Gå til innhold
  • Bli medlem

Packraft markedet


Nikke

Anbefalte innlegg

Annonse

Stort sett noen få produsenter i Kina som lager det meste, og med få unntak så er det mye samme skiten overalt. Lars Monsen brand var feks rebranded Kipara men Kipara er jo bare kinagreier i utgangspunktet så mye samme som alt annet. Ingenting som er spesielt innovativt. Det gjelder i grunn alt av "norske" merker som jeg har sett på.

Kokopelli skiller seg litt ut pga samarbeid med Kevlar, noe som gjør at de kan lage litt mer solide packrafter. Samt at de har egendesignede seter osv. De er helt greie, men selv de letteste er litt for tunge. De har også feks 2 manns packrafter eller 100% kevlar packrafter, så til elvebruk og langtur så er Kokopelli kanskje det beste du finner. De var jo også et av de første merkene som begynte å produsere packraft i det hele tatt.

Så har du Anfibio, Anfibio lager noen skikkelige lettvektere i packraft verdenen. De har feks Anfibio Rebel 2K, som gir kanskje den beste kombinasjonen av vekt og fullskala du finner. Og så lager de Anfibio Nano SL som veier kun 800 gram. Jeg har denne selv og på fjellturer så er det denne som blir mest brukt, den er ekstremt lett og kompakt. Enormt digg å kunne ha både packraft og åre med totalvekt på 1300 gram.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (34 minutter siden):

Stort sett noen få produsenter i Kina som lager det meste, og med få unntak så er det mye samme skiten overalt. Lars Monsen brand var feks rebranded Kipara men Kipara er jo bare kinagreier i utgangspunktet så mye samme som alt annet. Ingenting som er spesielt innovativt. Det gjelder i grunn alt av "norske" merker som jeg har sett på.

Kokopelli skiller seg litt ut pga samarbeid med Kevlar, noe som gjør at de kan lage litt mer solide packrafter. Samt at de har egendesignede seter osv. De er helt greie, men selv de letteste er litt for tunge. De har også feks 2 manns packrafter eller 100% kevlar packrafter, så til elvebruk og langtur så er Kokopelli kanskje det beste du finner. De var jo også et av de første merkene som begynte å produsere packraft i det hele tatt.

Så har du Anfibio, Anfibio lager noen skikkelige lettvektere i packraft verdenen. De har feks Anfibio Rebel 2K, som gir kanskje den beste kombinasjonen av vekt og fullskala du finner. Og så lager de Anfibio Nano SL som veier kun 800 gram. Jeg har denne selv og på fjellturer så er det denne som blir mest brukt, den er ekstremt lett og kompakt. Enormt digg å kunne ha både packraft og åre med totalvekt på 1300 gram.

 

 

Usikker på hvor seriøst man skal ta et slik innlegg når ikke Alpacka Packraft er nevnt en gang..

Kokopelli startet samtidig som MRS (2012-2013'ish) med å kopiere packraftene til Alpacka Packraft. Alpacka Packraft startet vel offisielt rundt 2000 med å produsere packrafter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutes ago, Walle said:

Usikker på hvor seriøst man skal ta et slik innlegg når ikke Alpacka Packraft er nevnt en gang..

Kokopelli startet samtidig som MRS (2012-2013'ish) med å kopiere packraftene til Alpacka Packraft. Alpacka Packraft startet vel offisielt rundt 2000 med å produsere packrafter.

 

Og hvorfor i huleste skulle noen bry seg om hvem som var først? Det blir som om man må nevne Ford pga Model T i en diskusjon angående elbiler.

Kokopelli skiller seg ut pga Kevlar og seteløsningen de har, som gjør padleren litt mer sentrert og gir bedre retningsstabilitet. Kokopelli nevnes fordi de har enkelte fordeler svært få andre packrafter har. Spesielt med tanke på elvepadling eller ekspedisjonsturer.

Og på samme måte nevnes Anfibio fordi det er det eneste av de andre høypris-merkene som faktisk gjør noe som Kina-raftene ikke kan matche.

