Gå til innhold
  • Bli medlem

Overgang til superlett telt for nyfrelst gramjeger


Espen501

Anbefalte innlegg

Chris Gaute skrev (På 16.4.2022 den 9.22):

Må det være et tomannstelt? Jeg er også 190 og har hatt problemer med at jeg stanger i teltduken i flere telt. Vurderte Soulo når jeg skulle kjøpe mitt første enmannstelt for mange år siden, men dette var for kort for meg. Nå bruker jeg Enan og har god plass. Gikk tidligere med hund (liten hund) og han fikk plass i teltet med meg.

Jeg er derimot litt interessert i hva slags andre telt som finnes der ute. Er muligens litt konservativ i materialvalg og oppsett. DCF og bruk av gåstaver som teltstenger virker interessant. Men holder det til det vær og vind fjellet kan by på en sen høst? Setter pris på om de som har erfaringer deler.

Min erfaring med slike telt er at de krever veldig mye av bardunfestene siden disse sikrer stabiliteten. I motsetning til mer eller mindre selvstående telt hvor man skyter inne et par teltstenger og er mer eller mindre good to go. Det blir lett litt knotete om man ikke finner gode bardunfester. 

Endret av RoyN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
RoyN skrev (22 minutter siden):

Min erfaring med slike telt er at de krever veldig mye av bardunfestene siden disse sikrer stabiliteten. I motsetning til mer eller mindre selvstående telt hvor man skyter inne et par teltstenger og er mer eller mindre good to go. Det blir lett litt knotete om man ikke finner gode bardunfester. 

Sant nok. Har ikke hatt noen nevneverdige utfordringer med dette til nå, men jeg har også et Unna-telt som er selvstående og det er utrolig deilig å bare kunne flytte rundt på det når det er oppslått til jeg finner "den perfekte plassen" uten å tenke alt for mye på festepunkter.

Men Unna er ikke et telt for gramjegeren. Men det er plass til to (veldig gode venner) i det.

Endret av Chris Gaute
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HB unnna skippa inner tält om det ej är mygg eller kallt enkel gammal  tarp som golv eller tunn cellplast ev ändå mindre tält som Bergans trollhetta el SL 1p blir plats till 3 i unna och 2 i trollhetta och mkt god plats i sl 1p.

Allt till nästan ingen extra kostnad samt vindstabilt istf att köpa ett mkt dyrt tält som kanske bara håller några få turer om du ej köper med Dyneema då kanske det håller lika de ovan.

Ang tarp som kallas Tält med vandr stavar så ev med Komperdell el andra beprövade märken kan man även med delvis Carbon få de att hålla men med god vana på hur de kan belastas och ej anv de som om de var av AL och ej justerbara.

Jag anv dessa delvis ihopfällda då jag skulle upp från mjuk mark med tung packning och fötter sjunker ner och du ej får kraft att komma upp.(dock ej för att skutta/hoppa över vattendrag då hade de gått av första gången)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (På 21.4.2022 den 18.57):

Big sky Mirage 1p el 2p vet ej kvallitet men verkar bra design och pris ok utv bågar kopplat innertält.

Finns nu i dyneema versioner.

https://www.backpacker.com/gear-item/gear-review-big-sky-international-mirage-2-person-tent/

2p: weight: 1.132kg oppgitt, 1P: weight: 976g oppgitt. Dvs ikke de aller letteste sett fra gramjakt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detta tält har ju lite ´rymdˋoch man har ej tältduken i ansiktet eller mot tårna men väger ju lite mer då.

Har ju egna tältstänger om man köper de som kräver stavar jfr man ju inte samma utr då de kräver tyngre stavar tex bara där några hundra gram extra än de jag anv som är blandnng av kolfiber och AL på olika ställen i de olika sektionerna och har ändå kraftiga låsbyglar för att ejˋ kollapsaˋ

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (På 3.4.2022 den 14.47):

MLD lager turutstyr av høy kvalitet, helt klart verd å vurdere. Det skumle med denslags pyramide telt og tarper er om en plugg løsner, flakser rundt og slår hull i teltet.

MLD er supert, men dessverre små i størrelse til oss over 190cm 😕

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (På 7.4.2022 den 10.20):

Jeg har en FKT quilt fra de til sommerbruk, ikke noe å si på kvaliteten. Har håp om å få testet nedre temp grense nå på vårparten om tiden strekker til. Modellene har litt ulik løsning, men står i beskrivelsen. Spirit er glidelås, FKT er knapp mens Vision er sydd.

