penger og bygger ut så mye som de får solgt.

Det er synd at sentrale myndigheter ikke har mulighet til å sette foten ned for slikt.

Det er å håpe at man blir flinkere til å verne fjellområder som faktisk er attraktive for utbyggere. I dag verner man gjerne områder som er så bortgjemte at de ikke ville blitt utbygget likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som så mange andre steder er utbygging en konsekvens av lokalt selvstyre. Bygda vil gjerne tjene penger og bygger ut så mye som de får solgt.

Det er synd at sentrale myndigheter ikke har mulighet til å sette foten ned for slikt.

Det er å håpe at man blir flinkere til å verne fjellområder som faktisk er attraktive for utbyggere. I dag verner man gjerne områder som er så bortgjemte at de ikke ville blitt utbygget likevel.

Det er nettopp slike muligheter som ødelegges totalt i Rondane og sørover i fjelltraktene mellom Gudbransdalen og Østerdalen. Fylkesmannen slår gjennom og stopper det meste av ideer som dukker opp i lokalsamfunn.

Skal vikelig bli interessant se hvordan det går med f.eks. Snøheim og turistforeningen. Her møter staten seg sjøl i døra. Og jeg er redd staten fortsetter sin dobbeltmoral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig bra skrevet av Panda. Hvorfor skal man ikke kunne verne litt mer i nære områder også. I min kommune Nord Aurdal må man svært langt bort fra bygda for å finne en noe som ligner litt villmark og det er jævla kjipt! :D:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er kanksje ikke uberørt men det er hvertfall ikke et utbygd område. noe det jo vil bli. planene er vedtatt og bestemt. vil dette bety noe for de som allerede bor her? hvordan vil økt turisme og aktivitet i Bø påvirke de lokale? vil man føle seg tilsidesatt eller føler man at det er for de lokale dette blir gjort?ønsker man turister hele året ?

Selv om planene er vedtatt, er det en del som kan gjøres med hensyn til skiløyper og slikt. Noen må jo også bygge og kjøpe disse 800 hyttene. Jeg har ikke oversikt over hvordan det går der oppe for øyeblikket.

Det er vel ingen tvil om at Bø kommune ønsker flest mulig turister hele året, men jeg kjenner mange bøheringer som har sommerturismen langt oppe i halsen. Man kan ikke kjøpe mat uten å stå i kø i 10 minutter. Jeg tviler på at man vil oppleve slike tilstander om vinteren. Turisme er selvsagt svært viktig for bygda, og har til nå hatt mange flere positive virkninger enn negative.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Den vedtatte utbyggingen som trådstarter nevner med bygging av 800 hytter, er fra Bø-siden (sørsiden av fjellet).

Men det er ikke over med det. Det er i dag lagt fram planer om en ny gigantisk utbygging på Lifjell. Denne gangen på Lifjells nordside - for kommunene Seljord og Notodden. Som utbyggerne sier blir dette et av landets største utbyggingsprosjekter for fjellturisme. Det er planlagt å bygge mellom 1500 og 1900 leiligheter, 800 til 1000 hytter, 9 skitrekk, to hoteller, golfbane og vannanlegg. Det ses også etter andre aktuelle områder på Lifjell for utbygging.

Det har også vært presset på for å få vei over fjellet her, og de som driver seterdrift vil ha vei frem til setrene sine. Hvor skal det ende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skitrekket ved Nystulvatnet må vel bli det kjedeligste i hele Norge?

Jeg er fremdeles i tvil om det blir en så stor utbygging som de snakker om, men Seljordinger er fryktelig glade i penger, så det kan jo hende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tror aldri utbygging tar slutt i det landet her. Miljøvernministeren sover åpenbart søtt, og Stoltenberg vil vel overstyre og slå i bordet om hans kjernevelgere skulle bli fornærmet. Hadde et håp med SV i Regjering, men den gang ei.

Hva skal man forresten med hus og to hytter pr. husstand. Det blir litt av et ressursforbruk, omtrent tre eneboliger med dagens hyttestandard.

Jeg er ekstremt imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette understreker bare behovet for større nasjonale verneplaner som hindrer utbygging av viktige naturområder. Lar man kommunene selv styre dette blir resultatet alltid utbygging.

Nasjonalparker er vel og bra men beskytter ofte områder som uansett ikke hadde vært utnyttbare i særlig grad.

Man trenger skikkelige vernesoner i naturområdene på Østlandet slik at vi som liker å gå tur der har mulighet til det også i fremtiden. Og vern bør bety vern. Det nytter ikke med bilkjøring og hyttefelter og høyspentmaster og skitrekk og flatehogst i et vernet område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Utbygningsplanene er veldig skuffelse. Hadde jeg vet det för hadde jeg ikke bygget der. Jeg synes mer og mer at for mange nordmenn taaler til förste bare penger og penger og ikke den fine naturen som Norge har hittil. Det gjelder ogsaa for de politikfolk som vaere til förste bare bekymret for sin egen neste valg og i denne sammenhengen for sine egne penger og pension.

Jeg synes det er verd aa beskyttelse det fine omraade av Lifjell, aa stoppe den galt prosjekt med vei tversover, skipeiser, hotel og masse leiligheter. Paa lange sikt skal synkes dessuten verdi av fritidstomter i slik stort utbyggd omraader.

Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Den vedtatte utbyggingen som trådstarter nevner med bygging av 800 hytter, er fra Bø-siden (sørsiden av fjellet).

Men det er ikke over med det. Det er i dag lagt fram planer om en ny gigantisk utbygging på Lifjell. Denne gangen på Lifjells nordside - for kommunene Seljord og Notodden. Som utbyggerne sier blir dette et av landets største utbyggingsprosjekter for fjellturisme. Det er planlagt å bygge mellom 1500 og 1900 leiligheter, 800 til 1000 hytter, 9 skitrekk, to hoteller, golfbane og vannanlegg. Det ses også etter andre aktuelle områder på Lifjell for utbygging.

Det har også vært presset på for å få vei over fjellet her, og de som driver seterdrift vil ha vei frem til setrene sine. Hvor skal det ende?

Så skjer da dette: Tidenes største arkeologifunn kan hindre utbygging :)

http://www.ta.no/nyheter/article2994606.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var vel en gladnyhet, var det ikke?

Det er bra at vi har systemer som fanger opp at slike kulturminner finnes og fredes!

Jo jo, så absolutt en gladnyhet :) . Var bare litt ironisk med valg av smil. Er selvfølgelig kjempeglad og er svært takknemlig for et system som fanger opp og verner kulturminner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.