Jeg kan forøvrig nevne at jeg har en Kokopelli Rogue og for min del så var det et totalt bomkjøp, for til mitt bruk var den et helt feil valg. Det tar ekstra lang tid å komme i gang med den pga setet, og jeg padler nesten aldri i elv. Men det forandrer ikke at Kokopelli har en nisje hvor de reelt sett har fordeler ingen andre har.

Men Alpacka? Alpacka er i all hovedsak akkurat samme som Kina-raftene med litt bedre kvalitetskontroll. Men de er ikke spesielt innovative på noe som helst, verken vekt, elvepadling, spruttrekk eller noe som helst annet. Det eneste de har av "Claim to fame" er at de var først ute.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (30 minutter siden):

Takk for svar. I linken jeg la ved i første innlegg tilbyr de "barneraft". Det var nytt for meg.

Jeg kjøpte bla en 220 Packraft modell fra Audac Sports* som ungene har begynte å bruke fra 9-10 års alderen. Ville i utgangspunktet kjøpe en kortere, men dette var den korteste de tilbød med spruttrekk på det tidspunktet (2018)

Så tydeligvis har det vært litt etterspørsel siden det når kommer så korte 'fullverdige' packrafter.

Dog den på 220 kan brukes av voksne, så er glad det ble den størrelsen.

 

Her er nest yngste (10) i egen packraft under en tur til Børtetvanna i Østmarka nå i høst. 

IMG_0901.thumb.jpeg.bf7413aa853b3d5d77fd71fa74ca61fd.jpeg

 

 

(* samme som produserer "Kipara" og "Lars Monsen" packrafter)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, Nikke said:

Takk for svar. I linken jeg la ved i første innlegg tilbyr de "barneraft". Det var nytt for meg.

Det er jo bare ren markedsføring for en litt kortere packraft.

Quote

Som førstemann på markedet, vil vi tilby en packraft som er designet og laget spesielt for barn. Samme ytelse, og samme tilbehør som en større packraft.

Dette er det de skriver, men det er ren humbug. For "ytelsen" til en packraft er direkte relatert til tre ting, hvor lang den er (lengre gir bedre glid), hvor godt sentrert vekten er og hvor godt designet den er mtp hvordan den glir i vannet.

Packraftene som har dårligst ytelse er de som er korte hvor føreren sitter langt bak. Så i en slik "barneraft" så vil den ha mye lavere fart og mye mer side til side bevegelser rett og slett fordi den er kort. Noe som vil gjøre det mye vanskeligere å padle hvis det er litt motvind, noe man uansett sliter med når man padler packraft.

De beste er de som er lange hvor vekten er godt fordelt.

Så hvis du skal ha en god barneraft vil det beste være en packraft i normal størrelse men så legger man til litt vekt langt fremme, feks en 220-230cm packraft og en ryggsekk festet i front. For den ekstra vekten i front vil føre til at det blir mindre side-til-side bevegelse og at mer av padlekraften går med på å padle fremover.

Forøvrig så er jeg slettes ikke sikker på om jeg ville ha anbefalt packraft til unger i det hele tatt. Jeg ville nok mye heller ha sett på en tomanns packraft eller en kano hvis jeg skulle hatt med meg noen under 16 på tur. For jeg kan garantere at Glomma packraften med en unge fremme og en voksen bak vil kunne oppnå omtrent dobbel fart av den unge vil kunne oppnå selv i den "barneraften".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, Walle said:

Jeg kjøpte bla en 220 Packraft modell fra Audac Sports* som ungene har begynte å bruke fra 9-10 års alderen. Ville i utgangspunktet kjøpe en kortere, men dette var den korteste de tilbød med spruttrekk på det tidspunktet (2018)

Tror du skal være glad for at det ikke ble tilbydt noe kortere, jo kortere packraften er jo mer krefter går med til side-til-side bevegelser, og kortere packrafter glir også mye dårligere i vannet.

 

Bildet ditt er forøvrig et perfekt eksempel på hvordan man skal legge opp til at unger skal padle packraft. 220 raft med spruttrekk og ryggsekk festet helt fremme for optimal retningsstabilitet.

Endret av Gabs88
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så i utgangspunktet er alt av packrafts produsert i Asia/Kina, der noen få merker har, uten at det helt kan dokumenteres, litt bedre kvalitetskontroll?

