Gå til innhold
  • Bli medlem

Hengekøye: en farsott eller en tidløs slager…?


Anbefalte innlegg

Hvordan tror dere «hengekøya» kommer til å bli i fremtiden? Er den kun mote og trendy eller har vi med en ny stil å gjøre ? 
Personlig alternerer jeg for mye på kroppen Ila natta til å kunne trives i køye, dessuten liker jeg å hvile mot jorden i et lunt telt. Hengekøye er derfor gøy, men uegnet for meg. Tenker innimellom at hengekøye kun selger fordi det er kitsj og trendy, men hva tror dere andre? 
Husker forøvrig hvordan «alle» skulle ha seg lavvo for en del år siden. Nå har vel fuzzet lagt seg. Tung som juling og mindre praktisk en telt, lavvoen var døende før den ble født som kommersielt turhjem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
TheSleepwalker skrev (Akkurat nå):

Alle har hver sin smak, og alt til sitt bruk. 

Absolutt. Mener heller ikke å hakke på køya. Den er kjempekul den :) 

Fordelene køya kan skilte med er jo lav vekt og lite pakkvolum. Dette skal man ikke kimse av. Lett å spå større fremtid for den enn Lavvoen nettopp av disse grunnene. 
Er ikke innbitt motstander i det hele tatt, har hatt med hengekøye på heldagsturer ved vann lengt inne i marka. Er unektelig digg å hvile i den etter et måltid og et bad ☀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (58 minutter siden):

 

Fordelene køya kan skilte med er jo lav vekt og lite pakkvolum. 

Du nevner ikke den fantastiske fordelen at hengekøya er helt uavhengig av bakkeforholdene, trenger bare to trær. Og at mange trives mye bedre i køye enn i telt, på samme måte som at du trives bedre i telt enn køye.  

Endret av SnorreL
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med lavere vekt og pakkevolum med hengekøye er jeg ikke sikker på. Jeg har vært på noen turer med en kamerat som sverger til hengekøye. Og når han omsider har fått rigget til køyen, myggnett, regnbeskyttelsen og underquilten har jeg forlengst fått opp teltet mitt, blåst opp liggeunderlag og lagt posen klar.  Og med alle accesoriene han har til hengekøyen sin, har han mer vekt og volum med enn jeg med mitt gamle Helsport Stetind 2.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser vel for meg at hengekøya stille og rolig går tilbake til mindretallet. "Lav vekt og pakkevolum" stemmer bare i forhold til robuste telt. Stiller du med en lett hengekøye mot et lett telt, så er det teltet som stikker av med 1. premie for vekt og volum.

Men det er vekt jeg kan fristes til å ta. Sovekomfort (når alt er akkurat som det skal være) slår alle telt - i alle fall i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror både og. For mange, kanskje til og med de aller fleste vil det nok være ei døgnflue, noe som var artig å prøve under koronarestriksjonene. Hengekøyesalget gikk jo så himmel høgt ei stund at det var lange ventelister/forsinkelser. Korona-ferien må nok ta mye av skylda.

Det er mange som lovpriser hengekøya høyt opp i skyene uten å nevne de negative sidene med den. Det er for eksempel vanskelig å tenke seg at man skal kunne lage mat i ei hengekøye i snøstorm i fjellet. Men det er ikke bare under sånne ekstreme forhold det å ligge på bakken har store fordeler. Hvor gjør man for eksempel av alt utstyret hvis man vil ligge stille en dag i kraftig regnvær? Skal man ha med seg et ekstra telt til utstyr og matlaging? Hvordan får man til fellesskap hvis man er flere sammen hvis man ligger inne en kald og gusten kveld? Vanskelig å spille kort eller prate sammen hvis man henger 20-30 meter fra hverandre.

Hengekøya har slik jeg ser det én praktisk fordel framfor å ligge på bakken, og det er at man kan overnatte på et sted der det ikke er flatt nok eller tørt nok til telt. Men det er også mange (flere?) steder der man kan sette opp et telt, men ikke ei hengekøye. Jeg tror jeg skal klare å finne mange flere situasjoner/turer det det er flere fordeler med å ligge på bakken fremfor å henge mellom trær. Hvis jeg hadde valget mellom å bare ha eettelt eller ei hengekøye ville det blitt telt.

For meg blir dette mer et valg man gjør der og da  etter humør, turtype og føreforhold. Hva man har lyst til rett og slett. Akkurat som jeg velger mellom truger og ski, sykkel eller fjellsko, motorsykkel eller bil, kanotur eller fottur.

Nå kan man jo selvssgt velge utstyr først og så tur. Jeg har ei hengekøye, hvor kan jeg dra? Jeg foretrekker stort sett (men ikke absolutt alltid da) å gjøre valgene i omvendt rekkefølge: Jeg vil dra på tur dit, hva skal jeg ta med?

