Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakkliste: Min første lengre fjelltur på Hardangervidda


Roaas

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg skal begi meg ut på en lengre fjelltur for første gang. Noen sinne. Jeg skal gå med min svigerbror som er svært bevandret, jeg kjenner allikevel på et lite problem når det kommer til pakkingen min. 

Til daglig er jeg relativt hyppig ute i skauen, da i all hovedsak på dagsturer for å fiske, så akkurat "dagstur-sekken" føler jeg at jeg har medium god kontroll på. 

Når jeg skal begi meg ut på en litt lengre ferd, da i antall døgn primært, så får jeg umiddelbart stress for sekken. Har jeg med alt? For mye? For lite? For tung? Hotell? Trivago? 

Det jeg anser som mitt største problem er at jeg trolig pakker med mye jeg nødvendigvis ikke trenger, men frykten for at noe skal gå i urinalen gjør at jeg trolig kompliserer noe som kan være enkelt. Vi skal gå snaue 3-4t inn i fjellet og blir der i 4-5 dager, med trolig noe forflytning innimellom. Vi skal fiske og turen er hovedsaklig for å slappe av og bare nyte, så jeg er forberedt på å bære relativt tungt for komforten i camp sin skyld. Jeg har laget en pakkliste på lighterpack: https://lighterpack.com/r/i3u46d

 

Jeg har et par ting på den listen som det er veto på: to stenger, to sneller og fiberpute. Ellers er det rom for innspill! 

Jeg ønsker gjerne innspill på hva som er tung sekk, hva av det på listen anses som unødvendig og hva evt mangler jeg. Kjøkkenutstyr og annet som det ikke trenger å være to av kommer vi til å samkjøre på så vi ikke bærer dobbelt. Listen er basert på hva jeg selv tenker jeg må ha med i basis. Har estimert rundt 5kg til mat og drikke som ikke er ført inn. 

Setter stor pris på innspill!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om du har veto på fiberpute, så vil jeg forslå en Exped Down Pillow, den veier 150g i størrelse medium. Veldig behagelig, den bruker jeg selv.
Liggeunderlag på totalt 1,6 kg er ganske mye. Dette bør kunne reduseres. Jeg ville også valgt en lettere sovepose (dun), om du har dette.
Har du riktig antall av hver enhet på maten din, det ser ut som antallet er satt til 1 av. hver, eller skal du spise mye fisk?
Jeg ville byttet ut den elektriske pumpen med en vanntett pakksekk av type som også fungerer som pumpesekk. (Exped Snozzle Bag er ett eksempel, men jeg aner ikke om ventilen på akkurat den passer ditt underlag)
Trenger du så stor powerbank, dersom det ikke er dekning så er telefonen avslått dersom du ikke bruker den till navigasjon?
Kart og kompass, bør være med.
Tomme Realposer brenner dårlig, og lukter "høgg" etter noen dager, jeg pleier å ha med noen ziplockposer til søppel. Ikea sine er ganske solide og får ikke så lett hull. 2 store poser (6L) burde holde, så kan du fortsette med den andre posen etter noen dager på tur.

Bærer Oda noe av sitt eget, tenker mat og Jerven duk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Enig med fiberpute! Men ta heller å sy en egen, da veier den 250 gram og stappes ned kompresjonstrekket sammen med soveposen. Jeg har sydd 3 slike hjemme av en gammel fiberdyne (til meg og ungene). Mine er litt større enn Hagløfs Apus Pillow.

2: Siden du har med luftunderlag som sikker isolerer godt nok i seg selv (?), så kan du erstatte bamsen med eks. ett vikafjell bretti: https://sportoutlet.no/product/64138?c=64

Det kan du klippe kortere, og ta med ca. En halv lengde, mer trenger du ikke.

3: Kokekar: En kaffekjele/kokekar på ca 0,7 liter og en stekepanne til fisken holder lenge.

4: Teltlys på denne årstiden trengs ikke når du har med hodelykt.

5: Som nattflaske kan du bruke en tom juiceflaske, Nalgene veier unødvendig mye.

