Gå til innhold
  • Bli medlem

Renseri som kan dunsoveposer


Anbefalte innlegg

Annonse

Har vasket dunposene mine hjemme med tørking etterpå og fluffing med tennisballer i tørketrommelen osv med stor suksess. Men jeg regner med at du vet at dette går fint an å gjøre hjemme da du har endel erfaring med friluftslivet, så da antar jeg at det er et annet problem enn bare at posen trenger en vask :) Men nevner det uansett.

Endret av Martin HJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin HJ skrev (19 minutter siden):

Har vasket dunposene mine hjemme med tørking etterpå og fluffing med tennisballer i tørketrommelen osv med stor suksess. Men jeg regner med at du vet at dette går fint an å gjøre hjemme da du har endel erfaring med friluftslivet, så da antar jeg at det er et annet problem enn bare at posen trenger en vask :) Men nevner det uansett.

Ja, stemmer at mn kan gjøre det og det stemmer også at jeg vet det :) men kjekt å nevne i et sånt forum uansett. Det er en diger vinterpose med mye dun og jeg har sånn liten vaskemaskin med maks 5kg. I følge produsenten så er hjemmemaskinene for små, så man må på vaskeri med store maskiner og stor tørketrommel. Og da er det like greit å sende de på vaskeri. Men dette er jo den soveposen som er skreddersydd til mini, dunpose med høykvalitetsdun og masse morsomme barnedetaljer så jeg er litt redd for å bare sende den avgårde til det lokale vaskeriet. Mulig jeg sender det til roberts i Polen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Sovjetunionen said:

Ja, stemmer at mn kan gjøre det og det stemmer også at jeg vet det :) men kjekt å nevne i et sånt forum uansett. Det er en diger vinterpose med mye dun og jeg har sånn liten vaskemaskin med maks 5kg. I følge produsenten så er hjemmemaskinene for små, så man må på vaskeri med store maskiner og stor tørketrommel. Og da er det like greit å sende de på vaskeri. Men dette er jo den soveposen som er skreddersydd til mini, dunpose med høykvalitetsdun og masse morsomme barnedetaljer så jeg er litt redd for å bare sende den avgårde til det lokale vaskeriet. Mulig jeg sender det til roberts i Polen. 

Da forstår jeg, nei må ikke få ødelagt en slik unik pose på noe vis. Håper du finner en som kan dette, evt. send den til produsenten ja :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit dei har hatt eit veldig bra renseri som spesialiserte på påfyll og rens av du i Trondheim før, men usikker på korleis det er no @graham?

Eg har god erfaring med det jevne "bygderenseriet" om det berre er reingjering, både på Sunnmøre og no på Hedmarken. 

Ganske sikker på du har eit renseri "nær deg" som fiksar detta heilt fint. Mine posar har i alle fall blitt veldig bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (1 minutt siden):

Veit dei har hatt eit veldig bra renseri som spesialiserte på påfyll og rens av du i Trondheim før, men usikker på korleis det er no @graham?

Eg har god erfaring med det jevne "bygderenseriet" om det berre er reingjering, både på Sunnmøre og no på Hedmarken. 

Ganske sikker på du har eit renseri "nær deg" som fiksar detta heilt fint. Mine posar har i alle fall blitt veldig bra. 

Ja, hvilket nærrenseri har du funnet på Hedmarken? Har tenkt på Marihøna på Lillehammer, de renser iallfall dundyner. Uten å derailer diskusjonen helt så har jeg mer tiltro til lokale renseri enn de store i Oslo, men det kan jo være bygdemennesket i meg. 

Jeg har også tenkt på Trondheim Damprenseri, kan høre med de, men jeg mener at de hadde sluttet å rense soveposer da jeg kjøpte dyne i 2020 fordi det ikke lønte seg, for mye jobb og for lite penger. Jeg sa de burde sette opp prisen så det lønte seg, dette er jo en tjeneste man glatt kan betale en del for. Å få rens og påfyll av dun på en pose mellom 8 og 12 000 gjør jo at man ikke trenger å kjøpe ny så jeg kunne godt betalt en del for de. De tok 750 den gangen tror jeg, alt for lite. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovjetunionen skrev (1 time siden):

Ja, hvilket nærrenseri har du funnet på Hedmarken? Har tenkt på Marihøna på Lillehammer, de renser iallfall dundyner. Uten å derailer diskusjonen helt så har jeg mer tiltro til lokale renseri enn de store i Oslo, men det kan jo være bygdemennesket i meg. 

