Gå til innhold
  • Bli medlem

Telting i fjellet


Mountainking

Anbefalte innlegg

Hei ! Jeg har en 90L Lundhags Gnaur sekk. Jeg pakket den for èn overnatting i fjellet. Den ble så og si stappet full. Det var bare telt, sovepose, steikepanne, øks, kniv og en liten vindjakke i sekken. Jeg skal nå telte i 3-4 dager. Hvordan i all verden skal jeg få pakket med maten for disse dagene når den ble så full sist ? Legger soveposen på tvers i bunnen, og teltet på langs i siden på innsiden av sekken. Likevel virker det så fullt 😮 Noen råd ?

Takk i forkant..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minute ago, Mountainking said:

Hei ! Jeg har en 90L Lundhags Gnaur sekk. Jeg pakket den for èn overnatting i fjellet. Den ble så og si stappet full. Det var bare telt, sovepose, steikepanne, øks, kniv og en liten vindjakke i sekken. Jeg skal nå telte i 3-4 dager. Hvordan i all verden skal jeg få pakket med maten for disse dagene når den ble så full sist ? Legger soveposen på tvers i bunnen, og teltet på langs i siden på innsiden av sekken. Likevel virker det så fullt 😮 Noen råd ?

Takk i forkant..

Hvilke telt og pose? Kan anbefale å lage en utstyrsliste på lighterpack så får du oversikt og kan dele med andre. Men det skal sies at uansett hvor stor sekk man har så blir den full! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, Mountainking said:

Hei ! Jeg har en 90L Lundhags Gnaur sekk. Jeg pakket den for èn overnatting i fjellet. Den ble så og si stappet full. Det var bare telt, sovepose, steikepanne, øks, kniv og en liten vindjakke i sekken. Jeg skal nå telte i 3-4 dager. Hvordan i all verden skal jeg få pakket med maten for disse dagene når den ble så full sist ? Legger soveposen på tvers i bunnen, og teltet på langs i siden på innsiden av sekken. Likevel virker det så fullt 😮 Noen råd ?

Takk i forkant..

Hvis et telt veier mer så er det også større, samme med sovepose, stormkjøkken og alt mulig annet. Så et telt på 3 kg tar også opp ca dobbelt så mye plass som et telt som veier 1.5 kilo. Øksen kan også henges på utsiden av ryggsekken.

Det sagt så har jeg er mye mer ekstensiv pakkeliste i en 64L sekk selv.. En pakkeliste som inkluderer alt fra fiskeutstyr til hodelykt, packraft og årer.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liggeunderlag i skumplast tar stor plass.  Det går fint utenpå sekken. Telt også egentlig.

Stenger og telt pakkes best separat.

Ellers gjelder det å fylle kaffekjele, kopper, stekepanne og alt annet med ting slik at man ikke bærer på masse «luft» i sekken.

Mat kan med fordel pakkes i dagsrasjoner, en brødpose for dagen med det du skal spise. Litt nøtter og sjokolade som nødmat er nok. Skal du ha med brødmat, kan man med fordel smøre og pakke ferdig i porsjoner hjemme.

Havregrøt, frokostblandinger med tørrmelk, mel til pannebrød som knaes rett i posen pakkes fint i kompakte rasjoner :) 

Så trenger man strengt tatt bare èn ytterbukse og èn ytterjakke, samt helt minimalt (eller ingenting) med klesskift.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pakker alltid sekkene med en vanntett pose type 40-60 liter , deretter stapper jeg soveposen i bunn av sekken slik at den fyller ut tomrommet i bunn av sekken maksimalt. Har alt av klær og ting som skal bære tørt pakket i denne «baglineren» , du kan fint bruke en avfallsekk eller lignende til å stappe nedi sekken. Klem ut all luft og forsøk å lås posen på ett vis. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Fiskepadde said:

Hvilke telt og pose? Kan anbefale å lage en utstyrsliste på lighterpack så får du oversikt og kan dele med andre. Men det skal sies at uansett hvor stor sekk man har så blir den full! :)

Nordmarka 2 telt. Og Sarek Winter sovepose.. 😮 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte meg med Bergans Telemark 80L i mange år. Da hadde jeg stor sovepose, stort underlag, stort telt, Trangia stormkjøkken og lite komprimerbare klær.

