Gå til innhold
  • Bli medlem

Havkajakk til langtur - For en nybegynner


Anbefalte innlegg

Jeg er mer eller mindre helt fersk når det kommer til livet i kajakk, bortsett fra et våtkort som jeg fikk fra et elvepadlingskurs over en helg for noen år tilbake.

Hvor starter jeg for å finne havkajakken "for meg"?

Tankene om Norge På Langs har begynt å virre seg inn i å ta turen med kajakk langs kysten.

Hva ville dere valgt til en slik lang tur? Kvalitetsmerker verdt å sjekke ut? Gjerne med inspirasjon til nødvendig og nyttig utstyr for en sånn type tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har lyst å padle mer enn bare en sjelden gang i blant, så bare hopp glatt over såkalte nybegynnerkajakker. Du er kun nybegynner en veldig kort stund.

Det viktigste er å finne en kajakk som passer deg bra. Den skal sitte som en god bukse skal sitte, setet og ryggstøtten bør være bra (kan tilpasses) og kajakken bør ikke være overdrevet stor. På langtur har man mye å tjene på å pakke litt minimalistisk, du får en lettere kajakk og kan ha en kajakk med mindre volum og mindre vindfang som du kan kontrollere bedre.

Jeg synes Norse sine kajakker gir mye kajakk for pengene, vekten er samtigod ganske lav uten at det koster skjorten og kvaliteten er meget bra. Jeg fikk aldri lukene på Ymir/Freyja 100% vanntett, men det er ikke så nøye om det kommer inn en kopp med vann etter en hel dags padling hvor bølgene skyller over dekket eller en rulleøkt.

Men kajakk må prøves av den som skal bruke den.

Tørrdrakt er også en god investering. Man blir rett og slett en bedre padler av å ha tørrdrakt. Man tør å kante kajakken mer og man øver mye mer på redning og evt. rulling når man har tørrdrakten. I tillegg utvides padlesesongen vesentlig.

Jeg har padlet fra Bergen til Sandnessjøen.

Min første kajakk var Norse Freyja, den var jeg storfornøyd med:

2870948F-7768-435C-A1B8-21C33133AC2B.thumb.jpeg.6fea4339ada5528161f783faf22199ce.jpeg

Nå padler jeg en hjemmebygget Njord:

B33E54EF-3D6E-4470-BB4A-FA7F97BE4B44.jpeg.6ece8c66dbf7db28d2a2956af07af240.jpeg
 

Begge har sine styrker og svakheter i forhold til hverandre.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar! Enig i synet på "nybegynner-ting". Jeg går heller for noe skikkelig bra som jeg vokser inn i, selv om jeg ikke er ekspert fra start.

Det å teste en kajakk før kjøp - Mener du da sitte i den i butikk, eller da helst på vann? Det siste er vel kanskje ikke så lett, med mindre man kanskje finner et utleiested med de spesifikke modeller jeg ønsker å prøve.

Det med at diverse ting som sete må være justerbare er i hvert fall et godt poeng jeg skal huske å se etter.

Det er nok en god stund til eventuelt kjøp, men fint å vite hva en bør se etter. I starten blir det nok å leie og låne litt for å lære mer om "faget" og gjøre meg opp litt egne erfaringer om hva jeg trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (16 minutter siden):

Takk for utfyllende svar! Enig i synet på "nybegynner-ting". Jeg går heller for noe skikkelig bra som jeg vokser inn i, selv om jeg ikke er ekspert fra start.

Det å teste en kajakk før kjøp - Mener du da sitte i den i butikk, eller da helst på vann? Det siste er vel kanskje ikke så lett, med mindre man kanskje finner et utleiested med de spesifikke modeller jeg ønsker å prøve.

Det med at diverse ting som sete må være justerbare er i hvert fall et godt poeng jeg skal huske å se etter.

Det er nok en god stund til eventuelt kjøp, men fint å vite hva en bør se etter. I starten blir det nok å leie og låne litt for å lære mer om "faget" og gjøre meg opp litt egne erfaringer om hva jeg trenger.

Helst prøve på vannet. Klubber låner ut kajakker, enkelte butikker har brygge eller små basseng man kan teste kajakken i.

Nå vet jeg ikke hvor du holder til, men Aktiv på Askøy har bryggeutgang fra butikken.

Setet er ikke mye å justere på, gjerne ryggstøtten. Det kan justeres med litt polstring/skum på sidene.

