Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg Keron 3GT som helårstelt


HaavardM

Anbefalte innlegg

Heisann! 

Jeg har i lang stund vært på jakt etter nytt telt, og lest flittig på poster her på forumet. Jeg har nå kommet til det punktet at jeg leser de samme innleggende på nytt, så da er det kanskje på tide med min egen post her! Jeg ser nok for meg at det kan bli flere telt etterhvert som behovene melder seg, men for nå er jeg på jakt etter et telt som dekker flest mulig bruksområder! 
Jeg er på jakt etter et:

  • Helårstelt, men primær bruk på sen-sommer, vår og høst. 
  • Mulighet for vintertelting på høyfjellet. Mangler erfaring, men jeg ønsker et telt som åpner for muligheten.
  • Primær bruk blir som basecamp på tur i fjell, skog og mark, samt bruk på biltur/camping/++. Ser likevel for meg at det blir en del kilometer med sekk før campen blir satt opp.
  • Plass til og vekt fordelt på 2 personer.
  • Jeg og mitt vanlige turfølge er begge lange (195cm). Har dårlig erfaring med skråvegger i telt. 
  • Plass til hund i nær fremtid. 

Jeg har nå et Hilleberg Keron 3GT på vei i Posten, men er nokså usikker på valget. Valget har i stor grad stått mellom Keron og Kaitum pga rette vegger, hvor Keron til slutt vant på grunn av min "robustomani". Jeg er fra før ingen lettvektspakker, og setter alltid stor pris på viten om at utstyret tåler en støyt (både vær og bruk). 

Etter å ha lest alt jeg har klart å oppdrive på dette forumet, og generelt på nettet, er det jo tydelig at de fleste anser Keron som et vintertelt. Jeg er langt fra å presse grensene til hverken Kaitum eller Keron, men tanken på å sove "ekstra trygt og godt" i et black-label telt er likevel forlokkende etter en dårlig teltopplevelse i drittvær på fjellet. Om det ikke er tydelig fra innlegget allerede er jeg nok veldig biased mot tungt og kraftig, sikkert i overkant for mitt eget beste! 

Teltvalg er jo et veldig subjektivt valg, alle verdsetter forskjellige aspekter. Jeg er derfor veldig interessert i å høre deres subjektive meninger og erfaringer med disse som helårstelt! Er Keron et telt dere helst lar ligge i kjelleren store deler av året, eller er det et telt dere også får lyst til å ta med i sekken på fotturer om sommeren? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
HaavardM skrev (30 minutter siden):

Er Keron et telt dere helst lar ligge i kjelleren store deler av året, eller er det et telt dere også får lyst til å ta med i sekken på fotturer om sommeren? 

Mitt Keron 3 GT ligger ferdig rullet med tapede stenger i pulkposen hele året. Brukes kun som 'vintertelt', dvs på snø.

En av de to største grunnene til det er den forholdsvis høye vekta, men en litt større grunn er lengden på teltet. 

Det er såpass langt at det kan være utfordrende å finne en flekk som er stor/lang nok til å få satt det opp på en fornuftig måte. Jeg snakker primært da om fot- eller padleturer der teltet ikke brukes som basecamp telt, men hvor det blir satt opp/tatt ned hver dag.

Jeg har valgt å kjøpe andre telt som dekker behovet i barmark sesongen.

Endret av Walle
skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å kunne svare på det eksakt samme teltet, så kan jeg dra noen likeheter til mitt Keb Endurance 3 som i mine øyne primært er et robust vintertelt. Dette har jeg tatt med på korte "sommerturer" noen få ganger. Det eneste som ikke skriker "vintertelt" på dette er at det av en eller annen grunn er en meshdør på begge ytterdører i forteltet. Flott på sommeren - Ser ikke helt poenget på vinteren.

Om vekten ikke plager deg, så har du likevel utfordringen med volum i sekken. Mitt Keb Endurance 3 går sånn ca. akkurat ned i bunnrommet på Kajka 85-sekken min (uten stenger). Så vidt jeg har sett så tar Hilleberg-telt opp generelt mer volum enn Fjällräven sine ferdig pakket, så jeg ser for meg at Keron 3 GT kan bli en utfordring å få plass til inni sekken. Det er jo alltids mulig å få et telt på utsiden av sekken og, om man ikke har noe i mot det.

