Gå til innhold
  • Bli medlem

Hund som spiser pinner


nem

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en Labrador på 1 år nå. Helt siden jeg fikk han har vi gått tur i skogen minst en gang om dagen og han har alltid vært glad i å spise pinner. Jeg syns det virker som om han noen ganger gjør det som avkobling eller at han kjeder seg, og andre ganger når han har raptus og ikke helt klarer styre seg..

På vanlig tur i skogen så begrenser dette seg litt selv da vi ikke er sååå lenge ute, men jeg hadde han med meg på første overnattingstur nylig og da ble det litt vel mye av det syns jeg.

Jeg hadde til og med tatt med tyggebein til han, men i camp så var det mer interessant med pinner og kongler.. Og i etterkant driter han jo masse småpinner så jeg tenker at dette ikke er helt heldig..

Lurer på om det er andre her som har vært borti, har, eller har hatt samme problem? Google sier mye rart, men kanskje noen har førstehåndserfaring med dette?

Og når det gjelder pinnekasting osv så er ikke det noe vi gjør ofte. Det hender, men han blir aldri besatt av de pinnene. Virker bare som at han liker å knaske på de innimellom da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når hunder spiser pinner er det ikke heldig nei, det kan skape blokkasjer, indre skader, kvelningsfare osv.

 

Du kan spørre dyrlegen om dette ved neste besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg kommer til å ta dette videre, men er i forkant her med å forhøre meg om det er andre her med erfaringer. Dette kan umulig være en spesielt unik problemstilling tenker jeg da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle min husky/husky blandinger tygger pinner. Alt fra valp til 6 år gamel tispe. De gjør det som du skriver, for avkobling og kjedsomhet :-). Som regel spytter de ut og svelger ikke. Men jeg plukker hunde bæsj i løpegarden og hundegarden og ser at det er mye rart som kommer ut. Heldigvis svelger ikke mine ting og tang som ikke kommer ut den andre enden. Jeg er mest bekymret for fliser. Det hender at jeg jeg tar enkelte pinner vekk fra de og heller gir friske pinner som ikke fliser. De stetter stor pris på det. Når jeg camper kan de gå løs på trær og busker som får hard medfart. Bjørke busker er favoritten. Jeg ville nok ikke stresset for mye med det at hunden tygger, så lenge hunden ikke svelger. Noe vil selvfølgelig bli svelt, men så lenge det ikke er snakk om store fliser tåler hundet det. Det er mye rart hunden spiser. Mine spiser regelmessige følgende: hundebæsj, revebæsj, elgbæsj, hestebæsj osv. grass, jord og pinner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Dompappen

Ja det høres mye ut som min. Han spiser alt av avføring, jord og gress og hva det måtte være.. 😁

Pinnene han spiser/tygger er nok mest for tyggingen sin del. Men som du sier er det jo alltids en del som svelges. Og det med bjørk er også helt likt, vi hadde en kamp om pølsepinnene jeg spikka nå sist, for å si det sånn..

Jeg er vel egentlig ikke superbekymra over dette, men det er en uvane jeg godt kunne sett at han la fra seg nettopp pga risikoen for flis i tarm osv. Det hender jo han tygger på pinner som ikke er av den myke sorten også..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (19 timer siden):

elgbæsj, hestebæsj

(Stort sett) enig med dompappen! Elgbæsj fungerer nærmest som engelsk lakriss! Hundebæsj spiser de dog ikke. Den ene husky blir kalt "buskrydderen" ved pauser i fjellet. Kun 1 gang har jeg opplevet at et pinnestykke satt fast på tvers i ganen, men kunne dog ta det ut med fingrene. Hunde har en magsyre som oppløser det meste. En tog 7 lemmen på en tur. Ikke så mye som en gnagertann kom ut av baken. Jeg er mer urolig for metall, plast mm biter som fx kan være skarpe i tarmen. Et husråd her er å gi aspargus på boks, så trevlene derfra kan "pakke" fremmedlegemet inn - ellers er det til dyrlegen. Takk og pris er huskyer sunne dyr, så jeg er kun til vet mht vaksinasjoner.

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 6 mnd golden retriever tispe. Hun tygger på pinner, og har stadig med seg hjem nye leker fra nærturen. Gress, busker, pinner, ja til og med stein. Den nye hobbyen er å fiske opp steiner fra andedammen på tomta, for å tygge på dem...

Et par ganger har hun spydd opp og innholdet ser ut som du har vrengt støvsugeren og tømt på gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på ny overnatting nå, samma greia. Hadde med tyggebein men kvist er bedre tydeligvis 😭

Blir et par dager med sagflis i avføringen nå. Å venne han av med dette føler jeg blir en umulighet, jeg føler det ikke er noe alternativ å gå med kort bånd og tjore han fast i camp på alle turene mens jeg prøver å venne han av med det heller. Kanskje det avtar når han blir litt eldre.

Når han var yngre spiste han alt av avføring han fant (ikke sin egen) men dette er nå nesten borte.. Satse på at pinnene går samme vei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.