Har FKT og Spirit 28, er 194cm og str XL passer bra, for meg så funker Spirit 28 fint ned mot 0 grader. FKT er sommerpose som man kan pushe litt hvis man sover i varmt tøy (dun/boblejakke f.eks). Har forresten gitt bort FKTen til en ungdom i familien, vurderer å kjøpe ny 😎

Har kjøpt en del MLD utstyr, og alt er av super kvalitet, men størrelsene er små, så teltene og bivyene har jeg gitt opp.

Anbefaler Borah Gear for lette og store nok bivysekk og tarp :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrundeL skrev (13 minutter siden):

Har FKT og Spirit 28, er 194cm og str XL passer bra, for meg så funker Spirit 28 fint ned mot 0 grader. FKT er sommerpose som man kan pushe litt hvis man sover i varmt tøy (dun/boblejakke f.eks). Har forresten gitt bort FKTen til en ungdom i familien, vurderer å kjøpe ny 😎

Har kjøpt en del MLD utstyr, og alt er av super kvalitet, men størrelsene er små, så teltene og bivyene har jeg gitt opp.

Anbefaler Borah Gear for lette og store nok bivysekk og tarp :)

Takk for info. Jeg er 190 cm så dette er nyttig å vite. Tenker litt på det med vekt. For oss storvokste innebærer det tyngre quilt på ca 700-800g om de skal tåle 0 grader eller kaldere. Ser at det selges mange ultralette soveposer i XL som veier omtrent det samme. Da blir fristelsen stor til å velge sovepose iom at soveposer varmer litt bedre. Unntaket er vel dunquilter som kan komme på ca 630g ved -1. Dette med vekt er utfordrende å finne ut av. Har sett på veldig mange alternativer nå, men vanskelig å bestemme seg. Problemet med de lette soveposene er at de er så trange. Liker ikke å sove i slangeskinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen501 skrev (2 minutter siden):

Takk for info. Jeg er 190 cm så dette er nyttig å vite. Tenker litt på det med vekt. For oss storvokste innebærer det tyngre quilt på ca 700-800g om de skal tåle 0 grader eller kaldere. Ser at det selges mange ultralette soveposer i XL som veier omtrent det samme. Da blir fristelsen stor til å velge sovepose iom at soveposer varmer litt bedre. Unntaket er vel dunquilter som kan komme på ca 630g ved -1. Dette med vekt er utfordrende å finne ut av. Har sett på veldig mange alternativer nå, men vanskelig å bestemme seg. Problemet med de lette soveposene er at de er så trange. Liker ikke å sove i slangeskinn

Min favoritt quilt (kanskje også utstyrsfavoritt i alle kategorier) er en Enlightened Revelation 30F i 950 dun (Long, regular wide). Elsker den! Veier ca 600g og holder meg god og varm ned til 0 grader. Vurderer å kjøpe en til i 20F versjon…

Har også en Haglöfs pose uten glidelås (Lim -1 eller noe), veldig lett men kjip både når det er varm og kaldt. Brukes nå kun i kombo med 30F quilten som vinterpose ned til -10 😜

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrundeL skrev (1 time siden):

Min favoritt quilt (kanskje også utstyrsfavoritt i alle kategorier) er en Enlightened Revelation 30F i 950 dun (Long, regular wide). Elsker den! Veier ca 600g og holder meg god og varm ned til 0 grader. Vurderer å kjøpe en til i 20F versjon…

Har også en Haglöfs pose uten glidelås (Lim -1 eller noe), veldig lett men kjip både når det er varm og kaldt. Brukes nå kun i kombo med 30F quilten som vinterpose ned til -10 😜

Ser ut til at Zpacks selger 20F Solo Quilt 198 x 152 (long&wide) cm som veier kun 591g. Noen kjennskap til disse? De koster skjorta, men holder ned til -7. Revelation er nesten 2000 kr billigere med 850 fill power. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen501 skrev (22 timer siden):

Ser ut til at Zpacks selger 20F Solo Quilt 198 x 152 (long&wide) cm som veier kun 591g. Noen kjennskap til disse? De koster skjorta, men holder ned til -7. Revelation er nesten 2000 kr billigere med 850 fill power. 

