Gå til innhold
  • Bli medlem

Teltplugger - Y-peg fra Hilleberg vs Sydvang


zimwalker

Anbefalte innlegg

Mister av og til en plugg, må fra tid til annen supplere. Har holdt meg til Hilleberg og MSR sine plugger, men lurte litt nå på  hvor stor forskjellen er/kan være mellom for eks Hilleberg sine Y-plugger på 18cm til kr 499 for 10stk hos Fjellsport, vs tilsvarende fra Sydvang til kr 259 for 10stk. Noen som har testet og/eller erfaring med begge?

Hilleberg Y-peg: www.fjellsport.no/turutstyr/telt-lavvo/plugger/hilleberg-y-peg-10-pack
Sydvang Y-peg: www.fjellsport.no/turutstyr/telt-lavvo/plugger/sydvang-y-peg-teltplugg-10stk-orange

PS: Fint at Fjellforum koden fortsatt gir 20% hos Fjellsport!

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leste i et par tidligere tråder nå, som rett nok ikke nevner Sydvang (merket var vel ikke oppfunnet enda), men som får meg til å tenke at man får det man betaler for, også når det gjelder plugger:
www.fjellforum.no/topic/54785-kvalitetsforskjeller-på-hilleberg-og-helsport-plugger/
og
www.fjellforum.no/topic/46012-alternative-plugger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Subjektivt opplever jeg de fra Hilleberg mer robuste enn de fra Sydvang. Har hatt Hilleberg i mange år og klart å holde alle pluggene noenlunde rett.

Jeg hadde et sydvang utoset 2 hvor et par av pluggene bøyde seg på første tur. Om det var uflaks eller litt svakere materialer kan jeg ikke si da det er dårlig forskningsgrunnlag. Selv om Hilleberg sine er dyrere ville jeg nok valgt de nå om jeg hadde mistet noen, det er sjeldent jeg mister de så da kan jeg heller betale litt ekstra og ha et orginalt oppsett. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (4 timer siden):

Noen som har testet og/eller erfaring med begge?

Hilleberg veier 16 gram, og er sterkere i midten.

Sydvang veier 12 gram, så er vel stengt tatt 33% lettere. Og tar du 12 gram og deler på 18 cm, blir vekta 0.66 gram pr cm. 
Plugger på 18 cm får jo betydelig med moment enn plugger på 16 cm eller 15 cm som Hilleberg Y peg UL er. Di veier 9.6 gram på 15 cm, vekta blir da 0.64 og blir oppgitt av Hilleberg til å være svakere en Hilleberg du linket til.

I tillegg er nok Hilleberg/DAC høyere i kvaliteten. Men du kan finne gode plugger på eBay til en brøkdel av prisen. Men kan bli litt bomkjøp… og tar tid å få. 
 

Navigatøren skrev (2 timer siden):

det er sjeldent jeg mister de så da kan jeg heller betale litt ekstra og ha et orginalt oppsett. 

Trikset er og alltid telle antall plugger når du pakker de ned. Finner jo veldig ofte plugger på mye brukte teltplasser, men aldri Hilleberg plugger. Så mulig at eiere av Hilleberg er mer nøye? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Memento mori skrev (7 timer siden):

Hilleberg veier 16 gram, og er sterkere i midten. Sydvang veier 12 gram, så er vel stengt tatt 33% letter

Ah takk, vekteforskjellen la jeg ikke merke til. Nå veier Hilleberg sine 14 gram da - i følge nettsiden deres og brev-vekta mi, men likevel - de er nok da litt "fastere i fisken" enn Sydvang sine 12grams.

Memento mori skrev (7 timer siden):

Men du kan finne gode plugger på eBay til en brøkdel av prisen. Men kan bli litt bomkjøp… og tar tid å få.

Kjøpte noen "no name" plugger der for noen år siden, men de ble av typen bomkjøp. Tålte ikke mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (14 timer siden):

Mister av og til en plugg, må fra tid til annen supplere. Har holdt meg til Hilleberg og MSR sine plugger, men lurte litt nå på  hvor stor forskjellen er/kan være mellom for eks Hilleberg sine Y-plugger på 18cm til kr 499 for 10stk hos Fjellsport, vs tilsvarende fra Sydvang til kr 259 for 10stk. Noen som har testet og/eller erfaring med begge?