Synes det er vanskelig å eventuelt både skulle oppdatere fra mrs for egen del, samt anbefale en god raft til nevø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet produseres vel Alpackaraft fortsatt i statene? Personlig opplever jeg Alpackaraft som et hakk over andre alternativ. Tilstrekkelig mye bedre til å kunne forsvare prisen? Godt mulig ikke.

Ellers er det produsenter spredt rundt omkring som vi ikke ser så mye til her i landet. Ekempelvis https://www.aqua-xtreme.com (Israel) og https://timetrial.ru/ (Russland).

Sett bort fra eventuelle praktiske og etiske hindringer er det godt mulig en kan gjøre gode kjøp fra de russiske produsentene om dagen..?

Endret av Markamann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår så produseres de fleste packrafter manuelt. Sveisede sømmer (ultralyd ?). Min MSR Alligator har spruttrekk og "skjørt". Litt fiklete å feste til packraften dersom jeg har måttet gå ut av packraften for å komme over grunner etc. Fint i elver med mye vannføring, men litt mindre praktisk på tur og i grunne elver. Liten diameter på tubene gir en smal og lav packraft, som er letter å padle på flatt vann og fanger mindre vind. Men skoene har kommet i klem under "dekk", og dette har gitt ekstra slitasje p enkelte punkter. Så tynnslitt at jeg har valgt å forsterke området.  Når jeg fester sekken på packraften så blir det litt konflikt mellom åpningen til "cockpiten" og sekken, dette kan løses med en litt bredere sekk men de fleste moderne sekker er ganske slanke og dermed høyere.

Skal jeg vurdere eller anbefale en packraft så ville jeg ha styrt unna de aller rimeligste og sett litt etter hvilke egenskaper jeg trenger og hvilket bruksområde som de blir mest brukt til. Det kan godt være at jeg kjøper en packraft til for kunne ha packrafter som dekker mine behov.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Nikke said:

Så i utgangspunktet er alt av packrafts produsert i Asia/Kina, der noen få merker har, uten at det helt kan dokumenteres, litt bedre kvalitetskontroll?

Synes det er vanskelig å eventuelt både skulle oppdatere fra mrs for egen del, samt anbefale en god raft til nevø.

 

 

Det er litt mer enn kvalitetskontrollen, det er også hvilken type sømmer som blir brukt. Om det feks blir brukt sveisede eller sydde+limte sømmer. Det vanligste er at sømmene blir sydd og limt med noe som tilsvarer Aquasure.

Men sveisede sømmer, altså at materialene rett og slett blir smeltet i sammen, er mer holdbare og tillater tynnere packrafter, det sparer også vekt gjennom hele raften.

Og ja, omtrent alt blir produsert i Kina, eneste jeg kan komme på som ikke blir det er Alpackaraft som produseres i USA. Og Alpackaraft er god kvalitet men når man får en omtrent identisk packraft fra Kina med en 70-80% prisreduksjon betyr ikke det så mye.

 

 

Men bare sånn for å si det rett ut, i all hovedsak så er det ikke verdt å bruke mye penger på en packraft. De dyre padler stort sett likt med de billige. Det finnes enkelte som kan være verdt å bruke ekstra på, feks hvis du skal padle veldig langt, i elver eller hvis du er som meg og ønsker noe som virkelig er ultralett.

 

Den packraften jeg faktisk er mest glad i er Anfibio Nano, som veier 830 gram, har sveisede sømmer og er svært enkel i utformingen. Det er den jeg faktisk gidder å slenge i sekken, bare sånn i tilfelle jeg trenger den.

Endret av Gabs88
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (11 timer siden):

 

Det er litt mer enn kvalitetskontrollen, det er også hvilken type sømmer som blir brukt. Om det feks blir brukt sveisede eller sydde+limte sømmer. Det vanligste er at sømmene blir sydd og limt med noe som tilsvarer Aquasure.

De fleste er vel sveiset..? 
 

Er ellers enig i at ultralett blir mest brukt (til mitt enkle bruk på fisketurer) Min veier 620 gram og kostet ca 2500,- Den er hverken laget i Kina, Russland eller USA, men på mitt eget stuebord. (Materialer og oppskrift fra DIY Packraft) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (5 timer siden):

Jeg er litt usikker på det området, var mye limt sist gang jeg sjekket. Men er fullstendig mulig at det meste sveises nå.