Areal nødvendig for å slå opp teltet godt er et godt poeng fra Walle. Du finner neppe 5 meter med helt flat mark, selv på fjellet. Jeg tror likevel ikke at du vil ha noe problem med å finne et område som er "godt nok", uten at det går for hardt inn på formen til teltet på fjellet, men i skog og mark blir det noe helt annet. Jeg synes jeg er utfordrende nok med mitt Shape 2 som "bare" er 3,9 m i skogsområder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaffet meg Keron 3 GT for bruk på høyfjellet vinterstid men har også brukt det endel på camping og kortere fotturer hvor vekt ikke spiller noen rolle. 
 

Det er bra med ventilasjon da man kan åpne begge dørene i innerteltet , både med og uten mesh. Tror jaggu det ble brukt som festivaltelt en sommer au 🙉

 

Om man ikke skal ende opp med ørten stykk forskjellige telt til enhver anledning så vil jeg si Keron kan fungere om du kan takle vekta og størrelsen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine erfaringer/tanker rundt Keron 3GT: Et gjennomført telt som oser kvalitet i alle ledd, og som tåler "alt" av det naturen kan by på hvis korrekt satt opp. Ikke uten grunn at det er det foretrukne valg for svært mange som drar på polekspedisjoner.

Før jeg gikk til innkjøp av teltet hadde jeg et Helsport fjellheimen xtrem 3 (nyeste modell). For meg var det forlokkende med større boltreplass (rette endevegger og to fortelt) + litt småting som for meg gjorde teltet lettere i bruk (bla. barduner som ikke floker seg, utvendige stangkanaler hvor stengene glir lettere igjennom og forenkler reparasjon i felt dersom det skulle bli skader). Da de har samme vekt ble valget til slutt enkelt.

Tanken var å bruke det hovedsaklig til vinterturer med pulk og evt. turer i barmarksesongen hvor man skulle etablere en basecamp. Etter å ha brukt teltet på en del turer fant jeg ut at lengden på teltet kom med både fordeler og ulemper. Muligheten til å dra alt inn i det store forteltet på vinteren var deilig og gjorde teltet utrolig behagelig å oppholde seg i, spesielt i skikkelig ruskevær. Samtidig begynte jeg etter hvert å tenke på at det hadde vært digg med et litt kortere telt, med én stang mindre. Dette ville redusere pakkstørrelsen, vekten og gjøre det litt raskere å sette opp/ta ned.  I tillegg ville det gjøre det litt mer appellerende å ta med seg også på barmarksturer med litt vandring. Litt kjipt å kjøpe en "Rolls Royce" og kun ta det i bruk på vinteren. Fant også raskt ut at det bød på utfordringer når jeg skulle tørke teltet etter bruk. Det er gode 5 meter langt og nesten 2 meter bredt. I min leilighet var det omtrent umulig å sette det opp skikkelig til tørk, og det var derfor flere turer hvor jeg valgte å heller ta i bruk mitt Hilleberg Soulo. 

Etter 3 års ekteskap og mye "om og men" bestemte jeg meg for å selge mitt 3 GT og kjøpe Keron 3. Samme gode plassen i innerteltet, men kun to "mindre" fortelt. Skal dog sies at det er mer enn god nok plass til å lage en sittegrop og kokkelere med bensinbrenner i forteltet. Sålangt er jeg godt fornøyd. 

Det perfekte teltet finnes ikke, så her må du vurdere hva som er viktigst for deg. Du nevner selv at du vurderte Kaitum. Dette er også et telt som tåler ekstremt mye. Rivestyrken på dette teltet står ikke tilbake for det meste av såkalte ekspedisjonstelt fra andre teltprodusenter og du har også her muligheten til å bruke doble stenger. 

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk også fra Helsport Fjellheimen X-trem 3 til Keron 3GT og angrer ikke et sekund. Ble møkklei av å bli våt på føttene(jeg er lengre enn hva Helsport designet det for).

