Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva trenger jeg av fortommer til fluefiske start?


Mammutton

Anbefalte innlegg

Hei. Akkurat fikset meg en snerten liten fluestang. Er vel en klasse 5 stang 

Hva trenger jeg av fortommer til fiske av små ørret i elv og vann? Funker det med de 9fots ferdig greiene de har på xxl?  Si jeg skal en uke i skauen og øve meg å fiske, hvor mange fortommer trenger jeg egentlig da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ferdigtaperte fortommer fungerer veldig bra. Hvis du kjøper en ferdigtapert fortom, bør du også kjøpe "tippet": dette er en forlengelse av fortommen, som gjør at du beholder taperinga så lenge som mulig. Istedenfor at du "spiser" opp den ved bytte av fluer, knuter på tråden, etc. 

Jeg bruker 6x eller 7x til dette formålet, men jeg vil anbefale 5x til deg som nybegynner. Du kan eventuelt kjøpe 5x ferdigtapert fortom, og 5x samt 6x tippet. Da blir tippeten en del av taperinga, og du får en tynnere fortom fremme ved flua (viktig for å beholde flyteevnen, og naturlig flyt i elva). 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale det, så slipper du å bytte fortom så ofte, og så slipper du å ødelegge taperinga på fortommen. 

Hvor lang, tja si det, 100 cm ish? Og så bytter jeg når det er rundt en halvmeter igjen. Det holder til ganske mange fluebytter, men du vil nok oppleve å få knute på tråden under praktisk fiske. Disse legger seg som regel på fortommen. Ideelt sett bør man kutte fortommen der knuten oppstår, men fisker jeg en plass der det er liten sjanse for stor fisk, så lar jeg det stå til 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammutton skrev (8 minutter siden):

Tusen takk for svar. Så da kjøper jeg bare en tippet på en rull da? Hvor lang bit skjøter man på fortommer vanligvis?

Det varierer litt alt etter hva du fisker med, og hvor du fisker. Når jeg starter med en ny fortom så fisker jeg gjerne litt uten påknyttet fortomsspiss, for da har spissen riktig dimensjon. Når den så har vært klippet et par ganger blir den for kort og tykk, og det er på tide å skjøte. Hvis jeg fisker tørrflue hvor det er viktig med fin presentasjon, så er den sjeldent mer enn en halvmeter. For nymfer, streamere og tradisjonelle våtfluer er det mindre nøye, og da kan den gjerne være en meter. 

Poenget er at det må være gradvis mindre diameter på snøret for at fortommen skal rulle fint over i slutten av kastet. Har du litt stor forskjell i dimensjon fra enden av den ferdige fortommen til spissen, så faller den siste biten med flua lettere ned i en krøll. I alle fall om spissen er lang. Kaster man i motvind eller har ei stor og bustete tørrflue, så bør heller ikke spissen være for lang. -Og spissen må alltid være tynnere enn den siste delen av den ferdiglagde fortommen. 

Dette går seg fint til. Når du står der med knuter på fortommen og sliter med å få til presentasjonen, så vit at vi alle har vært der og strevd med det samme. Så kommer kasteteknikken gradvis, og du lærer hva som funker for deg. Men ha en ekstra fortom og tuppmateriale i et par dimensjoner i fiskeveska. Du vil få bruk for dem. Det er ikke noe poeng i å kjøpe det dyreste. 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende og forståelig svar:) Jeg ser de har noen fortommer som er 0,178mm så da er vel en tippet på 0,15 passende da?eller bør jeg gå helt ned på 0,12 tippet til en 0,178 fortom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på ferdige fortomer står det ofte lengde på 9 eller 12 fot. Og et tall med x bak, som er tykkelsen på spissen. Jeg kjøper ofte en 9 fot 3x fortom og en rull med 25 meter i 4x og en rull 5x. Da knyter jeg på ca en meter med 4x eller 5x på fortomen som har 3 x tykkelse. Jeg skifter spiss ganske ofte og en rull på 25 m varer en sesong. Kjøper pakker a 2 ferdige fortomer. Da har jeg lenge. Ved vase/floke kan det hende at du må skifte og det er greit å ha en i reserve.