Jeg for min del passer såpass bra ned i kajakksport sitt sete i størrelse S at jeg kan sitte en hel dag i setet uten noe under ræva. Plastformen «skubber kjøttet» på rett plass. I Norse kajakken var det ett tynt lag neopren i setet, det fungerte også.

Styr forsåvidt unna kajakker med senkekjøl OG ror. Gode kajakker er laget for å styres med ror (de er oftest retningsstabile) eller ved hjelp av kanting og åren, senkekjølen brukes da for å holde retningen i vind/strøm (de er som regel manøvrerbare uten senkekjølen nede). Både rorkajakker og senkekjølskajakker er 100% fullgode havkajakker, selv om enkelte hevder at kun det ene er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode råd i innleggene over. Ikke vær redd for at den føles litt trang å komme på plass i. Du vokser fort fra en alt for romslig kajakk. 
Du skal kunne justere fot- og lårstøtter slik at du har full kontakt med båten. 
For en slik tur du planlegger ville jeg personlig valgt en «british style» kajakk med litt spring foran og markert vinkel mellom bunn og sider.  For eksempel Valley Nordkapp, Boeal Baffin eller lignende. De tar bølger godt. Jeg er ikke så begeistret for skrog som er runde i bunnen og bredest bak cocpit. De er raskere, men krever mer av padleren når det er litt sjø. Det er en smakssak. Hvis du får mulighet til å prøve ulike kajakker så ville jeg lagt vekt på å teste båter med ulikt skrog for å se hva du liker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (10 timer siden):

Takk for utfyllende svar! Enig i synet på "nybegynner-ting". Jeg går heller for noe skikkelig bra som jeg vokser inn i, selv om jeg ikke er ekspert fra start.

Det å teste en kajakk før kjøp - Mener du da sitte i den i butikk, eller da helst på vann? Det siste er vel kanskje ikke så lett, med mindre man kanskje finner et utleiested med de spesifikke modeller jeg ønsker å prøve.

Det med at diverse ting som sete må være justerbare er i hvert fall et godt poeng jeg skal huske å se etter.

Det er nok en god stund til eventuelt kjøp, men fint å vite hva en bør se etter. I starten blir det nok å leie og låne litt for å lære mer om "faget" og gjøre meg opp litt egne erfaringer om hva jeg trenger.

Eian Fritid i Mjøndalen har demokajakker du kan låne med deg og prøve. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (6 timer siden):

ville jeg personlig valgt en «british style» kajakk med litt spring foran og markert vinkel mellom bunn og sider.  For eksempel Valley Nordkapp, Boeal Baffin eller lignende. De tar bølger godt. Jeg er ikke så begeistret for skrog som er runde i bunnen og bredest bak cocpit. De er raskere, men krever mer av padleren når det er litt sjø. Det er en smakssak. 

Dette innlegget bekrefter at kajakk er ett personlig valg. For jeg ville ikke valgt en slik kajakk til en slik tur. Jeg ville fokusert på en kajakk som gir effektiv framdrift, behagelig padleteknikk og er sjøsterk.

Smaleste område bak cockpit gir bedre fartsøkonomi, smalere åreisett og mer avslappet padling uten at det har noe å si for håndteringen i bølger. Skarpe knekker gir både økt våt flate og turbulens, de bør ihvertfall være avrundet. Skarpe knekker gir ofte bedre svingrespons ved kanting, om man ikke har ror.

Rundbunnete skrog ser man oftest på treningskajakker og havracere, de kan være utfordrene mtp. stabilitet.

Man må noe rocker for å gå effektivt i bølger, den kan være fordelt forskjellig utover båten, men rocker gir økt motstand på flattvann. Rocker plasserer og padleren dypere i sjøen. Men mange britstyle kajakker har lite volum ytterst i endene (lav PC-faktor), som gjør at de gynger mye og dermed taper framdrift sammenligner med kajakker som holder mer oppdrift i endene og går roligere men noe våtere. Lang kajakk gir også mindre gynging mot bølgene og mindre energi går tapt (samt mer lastekapasitet uten å øke volum/bredde/vindfang for mye). Det er en balanse, og man bør velge utifra hvilke forhold man faktisk padler i.

Ikke velg bredere kajakk enn man må. (Min er 52 cm på det bredeste, jeg skulle helst hatt den enda smalere).

Rekorden på norge på langs i havkajakk er det jo «offisielt» Daniel Salbu som har i sin stellar S18R. Ok lengde, smal for havkajakk å være, avrundet bunn, ror og lite rocker. Jeg ville ikke valgt samme kajakk, den er ikke av de mest sjøsterke og definitivt ikke for en nybegynner. Men jeg savner noen ganger roret på lange dager hvor vinden og bølgene kommer på skrått bakfra hele dagen.

