Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan kan jeg fikse denne flengen på teltet?


varmtvann

Anbefalte innlegg

Annonse

 

 

Hilleberg har også egne reparasjonskits til Yellow, Red og Black Label. Kommer også i forskjellige farger så det matcher ytterteltet.

 

https://oslosportslager.no/produkt/repair-kit-yellow-label-reparasjonskit-til-telt-54197.aspx

 

Reparasjon av telt er nesten som å sette på et klistremerke, så lenge overflaten er renset godt før du begynner går det stort sett fint.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutes ago, Gabs88 said:

 

 

Hilleberg har også egne reparasjonskits til Yellow, Red og Black Label. Kommer også i forskjellige farger så det matcher ytterteltet.

 

https://oslosportslager.no/produkt/repair-kit-yellow-label-reparasjonskit-til-telt-54197.aspx

 

Reparasjon av telt er nesten som å sette på et klistremerke, så lenge overflaten er renset godt før du begynner går det stort sett fint.

Herlig, det ser jo veldig greit ut. Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (53 minutter siden):

 

 

Hilleberg har også egne reparasjonskits til Yellow, Red og Black Label. Kommer også i forskjellige farger så det matcher ytterteltet.

 

https://oslosportslager.no/produkt/repair-kit-yellow-label-reparasjonskit-til-telt-54197.aspx

 

Reparasjon av telt er nesten som å sette på et klistremerke, så lenge overflaten er renset godt før du begynner går det stort sett fint.

Jeg har ikke kjøpt dette settet før, men det skal vel sys på? Det står i produktbeskrivelsen at man bør ha nål og tråd.

Silnylon er i tillegg nærmest umulig å lime slik som PU-belagt nylon/polyester. 

@varmtvann dersom du vil ha en permanent løsning vil jeg anbefale deg å sy flengen hos et sertifisert servicesenter. Sømhuset gjør det i Norge. Jeg har brukt dem selv og de er flinke.

Alternativt kan du prøve å reparere det selv om du er god med symaskin. Jeg ville kjøpe repsettet som @Gabs88 lenker til og brukt en ekstra sterk polyestertråd som Gutermann Mara 70. Test på en bit før du syr selve teltet. 

Endret av ole_brum
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, ole_brum said:

Jeg har ikke kjøpt dette settet før, men det skal vel sys på? Det står i produktbeskrivelsen at man bør ha nål og tråd.

Silnylon er i tillegg nærmest umulig å lime slik som PU-belagt nylon/polyester. 

@varmtvann dersom du vil ha en permanent løsning vil jeg anbefale deg å sy flengen hos et sertifisert servicesenter. Sømhuset gjør det i Norge. Jeg har brukt dem selv og de er flinke.

Alternativt kan du prøve å reparere det selv om du er god med symaskin. Jeg ville kjøpe repsettet som @Gabs88 lenker til og brukt en ekstra sterk polyestertråd som Gutermann Mara 70. Test på en bit før du syr selve teltet. 

Det er mulig, jeg fant bare frem til linken for hilleberg sitt eget sett.

 

Men som du kan se i videoen så limer han og han testet vel er par år etterpå. Men det var jo en mindre fleng enn den TS hadde.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til rep settet @Gabs88 linker til, men det kan være en god ide. Vist lappene i repsettet bare klistres på må «limet» være silikonbasert. Nå er det rifter i teltet ditt ganske stor så jeg ville nok sydd og i hvertfall vist riftet er et sted som utsettes for stress. 
Vil du prøve å sy selv så ville jeg brukt en lapp og brukt silikon til å sømtette.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (3 minutter siden):

Jeg kjenner ikke til rep settet @Gabs88 linker til, men det kan være en god ide. Vist lappene i repsettet bare klistres på må «limet» være silikonbasert. Nå er det rifter i teltet ditt ganske stor så jeg ville nok sydd og i hvertfall vist riftet er et sted som utsettes for stress. 
Vil du prøve å sy selv så ville jeg brukt en lapp og brukt silikon til å sømtette.  

Helt enig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt denne med hell når det ikke er steder på duken som får hard belastning. Blant annet midt på en dør der vi var uheldige å komme borti en spiker når vi hengte telt til tørk: 

https://frivannsliv.no/products/gear-aid-tenacious-tape-silnylon-patches?variant=42545136697572&gclid=Cj0KCQjwn_OlBhDhARIsAG2y6zNz4GqwDmfVFyH1Lwpz2acUOKlboZFr4zFjR00ssfgZKwZCv_cFguMaArqWEALw_wcB

Endret av Espen Ørud
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle sammen! 👍

Jeg hadde uansett tenkt meg til Sømhuset fordi jeg har tre turplagg som trenger skifte av glidelås så kanskje jeg tar med denne i samme slengen. (To fra Fjellreven, har de et glidelåsproblem?). 

Dette er jo rett ved glidelåsen foran på teltet og der blir det jo litt stress på materialet. Greit å få det gjort av noen som har peiling (selv om jeg har tenkt lenge at jeg burde utvikla ferdighetene med den symaskinen 😅)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (21 minutter siden):

Jeg har ingen erfaring med spinnakerteip selv, så jeg undres hvordan dette vil hefte til silnylon over tid?

Jeg har reparert både telt og kite med tapen, og begge har holdt utrolig godt med mye bruk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (1 time siden):

Jeg har reparert både telt og kite med tapen, og begge har holdt utrolig godt med mye bruk. 

Ikke alle telt er laget med silnylon, så spørsmålet om hvordan spinnakertape hefter på silnylon er fortsatt åpent... Kiter er vel hovedsaklig laget av ripstop-polyester?

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (På 23.7.2023 den 21.32):

Ikke alle telt er laget med silnylon, så spørsmålet om hvordan spinnakertape hefter på silnylon er fortsatt åpent... Kiter er vel hovedsaklig laget av ripstop-polyester?

Har silnylon i bunnen på Mountain Hardwear-teltet, som er lappet på to steder med et par års mellomrom. Jeg kan ikke se hvilken lapp som har sittet på lengst. (Jeg klipper forresten hjørnene runde for at de ikke skal løsne.) Jeg trodde de fleste kiteduker hadde en eller annen form for silikoncoating, men tar kanskje feil der..?

Men når det er sagt, en tape, hvor godt den enn holder, vil ikke være bra nok om riften er et sted duken får mye strekk i vind. Da må det sys på en lapp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.