å feste fortomen til fluesnøre gjøres med løkke til løkke eller en knute avhengig av hva som følger med fluesnøre. Noen snører har en løkke fremme. Finnes mange varianter av knuter på YouTube .

 

tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Mammutton said:

Takk for utfyllende og forståelig svar:) Jeg ser de har noen fortommer som er 0,178mm så da er vel en tippet på 0,15 passende da?eller bør jeg gå helt ned på 0,12 tippet til en 0,178 fortom?

Fisken bryr seg veldig lite om du bruker 0.12 eller 0.15.

En liten ting som er greit å huske på når du begynner med fluestanga er at fluefiskere er like fulle av skit og overtro angående det å få fisk som Donald Trump er angående valget han tapte.

Alt betyr noe, alt må være perfekt, man må ha på seg fullt kamuflasjeutstyr og krype seg frem til vannkanten, fortommen må være så tynn at man ikke kan se den en gang og man må bytte flue 40 ganger hver time hvis man ikke får på første kast og binde på nytt hver eneste gang for fluesnappere skremmer all fisk i mange mils omkrets.

Du skjønner sikkert at jeg ikke er noen fan av fluefiske, men det er ikke fordi fluene ikke fungerer men fordi fluefiskere er så ekstremt overtroiske i alt de gjør. Det skal være romantisk, ikke praktisk.

Jeg fisker veldig mye med flue selv, men da fisker jeg med flue og dupp, 0.18 eller 0.20 snøre, flue i front og så passer du på at flua skal tilbringe mest mulig tid i vannet og minst mulig tid i lufta. For det er når den er i vannet den fanger fisk.

Ikke overtenkt ting eller fokuser på alt slags detaljer, de har skjelden stor betydning. Av og til er det en spesifikk flue som fungerer godt og fisken nekter å ta noe som helst annet, men slike situasjoner tilhører skjeldenhetene. I de fleste tilfellene går den helt enkelt etter det som den ser.

Gjør det enkelt, bruk tykk nok line til at du ikke mister fisk og hold snøret i vannet.

Endret av Gabs88
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (2 timer siden):

Fisken bryr seg veldig lite om du bruker 0.12 eller 0.15.

En liten ting som er greit å huske på når du begynner med fluestanga er at fluefiskere er like fulle av skit og overtro angående det å få fisk som Donald Trump er angående valget han tapte.

Alt betyr noe, alt må være perfekt, man må ha på seg fullt kamuflasjeutstyr og krype seg frem til vannkanten, fortommen må være så tynn at man ikke kan se den en gang og man må bytte flue 40 ganger hver time hvis man ikke får på første kast og binde på nytt hver eneste gang for fluesnappere skremmer all fisk i mange mils omkrets.

Du skjønner sikkert at jeg ikke er noen fan av fluefiske, men det er ikke fordi fluene ikke fungerer men fordi fluefiskere er så ekstremt overtroiske i alt de gjør. Det skal være romantisk, ikke praktisk.

Jeg fisker veldig mye med flue selv, men da fisker jeg med flue og dupp, 0.18 eller 0.20 snøre, flue i front og så passer du på at flua skal tilbringe mest mulig tid i vannet og minst mulig tid i lufta. For det er når den er i vannet den fanger fisk.

Ikke overtenkt ting eller fokuser på alt slags detaljer, de har skjelden stor betydning. Av og til er det en spesifikk flue som fungerer godt og fisken nekter å ta noe som helst annet, men slike situasjoner tilhører skjeldenhetene. I de fleste tilfellene går den helt enkelt etter det som den ser.

Gjør det enkelt, bruk tykk nok line til at du ikke mister fisk og hold snøret i vannet.