 

Men dette er allerede tenkt på fra kajakkdesignerens sin side, og totalpakken gir forhåpentligvis en bra kajakk. Så trådstarter trenger ikke å tenke på alt dette når kajakk skal velges 😅😅😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fagspråk som må læres her skjønner jeg. Setter pris på alle tips og diskusjoner!😁

Eian Fritid i Mjøndalen hørtes ut som en fin pekepinn for å starte å prøve litt etter hvert. Jeg holder til i Oslo, så det er ikke lange kjøreturen unna.

Tørrdrakt som ble nevnt tidlig i tråden her tenker jeg også er et must, og det blir sannsynligvis noe av det som handles først, i starten på reisen mot å bli kajakk-kjent. Har dere prefererte merker/gode anbefalinger innenfor dette? Puster en tørrdrakt, eller er det potte-tett begge veier? Ventilasjonsmuligheter?

Jeg ser for meg at det kan bli ganske klamt etter en hel dag i kajakken, så på sommerstid under gode forhold er det kanskje like greit å padle i vanlig turtøy, med tørrdrakten i lasterommet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (25 minutter siden):

Mye fagspråk som må læres her skjønner jeg. Setter pris på alle tips og diskusjoner!😁

Eian Fritid i Mjøndalen hørtes ut som en fin pekepinn for å starte å prøve litt etter hvert. Jeg holder til i Oslo, så det er ikke lange kjøreturen unna.

Tørrdrakt som ble nevnt tidlig i tråden her tenker jeg også er et must, og det blir sannsynligvis noe av det som handles først, i starten på reisen mot å bli kajakk-kjent. Har dere prefererte merker/gode anbefalinger innenfor dette? Puster en tørrdrakt, eller er det potte-tett begge veier? Ventilasjonsmuligheter?

Jeg ser for meg at det kan bli ganske klamt etter en hel dag i kajakken, så på sommerstid under gode forhold er det kanskje like greit å padle i vanlig turtøy, med tørrdrakten i lasterommet?

Du trenger ikke å lære alt, bare finne en kajakk som passer deg og ditt bruk.

Eian har vel mye NDK. Steindyrt, solide og tunge, men mange liker de. 

Ang tørrdrakt finnes det mye forskjellig, også pris. Jeg ville prioritert glidelås man klarer å åpne/lukke selv (helst da frontglidelås), føtter på drakten helst i draktstoff (eller til nød latexssokker), og gjerne pisseglidelås til langturer.

Du blir klam og våt når du padler uansett. Om sommeren er en padlejakke som er tett rundt armene ett godt alternativ kombinert med shorts eller neoprenbukse. En vanlig turjakke fylles med vann via armene. På sommerturer har jeg med tett padlebukse og padlejakke, til sammen blir de en semi-tørrdrakt og jeg padler også i t-skjorte. MEN HUSK at om våren er det varmt i luften og kaldt i sjøen. Kle deg slik at du overlever velt i forhold til hvor fort du klarer å komme deg opp igjen i kajakken.

Tørrdrakter er i pustende stoff, men man blir jo svett i både tørrdrakt, jakke og selv i t-skjorte under vesten. Bare styr langt unna Nemo drakten, og drakter ikke ment til padling 😬

Tørrdrakter skal ikke ha luftemuligheter (men det finnes), en tørrdrakt full av vann blir veldig tung å dra med seg opp i kajakken.

ang. padlevest kan jeg ikke fordra «ekspedisjonsvester» eller «havpadlevester». De er tunge, stive og i veien for god padleteknikk.

Lette vester med lomme på ryggen til drikkepose er digg. Eks. Hiko stamina eller Vaikobi vestene. Kanuk har også en enkel vest som ser ut som en klump på rygg og en klump på bryst som er totalt unna veien for god og friksjonsfri padling.

Jeg sverger også til grønlandsårer. Men smaken er som baken :)

Endret av Marius Engelsen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (30 minutter siden):

Mye fagspråk som må læres her skjønner jeg. Setter pris på alle tips og diskusjoner!😁

Eian Fritid i Mjøndalen hørtes ut som en fin pekepinn for å starte å prøve litt etter hvert. Jeg holder til i Oslo, så det er ikke lange kjøreturen unna.

Tørrdrakt som ble nevnt tidlig i tråden her tenker jeg også er et must, og det blir sannsynligvis noe av det som handles først, i starten på reisen mot å bli kajakk-kjent. Har dere prefererte merker/gode anbefalinger innenfor dette? Puster en tørrdrakt, eller er det potte-tett begge veier? Ventilasjonsmuligheter?