Hei,

har ingen erfaring med Zpacks soveposer/quilts (har Duplex telt og en del annet), men de er sikkert bra.

Ser at de har Enlightened quilts hos Backpackinglight.no https://backpackinglight.no/products/enlightened-equipment-revelation-6-quilt?variant=42073814859931 og den vet jeg er bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Msadian skrev (På 16.4.2022 den 16.21):

Denne skjønte ikke jeg helt. Hva mener du man bør bruke? Aluminium er et fantastisk elektrisk ledende materiale også.

Å sitte i et telt eksponert for lynvær er vel uansett ikke ansett som trygt. Hva mener du teltstenger bør være laget av for å unngå lyn? 

Les deg opp på Carbon✌️.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Msadian skrev (På 16.4.2022 den 16.16):

Uten. Jeg bruker Fizan aluminium-staver til 160g stykke. 

Så totalt tett på 1,2kg, dermed ikke langt unna vekta på andre lettvektstelt med teltstenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (22 timer siden):

Les deg opp på Carbon✌️.

Jaha, dette var jo en lite konstruktiv kommmentar, men heldigvis ikke like farlig som den forrige du ga hvor du fremstiller karbonstenger som det eneste teltstangmaterialet som har en lynfare forbundet med seg. Jeg må nesten anta at du ikke har forstått at aluminium også er et ekstremt ledende materiale (3.77 x 10^7 S/m) - som er materialet DAC superlight stenger lages av. Siden du har tatt grep for å ikke være en «grillrist» på fjellet antar jeg du har laget et slags ultralett omvendt faradaybur du sover inni i lynvær? Det er en risiko uansett hvilke teltstenger du velger å peke mot himmelen under slike forhold og å kun trekke frem karbonstenger som en lynfare er et direkte farlig råd.

Nikke skrev (22 timer siden):

Så totalt tett på 1,2kg, dermed ikke langt unna vekta på andre lettvektstelt med teltstenger.

Det er totalvekten på sekken som teller for superlette gramjegere. Da er konseptet med å ha med seg multifunksjonelt utstyr som gjør at totalvekten på tur blir lettere smart. Teltstenger bærer du kun for å bruke til et telt, mens gåstaver har langt flere bruksområder. 

Endret av Msadian
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Msadian skrev (På 26.5.2022 den 9.15):

Jaha, dette var jo en lite konstruktiv kommmentar, men heldigvis ikke like farlig som den forrige du ga hvor du fremstiller karbonstenger som det eneste teltstangmaterialet som har en lynfare forbundet med seg. Jeg må nesten anta at du ikke har forstått at aluminium også er et ekstremt ledende materiale (3.77 x 10^7 S/m) - som er materialet DAC superlight stenger lages av. Siden du har tatt grep for å ikke være en «grillrist» på fjellet antar jeg du har laget et slags ultralett omvendt faradaybur du sover inni i lynvær? Det er en risiko uansett hvilke teltstenger du velger å peke mot himmelen under slike forhold og å kun trekke frem karbonstenger som en lynfare er et direkte farlig råd.

Det er totalvekten på sekken som teller for superlette gramjegere. Da er konseptet med å ha med seg multifunksjonelt utstyr som gjør at totalvekten på tur blir lettere smart. Teltstenger bærer du kun for å bruke til et telt, mens gåstaver har langt flere bruksområder. 

Veldig så hårsår da, da er det sarkasme som gjelder tydeligvis. Forstår godt, og har god kunnskap på området. Det er allment kjent at det materialet er svært ledende, etter det jeg har forstått, mer ledende enn alu. Men kan ta feil, og er ikke redd for å innrømme det. Hvorfor tror du det står "lyn" tegn på fiskestenger? Iom at jeg har brukt de siste 25 årene på flatvidder, der man er ekstremt eksponert, er dette noe jeg har vært bevisst på. Derimot, turer man for det meste under tregrensa så går det sikkert fint.

Jakter litt gram jeg også iom at man er på tur gjerne 2-3 uker i slengen. Bruker ikke staver, men forstår godt at noen trenger de til diverse vondter, bruker de til tarpoppsett/telt og i tøft/bratt terreng. Poenget er uansett at vekta blir den samme, så ingen gram spart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (9 timer siden):

Bruker ikke staver, men forstår godt at noen trenger de til diverse vondter, bruker de til tarpoppsett/telt og i tøft/bratt terreng. Poenget er uansett at vekta blir den samme, så ingen gram spart.

