Gå til innhold
  • Bli medlem

Det hjelper ikke....

Anbefalte innlegg

Skrevet
frankdrebin skrev (2 timer siden):

Tja. Du etterlever det som flesteparten har stemt på, så med mindre du ikke har tenkt å bruke veiene, vannet, helsetjenestene eller samfunnsstrukturen sånn i det store og hele, så har du ikke stort valg annet enn å fortsette å betale skatt. Jeg likte f.eks ikke grepene Høyreregjeringen tok med bunnfradrag, formueskatt så jeg stemte på de andre i det valget som kom etter. SSB var forøvrig enig med meg i at det kom til å merkes i økte forskjeller for middelklassen.. (https://www.nationen.no/ssb-forskjellene-oker-med-solberg-regjeringens-skattesystem/s/5-148-249932?)

Tilfeldigvis vil jeg også stanse nedslakting av folk i både gaza og Ukraina. Der er vi ikke uenige, men jeg skjønner ikke helt relevansen til tematikken. Egentlig bare forvirrende at du drar inn.  Særlig når du i neste setning sier at det spelar ingen roll - for desom polene smeltes og planeten varmes er vi alle dau uansett - så da spiller det ingen rolle hva vi gjør. Jeg skjønner genuint ikke om du forsøker å trolle eller om du bare er flåsete. 

Relevansen er kanskje litt vanskelig å spore, samt forstå. Det kan jeg se 🤣
Men poenget mitt er at jeg velger å ha et åpent sinn, stille spørsmål til ekspertene og være nyskjerrig på alternativer. Selv om ekspertene måtte være enige og det passer veldig godt inn i overbevisningen til de fleste. Historien har vist oss gang på gang, at det narrativet som blir fortalt har ofte økonomiske interesser bak og er langt ifra det beste for folk flest. 

Jeg kan ha feil, jeg kan ha rett, men de som hevder å ha så rett at de ikke har en liten dør åpen for at de kan ha feil velger jeg å sammenligne med religiøse fanatikere. ref tidligere i denne tråden. Hvor vi gang på gang ser null bevis (ikke misforstå at jeg mener at det ikke finnes beviser for klima endringer) men de er hjernevasket fra fødsel om at deres gud er fasiten og alle andre er idioter, for hvordan kan så mange som tror på min sak ta feil? 

Dette klima hysteriet er så grenseløst til tider, hvor vi pålegger folk helt meningsløse regler, skatter eller avgifter så vi kan slå oss selv på brystet over at vi eller jeg er så miljøvennlig. Grønnvaske seg selv, men mest til sin egen forfengelighet. 
Den minste mulighet til å gjøre ting dyrere, bruk klima eller miljø som grunn. Flott! Å når man begynner å summere opp galskapen, så mister man fort troen på at det er noe klimakrise. Men at det blir brukt som en melkeku for å kontrollere massen, litt som religion i mange sammenhenger. 

Er det endring i klima? Defintivt, det har det også vært i 1000 vis av år. Hvor stor påvirkning vi mennesker har på denne påståtte krisen er ikke jeg personlig så overbevist om sammenlignet med mange andre her inne. 
Jeg vil ikke si at jeg troller, men jeg har ingen problemer med å spille klovn eller motpol i en ellers så enspora debatt. 

Nå har jeg ikke nevnt noe eget politisk ståsted, heller ikke en spesifikk konflikt... men her har vi ganske mange konflikter ref linken som @GrendelRaptor8 viste til før i denne tråden. Hvor det blir slaktet 1000 vis av mennesker hver eneste dag. Hvorfor bruker vi ikke mer resurser på å gjøre en forskjell hvor vi er 100% sikker på at vi kan påvirke utfallet? 

• Forvirret 1
Annonse
Skrevet
tshansen skrev (2 timer siden):

Relevansen er kanskje litt vanskelig å spore, samt forstå. Det kan jeg se 🤣
Men poenget mitt er at jeg velger å ha et åpent sinn, stille spørsmål til ekspertene og være nyskjerrig på alternativer. Selv om ekspertene måtte være enige og det passer veldig godt inn i overbevisningen til de fleste. Historien har vist oss gang på gang, at det narrativet som blir fortalt har ofte økonomiske interesser bak og er langt ifra det beste for folk flest. 

Jeg kan ha feil, jeg kan ha rett, men de som hevder å ha så rett at de ikke har en liten dør åpen for at de kan ha feil velger jeg å sammenligne med religiøse fanatikere. ref tidligere i denne tråden. Hvor vi gang på gang ser null bevis (ikke misforstå at jeg mener at det ikke finnes beviser for klima endringer) men de er hjernevasket fra fødsel om at deres gud er fasiten og alle andre er idioter, for hvordan kan så mange som tror på min sak ta feil? 

