Gå til innhold
  • Bli medlem

Finnes det ikke jaktklær for den javne nordmann???


Philip Lauritzen

Anbefalte innlegg

Noe frustrert da jeg skrev overskriften, men etter en dag med shopping blir jeg bare mer og mer forbanna.

Hvorfor er det slik at ALLE buksene jeg kjøper for et slikk og ingenting fra revolutionrace sitter som et skudd?

men med en gang man drar frem visakortet og er klar til å blåse litt kroner på noe som det står gore-tex på og som er til jakt, så ønsker på død og liv produsentene at man skal dra buksene deres så langt opp på magan at man ser metalt utfordret ut?

Det jeg egentlig skal frem til er at jeg ønsker med en ny bykse til jakt, og da spesielt reinsdyrjakt.

Jeg har noen få, men gode krav:

Vanntett/membran/gore-tex

Vindtett

mulighet til å stramme inn livet med knapp/velcro eller lignende (liker ikke belter)

og sist men ikke minst. Kort i "skrittet". Dvs at om jeg fester buksen i livet slik en jeans sitter på en mann med ølmage (på hofta altså) så skal ikke skrittet på buksa henge langt nedpå knærene.

Trenger ikke være foret, men selvsagt en fordel om den er litt "stille i stoffet" på utsiden, samt tåler en trynings eller to på vidda

Til en mann på 184cm og 93 kilo. Bygd som mannfolk flest.

Forslag?

Har Prøvd flere typer fra Alaska, Dovrefjell jegeren, Harkila Mountain hunter, Norrøna finnskogen osv.... ingen sitter slik at jeg komfortabelt kan gå oppover i ei steinur.

Widforss sin Alaska bukse er et godt eksempel på hva jeg IKKE er ute etter. 40cm skritt.....

image.png.ab9446586f865c83cfcc56e0538bf5d8.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpte Chevalier Setter Pro for et par år siden. Kanonfornøyd! Har brukt den sammen med ei Beretta-jakke, og Chevalier-membranen føles 100x bedre enn den plastposen til Beretta. 

Jeg har og slitt med passform, og disse buksene sitter mye bedre enn andre jaktbukser jeg har hatt.

 

PS. Den er på tilbud hos Fjellsport as we speak.

Endret av ingen87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg motsatt problem med så godt som alle turbukser, halve ræva henger jo utenfor bukselinningen uansett hvor langt de dras opp i skrittet. Jeg har en bukse som ble produsert en kort tid fra fjellreven med høyt liv. Ellers er det lite å velge i, når det gjelder vanlige turbukser. Men militær/jakt-generell kamuflasje bekledning, da plutselig endrer fasongen seg. Forstå det den som kan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig nokå finne en membranbukse med god passform, dvs. normal benvidde og høyde i livet. Snevrer du utvalget ned til jaktklær blir ting mye vanskeligere.

Når min gamle Lundhags Rocketeer pant var overmoden for avløsning falt valget på en RevRace Aphex pro, dette til tross for mye dårlig tilbakemelding på membranet deres. Det var den eneste jeg fant som hadde normal passform, stretch og den lommeplasseringen jeg ønsket meg.

Det er lenge siden jeg har vært på leting etter membranbukse til jakt, og jeg har aldri jaktet rein, men jeg husker frustrasjonen. Etter utstrakt leting og prøving var jeg nær ved å gi opp da jeg snublet over en Härkila-bukse med OK-ish passform. Den var både tyngre og mer foret enn jeg hadde ønsket meg, men den hadde ett lydsvakt ytterstoff, passet tilfredstillende godt og var på tilbud. Så det ble den. Trur den het Dog keeper elns..

Det er ikke sååå ofte jeg trenger kombinasjonen helt vanntett og lydsvakt på jakt, og da ofte ifm. posteringsjakt, så jeg har klart meg bra med denne buksen til den bruken så langt, men til reinsdyrjakt ville jeg nok ha sett meg om etter noe vesentlig lettere. Evt. kan du vurdere noen av hybridbuksene med vanntett stoff nederst i kombinasjon med en lang membran-anorakk ala Norrøna Kvinnherrad eller Dovrefjell Jegern. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det orden på sakene etter en tur innom hos de hyggelige damene hos Bergans! Berghans hogna havnet jeg på. Large passet midt i blinken, riktignok med bukseseler. Den virker god i passformen, og kort i skrittet. Slik som vanlige turbukser vil jeg påstå. Fin å gå oppover med. Takker for alle inspill!

 

image.png.50083b24d4866803d60b5325cac94a6a.png

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.