Hvor i all verden har du dette fra? Snakk om å generalisere.. Det finnes så klart ytterpunkter innenfor fluefiskere, men ditto blant slukdengere, meitere, isfiskere osv, osv. Syns du sprer feilinformasjon i innlegget ditt over en lav sko. Hilsen en som fisker med både fluestang og slukstang- men som vet at en palmermygg i krok 20 gir et mer naturlig flyt på 0,12 enn på 0,15., samt kutter vann bedre ved bruk av små nymfer. Støtter ellers innlegget til Torse ang fortom.

  • Liker 1
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Siggy Stardust said:

Hvor i all verden har du dette fra? Snakk om å generalisere.. Det finnes så klart ytterpunkter innenfor fluefiskere, men ditto blant slukdengere, meitere, isfiskere osv, osv. Syns du sprer feilinformasjon i innlegget ditt over en lav sko. Hilsen en som fisker med både fluestang og slukstang- men som vet at en palmermygg i krok 20 gir et mer naturlig flyt på 0,12 enn på 0,15., samt kutter vann bedre ved bruk av små nymfer. Støtter ellers innlegget til Torse ang fortom.

 

Selvfølgelig overdriver jeg litt og generaliserer i det innlegget, det burde være åpenbart. Det var ment til å være litt over the top og ironisk.

 

Men jeg har det fra erfaring, både fra eget fiske og fra de jeg har hatt med meg på tur. Mange av dem fluefiskere.

 

Og poenget er nettopp det at det skjelden eller aldri har noe å si om du bruker 0.12 eller 0.15. Og bare det at du må dra det til str. 20 Palmermygg for å komme med et eksempel sier mye om hvor poengløst det er å jakte på verdens tynneste fortom. For når du ser på flueboksene som fiskes med i konkurranser så er det ikke de som går rundt med str. 20 Palmermygg i boksen som vinner.

 

Dette er noen bilder av de to slukboksene en tidligere verdensmester i ørretfiske har med seg.

image.png.89adae950b47f24d14bd042af953d1e9.png

Store ruskete tørrfluer, og indikatorfluer med sterk farge

image.thumb.png.e3fbc8546b31a835a5de56c390e1c603.png

Og litt streamere.

image.png.298f7dbe0cd6fa0be996f500e763fcc5.png

 

Fluefiske, på hobbybasis, både i Norge og utlandet har et massivt misforhold mellom det de har med seg og fokuserer på, kontra det som brukes av konkurransevinnere.

 

Det er også verdt å nevne det som kalles en "Mop Fly", slik som denne:

image.png.e0c10e682b541c8b618d571b6c370a45.png

De er ikke i slukboksen til konkurransefiskerene, fordi de er så effektive at det innført et forbud mot å bruke dem.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du går jo ikke fjellturer i samme utstyr som verdensmestere i terrengløp heller? 🤔 Jeg var kontrollør under VM i ørretfiske i Vefsn i 2013, og det var ikke mye derfra jeg tok med meg videre. Du kom med et sleivspark om bytting av fluer? De beste på min sone brukte vel kanskje 30 fluer på de to (eller var det tre?) timene de fisket. De dårligste hadde 10 grams streamere som skremte all fisk med plask og mas, og satte seg på land resten av tida.

  • Liker 1
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (17 timer siden):

Fluefiske, på hobbybasis, både i Norge og utlandet har et massivt misforhold mellom det de har med seg og fokuserer på, kontra det som brukes av konkurransevinnere.