Hilleberg Y-peg: www.fjellsport.no/turutstyr/telt-lavvo/plugger/hilleberg-y-peg-10-pack
Sydvang Y-peg: www.fjellsport.no/turutstyr/telt-lavvo/plugger/sydvang-y-peg-teltplugg-10stk-orange

PS: Fint at Fjellforum koden fortsatt gir 20% hos Fjellsport!

Jeg kjøpte en gang i sin tid Hilleberg Y-peg plugger for å erstatte de mindre gode pluggene som fulgte med Marmot Limelight-teltet jeg hadde. Pluggene er gode og sitter godt, men de er ikke spesielt komfortable å dytte ned i bakken (jeg setter de ned med hånden først, deretter skyver den ned med skoen).
DAC V-pluggene som følger med Fjällräven Abisko-teltene mine er jeg mer fornøyd med og de gjør jobben godt. Siden har Hilleberg-pluggene blitt de som jeg plukker fra om det skal på tarp-tur eller lignende og ikke vil plukke fra spesifikke telt's poser. Men Obs! Pluggen er for stor til å bruke for å plugge ned igjennom maljene på en jervenduk 🙄

Vi har vel touchet innom det i titanplugg-tråden: Å banke plugger med sten er noe jeg aldri gjør eller har behov for. Så lenge man ikke gjør det så skal det være utrolig dårlige plugger om de ikke tåler normal last som kommer av å bardunere telt.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Memento mori skrev (8 timer siden):

Sydvang veier 12 gram, så er vel stengt tatt 33% lettere. Og tar du 12 gram og deler på 18 cm, blir vekta 0.66 gram pr cm. 
Plugger på 18 cm får jo betydelig med moment enn plugger på 16 cm eller 15 cm som Hilleberg Y peg UL er. Di veier 9.6 gram på 15 cm, vekta blir da 0.64 og blir oppgitt av Hilleberg til å være svakere en Hilleberg du linket til.

Sydvang er 25 % lettere enn Hilleberg, eller Hilleberg er 33 % tyngre enn Sydvang. Prosenter er gøy sånn 🤪

Og moment på pluggene vil forenklet sett være på den delen av pluggen som eventuelt stikker opp av bakken, den delen som er nedi bakken vil jo holdes igjen (med mindre bakken er veldig myk og gir etter osv.). Så et betydelig større moment vil jeg ikke si at det blir, det er jo samme kraft i bardunen på begge må man anta. Mekanisk sett regner du jo momentarma fra innfestinga, altså der pluggen er innspent (bakkenivå), ikke fra bunn av pluggen (igjen, med mindre man tar hensyn til deformasjon av bakken). Og hvor mye kraft som må til for å bøye pluggene vil jo avhenge av både materialet og tverrsnittet av pluggene (V vs. Y og lignende, og fra hvilken retning krafta virker på disse). Det er nok FEM-analyse-mat.

Jeg har vel 20 stk av Sydvang Y-pluggene, og jeg vil påstå at de funker veldig bra, særlig prisen tatt i betraktning. Aldri hatt problemer med disse der jeg ferdes, og så langt ikke klart å bøye noen av dem. Jeg har ikke hamra på dem med steiner eller brukt de i veldig hard/steinete bakke da, men inntrykket hos meg er bra. Er man bekymret for at de skal bøyes, så kan man alltids orientere pluggen med den ene "ribba" mot bardunen.

sneakyowl skrev (38 minutter siden):

Vi har vel touchet innom det i titanplugg-tråden: Å banke plugger med sten er noe jeg aldri gjør eller har behov for. Så lenge man ikke gjør det så skal det være utrolig dårlige plugger om de ikke tåler normal last som kommer av å bardunere telt.