6: Pumpepose kan erststte den elektriske pumpen og fungere som pakkpose til liggeunderlaget

7: Ullgenser og fleecegenser? Kan du ikke heller bruke ulltrøyen du har med+Fleece+keb+bergansjakken om det blir kaldt i camp? Evt. Erstatt ullgenseren med en ekstra tynn fleece?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke lista di er helt gæren til å være første lengre tur. Du har ting som kan byttes til lettere, men det er jo et kostnadsspørsmål og kanskje ikke nødvendig å ta alt nå?
kanskje vurdere ting du har dobbelt av som type både kjele og svartkjel?

Det jeg pleier å gjøre er å pakke hele sekken ferdig også tar jeg ut igjen utstyret og tenker om jeg har behov for det. Det har vært  in løsning for å kutte ned på unødvendigheter.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig hadde jeg droppa ullgenser og keb jakke, gått med regnjakke og pakka med en isolasjonsjakke av dun eller syntet. Fjellreven jakkene jeg har tørker noe fælt treigt. Kanskje pakket med en poncho om du vet det skal være møkkavær. 25 kg burde gå fint om du skal rusle på forholdsvis flat mark noen timer for å slå leir over flere dager. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (45 minutter siden):


Tomme Realposer brenner dårlig, og lukter "høgg" etter noen dager, 

Godt poeng.

Det jeg pleier å gjøre er å pakke om turmaten over i brødposer og tar med en kopp/boks med lokk som jeg tilbereder turmaten i. Da sparer man både volum, vekt og søppel på tur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dere er to som skal gå, så er gjerne den enkleste måten å redusere vekt på å pakke sekkene sammen før turen. Legg alt utover på stuegulvet og diskuter. Hvis den ene har et godt førstehjelpsett, ta med dette. Hvis den andre har godt kokeutstyr, ta med det. Så kan den andre bære den ekstra gassboksen. Det skal mye til for at to underlag punkterer. Ett skumunderlag som back-up bør være nok. Osv..

Da får dere også diskutert hva dere synes er gode sikkerhetsmarginer. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roaas skrev (9 timer siden):

Jeg ønsker gjerne innspill på hva som er tung sekk, hva av det på listen anses som unødvendig og hva evt mangler jeg.

Her var det mange gode forslag til vektbesparelser allerede! Nevner et par ting til som jeg la merke til på lista di:

Nattmaske? Bruk buffen eller soveposehetta. ~100g spart.

Kuksa-koppen skjønner jeg det sitter langt inne å legge igjen hjemme. Men en foldekopp veier 25g. ~125g spart.

Lifestraw-flasken er både tung, har mye unødvendig mikkmakk, og er vanskelig å holde ren. En vanlig 0,8L sportsdrikkeflaske veier under 80g. ~155g spart.

Til 4-5 dager i sommerfjellet holder det lenge med en medium (230g) gassboks. ~360g spart.

Du kan spare mye på et lettere telt og en mindre/lettere sekk her, men det kan jo som nevnt medføre en betydelig kostnad. Jeg tror du kan klare å få totalvekta på sekken til < 15kg, men da må du legge igjen både ullgenseren og fiberputa. 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, sofasliter said:

 Exped Down Pillow, den veier 150g i størrelse medium. 


Liggeunderlag på totalt 1,6 kg er ganske mye. Dette bør kunne reduseres. Jeg ville også valgt en lettere sovepose (dun), om du har dette.
Har du riktig antall av hver enhet på maten din, det ser ut som antallet er satt til 1 av. hver, eller skal du spise mye fisk?
Jeg ville byttet ut den elektriske pumpen med en vanntett pakksekk av type som også fungerer som pumpesekk. (Exped Snozzle Bag er ett eksempel, men jeg aner ikke om ventilen på akkurat den passer ditt underlag)
Trenger du så stor powerbank, dersom det ikke er dekning så er telefonen avslått dersom du ikke bruker den till navigasjon?
Kart og kompass, bør være med.
Tomme Realposer brenner dårlig, og lukter "høgg" etter noen dager, jeg pleier å ha med noen ziplockposer til søppel. Ikea sine er ganske solide og får ikke så lett hull. 2 store poser (6L) burde holde, så kan du fortsette med den andre posen etter noen dager på tur.

Bærer Oda noe av sitt eget, tenker mat og Jerven duk?

Exped down pillow så veldig bra ut. Den kan det godt hende jeg velger. Grunnen for pute er at jeg haaater å sove dårlig og jeg sover ørten ganger bedre med en ålreit pute. Men godt innspill, tusen takk! 