Jeg må bare få skyte inn at det er en del som bruker vandrestaver sammen med lette terrengjoggesko som alternativ til tunge fjellstøvler med ankelstøtte. Når jeg går i fjellet i sommerhalvåret med vandrestaver (500g) og terrengjoggesko (650g) i stedet for mine fjellstøvler (1700g i tørr tilstand) så har jeg jo spart over en halv kilo, og det er før jeg har tatt med vekten av teltet i beregninga! Så i dette tilfellet er det jo klart at man sparer mye vekt med telt som settes opp med vandrestavene.

I tillegg må jeg nevne at det å fjerne én kilo vekt fra beina gjør underverker med tanke på hvor lett vandringen blir. Og dette utgjør vel fem kilo på ryggen, i følge den gode gamle tommelfingerregelen.. :) 

  • Liker 5
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (24 minutter siden):

I tillegg må jeg nevne at det å fjerne én kilo vekt fra beina gjør underverker med tanke på hvor lett vandringen blir. Og dette utgjør vel fem kilo på ryggen, i følge den gode gamle tommelfingerregelen.

Det må understrekes at dette er resultater fra noen tester (to tror jeg) som ble gjort der man gikk på flat vei/tredemølle temmelig fort (jeg har sett disse). Dette var vel tester som var beregnet på millitært personell som skulle forflytte seg på vei over et langt strekke. Det var i den ene testen indikasjoner på at denne fordelen ble veldig raskt redusert når tempoet sank. Den andre hadde så vidt jeg husker ikke testet ved de lave hastighetene vi bruker normalt i fjellet. I tillegg var det altså ingen stigning. En kg på ryggen i stigning betyr mye mer enn en kg på ryggen uten stigning. Så alt i alt mener jeg at det blir feil å overføre disse resultatene sem en generell regel i friluftsliv. Effekten er sterkt overdrevet og missvisende når det gjelder fotturer med ryggsekk i norske skoger og fjell. Det kommer helt an på type terreng og vekta på sekken i utgangspunktet tror jeg. Men på lange transportettapper på vei der man holder en marsfart på 6-7 km/t og raskere (!) stemmer det nok sikkert. Det var det testene viste i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også lettvinte (les: tullete) "konklusjoner" som dette som får meg til å tvile sterkt på gyldigheten av å overføre resultatene fra disse testene til vanlige turer i skog og fjell (alle de andre studiene hadde høyere hastigheter, ingen gikk i oppoverbakker der 5 kg krever 5 ganger mer energi enn 1 kg for å bæres oppover):

Sitat

One of the articles show that no increase in energy cost was seen at the lowest speed, 4, 0 km/h. However it was found at higher speeds. This is reported but the authors do not let this result influence their overall conclusion, which is that earlier findings of it being 4,7-6,3 times as energy consuming to carry something on your feet compared to carrying it on your back.
Since the scientist themselves do not let this difference at 4,0 km/h influence their conclusions that is good enough for me. (min understrekning)

http://www.fjaderlatt.se/2009/11/weight-on-your-feet.html

Men ingen må missforstå meg. Jeg skjønner selvsagt at uansett vil et par sko på 0,5 kg kreve mindre energi enn et par sko på 2 kg. Det er sammenligningen med 1 kg på beina og 5 kg på ryggen jeg ikke har noen særlig tro på. Det er vel de færreste som legger noe ekstra i ryggsekken bare fordi de tok de lette skoa, enten det nå er 1:1 eller 1:5 som er riktig.