Samme erfaring her. Om man strammer opp bardunenen i overkant stramt gir bakken etter i øvre lag før pluggen, med mindre man har festa pluggen ned i en fjellsprekk. Gitt at man har plugger av grei kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (2 timer siden):

Og moment på pluggene vil forenklet sett være på den delen av pluggen som eventuelt stikker opp av bakken, den delen som er nedi bakken vil jo holdes igjen (med mindre bakken er veldig myk og gir etter osv.). Så et betydelig større moment vil jeg ikke si at det blir, det er jo samme kraft i bardunen på begge må man anta. Mekanisk sett regner du jo momentarma fra innfestinga,

Helt enig, men det jeg fysisk opplever er at jeg presser pluggene ned et stykke med handa, så gjør det vondt i handa, og dytter resten ned med skoen/ eller banker.  Det er da jeg opplever at plugger knekker eller bøyer seg. La oss bare ta et tenkt tilfelle. Jeg får dyttet pluggen ned 10 cm med handa, og tar da resten med skoen:

Om pluggen er 16 cm stikker 6 cm opp, mens er den 18 cm stikker den 8 cm opp. Du får da mye mer kraft på den sideveis, om/når du trår litt skjevt. Kan sikkert lages et flott kurve på det. 

Måssåbjønn skrev (2 timer siden):

Det er nok FEM-analyse-mat.

Jobbet for Norwegian Contractors når Sleipner understellet sank under testing i Gansfjorden. Her var det blant annet feil i FEM analysa. De belastet slik at krafta på et punkt fordelte seg på to punkt. Det går jo ikke på betong, når den er blitt så belastet går den jo i oppløsing. Så FEM er bra, men god praktisk sans over tid bekrefter mye, hvor muligens flere/alle forhold har blitt testet. Liker derfor en blanding av teori og praksis🤗
 

Så er litt der, holder den det jeg bruker den til over tid/gjentatte ganger er den bra nok, ryker den (hvorfor? ) for mye kraft eller for dårlig laget. Litt enkelt, men funker😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Memento mori skrev (13 timer siden):

Hilleberg veier 16 gram, og er sterkere i midten.

Sydvang veier 12 gram, så er vel stengt tatt 33% lettere. Og tar du 12 gram og deler på 18 cm, blir vekta 0.66 gram pr cm. 
Plugger på 18 cm får jo betydelig med moment enn plugger på 16 cm eller 15 cm som Hilleberg Y peg UL er. Di veier 9.6 gram på 15 cm, vekta blir da 0.64 og blir oppgitt av Hilleberg til å være svakere en Hilleberg du linket til.

I tillegg er nok Hilleberg/DAC høyere i kvaliteten. Men du kan finne gode plugger på eBay til en brøkdel av prisen. Men kan bli litt bomkjøp… og tar tid å få. 
 

Trikset er og alltid telle antall plugger når du pakker de ned. Finner jo veldig ofte plugger på mye brukte teltplasser, men aldri Hilleberg plugger. Så mulig at eiere av Hilleberg er mer nøye? 

Jeg teller hvertfall over både på vei ned i jorda og på vei opp så sparer jeg meg den kostnaden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (På 21.8.2023 den 7.35):

Bruker diverse Urberg plugger, de virker å være av brukbar kvalitet. Bedre enn pluggene som kom med helsport sl teltet mitt. 

Prøver meg på disse jeg:
www.fjellsport.no/merker/urberg/urberg-y-peg-set-10-pcs-red
14g/stk, kr 219 for 10 stk, og med 20%forum rabatt blir det kr 17,44 pr stk.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (23 timer siden):

Prøver meg på disse jeg:
www.fjellsport.no/merker/urberg/urberg-y-peg-set-10-pcs-red
14g/stk, kr 219 for 10 stk, og med 20%forum rabatt blir det kr 17,44 pr stk.  :)

He he, hadde jeg ventet til i dag så hadde stykkprisen blitt kr 13,14 og jeg hadde spart hele 43 kroner. Fordi de gir 40% på Urberg ut august nå. Kode: "AUG23".
(samme kode gir 40% også på Haglöfs, Houdini og Mountain Equipment)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

