Gå til innhold
  • Bli medlem

Regnvann som vannkilde på hytter?


Anbefalte innlegg

Vi leide en hytte fra Bergen Og Omlands friluftsråd i helgen.

Vi hadde med drikkevann, for der var kun regnvann på hytten, og håndpumpe på vasken.

Helt topp egentlig, men vannet luktet råtne egg. Jeg har googlet, og det skyldes visst en bakterie i vannet som danner hydrogensulfid/svovel gass.

Men jeg finner ikke ut om vannet egentlig er ok å bruke til oppvask, og om vannet ellers er frarådet å bruke?

Noen som vet om dette er normalt for regnvann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I de fleste tilfeller er lukta mest til sjenanse. Regnvannet kan ha noe svovel iseg, men mest trolig er nok at brønnen som vannet oppbevares i er årsaken. 

Vi bruker regnvann på ei hytte hvor takrennene samler opp i plasttanker og har aldri opplevd lukt, mens på et småbruk på vestlandet som etter at bruken avtok hadde ganske mye lukt av "råtne egg", det forsvant ved økt vannforbruk da brønnen var veldig liten og baserte seg på tilsig, så råte egg prosessen skjer nok i stillestående vann i brønn eller i rør. Vi prøvde med kullfilter men det hjalp lite. Brønnen lå slik til at det ikke var mistanke om kloakk, kjemisk forurensing eller alunskifer som ikke er så bra. Vi ble aldri sjuke der, men for 3 år siden kjørte en hogstmaskin over brønnen og "avlivet" den så da vi la om og koplet oss til lokal vannforsyning.

Til oppvask er det nok helt trygt å bruke, men kanskje hytteeier burde tatt en vanntest for sikkerhets skyld?

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PTG skrev (1 time siden):

I de fleste tilfeller er lukta mest til sjenanse. Regnvannet kan ha noe svovel iseg, men mest trolig er nok at brønnen som vannet oppbevares i er årsaken. 

Vi bruker regnvann på ei hytte hvor takrennene samler opp i plasttanker og har aldri opplevd lukt, mens på et småbruk på vestlandet som etter at bruken avtok hadde ganske mye lukt av "råtne egg", det forsvant ved økt vannforbruk da brønnen var veldig liten og baserte seg på tilsig, så råte egg prosessen skjer nok i stillestående vann i brønn eller i rør. Vi prøvde med kullfilter men det hjalp lite. Brønnen lå slik til at det ikke var mistanke om kloakk, kjemisk forurensing eller alunskifer som ikke er så bra. Vi ble aldri sjuke der, men for 3 år siden kjørte en hogstmaskin over brønnen og "avlivet" den så da vi la om og koplet oss til lokal vannforsyning.

Til oppvask er det nok helt trygt å bruke, men kanskje hytteeier burde tatt en vanntest for sikkerhets skyld?

Ok, takk for svar :) . Det er godt å vite at vi kan bruke vannet til oppvask.

Jeg har meldt fra til eier om at vi merket denne lukten fra vannet, så får de ta en vurdering på det selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnvann vil vel neppe gi høye konsentrasjoner, spesielt hvis beholderen det samles i er åpen til atmosfære. 

Her er noen tall som er greie å vite om når det kommer til Hydrogensulfid (H2S). 

Da jeg jobbet på shuttle tankere i Nordsjøen, gikk vi noen ganger med crude last som inneholdt over 10 000 ppm H2S. 

image.png.117ae0bf829ac1a693feb9f5b0ed8fe8.png

Kilde: https://www.draeger.com/no_no/Safety/H2S-exposure

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (2 timer siden):

Rart det skal lukte av regnvann. 

Svigers hadde tidligere en IBC tank stående under hytta der regnvann ble samlet opp, og jeg går ut fra at det er noe lignende i denne saken. 

H2S'en dannes i det stillestående vannet pga forråtnings/nedbrytnings prosessen som skjer i vannet av 'rusk og rask' som inneholder svovel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (49 minutter siden):

En løsning på dette kan jo være å ta med vannfilter?

Jeg skal ikke være for bastant, men tviler på at ett vannfilter tar bort H2S'en.

Dog, i stillestående vann så er det mye rart som dannes, så for å fjerne eventuelle bakterier så vil ett vannfilter være fint å bruke. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

I sådannn (regn)vannstanker kommer det lett noe algevekst / begroing, hvis tanken ikke blir holdt meget ren og vannet byttet. Filter eller koke vannet - varmt bør det vel være til oppvask likevel - er vel bra. Evt et par dråper klor - se gammel tråd om det.

I "syden" er ofte vann fra kranen "sisternevann" dvs regnvann. Det tilrådes ikke å drikke dette, men greit til kroppsvask, oppvask mm. Flaskevann til drikke og tannpuss. "acqua NON bebiri" stod ofte over vasken.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hytta samler jeg regnvann fra taket i tønne til «bruksvann», ikke for mat. Et par ganger har det luktet kjipt, og jeg har da tømt og skylt tønna ved avreise. Har allikevel brukt vannet til oppvask/kroppsvask. Man kan jo koke det om man er i tvil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på landsbygda, og for noen år siden boret jeg etter vann. Borehullet er 80 meter dypt, og pumpa henger på 70 meter. Det kom mye vann. Mye mer enn det enslige meg kan bruke daglig. Jeg kjenner også litt lukt av svovel av vannet av og til, men borefolkene sa at dette var normalt siden jeg får mye mer vann enn jeg faktisk trenger, og at mye da blir stående lenger i brønnen. 

Og de som har vært på Island kjenner vel til at vannet lukter svovel der. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.