Jeg synes sammenligningene og generaliserigene dine i denne tråden fremstår som veldig anekdotiske (og litt slitsomme å lese når du insisterer på dobbelt linjeskift mellom hvert avsnitt, som er unødvendig). Hyperbole formuleringer er med på gi det hele en litt useriøs og en nærmest bitter tone. Sitatet over stusser jeg veldig på – siden når er fluefiske som hobby og fluefiske som konkurransesport det samme? Selvfølgelig vil en hobbyutøver og en proffutøver fokusere på ulike ting, slik er det vel med det meste av aktiviteter. Jeg går på topptur om vinteren, men gir blanke i hva de som springer oppover i kondomdress for å kjøre nedover fokuserer på. Jeg har tidligere vært konkurranseutøver med ski på beina selv, men har ikke engang samme fokus etter at jeg la det på hylla, selv om jeg vet akkurat hva som trengs for å gå fortere. Fokus er ikke lenger på å maksimere prestasjonen, men på å maksimere gleden over å drive med skigåing – kondomdressen ligger trygt i skapet. Opplevelsen trumfer prestasjonen.

Jeg anser meg selv som hobbyfisker, og også da er det denne gleden over å fiske som driver meg, ikke å maksimere antall fisk på kortest mulig tid. For meg gir det glede å prøve ut ulikt utstyr og metoder, prøve seg frem, finne ut av ting, rett og slett la litt av den barnslige nysgjerrigheten vinne frem igjen. Jeg ble, som så mange andre, introdusert for fiske i veldig ung alder, og det er de opplevelsene jeg hadde den gang jeg på en måte søker tilbake etter. Å forsøke å etterape en eller annen konkurransevinner i fluefiske høres i mine ører ut som en oppskrift på å drepe denne gleden.

Ellers ser jeg at trådstarter har fått gode råd til hjelp på veien, så jeg har ikke noe ytterligere å tilføye til trådstarter annet enn: kos deg med ny fluestang og ny aktivitet! :)

Endret av Måssåbjønn
  • Liker 2
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine kuleste fluefiskeopplevelser var da jeg landa en 1,5 kgs sjøørret på streaking caddish, med ei #3'er stang, i sjøen. Ingen som driver med konkurransefiske ville fått den opplevelsen.

  • Liker 1
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit at fisken ikke bryr seg om jeg har 0.12 eller 0.15 i enden av snøret men jeg bryr meg! Fisken bryr seg heller ikke om at  jeg ikke bryr meg om at den ikke bryr seg. Osv. Men nå vil jeg ære å kaste og fiske med fluestang med en fin setup som gir minst mulig grunn til å tvile på utstyret.

Nå har jeg skaffet meg det anbefalte fortomsmarerialet og takker for gode tips!

Har også skaffet meg et par bøker om innsekter osv, selv om fisken ikke bryr seg om at jeg sitter på bussen med nesa i boken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som fungerer med fluestang er heller ikke det samme som fungerer med flue og dupp. Fortommen har faktisk veldig mye å si for presentasjonen av flua når man kaster med lina som kastevekt og ikke en dupp. Prøv å knyte en 0,15 spiss på en fortom som er 0,12 i tuppen, så vil den siste strekken av fortommen bli mye vanskeligere og flua bli presentert dårligere. -Altså mindre fisk.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Måssåbjønn said:

(og litt slitsomme å lese når du insisterer på dobbelt linjeskift mellom hvert avsnitt, som er unødvendig)

 

Det er en del forum og applikasjoner som har dårlig formatering og derfor krever dobbelt linjeskift for å få enkelt. Fjellforum har ikke dette problemet men vanen ligger der.

Quote

siden når er fluefiske som hobby og fluefiske som konkurransesport det samme? Selvfølgelig vil en hobbyutøver og en proffutøver fokusere på ulike ting, slik er det vel med det meste av aktiviteter. Jeg går på topptur om vinteren, men gir blanke i hva de som springer oppover i kondomdress for å kjøre nedover fokuserer på. Jeg har tidligere vært konkurranseutøver med ski på beina selv, men har ikke engang samme fokus etter at jeg la det på hylla, selv om jeg vet akkurat hva som trengs for å gå fortere. Fokus er ikke lenger på å maksimere prestasjonen, men på å maksimere gleden og over å drive med skigåing – kondomdressen ligger trygt i skapet. Opplevelsen trumfer prestasjonen.

