Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellområde alá Børgefjell, nærmere østlandet?


sneakyowl

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt av en uke (+/-) i sommer for å loffe rundt med fiskestang og telt uten noe forflytningsmål, men går gjerne en del likevel.

Drømmen har i utgangspunktet vært Børgefjell, men for en som holder til i hovedstaden blir dette fort en lang biltur som spiser av ferietiden tilgjengelig.

Hva er deres beste alternativer til Børgefjell, litt nærmere østlandet? Innenfor 6-7 timer kjøretid fra Oslo kanskje?

Kriterier er lite tilrettelegging, hytter og folk :) Gjerne et pluss om det finnes fisk i vannene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
sneakyowl skrev (36 minutter siden):

 

Drømmen har i utgangspunktet vært Børgefjell, men for en som holder til i hovedstaden blir dette fort en lang biltur som spiser av ferietiden tilgjengelig.

 

Følg drømmen!  Oslo-Tomasvatn som er en inngang til Børgefjell er 10t 50min jfr Google Maps. Altså en dagstur. feks starte 0400 så er du klar med sekken 1700 inkludert noen korte pauser underveis og kan gå innover noen timer før du slår leir. Legg inn en god og lang turrapport med masse bilder her på Fjellforum etterpå. 👍

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper å endelig få til Børgefjellturen i år. Satt av 3 og en halv uke, der transport opp og ned(østlandet) blir den halve uka. Så helt enig...er en luksus ift tid, å kunne ta et jafs av dette, stort sett, stiløse fjellområdet. Ellers har jeg Kvennavassdraget( Hardangervidda sør), som en god nummer to, om vær og knær svikter. Et område med lite sti og ferdsel langs land, men noe ferdsel nedover på vann/ elv. Ingen hytter mellom Mogen(betjent) i øst og Litlos(betjent) i vest. Fisket skal være godt, med vann og elver på en snor ca 7 mil i strekk. Om man velger å gå motstrøms, fra Mogen(båt inn fra P-plass/ buss stopp ovenfor Rjukan), kan man midtveis i vassdraget ta en løkke mot nord og fiskevann der, og returnere til utgangspunktet. Skal være bra med fisk der og. (Ellers har man Femunden. Dødisterreng, som og Børgefjell bærer preg av. Men her vil man mange steder helst følge sti/ vann, da blokkmarka regjerer.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert tog til Namskogen, Majavatn eller Trofors? Da kan du sove deg oppover og starte å gå på formiddagen neste dag.

Fra https://borgefjellnasjonalpark.no/

Hvordan kommer jeg meg dit?

Med tog
Til Namsskogan eller Majavatn, videre taxi fra Namsskogan til Smalåsen eller tilbringer til Namsvatnet. Gå eller taxi fra Majavatn til Tomasvatnet eller Simskardet. Tog til Trofors og buss til Hattfjelldal.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine innspill! Hardangervidda kan klart også vurderes, men der har jeg allerede tilbrakt mye tid (ikke så mye på vestsiden) både på sommer og vinter, så jeg utforsker gjerne noen nye områder også.

Å ta tog opp til Trondheim på natten, og skifte til tog til Majavatn virker absolutt ikke som en dum idé! Dette skal undersøkes nærmere.

Ellers er jo Femundsmarka også på vurderingslisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på Forollhogna Nasjonalpark, ikke noe problem å slå ihjel en uke på loffen med fiskestang der. Såvidt jeg vet er det dessverre ikke noe felles fiskekort for nasjonalparken, så man må planlegge dagene litt. Kommer man sørfra er det fint å starte enten øverst i Vangrøftdalen (Dalsbygda), innerst i Ydalen mot Grøntjørnan (inn fra Kvikne/Yset) eller ved masta på Storhø 1004 (tar av ved Nåverdalen). Det er en del åpne buer der inne som er kjekke å merke seg, så man har muligheten til å trekke inn feks hvis det blir bajsvær og man vil tørke litt opp.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er jo som nevnt tog til Majavatn et godt alternativ, det er vel bare en times tid å gå til parkeringen ved Tomasvatnet. De fleste går vel over Storelvhøgda og inn Orrekskardet. Jeg ville vurdert å starte med å gå opp Sløkskardet, det første Sløkskardvatnet er fint å telte ved. Og så ville jeg fisket meg via området Rørskardet ned i Biseggvatna og ned til Kjukkelen og Jengelen og tatt Orrekskardet på retur.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

graham skrev (3 timer siden):

Ta en titt på Forollhogna Nasjonalpark, ikke noe problem å slå ihjel en uke på loffen med fiskestang der. Såvidt jeg vet er det dessverre ikke noe felles fiskekort for nasjonalparken, så man må planlegge dagene litt. Kommer man sørfra er det fint å starte enten øverst i Vangrøftdalen (Dalsbygda), innerst i Ydalen mot Grøntjørnan (inn fra Kvikne/Yset) eller ved masta på Storhø 1004 (tar av ved Nåverdalen). Det er en del åpne buer der inne som er kjekke å merke seg, så man har muligheten til å trekke inn feks hvis det blir bajsvær og man vil tørke litt opp.

Vært litt nyfiken på Forollhogna og! Takk for tips, det skal også undersøkes!

graham skrev (3 timer siden):

Ellers er jo som nevnt tog til Majavatn et godt alternativ, det er vel bare en times tid å gå til parkeringen ved Tomasvatnet. De fleste går vel over Storelvhøgda og inn Orrekskardet. Jeg ville vurdert å starte med å gå opp Sløkskardet, det første Sløkskardvatnet er fint å telte ved. Og så ville jeg fisket meg via området Rørskardet ned i Biseggvatna og ned til Kjukkelen og Jengelen og tatt Orrekskardet på retur.

Ja en times tid gange innover til "start" høres ganske uoroblematisk ut. Takker for gode tips! Må titte litt nøyere på kartet for området som for øvrig er helt fjernt for meg enda.

Jofa19 skrev (2 timer siden):

Unner deg en tur til Børgefjell og deler dette tipset. Om du kommer med tog til Namsskogan så kan du benytte deg av tilbudet om tilbringertjeneste, må forhåndsbestilles. Da åpner det seg mulighet til å gå inn fra sør også:

https://visitborgefjell.com/kontakt/

 

Genialt, takk! 🙌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tips er Blåfjella-Skjækra nasjonalpark pluss de svenske fjellområdene østenfor/sønnenfor (mer spesifikt områdene til Jovnevarie, Kall og Njaarke samebyer). Dette er store fjellområder med liten ferdsel og med godt fiske. Fiskekort for svensk side kan kjøpes online. For mer informasjon, se websida til Lensstyrelsen i Jemtlands len; se spesielt fjellfiskekatalogen (nedlastbar).

Det korteste er vel å kjøre Sverige til Jemtland. Aktuelle plasser å sette bilen der er Bjørkedet (stengt bom 3-4 km før enden av veien ved Jævsjøen), Stora Korsvattnet (stengt bom 8 km før vannet) og  vestenden av Anjan (åpen bilvei helt til 3-4 km fra grensa til Norge).

Endret av staabre
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Planen var faktisk lagt til Børgefjell i sommer, første uka i juli. Bortsett fra at jeg hadde glemt å tenke på snømengder😅Ut i fra årets- og fjorårets data om snømengder i Børgefjell er det nok ikke veldig mulig å ta en god fottur der første uka i juli. Planen blir dermed Femundsmarka istedenfor, og drømmen om en tur på fiskerloffen i Børgefjell får leve litt lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.