Jeg har også tenkt på Trondheim Damprenseri, kan høre med de, men jeg mener at de hadde sluttet å rense soveposer da jeg kjøpte dyne i 2020 fordi det ikke lønte seg, for mye jobb og for lite penger. Jeg sa de burde sette opp prisen så det lønte seg, dette er jo en tjeneste man glatt kan betale en del for. Å få rens og påfyll av dun på en pose mellom 8 og 12 000 gjør jo at man ikke trenger å kjøpe ny så jeg kunne godt betalt en del for de. De tok 750 den gangen tror jeg, alt for lite. 

Det var nok Trondheim Dampfjærrenseri @Tessatroll tenkte på med meg ja og det stemmer slik du skriver at de har sluttet med soveposer. Jeg hadde en liten prat sist jeg var innom der og han sa at hvis man kun skal ha vask, så skal ethvert renseri med dunprogram på maskinene takle jobben helt fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovjetunionen skrev (3 timer siden):

Ja, hvilket nærrenseri har du funnet på Hedmarken? Har tenkt på Marihøna på Lillehammer, de renser iallfall dundyner. Uten å derailer diskusjonen helt så har jeg mer tiltro til lokale renseri enn de store i Oslo, men det kan jo være bygdemennesket i meg. 

Jeg har også tenkt på Trondheim Damprenseri, kan høre med de, men jeg mener at de hadde sluttet å rense soveposer da jeg kjøpte dyne i 2020 fordi det ikke lønte seg, for mye jobb og for lite penger. Jeg sa de burde sette opp prisen så det lønte seg, dette er jo en tjeneste man glatt kan betale en del for. Å få rens og påfyll av dun på en pose mellom 8 og 12 000 gjør jo at man ikke trenger å kjøpe ny så jeg kunne godt betalt en del for de. De tok 750 den gangen tror jeg, alt for lite. 

Hugsakje namnet, kan evt sjekke. Skal plukke opp nokre golvtepper der i veka. Leverar til Elverum som anten rensar sjølv eller sender vidare til Løiten alt etter kva produkt det er tale om. 

Hadde også nett inne ei dunjakke til renseri, den leverte eg på Vinterbro på Alti, men ana ikkje kven dei brukte. Vart i alle fall greit. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (2 timer siden):

Vasket selv dunposen min. Først i dunvaskemiddel, og deretter en rund til i vaskemaskinen med  dunimpregnering for å opprettholde motstand mot fuktighet.

Jeg ville ha sjekket med vaskeriet at de også impregnerer dun ved vask.

Jeg har gjort dette med Warmpece Viking 600 posen min flerer ganger. Den blir bedre enn ny for hver eneste vask :)

MEN, en ting jeg synes er lurt er å stappe den inn i kompresjonstrekket, åpne den under vann i badekaret, og løfte den forsiktig over til vaskemaskinen. Da slipper man en stor våt luftballong som vaskes.

Dette er jo en ganske medium-lett dunpose. Min EE revelation Quilt har hysterisk tynt stoff, den ville jeg aldri turt å ta i maskinen - tror jeg. De viser på youtube hvordan man vasker i badekar.

@Sovjetunionen - Å vaske i badekar/stamp er ett alternativ om man ikke har vaskemaskin som er stor nok. Dunimpregnering kan brukes som wash-in i badekaret/stampen etter vask, om man ønsker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (4 minutter siden):

Jeg har gjort dette med Warmpece Viking 600 posen min flerer ganger. Den blir bedre enn ny for hver eneste vask :)

MEN, en ting jeg synes er lurt er å stappe den inn i kompresjonstrekket, åpne den under vann i badekaret, og løfte den forsiktig over til vaskemaskinen. Da slipper man en stor våt luftballong som vaskes.

Dette er jo en ganske medium-lett dunpose. Min EE revelation Quilt har hysterisk tynt stoff, den ville jeg aldri turt å ta i maskinen - tror jeg. De viser på youtube hvordan man vasker i badekar.

@Sovjetunionen - Å vaske i badekar/stamp er ett alternativ om man ikke har vaskemaskin som er stor nok. Dunimpregnering kan brukes som wash-in i badekaret/stampen etter vask, om man ønsker.

Ja, det hadde jeg nok forsøkt med tresesongersposen min også. Godt tips å skylle de først! 

Dette er en spesialsydd sovepose med 800 fp dun og superlett stoff som skal holde mini varm ned til 20 minus så det er en utrolig fluffy og dunfylt sak. Siden produsenten sier industrimaskin så går jeg for det. 

Utrolig god kvalitet forresten, kan varmt anbefale roberts om man skal investere i en skikkelig sovepose. Sånn bare for å spore av mitt eget innlegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.