 

Jeg skjønner godt logikken din, konkurranseutstyr til hverdagsbruk er noe jeg ofte argumenterer mot selv. For konkurranseutstyr kan ofte være et dårlig valg til hverdagsbruk.

Men når det kommer til valg av fluer så har det mye for seg å se på hva som faktisk vinner konkurranser, for det som fungerer og fanger fisk i konkurranse vil også fange fisk i andre situasjoner.

3 hours ago, Mammutton said:

Greit at fisken ikke bryr seg om jeg har 0.12 eller 0.15 i enden av snøret men jeg bryr meg!

Du kan kjøre fisken raskere på tykkere snøre. Noe som er hovedgrunnen til at du burde bruke det.


Hvis målet er å slippe fisken ut, så vil raskere kjøring føre til bedre muligheter for at fisken overlever. Mens hvis fisken blir kjørt hardt og lenge pga tynt snøre, så vil den ofte legge seg på bunnen og dø kort tid etterpå.

 

Det samme gjelder hvis du skal spise den, raskere kjøring betyr at fisken danner mindre melkesyre noe som gir bedre kvalitet på kjøttet i form av bedre smak, konsistens og holdbarhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et vanskelig spørsmål. Jeg vil si at man trenger flere når man starter karrieren enn senere. Det pga trær og andre ulumskheter som har en egen evne til å fange fluer. Når man er mer erfaren mister man færre men man skifter oftere. Da ønsker man å servere det som fisken vil ha og det bestemmer man ikke alltid selv om man bruker insektene på vannet som modell.

Jeg mister fortsatt fluer i trær og røtter selv etter ganske mange år med fluestanga. Hvor mange fluer har jeg i boksene? Tror ikke jeg har talt men det bør holde i noen hundre år for flere generasjoner. En hobby som utvikler seg med årene og det er alltid noe nytt man ikke har.

Favorittflua bør man ha noen av i boksen. Flere enn 1 er mitt råd der. Vondt å miste superflua i et tre når fisken kun vil ha den ene. Da blir det klatring og ganske mye banning i tillegg.

Lykke til med ny hobby!

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, torese said:

Et vanskelig spørsmål. Jeg vil si at man trenger flere når man starter karrieren enn senere. Det pga trær og andre ulumskheter som har en egen evne til å fange fluer. Når man er mer erfaren mister man færre men man skifter oftere. Da ønsker man å servere det som fisken vil ha og det bestemmer man ikke alltid selv om man bruker insektene på vannet som modell.

Jeg mister fortsatt fluer i trær og røtter selv etter ganske mange år med fluestanga. Hvor mange fluer har jeg i boksene? Tror ikke jeg har talt men det bør holde i noen hundre år for flere generasjoner. En hobby som utvikler seg med årene og det er alltid noe nytt man ikke har.

Favorittflua bør man ha noen av i boksen. Flere enn 1 er mitt råd der. Vondt å miste superflua i et tre når fisken kun vil ha den ene. Da blir det klatring og ganske mye banning i tillegg.

Lykke til med ny hobby!

Tore

Hmm men da tror jeg at jeg fyller opp med litt av hvert jeg, og minst to av alle! Litt samme tankegangen som i smågodtdisken. Kjipt å sitte midt på Hardangervidda med kun 1 av den beste biten.

Så tar jeg høyde for at jeg kommer til å miste en del fluer denne sesongen og kjøper en god del av mygg spesielt! 

Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vanskelig å gi et entydig svar på, men det enkle svaret er at du kommer til å miste en del fluer i starten, og selv når du luker bort de verste "nybegynnerfeilene" vil det også gå noen fluer. Noen mister du på grunn av trær og andre ulumskheter som @torese nevner, men får du mye fisk på samme flue vil du også oppleve at fisketenner sliter ut fluene/går opp i trådene. Hjemmelagde fluer tåler mer enn kjøpefluer, er min erfaring. Jeg har opplevd at kjøpefluer har gått opp i liminga selv uten at de har vært inni en ørretkjeft. 

