Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kona og jeg planlegger å feire nyttårsaften utendørs i år, i og med at jeg for en gangs skyld har fri fra jobb den uken. Det er også den tiden på året med de kaldeste temperaturene rundt omkring på østlandet, så jeg har begynt å tenkte på om vi har det som trengs for å trives ute ett par netter. 

Vi har vært ute en vinternatt før, og har pulk, fjellski, underlag, vintertelt, klær etc osv. Men det har vært senere på året og varmere temperaturer enn det som kan komme hvis vi trekker litt innover mot svenskegrensa eller opp i høyden. Har vært nede i -24 en gang i limit -18 pose, og det var ikke noe digg. 

Løsningen for kona kan være forholdsvis enkel, en av hennes poser (sommer eller vinter) inni en av mine poser (Mammut Protect komfort -11 syntet størrelse L). Snurpe igjen enden hvis nødvendig.

Da gjenstår en pose som passer til meg (Marmot Never Summer komfort -12 størrelse L), og jeg har så vidt jeg vet følgende muligheter:

- Kjøpe en Top Quilt med sydd fotboks som også kan inngå i hengekøye opplegget. Burde være syntet, men vil foretrekke en i dun til annen bruk enn vinter.

- Bruke en eksiterende Under Quilt i dun som topp dekke over soverposen, hvis det går an å bruke strikkene til å feste rundt slik at den ikke flytter så mye på seg i løpet av natten.

- Kjøpe enda en sovepose type komfort -20 eller mer som vil bli den posen jeg bruker minst, koster mest og opptar enda mer plass i en allerede full bod.

- Kjøpe en overbag type Halite eller Falkeberg sin, så fremt det passer min størrelse. Har ingen erfaring med overbag og lurer litt på fuktighet og om temperatur ratingene er til å stole på.

- Kjøpe en stor nok sommerpose i syntet som kan passe utenpå dunsoveposen i størrelse L uten å komprimere dunet. Jeg er 190 cm, 95 kg og bruker størrelse XL i overdeler. Her setter jeg pris på alt av innspill fra folk som har erfaring med å bruke en L størrelse pose innerst.

- Kjøpe billetter til et varmt sted hvor kona kan ligge på stranden istedenfor snøen...

Annonse
Skrevet

Overbag er det åpenbare svaret i mitt hode i hvert fall. "Made for purpose". Halite sin er dyr, men er gjennomsyret kvalitet og er også testet individuelt som egen sovepose iht. "soveposestandard".

Funker veldig fint både for å utvide "mellomsesongen" med tresesongspose der vinterpose blir for varmt, eller for å biffe opp vinterposen.

Overbagen "tar" det meste av fuktigheten, siden kondenspunktet flyttes ut til den. Jeg pleier å tørke min kjapt ved å dra primusvarmet (ikke for varm!) stekepanne over på morgenen om den er blitt skikkelig fuktig. Funker veldig bra, men gjøres på eget ansvar 😅

• Takk 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.