Skal vurdere å kvitte meg med bamse, evt kjøpe bamse mini, bare så jeg har noe jeg kan sitte i ved evt bål og for at bikkja skal ha noe tørt hvis det blir kaldt i bakken. 

Sovepose av dun har jeg, men den er for tynn/kald og jeg kjøper ikke ny kun for denne turen i alle fall. Kanskje på lang sikt.

Matmessig er ikke listen ferdig enda. Tenkte i utgangspunktet på å sette av en Real til hver dag i tillegg til litt annet. Planlegger å kunne ta en fisk eller to til middag og kanskje noe annet enn Real. 

Jeg ser Exped Schnozzel, ikke dumt forslag. Jeg har allikevel den elektriske pumpen fra før som tar lite plass og er oppladbar så jeg ikke trenger batterier, ergo vekten ekke sååå gæli. Prøver også å tenke litt miljøvennlig og økonomisk, bruke det jeg allerede har med mindre jeg MÅ ha det. Powerbanken har mye kapasitet, mobilen har litt dårlig batteri og det er en okei trygghet mtp kart og kompass om krise. Nå er svigerbror lommekjent i området så han finner frem uten kart og kompass. Lang historie kort: vi har en syk valp hjemme og vil gjerne holde meg oppdatert på den, derfor også deilig komfort ved at jeg kan slippe å stresse over batteri. 

Zip-lock poser er med i listen allerede. Oda bærer dessverre ikke siden egen vekt enda, men skal gå til innkjøp av kløv, for fremtiden sin del. Rekker ikke trene henne opp til kløv før turen. 

2 hours ago, Marius Engelsen said:

3: Kokekar: En kaffekjele/kokekar på ca 0,7 liter og en stekepanne til fisken holder lenge.

4: Teltlys på denne årstiden trengs ikke når du har med hodelykt.

5: Som nattflaske kan du bruke en tom juice flaske.

7: Ullgenser og fleecegenser? Ullundertøy +Fleece+keb+bergansjakken

Fjernet de punktene jeg allerede har svart på litt høyere opp bare. 

3. Du har rett. Her kan jeg nok nedjustere. Skal også samkjøre med svigerbror på hva han har med. 

4. Sant. Denne kan revurderes, dog liker  jeg tanken på litt oversiktlig lys i teltet.

5. Genialt. Hadde ikke tenkt på det. Det blir nok en juice flaske. Vil bare gjøre det klart at jeg ikke er inkontinent i en alder av 31 år, det bare at å stå opp for å pisse er altså så lite innbydende. 

7. Det er også en mulighet. Jeg er bare så altfor glad i en god og varm ullgenser. Jeg har vurdert behovet for Ullgenser flere ganger, men har kommet frem til at den er god å ha. 

2 hours ago, uteturen said:

Du har ting som kan byttes til lettere, men det er jo et kostnadsspørsmål og kanskje ikke nødvendig å ta alt nå? dobbelt av som type både kjele og svartkjel?

... pakke hele sekken ferdig også tar jeg ut igjen utstyret.. 

Eksakt! Alt kunne nok praktisk talt vært lettere. Mesteparten av turutstyret jeg har er ikke med hundre prosent fokus på vekt. Å skulle bytte ut mye for å spare gram har jeg ikke økonomien til, samtidig synes jeg det hadde vært råflott å gjøre det mtp at det er snakk om ikke altfor mange kilo. Kjelesett og svartkjele er helt unødvendig som du sier. Det blir nok bare panne og svartkjele, etterfulgt å av å testpakke sekken. 

2 hours ago, Fiskepadde said:

Isolasjonsjakke av dun eller syntet.

Fjellreven jakkene jeg har tørker noe fælt treigt. 25 kg burde gå fint om du skal rusle på forholdsvis flat mark noen timer for å slå leir over flere dager. 

Har ikke en slik isolasjonsjakke. Har tittet på det må vite, men det har foreløpig ikke vært noe jeg har tatt meg råd til basert på hvor lite behovet har vært på dagsturer/hytteturer. Fjellrevenjakka liker jeg godt fordi jeg synes den er mye mer behagelig enn den regnjakken. Samtidig er den komprimerbar, har bedre lommeløsninger ifht fiske og synes den beskytter godt mot både mygg, surt vær og holder på varmen. Regnjakken er mest med for skikkelig møkkavær. 