Ja, det er litt tungt, men som du sier; Det er stormsikkert. Målet mitt er aldri å jage gram, jeg er en normalt trent person og klarer fint å bære forskjellen på 900g mellom Keron 3GT og Kaitum 3GT. Det er faktisk så liten forskjell mellom de to. På vinteren er teltet helt fantastisk. Drar pulken inn i forteltet og lager meg frokost innendørs mens det blåser ute. Ettersom du nevner at man skal gjerne være 2 stk som deler vekta, hadde jeg lett valgt det teltet som helårstelt om jeg måtte valgt kun et telt. Boltreplassen Keron 3GT tilbyr er gull om man er på vidda og har det som basecamp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 5 kg og det er stort, og i høyfjellet kan det av og til være latterlig vanskelig å finne plass selv til mye mindre telt.

 

Og siden du selv sier at du stort sett kommer til å bruke det på sommeren vil jo feks Anjan 3 GT være et finere valg til nesten alle turer.

 

Eventuelt så har du også Nallo 3 GT, dette teltet er jo tross alt er red label så det holder til alt av normal 4 sesongs bruk. Eller Kaitum som er litt større men fremdeles sparer en kilo kontra Keron.

 

Trenger ikke polfarertelt for å sove ute litt om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si valget har blitt noe enklere, men har fått gode innspill for videre grubling. Takk!
Jeg begynner å innse jeg kanskje ber om litt for mye fra ett enkelt telt, og at det er der utfordringen min ligger. Jeg ser jeg må reflektere litt mer over hva jeg egentlig ønsker å bruke teltet til. 

3 hours ago, Navigatøren said:

Ja, det er litt tungt, men som du sier; Det er stormsikkert. Målet mitt er aldri å jage gram, jeg er en normalt trent person og klarer fint å bære forskjellen på 900g mellom Keron 3GT og Kaitum 3GT. Det er faktisk så liten forskjell mellom de to. På vinteren er teltet helt fantastisk. Drar pulken inn i forteltet og lager meg frokost innendørs mens det blåser ute. Ettersom du nevner at man skal gjerne være 2 stk som deler vekta, hadde jeg lett valgt det teltet som helårstelt om jeg måtte valgt kun et telt. Boltreplassen Keron 3GT tilbyr er gull om man er på vidda og har det som basecamp. 

Dette var tankegangen som fikk meg til å bestille Keron i utgangspunktet. Jeg tror jeg bare må vente på det kommer i hus slik at jeg kan prøvepakke det i sekken og kjenne vekta på ryggen selv.

44 minutes ago, Gabs88 said:

Og siden du selv sier at du stort sett kommer til å bruke det på sommeren vil jo feks Anjan 3 GT være et finere valg til nesten alle turer.

Eventuelt så har du også Nallo 3 GT, dette teltet er jo tross alt er red label så det holder til alt av normal 4 sesongs bruk. Eller Kaitum som er litt større men fremdeles sparer en kilo kontra Keron.

Både Anjan og Nallo har skråvegg som jeg tror fort kan bli litt utfordrende for min del. Ikke sikkert det er noe stort problem i realiteten, men Hillebergs video om telt for lange brukere indikerer at det er fort gjort å komme borti duken på disse teltene. Selvsagt måter å jobbe rundt det på (jakke over fotende f.eks), men å ha det tørt i teltet er for meg førstepri. Hadde jeg vært noen centimeter kortere ville jeg derimot ikke nølt! Kaitum vurderes fremdeles sterkt og er antagelig det fornuftige valget for vårt bruk, men problemet med størrelse blir mye det samme som med Keron! 

6 hours ago, KS10 said:

Det er gode 5 meter langt og nesten 2 meter bredt. I min leilighet var det omtrent umulig å sette det opp skikkelig til tørk, og det var derfor flere turer hvor jeg valgte å heller ta i bruk mitt Hilleberg Soulo. 

Etter 3 års ekteskap og mye "om og men" bestemte jeg meg for å selge mitt 3 GT og kjøpe Keron 3. Samme gode plassen i innerteltet, men kun to "mindre" fortelt. Skal dog sies at det er mer enn god nok plass til å lage en sittegrop og kokkelere med bensinbrenner i forteltet. Sålangt er jeg godt fornøyd. 