Jeg er rimelig sikker på at du får plass til alt du trenger, ink. mat for flere dager, i en Gnaur 90L uten så mye om og men. Mulig du må ha teltet på tvers under topplokket  da frigjør du masse plass oppi sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Gabs88 said:

Hvis et telt veier mer så er det også større, samme med sovepose, stormkjøkken og alt mulig annet. Så et telt på 3 kg tar også opp ca dobbelt så mye plass som et telt som veier 1.5 kilo. Øksen kan også henges på utsiden av ryggsekken.

Det sagt så har jeg er mye mer ekstensiv pakkeliste i en 64L sekk selv.. En pakkeliste som inkluderer alt fra fiskeutstyr til hodelykt, packraft og årer.. :)

Mhm ja. Teltet og soveposen er jo ganske store.. Men ikke noe å gjøre med det et par dager før turen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, ingen87 said:

Jeg klarte meg med Bergans Telemark 80L i mange år. Da hadde jeg stor sovepose, stort underlag, stort telt, Trangia stormkjøkken og lite komprimerbare klær.

Jeg er rimelig sikker på at du får plass til alt du trenger, ink. mat for flere dager, i en Gnaur 90L uten så mye om og men. Mulig du må ha teltet på tvers under topplokket  da frigjør du masse plass oppi sekken.

Blir nok å ta det under topplokket. Absolutt ! Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var såpass n00b at jeg klipsa av innerteltet hver gang jeg pakka ned teltet. Fordelen med det var at det alltid lå innrullet i ytterteltet, og at det derfor aldri ble, vått selv om det lå på tvers under topplokket 😆 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt noen andre spurte. Jeg har flere ganger lurt på hvorfor øks står på pakkeliste til folk. Har aldri hatt bruk for, eller behov for øks, på ordinære turer. På elgjakt har jeg noen ganger hatt behov for øksa, men nå har jeg bytta den ut til fordel for en liten håndsag.

Tar plass og veier forholdsvis mye, og bruk av øks er i mange tilfeller ikke lov: https://norskfriluftsliv.no/virker-som-noen-tror-det-er-greit-a-hugge-friske-traer/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To tanker i hodet nå. Kan andre sine mer eller mindre "ordinære" turer innebære bruk av øks? Å jobbe med Øks, sag og ved/trevirke/tresorter har lang tradisjon, samt har en spesiell plass i friluftslivet til mange. dette har selvsagt mye med hvor man bor og hvor man turer. Tilgang på variert skog er såklart et must. På tur på "Fjellet," altså over tregrensa, forstår vel alle at øksa bør stå igjen hjemme. For egen del har øksa vært med på alle turer der bålet er viktig. Spesielt på vinteren. Bålet har gitt mange gylne øyeblikk med både egne barn/familie og turvenner. Kort sagt, det å jobbe med øks og sag gir for meg en helt spesiell følse, det kjennes "riktig" ut.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle ryggsekker blir full uansett hvor store sekkene er.  Jeg har gått fra å bruke en alltid full ( og svintung) 90L sekk, til nå å bruke en 65L sekk. Ikke bare er den tomme 65L sekken mye lettere enn den tomme 90L sekken, men jeg må være nazi når jeg prioriterer det som skal opp i den mindre sekken. Alt skal være mindre og lettere. Og dermed opplever jeg nå at jeg faktisk klarer å ha huset på ryggen med telt-sovepose-liggeunderlag-kokeapparat- fiskesaker-mat og alt det andre som gjør en tur hyggelig. Og likevel ikke bære over 16 kilo. Tips: Jeg liker whisky, men dagene der jeg kjøper en flaske på polet som jeg putter i sekken er over. Whiskyen tappes over på en tom plastbrusflaske. Og hvis man kjøper cask strength (som kan være nærmere 60%) vil en halv liter utgjøre 0,75L når man blander ut med litt friskt fjellvann som man ikke behøver å bære. Alle monner drar...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, sneakyowl said:

Hva skal du med øks i fjellet? Den kan fint droppes. Selv på skogsturer er øks ganske overflødig. Må du høgge så brenner det sannsynligvis ikke så godt uansett.