Men det kkan selvsagt være ting jeg ikke har tenkt på, såkalte "unknown unknowns". Geocashing (og dets like) som jo har blitt en stor "sport" var jo noe som oppsto fordi folk ville ha håndholdte GPSer, og så trengte å finne på noe å bruke dem til...

Endret av Skogens Stønn
skirveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (5 timer siden):

Personlig alternerer jeg for mye på kroppen Ila natta til å kunne trives i køye,

Da er vi to, og jeg likte heller ikke å ligge i vanlig hengekøye. Men så kjøpte jeg meg en Amok Draumr....
Ofte nå så blir det hengekøye i skog, og telt på fjellet.

Hvis jeg er usikker på bakkeforholdene i nye områder jeg skal på tur til, så tar jeg med hengekøye. Så kan man sjekke området og heller revurdre telt vs hengekøye neste gang.

Vanlig hengekøye er og kjekt å ha med på dagsturer eller andre turer med telt. Veldig fint å ta seg en hvil/powernap i, og/eller å bare sitte i..
IMG_2357.jpg.41ef3750ce24097b4edfe17f0c726b72.jpg

Endret av Kristian V.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liggekomfort i amok draumr, synes jeg er overlegent alt annet. Så den blir som regel med der hvor det er tre å henge den i og vekt ikke er så viktig. Den er genial i Femundsmarka, hvor gode teltplasser er til dels vanskelig å finne.
 

Ticket to the moon hengekøye blir med på dagsturer, eller som ekstra komfort på teltturer. 
 

Lavvo benyttes med ovn, men i veldig kort avstand fra bil (skulle gjerne ha benyttet den mer, men tiden strekker ikke til).

 

Telt benyttes hovedsakelig på vinterturer, og når insektene er som verst. 

Endret av Likse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har styrt unna hengekøye nettopp fordi det er køl umulig for meg å sove på ryggen. Og jeg roterer gjerne regelmessig mellom mage, høyre og venstre side i løpet av natta. Ikke ett bra utgangspunkt for å sove i hengekøye.

Hadde vært interessant å sett hvordan  amok draumr fungerer for meg, men jeg er såpass skeptisk at dette må prøves før evt kjøp. 

Ingen tvil om at hengekøye var en farsott som ble veldig hypet opp en periode, og at mange hengekøyer vil ende opp som støvsamlere i skuffer og skap rundt omkring, etter minimal bruk. Jeg og fruen fikk ikke mindre enn 5 hengekøyer i jule- og sommergaver fra de ulike arbeidsgiverne vi er tilknyttet, og 2 til i julegave fra familie ila. det store korona-/hengekøyeåret. Ungene hadde hver sin fra før, så alle de nye ble donert videre, men det sier noe om omfanget av denne hypen. Nå er jeg heller ikke i tvil om at hengekøye funger veldig bra for noen, og at det alltid vil være en viss andel entusiaster som holder liv i denne nisjen innen friluftsliv. Så min konklusjon blir dermed; ja takk, begge deler. Farsott (for mange) og tidløs slager (for noen).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du hoppet bukk over en hel brukergruppe og forutsatt at alle er i naturen for å streve minimalt og bære lettest mulig. 

Du har helt glemt oss som er i naturen for å kose oss på egen måte og gjerne veksler mellom telt, hengekøye, lavvo, tarp og åpen himmel alt etter turens omfang, ambisjonsnivå og hensikt.

Har mer enn 100 døgn i lavvo de siste årene og det er helt suverent til sitt bruk. Begynner å få et anstendig antall netter hengekøye også og trives enormt med det. På vinteren veksler det mellom telt og hengekøye da vi er en del på tur der det ikke er trær.

Hva blir det neste? At bål er oppskrytt som varmekilde?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Største ulempen med hengekøye, sånn jeg ser det, er at du ikke har alle tingene dine tilgjengelig og at det ikke er ett bra sted å koke mat når det blir dårlig vær.

Hvis det er regn bruker 99.7% tarp over køya. Med litt smart oppheng har du dermed automatisk et sted under tak å lage maten...

 

Hvis du har med deg mindre ting så er det null problem å ha alle tilgjengelig... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (18 minutter siden):

Her har du hoppet bukk over en hel brukergruppe og forutsatt at alle er i naturen for å streve minimalt og bære lettest mulig. 

Du har helt glemt oss som er i naturen for å kose oss på egen måte og gjerne veksler mellom telt, hengekøye, lavvo, tarp og åpen himmel alt etter turens omfang, ambisjonsnivå og hensikt.

Har mer enn 100 døgn i lavvo de siste årene og det er helt suverent til sitt bruk. Begynner å få et anstendig antall netter hengekøye også og trives enormt med det. På vinteren veksler det mellom telt og hengekøye da vi er en del på tur der det ikke er trær.

Hva blir det neste? At bål er oppskrytt som varmekilde?