Dette klima hysteriet er så grenseløst til tider, hvor vi pålegger folk helt meningsløse regler, skatter eller avgifter så vi kan slå oss selv på brystet over at vi eller jeg er så miljøvennlig. Grønnvaske seg selv, men mest til sin egen forfengelighet. 
Den minste mulighet til å gjøre ting dyrere, bruk klima eller miljø som grunn. Flott! Å når man begynner å summere opp galskapen, så mister man fort troen på at det er noe klimakrise. Men at det blir brukt som en melkeku for å kontrollere massen, litt som religion i mange sammenhenger. 

Er det endring i klima? Defintivt, det har det også vært i 1000 vis av år. Hvor stor påvirkning vi mennesker har på denne påståtte krisen er ikke jeg personlig så overbevist om sammenlignet med mange andre her inne. 
Jeg vil ikke si at jeg troller, men jeg har ingen problemer med å spille klovn eller motpol i en ellers så enspora debatt. 

Nå har jeg ikke nevnt noe eget politisk ståsted, heller ikke en spesifikk konflikt... men her har vi ganske mange konflikter ref linken som @GrendelRaptor8 viste til før i denne tråden. Hvor det blir slaktet 1000 vis av mennesker hver eneste dag. Hvorfor bruker vi ikke mer resurser på å gjøre en forskjell hvor vi er 100% sikker på at vi kan påvirke utfallet? 

Du preiker på mange måter til koret. Jeg har bilde av Bertrand Russel på kontoret mitt. Fools and fanatics... Men jeg er ikke sikker på om du er der du sier du er i argumentasjonen din.  Det virker som om du hører at folk "tror på" ekspertene og trekker paralell til å tro på det flyvende spaghettimonsteret eller Xenu. Folk må gjerne tro eller ikke - det er et individs rett, men ikke bland det sammen med vitenskapen. Om noe vil jeg påstå at din "tro" på at mennesket ikke har like stor innvirkning på klimaet er et verktøy for å rettferdiggjøre eget forbruk. For både du og jeg vet at vi begge forbruker alt for mye i forhold til det vi bør. 
Men så leser vi at Taylor Swift flydde privatflyet sitt åttehundre ganger eller hva det nå var i løpet av et år og tenker at den forbanna plasten vi skylte og sorterte. Den melkekartongen som ble sirlig brettet.. hva er vitsen når jetsetterne gjør som de gjør. 
Og på mange måter er det rett, men vi vet samtidig at med nok tiltak så kan vi endre ting. 

Husker du Ozonkrisen? Du ser ut som at du er like gammel som meg, så jeg tipper at du gjør det. Det er ett av de beste eksemplene jeg vet om. Vi tok grep på verdensbasis og problemet ble løst. Fantastisk!

Det er plenty av eksempler på kapitalistiske særinteresser, det være seg oppdrett, vindkraft, vannkraft, karbonfangst eller batterifabrikker som påberoper seg pansergrønne vyer uten å kunne skilte med den måloppnåelsen for klima som ble lovet. Det er irriterende å betale for slike eventyr som ikke funker gjennom skatteseddelen - jeg er enig.
Men jeg vil heller prøve å finne tiltak enn å gi opp. Ikke for meg, men for mine barnebarns barn. 

Når det gjelder konflikter er jeg usikker på om penger kastet på et problem løser stort. Noen ting stikker dypere enn penger, og i mange tilfeller tjener kapitalkreftene på at konflikten fortsetter. Se på aksjene til Kongsberg fra 2020 f.eks. 16x stigning.

Jeg må påpeke at selv om du og jeg er uenige her, så er vi uenige i en sak. Kanskje jeg synes du har en teit mening her til og med. Det mener trolig du i retur også, men det endrer ikke totalinntrykket mitt av deg. Du er en god bidragsyter på forumet og kommer med mange gode innlegg og innspill. Husk det i forumets mangel på tonefall og kroppspråk. Vi er uenige i sak, men jeg liker deg fortsatt. 

Skrevet
tshansen skrev (4 timer siden):

Men poenget mitt er at jeg velger å ha et åpent sinn, stille spørsmål til ekspertene og være nyskjerrig på alternativer.

Åpen sinn, eller hull i hodet? Sorry, men skal du ha et åpent sinn må du også holde døren åpen for at "ekspertene" kan ha rett. Men for meg ser det ut til at du bare leter etter argumenter for at de tar feil og at våre politikere stort setter er uredelige.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.