I ørretboksen min har jeg svært få duplikater, men fluene er ganske like. Det kan være størrelse- og fargevarianter av samme flue. Siden jeg binder selv kan det også være noen "B-utgaver" som jeg ikke ble fornøyd med, som fungerer som en slags backup. I sjøørretboksen er det motsatt, der har jeg ganske mange duplikater av favorittfluene. Du skal ikke få mange torsker før at fluene kan begynne å se nokså stakkarslig ut. Min mest brukte sjøørretflue, jiggy, har jeg i ulike farger og størrelser, samt duplikater av de jeg fisker best med. Dette er en flue som fort endrer fasong (hårene legger seg på feil side) og mister fiskeevnen. 

image.png.3884504cf3191a702eaa6a69743aed55.png

Jiggy: Merk at hårene er på undersiden av krokstammen, og flua er "opp ned". Ved kraftige napp, kan man oppleve at hele "hodet" på flua løsner. Da må du 1. rette på flua for hvert kast, 2. oppleve at hårbusten hekter seg opp i kroken og flua går helt feil i vannet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammutton skrev (5 timer siden):

Har et lite oppfølgingsspørsmål. Hvor mye fluer trenger man egentlig? Ryker de ofte eller blir de fort slitt? Skal jeg skaffe meg 6 mygg eller 26?

Det er bare å begynne med et fluesett som kan kjøpes ferdig i en boks, og så bygge den ut etter hvert. Ville hatt en del assorterte tørrfluer, våtfluer og nymfer. I begynnelsen opplever alle å "drukne" tørrfluene raskt, så jeg ville tatt med noen som tåler en del juling og allikevel flyter. Streaking caddis er en sånn (imiterer vårflue, men kan også fungere om det er større døgnfluer på vannet). CDC-fluer er også supergode flytere. Et kjapt blindkast og de er like tørre og fine igjen. En liten flaske impregnering er et must (nei, fluefiske er ikke billig..).

Etter veldig mange år med fluefiske bruker jeg nå mye færre fluer enn jeg gjorde før, men jeg fisker dem på flere ulike måter. Det er lett å bli lurt til å tro at du må ha akkurat den ene, spesielle for å få ørreten til å bite. Det kan for eksempel hjelpe å skifte standplass og kaste oppover mot fisken. Eller å stripe den i vannet. 

Selv om det er aller morsomst å få ørreten på tørrflue, er det viktig å huske på at den spiser det aller meste av føden sin under vann. 

Noen greie forslag her

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammutton skrev (På 12.2.2024 den 10.21):

Har et lite oppfølgingsspørsmål. Hvor mye fluer trenger man egentlig? Ryker de ofte eller blir de fort slitt? Skal jeg skaffe meg 6 mygg eller 26?

Man trenger færre fluer enn de ca 20 boksene jeg har :-). Som kjent står ikke trær stille, men strekker seg etter fluene, så noe svinn blir det. Slitestyke avhenger veldig av type mænstre. Forslag under er svært slitesterke. Dersom du vil forsøke å imitere det som klekker forselår jeg å starte med noen få mønstre for ørret/røye/harr. Valg er også personlige, så andre vil velge anneledes :-), og i det øyeblikket noen forslår noe vil andre si at noe mangler.

Tørr:
Stor vårflue: Streaking caddis. Også god som streamer, og som generell atraktor. Kan stripes.
Liten vårflue: Rakkelhanen.
Døgnflue dun (voksen insekt på vannet): The Usual # 10 - 18. https://flyalfscreek.wordpress.com/2021/02/03/24/
Mygg tørr: Griffits gnat med snøharefot i løkke i stedet for hackle.

Våt:
Pheasan tail nymfe: #12 - 18
Hareøre: #8-16

Etter hvert vil mange oppdage spesielle fiskesituasjoner som krever andre mønstre. For meg: Airhead tidlig på seseongen, svømmende myggpuppe, døgnis klekker og en egen boks for Bornholm, egen boks for NZ, etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.