Endret av Roaas
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Lompa said:

Siden dere er to som skal gå, så er gjerne den enkleste måten å redusere vekt på å pakke sekkene sammen før turen. Legg alt utover på stuegulvet og diskuter. Hvis den ene har et godt førstehjelpsett, ta med dette. Hvis den andre har godt kokeutstyr, ta med det. Så kan den andre bære den ekstra gassboksen. Det skal mye til for at to underlag punkterer. Ett skumunderlag som back-up bør være nok. Osv..

Da får dere også diskutert hva dere synes er gode sikkerhetsmarginer. 

Høres fornuftig ut! Blir nok å gjøre det. Jeg har allerede nevnt det med liggeunderlag i svaret nå, men det skumunderlaget er mye for bikkja sin del også. 

1 minute ago, ketilring said:

Nattmaske? Bruk buffen eller soveposehetta. ~100g spart.

Kuksa-koppen skjønner jeg det sitter langt inne å legge igjen hjemme. Men en foldekopp veier 25g. ~125g spart.

Lifestraw-flasken er både tung, har mye unødvendig mikkmakk, og er vanskelig å holde ren. En vanlig 0,8L sportsdrikkeflaske veier under 80g. ~155g spart.

Til 4-5 dager i sommerfjellet holder det lenge med en medium (230g) gassboks. ~360g spart.

Du kan spare mye på et lettere telt og en mindre/lettere sekk her, men det kan jo som nevnt medføre en betydelig kostnad. Jeg tror du kan klare å få totalvekta på sekken til < 15kg, men da må du legge igjen både ullgenseren og fiberputa. 😄

Takk for mange gode innspill! Jeg kan fint bruke buff til nattmaske, det var fornuftig! Jeg har allerede en som kan funke som det som er tynn og lett. 

Den kuksaen blir nok med uansett. Jeg klarer ikke snyltekopp i plast/gummi... Får ikke samme kosen! 

Lifestraw kan jeg nok droppe. Jeg er helt enig i at den er vrien. Jeg er bare vant til utmark, ikke vidde og da har lifestraw vært en reddende engel mtp rent vann. Den kan ligge igjen hjemme. 

Når det gjelder gass så synes jeg det er helt horribelt å beregne bruk. Jeg bruker alltid mindre enn jeg tror, men frykten for å gå tom er jo åpenbar. Jeg tar til meg det du sier og velger en mindre flaske! 

Hvis det viser seg at dette er noe jeg får tenningen på så blir det nok lettere utstyr senere. Som allerede nevnt prøver jeg å bruke det jeg har kjøpt fra før. Alt kan selges, men da må jeg være sikker på at dette er noe jeg digger først. 

 

Forøvrig tusen takk for gode innspill fra hele gjengen. Nydelig!! Spart meg for en kilo allerede! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roaas skrev (16 timer siden):

 

Hvis det viser seg at dette er noe jeg får tenningen på så blir det nok lettere utstyr senere. Som allerede nevnt prøver jeg å bruke det jeg har kjøpt fra før. Alt kan selges, men da må jeg være sikker på at dette er noe jeg digger først. 

 

Jeg har alltid sjekket finn før jeg handler utstyr. Har  spart fantastisk mye grunker  på å kjøpe brukt.

Lykke til med det utvidete friluftslivet! Ikke tenk på hva alle andre har, men hva du har lyst på selv. Det er jo du som er på tur, ingen andre. 

Endret av uteturen
skriveleif
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roaas skrev (21 timer siden):

Exped down pillow så veldig bra ut. Den kan det godt hende jeg velger. Grunnen for pute er at jeg haaater å sove dårlig og jeg sover ørten ganger bedre med en ålreit pute. Men godt innspill, tusen takk! 

Skal vurdere å kvitte meg med bamse, evt kjøpe bamse mini, bare så jeg har noe jeg kan sitte i ved evt bål og for at bikkja skal ha noe tørt hvis det blir kaldt i bakken. 

Sovepose av dun har jeg, men den er for tynn/kald og jeg kjøper ikke ny kun for denne turen i alle fall. Kanskje på lang sikt.

Matmessig er ikke listen ferdig enda. Tenkte i utgangspunktet på å sette av en Real til hver dag i tillegg til litt annet. Planlegger å kunne ta en fisk eller to til middag og kanskje noe annet enn Real. 