 

Har du en link til DIY raften?

 

 

Tipper det er en herfra, om ikke så har du en oversikt... https://www.diypackraft.com/shop/ UL varianten veier 815g uten sete og ryggstøtte. Packraftene her skal sveises. Skjøtene forsegles med Aquasure.

Jeg laget en Telkwa, den er så og si tett, men lekker såvidt luft. Så lite at jeg ikke har funnet den siste lekkasjen. Husk at frakt og MVA blir lagt på før du har kitet i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (10 timer siden):

Tipper det er en herfra, om ikke så har du en oversikt... https://www.diypackraft.com/shop/ UL varianten veier 815g uten sete og ryggstøtte. Packraftene her skal sveises. Skjøtene forsegles med Aquasure.

Jeg laget en Telkwa, den er så og si tett, men lekker såvidt luft. Så lite at jeg ikke har funnet den siste lekkasjen. Husk at frakt og MVA blir lagt på før du har kitet i hus.

Ja, det er rett lenke. Kronekursen har gjort det dyrere siden jeg kjøpte mitt sett. Jeg ble overrasket over at den veide mindre enn oppgitt. Ikke minst pakker den tynnere duken til en veldig mye mindre rull. 
Jeg strevde også med en lekkasje, men fikk ordnet det ved å åpne sveisingen igjen med varmejernet. Beste måte å finne lekkasje på er å legge litt såpevann på sveisene. Det bobler der lekkasjen er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, Lompa said:

Ja, det er rett lenke. Kronekursen har gjort det dyrere siden jeg kjøpte mitt sett. Jeg ble overrasket over at den veide mindre enn oppgitt. Ikke minst pakker den tynnere duken til en veldig mye mindre rull. 
Jeg strevde også med en lekkasje, men fikk ordnet det ved å åpne sveisingen igjen med varmejernet. Beste måte å finne lekkasje på er å legge litt såpevann på sveisene. Det bobler der lekkasjen er. 

 

Artig sett, første gangen jeg ser det.

Men når jeg ser på det så må jeg innrømme at jeg hadde gått for Anfibio Nano igjen.

Ferdig montert, tilsvarende vekt som den som er oppgitt, men Nano har da 6 stykk festepunkter for feks ryggsekk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (19 minutter siden):

 

Artig sett, første gangen jeg ser det.

Men når jeg ser på det så må jeg innrømme at jeg hadde gått for Anfibio Nano igjen.

Ferdig montert, tilsvarende vekt som den som er oppgitt, men Nano har da 6 stykk festepunkter for feks ryggsekk.

 

Festepunkter setter du på så mange du ønsker når du først er i gang med lage din egen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutes ago, sofasliter said:

Festepunkter setter du på så mange du ønsker når du først er i gang med lage din egen... 

Selvfølgelig kan du det, men poenget mitt var at Nano var 830g inklusive festepunktene. Når du legger til festepunkter så tilfører du også vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (11 timer siden):

Selvfølgelig kan du det, men poenget mitt var at Nano var 830g inklusive festepunktene. Når du legger til festepunkter så tilfører du også vekt.

Jeg hadde ett festepunkt liggende fra jeg lagde min Telkwa, og veide det. Festepunktet klokket inn på 3,5 g, på min (dop)-vekt.

Man legger til så mange festepunkter det er behov for, disse sveises på plass og med 6 stk festepunkter i tillegg, så øker da vekten med 21g. Festepunktene på DIY packraften er laget av samme materiale som brukes ellers i raften. Det er derfor mulig at festepunktene for lettvekts raften er enda lettere enn de jeg har laget, men det får jeg ikke sjekket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (På 16.12.2023 den 11.30):

Usikker på hvor seriøst man skal ta et slik innlegg når ikke Alpacka Packraft er nevnt en gang..

Kokopelli startet samtidig som MRS (2012-2013'ish) med å kopiere packraftene til Alpacka Packraft. Alpacka Packraft startet vel offisielt rundt 2000 med å produsere packrafter.

Jeg tenkte det samme. Alpacka Packraft 💪

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.