Dette har fått meg til å revurdere behovet for GT. Har til nå tenkt at det "bare" er 78 cm forskjell, men jeg innser jo at det fort utgjør en del både i jakten på teltplass og vekt. Utfordring med tørking og vedlikehold er også en vinkling jeg ikke har tenkt på før nå.  Stor plass til utstyr og hund er riktignok fremdeles fristende. Huff, skal ikke være lett dette her. 

Takk for gode innspill!

Endret av HaavardM
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HaavardM skrev (9 timer siden):

Heisann! 

Jeg har i lang stund vært på jakt etter nytt telt, og lest flittig på poster her på forumet. Jeg har nå kommet til det punktet at jeg leser de samme innleggende på nytt, så da er det kanskje på tide med min egen post her! Jeg ser nok for meg at det kan bli flere telt etterhvert som behovene melder seg, men for nå er jeg på jakt etter et telt som dekker flest mulig bruksområder! 
Jeg er på jakt etter et:

  • Helårstelt, men primær bruk på sen-sommer, vår og høst. 
  • Mulighet for vintertelting på høyfjellet. Mangler erfaring, men jeg ønsker et telt som åpner for muligheten.
  • Primær bruk blir som basecamp på tur i fjell, skog og mark, samt bruk på biltur/camping/++. Ser likevel for meg at det blir en del kilometer med sekk før campen blir satt opp.
  • Plass til og vekt fordelt på 2 personer.
  • Jeg og mitt vanlige turfølge er begge lange (195cm). Har dårlig erfaring med skråvegger i telt. 
  • Plass til hund i nær fremtid. 

 

Ingen forumtråd er komplett uten at noen kommer med ett forslag som ikke var etterspurt :D 

Exped Orion Extreme 3, den nye 2023 utgaven. Den nye skal ha bedre liggelengde og enda mer takhøyde enn den gamle.

Jeg hadde vurdert den ihvertfall.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, HaavardM said:

Kan ikke si valget har blitt noe enklere, men har fått gode innspill for videre grubling. Takk!
Jeg begynner å innse jeg kanskje ber om litt for mye fra ett enkelt telt, og at det er der utfordringen min ligger. Jeg ser jeg må reflektere litt mer over hva jeg egentlig ønsker å bruke teltet til. 

Dette var tankegangen som fikk meg til å bestille Keron i utgangspunktet. Jeg tror jeg bare må vente på det kommer i hus slik at jeg kan prøvepakke det i sekken og kjenne vekta på ryggen selv.

Både Anjan og Nallo har skråvegg som jeg tror fort kan bli litt utfordrende for min del. Ikke sikkert det er noe stort problem i realiteten, men Hillebergs video om telt for lange brukere indikerer at det er fort gjort å komme borti duken på disse teltene. Selvsagt måter å jobbe rundt det på (jakke over fotende f.eks), men å ha det tørt i teltet er for meg førstepri. Hadde jeg vært noen centimeter kortere ville jeg derimot ikke nølt! Kaitum vurderes fremdeles sterkt og er antagelig det fornuftige valget for vårt bruk, men problemet med størrelse blir mye det samme som med Keron! 

Dette har fått meg til å revurdere behovet for GT. Har til nå tenkt at det "bare" er 78 cm forskjell, men jeg innser jo at det fort utgjør en del både i jakten på teltplass og vekt. Utfordring med tørking og vedlikehold er også en vinkling jeg ikke har tenkt på før nå.  Stor plass til utstyr og hund er riktignok fremdeles fristende. Huff, skal ikke være lett dette her. 

Takk for gode innspill!

 

Du har alltid muligheten til å utvide med tarp. Jeg har selv Niak, som er nesten identisk med Unna. Det er et veldig passelig telt for en pers, men hvis du skal være samme sted en stund er det alltid godt med et lite uteområde.

 

Tarp montert over teltet ble min løsning, da kan jeg bruke Niak på 1.7 kg for seg selv, eller legge til tarp og da blir det 300g ekstra.

 

 

 

 

Og en annen fordel med dette er at hunder ofte liker seg veldig mye bedre under tarp enn i et fortelt. Samt at det er mye enklere å finne plass til 3 meters telt og en tarp enn et 5 meters telt.

 

Da har du også muligheten til å bruke både med og uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.