Jeg ser Exped Schnozzel, ikke dumt forslag. Jeg har allikevel den elektriske pumpen fra før som tar lite plass og er oppladbar så jeg ikke trenger batterier, ergo vekten ekke sååå gæli. Prøver også å tenke litt miljøvennlig og økonomisk, bruke det jeg allerede har med mindre jeg MÅ ha det. Powerbanken har mye kapasitet, mobilen har litt dårlig batteri og det er en okei trygghet mtp kart og kompass om krise. Nå er svigerbror lommekjent i området så han finner frem uten kart og kompass. Lang historie kort: vi har en syk valp hjemme og vil gjerne holde meg oppdatert på den, derfor også deilig komfort ved at jeg kan slippe å stresse over batteri. 

Zip-lock poser er med i listen allerede. Oda bærer dessverre ikke siden egen vekt enda, men skal gå til innkjøp av kløv, for fremtiden sin del. Rekker ikke trene henne opp til kløv før turen. 

Fjernet de punktene jeg allerede har svart på litt høyere opp bare. 

3. Du har rett. Her kan jeg nok nedjustere. Skal også samkjøre med svigerbror på hva han har med. 

4. Sant. Denne kan revurderes, dog liker  jeg tanken på litt oversiktlig lys i teltet.

5. Genialt. Hadde ikke tenkt på det. Det blir nok en juice flaske. Vil bare gjøre det klart at jeg ikke er inkontinent i en alder av 31 år, det bare at å stå opp for å pisse er altså så lite innbydende. 

7. Det er også en mulighet. Jeg er bare så altfor glad i en god og varm ullgenser. Jeg har vurdert behovet for Ullgenser flere ganger, men har kommet frem til at den er god å ha. 

Eksakt! Alt kunne nok praktisk talt vært lettere. Mesteparten av turutstyret jeg har er ikke med hundre prosent fokus på vekt. Å skulle bytte ut mye for å spare gram har jeg ikke økonomien til, samtidig synes jeg det hadde vært råflott å gjøre det mtp at det er snakk om ikke altfor mange kilo. Kjelesett og svartkjele er helt unødvendig som du sier. Det blir nok bare panne og svartkjele, etterfulgt å av å testpakke sekken. 

Har ikke en slik isolasjonsjakke. Har tittet på det må vite, men det har foreløpig ikke vært noe jeg har tatt meg råd til basert på hvor lite behovet har vært på dagsturer/hytteturer. Fjellrevenjakka liker jeg godt fordi jeg synes den er mye mer behagelig enn den regnjakken. Samtidig er den komprimerbar, har bedre lommeløsninger ifht fiske og synes den beskytter godt mot både mygg, surt vær og holder på varmen. Regnjakken er mest med for skikkelig møkkavær. 

Isolasjonsjakke er gull, bruker den i pauser på omtrent hver eneste dagstur. Trenger ikke koste mange hundrelappene heller, og veier halvparten av en ullgenser. Selv liker jeg syntetisk for da kan den brukes til å tørke ulltrøya på kroppen, men alternativ i dun er varmere/lettere om man ikke ønsker den «funksjonen». 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Er en stund siden jeg kom hjem fra tur, men tenkte å komme med en oppdatering!

Først og fremst vil jeg takke så mye for innspillene. Dere hjalp meg til en lettere sekk med god nok plass til masse mat. 
Jeg endte opp med å kjøpe meg en pute som jeg fikk anbefalt av @sofasliter. Denne var ekstremt god og sikret meg en god natt søvn. 
Samtidig er jeg også veldig glad for at jeg droppet LifeStraw og nattmaske. Jeg tok heller med en ullbuff og den funket helt sjef både på å holde varmen, samt holde lyset ute. 

Jeg tror basisvekten endte på 18.7kg. Vi hadde dog med masse mat, drikke og luksus, så vi koste oss stort. Sekken min endte på mellom 36-38kg mens turkompanjongen hadde med sekk på elleville 45kg. Han hadde riktig nok ikke tenkt så mye på vekten før han dro, så det var med bord og stoler. Etappene ble på 1-2t i ulendt terreng, mye myr og utenfor sti. Samlet sett gikk vi rundt 4 mil med ny camp hver natt. Kul tur, slitsomt, men ga absolutt mersmak. Igjen, tusen takk for hjelp og innspill!

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.