IMG_9968.thumb.jpeg.66c1a2cbadc45583a55ab607ad43be72.jpeg

Kjøpte et Helpsport Pro telt, som var godt brukt. Fikk med 13 plugger, og en var faktisk rett og uskada😂. De siste 3 pluggene var borte. Heldigvis har Helsport fått nye plugger - disse er trolig laget i «kinesium» mykeste metallet som finnes! Blir nok å kjøpe inn noen nye eller Leite gjennom esken hvor jeg har div plugger. Men liker best å ha settet komplett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ccdd

ryback skrev (På 18.9.2023 den 14.09):

Helt greie plugger til prisen, men ikke bank dem inn i bakken med mindre du vet du ikke kommer til å treffe en stein.

image.thumb.png.1d627a26975e7e1cb80e0f3afc1517f9.png

Som med alt billig utstyr; use with extra extra care! :-)

Memento mori skrev (3 timer siden):

IMG_9968.thumb.jpeg.66c1a2cbadc45583a55ab607ad43be72.jpeg

Fikk med 13 plugger, og en var faktisk rett og uskada😂.[...] - disse er trolig laget i «kinesium» mykeste metallet som finnes!

"kinesium", den var fin, ikke hørt før (I don't get out much). Så en kniv nylig som muligens var laget av samme :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kanskje "alt var bedre før"?

 

Bruker FInnmark Lavvoen min MYE og den har vel 10 plugger i "hjørnene" samt 20 barduner. Tidvis brukes redusert antall plugger ved å slå sammen 3 og 3 barduner, men innimellom har vi alle 30 pluggene i sving. Tror jeg til nå har klart å ødelegge 3originalplugger. Med unntak av at jeg har bøyd et par store sand/snøplugger (som er kjøpt ved siden av og ikke følger med originalt) når disse har blitt banket ned med vedkubber ved oppsett på sandgrunn.

Tror ikke vi har vært sååååå heldig med underlaget alle disse årene. 

Her fra forrige helg ved meldte 25 m/s på utsatt sted og alle plugger og barduner i sving: 
image.thumb.png.d13db1af64a8533cf680d93cb1607092.png

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Espen Ørud said:

Kanskje "alt var bedre før"?

 

Bruker FInnmark Lavvoen min MYE og den har vel 10 plugger i "hjørnene" samt 20 barduner. Tidvis brukes redusert antall plugger ved å slå sammen 3 og 3 barduner, men innimellom har vi alle 30 pluggene i sving. Tror jeg til nå har klart å ødelegge 3originalplugger. Med unntak av at jeg har bøyd et par store sand/snøplugger (som er kjøpt ved siden av og ikke følger med originalt) når disse har blitt banket ned med vedkubber ved oppsett på sandgrunn.

Tror ikke vi har vært sååååå heldig med underlaget alle disse årene. 

Her fra forrige helg ved meldte 25 m/s på utsatt sted og alle plugger og barduner i sving: 
image.thumb.png.d13db1af64a8533cf680d93cb1607092.png

Underlaget er like godt som fisken er stor oppi nord, og med din flaks i tillegg så er det ikke mange plugger som blir bøyd iløpet av et levd friluftsliv.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (På 29.9.2023 den 8.41):

Kanskje "alt var bedre før"?

 

Bruker FInnmark Lavvoen min MYE og den har vel 10 plugger i "hjørnene" samt 20 barduner. Tidvis brukes redusert antall plugger ved å slå sammen 3 og 3 barduner, men innimellom har vi alle 30 pluggene i sving. Tror jeg til nå har klart å ødelegge 3originalplugger. Med unntak av at jeg har bøyd et par store sand/snøplugger (som er kjøpt ved siden av og ikke følger med originalt) når disse har blitt banket ned med vedkubber ved oppsett på sandgrunn.

Tror ikke vi har vært sååååå heldig med underlaget alle disse årene. 

Her fra forrige helg ved meldte 25 m/s på utsatt sted og alle plugger og barduner i sving: 
image.thumb.png.d13db1af64a8533cf680d93cb1607092.png

Det var jo fint telt da :) flott sted også mulig du kan lage teltplugger av rundtstål :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.