Personlig pakker jeg i sekken det jeg trenger for turen. Den får da den vekta den får. Så tar jeg de skoene som jeg trenger for turen. Her er det en rekke ting som avgjør. Hvis jeg skal ut i skauen her hjemme på tørt føre tar jeg som regel joggeskoene. Skal jeg fiske i tjernet her oppe tar jeg gummistøvlene. Selv de har blitt for korte av og til når jeg har stått i myra på en plass og kastet for lenge. Man synker nemlig ned i flytemyra etter hvert. Skal jeg noen timer ut og ta o-poster tar jeg orienteringsskoene (som er de letteste jeg har, men som jeg også garantert blir bløt i hvis de ser snurten av vann, men vannet renner lett ut igjen da). Skal jeg på tur i skog og mark der jeg må krysse myrer og bekker, kanskje kan det også bli regn, så tar jeg en av de variantene jeg har av turstøvler. Røft terreng med tung sekk krever skikkelige fjellstøvler. Skal jeg jakte i fjellet på høsten tar jeg jaktstøvlene. Jeg orker ikke å gå i en halvmeter snø med joggersene om det plutselig skulle begynne å snø. Ei heller orker jeg å vasse gjennom myrer med joggersene i høstfjellet med mindre det er supertørt. Jeg bruker også disse hvis jeg vet at jeg må krysse store myrer som da jeg gikk over Kvitingen for 3 år siden.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at mine tunge, solide fjellstøvler i lær har hengt på en spiker i kjelleren i sikkert 10 år. Turene mine i skog og fjell har blitt gått med relativt lave joggesko/tursko med solid såle med godt mønster. Jeg skal faktisk i dag skaffe meg nye sko til formålet, og også her er sålen i fokus, og ellers en ganske lett konstruksjon bare litt høyere enn vanlige joggesko.

Jeg er helt med på det med å spare vekt på beina, og også det at jeg i stive lærstøvler av og til har opplevd at læret bøyer seg på måter som gjør at foten må føye seg etter støvelen. Jeg foretrekker at støvelen føyer seg etter foten. 

Ang. staver så har jeg telt basert på det, men bruker ikke staver så mye som jeg hadde trodd da jeg skaffet dem. Men jeg opplever at når sekken er større og tyngre, så blir farten lavere og nytteverdien av stavene føles større. Det går et skille her mellom dagstursekk og sekk for overnatting, føler jeg.

Endret av rofferdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo også nevne at da jeg gikk Jotunheimstien i 2019 traff jeg ei jente som brukte joggesko. Hun fortalte at hun hadde store problemer med våte føtter og gnagesår, så store at hun hadde måttet avbryte turen og pleie føttene, kjøpe nye sko og så fortsette turen sener da jeg traff henne. Jeg gikk hele turen uten noen form for problemer. For meg var det skovalget hennes som var helt feil. Det var etter å ha passert Kvitingmyrene at hun hadde avbrutt. Å gå over der i joggesko, selv når det var såpass tørt som det var akkurat det året, det kaller jeg risikosport, særlig når du da er på uke 2 i turen og har 1-2 uker igjen.

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 time siden):

Det må understrekes at dette er resultater fra noen tester (to tror jeg) som ble gjort der man gikk på…

Det var ikke meningen at noen skulle henge seg opp i den flåsete kommentaren min da. 😊 Poenget var først og fremst at man kan spare vekt med vandrestaver. 

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (8 minutter siden):

Det var ikke meningen at noen skulle henge seg opp i den flåsete kommentaren min da. 😊 Poenget var først og fremst at man kan spare vekt med vandrestaver. 

Jada, jeg skjønte jo det. Men jeg pleier av gammel vane å protestere litt når jeg ser den påstanden der komme. Men flåsete synes jeg ikke du var da. Det er jo veldig mange som hevder akkurat dette med 1:5.

Jeg syntes ellers du hadde et godt poeng med kombinasjonen av lette sko og vandrestaver kontra tyngere sko, selv om jeg selv ikke liker vandrestaver. Jeg synes bare de er i veien hele tiden, særlig hvis man går i bratt og ulendt terreng. Jeg ser heller ikke helt for meg herligheten med å bruke vadnrestaver når jeg går etter o-poster eller med skuddklar hagle, eller fiskestang.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri vært glad i vandrestaver jeg heller, syntes de/den er i veien når man går vanlig. Men har begynt å ha med meg en uansett, for den er kjekk å ha som støtte i steinurer, over bekker/elver eller annet ulendt terreng, brems/støtte i bratte nedoverbakker. Og har jo nå, med nytt lite telt som må settes opp med gåstav, fått enda en ting gåstaven kan brukes til. Den kan og brukes som fotostativ med litt fantasi. Og er uhellet ute, har man et lengdejusterbart rør som kan brukes til å spjelke et arm- eller beinbrudd.

Så har tatt meg råd til å ha 260gr hengende på siden av sekken...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.