Trenger det generelt så og si aldri. Men det er mye annet som folk ofte har med som jeg har droppet, fordi jeg ser på det som ubrukelig. Jeg drar aldri ut, uten øksa mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Nikke said:

To tanker i hodet nå. Kan andre sine mer eller mindre "ordinære" turer innebære bruk av øks? Å jobbe med Øks, sag og ved/trevirke/tresorter har lang tradisjon, samt har en spesiell plass i friluftslivet til mange. dette har selvsagt mye med hvor man bor og hvor man turer. Tilgang på variert skog er såklart et must. På tur på "Fjellet," altså over tregrensa, forstår vel alle at øksa bør stå igjen hjemme. For egen del har øksa vært med på alle turer der bålet er viktig. Spesielt på vinteren. Bålet har gitt mange gylne øyeblikk med både egne barn/familie og turvenner. Kort sagt, det å jobbe med øks og sag gir for meg en helt spesiell følse, det kjennes "riktig" ut.

 

Må si meg enig i Nikke her. Må absolutt ikke ha med øks i fjellskogen. Men for meg blir ikke turen det samme uten en øks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Robinson said:

Alle ryggsekker blir full uansett hvor store sekkene er.  Jeg har gått fra å bruke en alltid full ( og svintung) 90L sekk, til nå å bruke en 65L sekk. Ikke bare er den tomme 65L sekken mye lettere enn den tomme 90L sekken, men jeg må være nazi når jeg prioriterer det som skal opp i den mindre sekken. Alt skal være mindre og lettere. Og dermed opplever jeg nå at jeg faktisk klarer å ha huset på ryggen med telt-sovepose-liggeunderlag-kokeapparat- fiskesaker-mat og alt det andre som gjør en tur hyggelig. Og likevel ikke bære over 16 kilo. Tips: Jeg liker whisky, men dagene der jeg kjøper en flaske på polet som jeg putter i sekken er over. Whiskyen tappes over på en tom plastbrusflaske. Og hvis man kjøper cask strength (som kan være nærmere 60%) vil en halv liter utgjøre 0,75L når man blander ut med litt friskt fjellvann som man ikke behøver å bære. Alle monner drar...

Sant nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også et lite dilemma. Vanligvis så tar jeg minimalt vann med på turen. Men denne turen nå, har ingen (minimalt) vann i området der jeg skal gå. Så blir grei trening å gå med 5L dunker i hver hånd :) :) :)

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, sneakyowl said:

Hva skal du med øks i fjellet? Den kan fint droppes. Selv på skogsturer er øks ganske overflødig. Må du høgge så brenner det sannsynligvis ikke så godt uansett.

Sant :D Man skal ha ganske tosifret IQ dersom man brenner grønne greiner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mountainking skrev (12 timer siden):

Yes sir

Ser du nevner i et annet svar hvilken sovepose det er, og har en syntetpose selv, og de er jo enorme i den klassen. Har gjort et forsøk på å komprimere den så mye som mulig, men det ble mye jobb for å få det til, må nesten stå og hoppe på den mens man strammer kompresjonsreimene, og alikavel blir den bare halve størrelsen :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om øks er unyttig, eller ei, er nå et spørsmål, men slik jeg fårstår problemstillingen her, er det volum, som er utfordringen. Ei øks, vil gjøre lite, fra, eller til, på volumet. Det er først og fremst på vektfronten, den bidrar.

Endret av Larix
skrivefeil...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.