Det er sant. Jeg tenderer til å anta at mange ønsker å gå langt (i det minste helgeturer eller ovale helger på minimum 20 km). Går man langt ønsker man ofte å ha en lett sekk og bære minst mulig, eller rettere sagt best mulig. Heller ha med tung mat og et par pils enn tungt telt, sovepose osv. Mulig jeg ekskluderte de som går kortere, typ: inn til et vann etc og derfor kan ignorere vektproblematikk. 

Endret av Skaubjønn på truger
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (16 minutter siden):

Hvis det er regn bruker 99.7% tarp over køya. Med litt smart oppheng har du dermed automatisk et sted under tak å lage maten...

 

Hvis du har med deg mindre ting så er det null problem å ha alle tilgjengelig... ;-)

Jeg synes det er mer tilgjengelig i teltet, mer praktisk og man har større areal med tørt gulv. Mye lunere også å sitte å koke middagen når det blåser samtidig som det regner.

Under tarpen blir det heller ikke særlig varmt og lunt, i teltet kan man hive av seg våte klær og ha det varmt mens man tørker litt opp med brenneren i gang når man har spist.

Det synes jeg blant de største ulempene med hengekøye, og derfor trives jeg best i telt. Var ikke meningen å starte en diskusjon rundt min preferanse.

De som trives bedre med hengekøye og synes det gir mest fordeler bruker nok heller det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (25 minutter siden):

Det er sant. Jeg tenderer til å anta at mange ønsker å gå langt (i det minste helgeturer eller ovale helger på minimum 20 km). Går man langt ønsker man ofte å ha en lett sekk og bære minst mulig, eller rettere sagt best mulig. Heller ha med tung mat og et par pils enn tungt telt, sovepose osv. Mulig jeg ekskluderte de som går kortere, typ: inn til et vann etc og derfor kan ignorere vektproblematikk. 

At utstyret er tungt er da ingen hindring for å frakte det langt...?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (3 timer siden):

 

Hva blir det neste? At bål er oppskrytt som varmekilde?

Helt klart! Under korona var det utrolig mange som begynte med bålfyring som aldri hadde gjort det før. Viser bare hvor stor bål-hypen ble og hvor oppskrytt det er. Det var til og med noen som begynte med både hengekøye og bål samtidig. Helt sjukt!

 

🤪           (dette er et tulleinnlegg) 

  • Takk 1
  • Hehe 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedbør som faller rett ned er nå en ting. Nedbør som faller horisontalt på grunn av kraftig vind noe helt annet. Jeg har ingen hengekøye som egner seg til det siste med mindre jeg bygger hele hengekøya inn i et telt av presenning.

På lengre turer der jeg ikke vet hvordan været blir og hvilke forhold det er der jeg skal overnatte er jeg ikke det minste i tvil om hva jeg skal ta med. Det blir et telt.

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (3 minutter siden):

Nedbør som faller rett ned er nå en ting. Nedbør som faller horisontalt på grunn av kraftig vind noe helt annet. Jeg har ingen hengekøye som egner seg til det siste med mindre jeg bygger hele hengekøya inn i et telt av presenning.

På lengre turer der jeg ikke vet hvordan været blir og hvilke forhold det er der jeg skal overnatte er jeg ikke det minste i tvil om hva jeg skal ta med. Det blir et telt.

;-)

For ikke å snakke om sidevind generelt…

Endret av Skaubjønn på truger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (8 minutter siden):

Det er bare sidevind til du snur deg 90 grader...

Men når du må ut i vind og regn og finne to trær som står 90 grader i forhold til de du allerede henger i fordi vinden har snudd, så er det kanskje ikke like "bare" 😆

Det er vel bedre å gardere seg ved å sette opp et tarp som vil dekke mot vind fra sidene godt (her er faktisk Amoken dårlig konstruert for akkurat dette synes jeg).

Problemet med kraftig vind er også at man ikke lenger kan la utstyr ligge på bakken under uten å dekke over det med presenning og barduner. Har man en stor tarp over køya skal det selvsagt blåse en god del før det som ligger under blir vått. Personlig foretrekker jeg hengekøye mest i noenlunde pent vær, men da kan det også være veldig fint. Man kommer jo opp fra bakken og har ofte litt utsikt over landskapet. Er det skikkelig godvær kan man jo ligge og se rett opp på himmelen også, og alt etter årstid kan dette være alt fra middnattsol og fugler til stjerner og melkeveien. Det er ikke like lett å få til i telt, men ligger man på bakken uten telt får man det til da.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ligger man i hengekøye kan man anta at det er i en skog? Og da er det litt begrenset hvor mye vind det blir. Og det finnes heldekkende tarper med dør som man kan ha over køya. Noen problemer oppstår mest over tastaturet. 

Disclaimer: Jeg har både customsydd hengekøye og underquilt, men foretrekker stort sett telt, så det er sagt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.