Jeg ser for meg at det kan bli ganske klamt etter en hel dag i kajakken, så på sommerstid under gode forhold er det kanskje like greit å padle i vanlig turtøy, med tørrdrakten i lasterommet?

Tørrdrakt eller våtdrakt avhenger litt av hvor du skal padle og sesong samt type padling. Ved over 15 grader i vannet foretrekker mange en våtdrakt eller enda enklere når det blir godt å varmt. Eian selger også NDK kajakker. Jeg er en av de som bruker dette, men de har  også flere andre merker i ulike prisklasser, inkludert Norsekajakker. 

Endret av Anund Wigen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en litt tøff påstand, men jeg tviler på at du skal padle Norge på langs i den første båten du kjøper.

Du kommer til å ha en enorm utvikling, og du kommer til å endre preferanser. Kjøp derfor en kajakk nå  som passer for det bruket du ser for deg nå og et par år fram i tid. Hvis du ikke er redd for å bli våt, og du padler med tørrdrakt eller i varmt nok vann til å begynne med, så kan du med med fordel gå for en litt smalere båt. Det jeg derimot tenker du ikke bør fokusere på er at du skal ha plass til utstyr for uker på sjøen. Du vil få raskere progresjon og større mestringsfølelse i en båt med litt mindre volum, og du vil likevel ha plass til å dra på noen dagers overnattingstur. Rådene du allerede har fått er gode, og de ser ikke ut til å være veldig voluminøse båter. Ville bare si det eksplisitt, siden du selv snakker om Norge på langs.

Jeg ser du ble anbefalt tørrdrakt med glidelås foran. Dette er også en smakssak. Er du myk nok til å åpne og lukke glidelåsen på ryggen, så kan dette faktisk være mer behagelig å padle med. Her gjelder derfor det samme som for kajakk. Prøv deg fram. Og helst med riktige klær under. (Det er kjedelig å konkludere med at du klarer å åpne og lukke drakten med t-skjorte under i butikken for så å oppleve at du ikke klarer det med de klærne du faktisk skal padle med.)

Jeg er også fan av grønlandsåre. Er du middels handy, og har litt verktøy fra før, så lager du åren selv på noen timer. Det er ikke sikker den ER bedre, men jeg kan garantere at den FØLES bedre ;-) Og noe må man jo ha å gjøre mens isen ligger på fjorden.

Jeg har laget tre stykk. To til meg, og en til ungene. De velger heller hjemmelaget enn butikkåre.

Endret av Eksilbergenseren
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksilbergenseren skrev (35 minutter siden):

Det jeg derimot tenker du ikke bør fokusere på er at du skal ha plass til utstyr for uker på sjøen.

Veldig enig i det.

I norge er det ikke langt mellom butikkene og marinaene med vanntilgang. Tennvæske til brenneren får man også overalt.

Og en minimalistisk pakket kajakk er lettere å håndtere på land, på vann, enklere og raskere å pakke og tømme.

Uansett, så har du mye bedre plass enn i 90 liters sekken ;) Pakk i mange små kolli for å utnytte plassen, og ha gjerne med to ikeaposer for å bære bagasjen omkring. Jeg pleier å stå i sjøen/fjæren å tømme/laste kajakken når jeg er alene på tur, så slipper jeg unødvendig mye riper i skuten :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres fornuftig ut å ikke regne med å ha med rasjoner for flere uker, ja. Litt av en slik tur som sikkert blir ensformig nok tenker jeg må være å gå i land og fylle opp matlageret i de lokale områdene titt og ofte.

Da er vel kajakken også bedre egnet til generelt bruk også, ikke bare som et "lasteskip" 😁

Mange nyttige betrakninger her rundt tørrdrakt og annen bekledning. Definitivt tema for dypdykk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 11.4.2023 den 14.49):

Uansett, så har du mye bedre plass enn i 90 liters sekken ;) Pakk i mange små kolli for å utnytte plassen, og ha gjerne med to ikeaposer for å bære bagasjen omkring. Jeg pleier å stå i sjøen/fjæren å tømme/laste kajakken når jeg er alene på tur, så slipper jeg unødvendig mye riper i skuten :)

IKEA-poser er gull. Jeg bruker også det til alt tustyret som er pakket i småkolli. 

