Gå til innhold
  • Bli medlem

Femundsmarka hjelp


Nikolaikp

Anbefalte innlegg

God kveld!

Jeg og samboeren min tenker å ta vår første tur til femundsmarka til sommeren. Ingen av oss har vært der før og kan ikke noe som helst om hilke ruter som er bra å velge ol. Generelt veldig lite om området.

Så jeg søker da litt hjelp fra flinke folk:)

Vi tenker å kanskje dra 4-5dager i slutten av juni hvis dette er en fin tid å dra(?)

- Har noen tips til rute vi kan gå? Evt hvor kan jeg finne info om ruter og parkeringer ol?

- Når er beste tiden på året å reise? Mtp folk, mygg/knott, fiske ol.

- Trenger man fiskekort? Evt hvor får man tak i dette?

- Er det noe mer man burde tenke på ang en tur i femundsmarka? Tips? 

 

Takk for svar!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For fiskekort sjekk inatur.

Slutten av juni er en fin tid å dra, begynnelsen av juli er kanskje hakket tryggere.

https://www.femund.no

Femundsmarka ferje, det er den vanligste måten å komme seg inn på.

Slutten av juni ut til midten av august er fleste perioden. Mest mygg i juni.

Sjekk YouTube for turer og nett generelt. Men hvis du sier litt om hvilken type tur du vil ha kan nok mange her gi gode anbefalinger. 😁 feks om du vil ha lange etapper eller koseturer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Takk for info @Gabs88

Tenker at dette blir en kosetur med fokus på fiske og ikke alt for lange etapper:) Noen kilometer om dagen er selvfølgelig innafor👍

Hvor mye mygg er det i slutten av juni? Er det overkomlig å ta en tur da? 

Og hvordan er været der i slutten av juni? 

Endret av Nikolaikp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Nikolaikp said:

Hvor mye mygg er det i slutten av juni? Er det overkomlig å ta en tur da? 

Det var en generell kommentar, myggtoppen for året er vanligvis rundt månedsskiftet juni /juli og litt senere i fjellet. Femundsmarka ligger ikke så alt for høyt så blir noe midt i mellom. Må derfor regne med litt mygg. 

Det gjelder ikke bare Femundsmarka men helt generelt, månedsskiftet juni / juli er insekttopp de fleste steder i Norge.

Det går nok fint. Men hvis du er bekymret anbefaler jeg insect shield / bugstopper klær og mygghatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Været kan ingen spå så langt frem i tid, men du kan se historiske værdata på yr.no eventuelt.

Jeg var der en ukes tid i starten av juli i fjor, og det var mygg-o-rama hele uken, bortsett fra noen dager med nok vind til at det gikk greit å ikke gå med full tildekning.

Som flere nevner, enkel start er fra Elgå - Enten båt-transport med Femund II, eller gå til fots inn. Vi gikk inn til Revlingen og tok båten opp til Haugen gård. Derfra gikk vi en større runde både på og utenfor sti og endte turen i Synnervika hvor vi tok båten ned til Elgå igjen.

Ta med søpla di og ikke brenn Real Turmat på bålet så er mye gjort 😁 Det er ikke så mange som har skjønt den i Femundsmarka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mygg varierer etter temp og nedbør. Når det første godvarmen kommer blir det gjerne mye mygg og knott kortr tid etterpå. Erfarignsmessig er det mindre innsikter senere på sommeren. Var det tidlig august et år og brukte ikke myggmiddel. Fikk 2 stikk bare.

4-5 dager er jo en grei lengde men kanskje ikke vits å gå for langt inn. Vet ikke hvor dere kommer kjørende fra.
Jeg har pleid å parkere på Jonasvollen. Så enten ta ferga over derfra eller ta taxibåt. også de kjører taxibåt. Røvolfjellet er fint, pleier være noe folke der med mange vann og grei plass egentlig. Fint sted for ørretfiske og kanskje røye hvis dere er heldig. Evt ta start på Haugen eller Storvika(taxibåt) å gå til Røvolfjellet. Så ta en tur inn til Krokåthåen, går en sti mer eller midnre direkte som ikke er så steinete. Så gå ned til Røa og så følge den ned til Røoset. Ferga tilbake går på morgenen.

Evt snu rute og ta ferge tilbake fra Haugen, da går den 45 min senere eller så. Det jeg gjorde sist. Hadde siste camp på Røvolfjellet og gikk ned på morgenen. Tok litt over en time å gå ned til Haugen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de siste årene vært en uke på tur i Femundsmarka i slutten av juni og starten av juli. Som flere her skriver så kan man ikke si noe om været så langt frem i tid, men vi har i alle fall opplevd mange fine og varme dager på det tidspunktet.

Mygg problematikk ser jeg som et lite problem. Vi bruker noe myggmiddel eller så er vi veldig fornøyd med å bruke Thermacell for å holde myggen unna. I fjor opplevde vi en skikkelig regnskur etter flere dager med strålende sol og varmt vær, da fikk vi oppleve kleggen på sitt verste - det var nokså intenst.

Er dere trygge på orientering med kart og kompass så ville jeg ikke vært så opphengt i faste turstier/-ruter, men heller lagt opp turen sånn dere vil. Vi unngår de mest trafikkerte stiene og går som oftest utenfor sti og det er ganske uproblematisk hvis du har gått litt på tur tidligere og er trygg på dine veivalg.

Fiske opplever vi som nokså varierende, men sånn er det vel kanskje alle steder? I fjor hadde vi bra bett med mye fisk og jeg fikk også en ørret på 1250 gram i Mugga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Nikolaikp skrev (På 4.4.2024 den 22.30):

God kveld!

Jeg og samboeren min tenker å ta vår første tur til femundsmarka til sommeren. Ingen av oss har vært der før og kan ikke noe som helst om hilke ruter som er bra å velge ol. Generelt veldig lite om området.

Så jeg søker da litt hjelp fra flinke folk:)

Vi tenker å kanskje dra 4-5dager i slutten av juni hvis dette er en fin tid å dra(?)

- Har noen tips til rute vi kan gå? Evt hvor kan jeg finne info om ruter og parkeringer ol?

- Når er beste tiden på året å reise? Mtp folk, mygg/knott, fiske ol.

- Trenger man fiskekort? Evt hvor får man tak i dette?

- Er det noe mer man burde tenke på ang en tur i femundsmarka? Tips? 

 

Takk for svar!

Min første tur i Femundsmarka for ca 10 år siden, satt med kartet og frydet meg over området og landskapet jeg så på, ville unngå DNT stien, fant kulpene vi ville fiske i, så på hvordan vi kunne gå i terrenget og la en rute. Et eventyr og følge en rute vi selv hadde funnet. Vi fant også ut at Femundsmarka er litt mindre når man først har gått på tvers og langs der fra Sverige, men ett tips er selvfølgelig og høre litt rundt, men på alle mine turer der inne har jeg funnet egne ruter som virkelig har gitt et fantastisk eventyr :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.