Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Råd trengs!

Jeg skal gå fra øst til vest over Hardangervidda, fra hytte til hytte, lørdag 2. til fredag 8. august. Ruten går fra Tuva til Kinsarvik. Sekken er ikke akkurat ultralett, men den veier under 7 kg.

Planen min var å gå i La Sportiva Bushido II og la fjellstøvlene bli igjen hjemme. Men resten av turfølget mener jeg bør ta med fjellsko i tillegg. De argumenterer med at det er meldt mye regn, og at det kan bli både vått og kaldt med mye friskt vann rett i skoene.

Selv har jeg tenkt at det er greit å bli våt fra knærne og ned, det er jo nesten filosofien for å puste godt på føttene, ikke få gnagsår osv. Jeg pleier å holde meg god og varm i bevegelse, spesielt med Darn Tough-ullsokker i skoene, men kan også se at det kan bli kaldt om det tilføres mye nytt kaldt vann hele tiden.

Hva tenker dere? Er det galskap å droppe fjellstøvlene?

• Liker 1
Annonse
Skrevet (endret)
Rachel Berglund skrev (1 time siden):

Råd trengs!

Jeg skal gå fra øst til vest over Hardangervidda, fra hytte til hytte, lørdag 2. til fredag 8. august. Ruten går fra Tuva til Kinsarvik. Sekken er ikke akkurat ultralett, men den veier under 7 kg.

Planen min var å gå i La Sportiva Bushido II og la fjellstøvlene bli igjen hjemme. Men resten av turfølget mener jeg bør ta med fjellsko i tillegg. De argumenterer med at det er meldt mye regn, og at det kan bli både vått og kaldt med mye friskt vann rett i skoene.

Selv har jeg tenkt at det er greit å bli våt fra knærne og ned, det er jo nesten filosofien for å puste godt på føttene, ikke få gnagsår osv. Jeg pleier å holde meg god og varm i bevegelse, spesielt med Darn Tough-ullsokker i skoene, men kan også se at det kan bli kaldt om det tilføres mye nytt kaldt vann hele tiden.

Det er mange av fjellforum's brukere som bruker det jeg kaller joggesko i fjellet.

Disse "joggesko" kalles ,som oftest , " lette fjellsko" av sportsbutikker og av brukere.

På lengre fjellturer med tung sekk mener jeg stødige fjellsko i skinn er det eneste rette.

Jeg har ofte med leirsko i sekken, som er joggesko, disse benyttes i leiren.

Endret av Fenrisfrøya
Skrevet
Rachel Berglund skrev (3 timer siden):

Råd trengs!

Det finnes gode alternativer til vanntette sokker også, men jeg vet ikke hvordan disse er å gå med i fjellet. Bare brukt de til motorsykkel kjøring og moderat gåing. 

Å droppe fjellskoene er ikke galskap for noen, men kanskje for andre? Alt er jo avhengig av hva ditt utgangspunkt er. Hvor godt trent du er og hvilken stabilitet du har i ankel og hvor vant du er til å gå med sekk. 
Har du lett for å tråkke over, har du svake ledd? er du overvektig. Alt dette spiller inn på om det er klokt valg å droppe en stabil fjellstøvel som @Fenrisfrøya skriver. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker Hoka Speedgoat GTX i fjellet. Kombinert med tynn ullsokk innerst og sealskinz sokk utenpå. Fungerer svært godt for min del. Selv om jeg har sårbare ankler, er erfaringen min at det fungerer bedre med lave Speedgoat enn f.eks Alfa Rype jeg har brukt mye. Kom akkurat tilbake fra 8 dager i Børgefjell. Da var det selvfølgelig mye fint vær, men de 2 siste dagene var det mye regn og sko/sokker fungerte svært bra. Sealskinz sokkene er vanntette. Speedgoatene har noe glattere såle enn fjellskoene, det må man være obs på. Sekk på 17,5 kg da jeg startet. 
IMG_6923.thumb.jpeg.509997f0113309b913b048ab3d087ede.jpegIMG_6979.thumb.jpeg.440657dc8d621501834455df8a6b56c5.jpeg

• Liker 1
Skrevet

Fryser du må du bare gå fortere :) Helt greit med joggesko på tur, så lenge ikke sekken veier over 10 kilo tenker jeg. Med mindre du går i en elv og trakker i timesvis eller det skulle komme snø tror jeg det går bra :) 

Skrevet (endret)

Mange takk for svar (og bilder) alle sammen! Mye gode råd her, og jeg tenker at terrengsko/joggesko mest sannsynlig går helt fint denne gangen. Ettersom det er første lengre tur kan det hende jeg tar fjellskoene med, men forsøker å gå uten. Da finner man jo garantert ut hva som funker. Og så kjøper jeg meg noen sealskinz. Takk!

Endret av Rachel Berglund
Skrevet

Terrengløpesko som ikke er vanntette fungerer gull til "det meste", men det er en tilvendingssak for føtter og ankler. Anbefaler å prøve ut på litt kortere turer først.

Hilsen to stk på dag 83 på tur nå med kun terrengløpesko på langs i Norge, hvor sekk har variert fra ~9,5 til 25 kg. Det er kun i de kaldeste snøsmelte-elvene høyt oppe i fjellene man kjenner at det blir iiiskaldt på føttene. Det går fort over. Oftest er det egentlig bare deilig.

En uvitenskapelig måling jeg har gjort er at jeg fra helt nyvadede søkkvåte sko og sokker kun trenger 1,5t på å gå både sko og sokker helt tørre (inkl. en oppvridning av sokkene først). Slå den, fjellstøvler med Gore-Tex som "aldri" tørker :) 

• Liker 3
Skrevet
sneakyowl skrev (9 timer siden):

Terrengløpesko som ikke er vanntette fungerer gull til "det meste", men det er en tilvendingssak for føtter og ankler. Anbefaler å prøve ut på litt kortere turer først.

Hilsen to stk på dag 83 på tur nå med kun terrengløpesko på langs i Norge, hvor sekk har variert fra ~9,5 til 25 kg. Det er kun i de kaldeste snøsmelte-elvene høyt oppe i fjellene man kjenner at det blir iiiskaldt på føttene. Det går fort over. Oftest er det egentlig bare deilig.

En uvitenskapelig måling jeg har gjort er at jeg fra helt nyvadede søkkvåte sko og sokker kun trenger 1,5t på å gå både sko og sokker helt tørre (inkl. en oppvridning av sokkene først). Slå den, fjellstøvler med Gore-Tex som "aldri" tørker :) 

Det her var rett og slett HERLIG å lese! Og veldig bekreftende også. Tusen takk som delte!! 

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.