Jeg padler "skin on frame" grønnlandskajakk som har mye mindre pakkvolum enn en gjennomsnittlig havkajakk, men jeg har allikevel mer enn nok plass til å klare meg ei uke på tur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=299889994&ci=4

Det her er to glimrende langturskajakker. Prijon Seayak for mindre personer og Prijon Kodiak for de større. De er stabile, relativt raske og tåler mye juling. Jeg ser at en del utleievirksomheter bruker disse. Har Kodiak selv, men på langtur bruker jeg stort sett en Prijon Yukon Expedition, pga at turene gjerne går i innlandet i elver, bekker og innsjøer. Sistnevnete er en allroundkajakk som fungerer greit de fleste steder. Fordelen med plastkajakker er at de fint tåler sammenstøt med steiner og å padle rett inn på stranden, men de er tyngre enn glassfiberkajakker og noe tregere.

Diverse omtaler/anmeldelser:
https://paddling.com/gear/prijon-kayaks-kodiak-1-kayak

Endret av peik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

peik skrev (38 minutter siden):

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=299889994&ci=4

Det her er to glimrende langturskajakker. Prijon Seayak for mindre personer og Prijon Kodiak for de større. De er stabile, relativt raske og tåler mye juling. Jeg ser at en del utleievirksomheter bruker disse. Har Kodiak selv, men på langtur bruker jeg stort sett en Prijon Yukon Expedition, pga at turene gjerne går i innlandet i elver, bekker og innsjøer. Sistnevnete er en allroundkajakk som fungerer greit de fleste steder. Fordelen med plastkajakker er at de fint tåler sammenstøt med steiner og å padle rett inn på stranden, men de er tyngre enn glassfiberkajakker og noe tregere.

Diverse omtaler/anmeldelser:
https://paddling.com/gear/prijon-kayaks-kodiak-1-kayak

Takk for tips :) Det er nok ikke noe kajakkkjøp på umiddelbar agenda, men det er fint å få vite litt mer om ulike merker/modeller og bruksområder inntil videre.
En eventuell Norge på Langs skjer nok i 2025, men jeg kom på nylig at jeg har en skulder som kan være litt ømfintelig for skader. Definitivt område som bør ha god opptrening før jeg begir meg på langtur hvor skulderen blir brukt _hele_ tiden. Det blir nok litt vurdering på om turen blir langs kysten i kajakk eller bare til fots, som jeg med sikkerhet vet at bør gå fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (59 minutter siden):

En eventuell Norge på Langs skjer nok i 2025, men jeg kom på nylig at jeg har en skulder som kan være litt ømfintelig for skader.

Da bør du vurdere grønlandsåre. Med grønlandsåre har du lavere åreføring og mindre belastning på skulder. 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hengern skrev (8 timer siden):

I en padleklubb i Oslo bruker vi denne hybridvarianten av en grønlandsåre som turåre, og er veldig godt fornøyde, lett, god framdrift og snill mot skuldrene:

Avannaq.no

Var inne på tanken om å kjøpe en slik, men slo det fra meg og fortsatte med standard grønlandsåre i tre.

Ulempene er at Avvanaq ikke glir like lett innunder strikkene på dekk når man skal skifte åre og ikke like bra å sitte på når man skal inn/ut av trang ocean cockpit. På overnattingsturer er også treårene fine å bruke som tarpstenger eller å druse ned i myren om man trenger tørkestativ (det er ikke alle steder man ha trær). Rulleegenskapenen er vel ikke helt de samme heller.

Kunne tenkt meg å prøve en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutes ago, Marius Engelsen said:

også treårene fine å bruke som tarpstenger eller å druse ned i myren om man trenger tørkestativ (det er ikke alle steder man ha trær).

Trenger ikke druse årene ned i bakken for å lage tørkestativ. ;) (Gammelt bilde, men viser prinsippet med delt åre og snor/tau/taueline til tørkesnor)image.png.4ccd294db7811f4a378a23f76c17288b.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (1 minutt siden):

Trenger ikke druse årene ned i bakken for å lage tørkestativ. ;) (Gammelt bilde, men viser prinsippet med delt åre og snor/tau/taueline til tørkesnor)image.png.4ccd294db7811f4a378a23f76c17288b.png

Trenger ikke, men man kan når det er praktisk å gjøre det. Og jysla kjapt og enkelt selvsagt ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (23 timer siden):

Da bør du vurdere grønlandsåre. Med grønlandsåre har du lavere åreføring og mindre belastning på skulder. 

Man kan padle både høyt og lavt tak med grønlandsåre. Selv padler jeg med relativt høyt tak når jeg skal ha god fremdrift. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.