Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke hodelykt?


Sig Man

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om det er noe poeng i å lage en egen tråd (admin får vurdere det) 

Men jeg har laget et lite video review av mine nyeste Hodelykter. 
 

Moonlight - Bright as a Day 2000 og Bright as a Day 3000. 

2000 lykten kjøpte jeg selv, men pga at jeg er stor fan av å støtte norske produkter på kanalen min, tok jeg kontakt med Moonlight å spurte om de var interessert i et samarbeid. Med det resultat at jeg fikk Bright as a Day 3000 lykten. Men det påvirker på ingen måte mine inntrykk av hodelyktene og som @Gabs88 var innom tidligere i tråden her. Selv om man har x antall Lumens tilgjengelig, behøver man ikke bruke de hele tiden. 
 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
tshansen skrev (1 time siden):

Men jeg har laget et lite video review av mine nyeste Hodelykter. 
 

Moonlight - Bright as a Day 2000 og Bright as a Day 3000. 

Gøy! Bra video, fine bilder og veldig proft sammensydd (så én liten skrivefeil i «strengt», og jeg ville heller brukt ordet «power» som du gjør senere i videoen). Gøy å se at det finnes norske kanaler med kvalitets-produksjon! Og da virker det absolutt som du har lagt en del tid i dette, mer enn mange gjør. En video som var alt annet enn traust, kudos!

Men jeg er ikke personlig veldig fan av slike hyperbole påstander som "muligens den beste på markedet" i test-sammenheng, det blir en påstand du ikke har dekning for, og da kicker «reklamefilteret» mitt inn, særlig når du sier at du har et samarbeid med Moonlight. Det finnes veldig mange spesialiserte produsenter der ute, og det er mange som lager særs gode hodelykter/sykkellykter. Jeg har kikka en del på entusiastforumer for lommelykter og hodelykter (BudgetLightForum, Candle Power Forums etc.) de siste åra, og merka derfor at jeg savna mer teknisk informasjon om lyktene i en slik produktomtale. Det går litt på type LED («emitter») , da det finnes en del ulike som har sine styrker og svakheter, med hotspots og grønnskjær eksempelvis. Og så hadde det vært kjekt å vite temperaturen (fargen) på lyset, og CRI-en, da det har mye å si for hvordan omgivelsene gjengis av lyset. Og om lyktene har innebygd LVP, for eksempel (som jeg håper de har). Og dette med 2 timers brukstid på 3000 lumen er på en måte litt misvisende; føler meg veldig sikker på at man starter på rundt 3000 lm, men som alle andre hodelykter så trapper nok denne også kraftig ned fra maks/turbo innen rimelig kort tid, ellers ville nok elektronikken hatt veldig kort levetid. De som ånder for lommelykter pleier derfor å lage slike grafer over lysstyrken over tid på ulike moduser, og da ser man fort når nedtrappinga starter, og om denne foregår jevnt eller trinnvis. Enkelte av mine hopper vel glatt ned fra turbo etter et par minutter.  Zeroair.org har en haug med slike tester, for eksempel, som er verdifull informasjon. Det krever dog noe utstyr, så jeg hadde ikke forventa å se det her. Produsentene er gjerne kyniske og hopper glatt over at oppgitt brukstid ikke gjelder med konstant lysstyrke (Fenix er den eneste jeg har kommer over som har inkludert slike grafer på eska).

Og et spørsmål om hodelyktene: ser i opplistinga at for 3000-utgaven, så er 5 % (150 lm) oppgitt som laveste lysstyrke, stemmer det? Etter at jeg har skaffa meg hodelykter med moonlight-mode (ironisk nok? :laugh:) på rundt 1–5 lm, så kan jeg ikke se for meg å bruke penger på hodelykt uten dette lenger. Superkjekt å kunne ha et veldig svakt lys for å lete i sekken og slikt uten å vekke resten av teltet på HV-øvelse, og for å skåne trøtte øyne litt ekstra. Og jeg antar at lyktene har en IP-rating? Det hadde vært kjekk informasjon (hvis det var med, så fikk ikke jeg med meg det).

Håper du tar det over som det er ment, ikke som kritikk, men som innspill som kunne gjort videoen ett hakk bedre sett fra mitt ståsted. Ingen fasit, med andre ord. Jeg hadde aldri i verden klart å lage en så bra video som deg, så dette med komposisjon og det der skal jeg holde meg langt unna 😅

Endret av Måssåbjønn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (29 minutter siden):

Gøy! Bra video, fine bilder og veldig proft sammensydd (så én liten skrivefeil i «strengt», og jeg ville heller brukt ordet «power» som du gjør senere i videoen). Gøy å se at det finnes norske kanaler med kvalitets-produksjon! Og da virker det absolutt som du har lagt en del tid i dette, mer enn mange gjør. En video som var alt annet enn traust, kudos!

Men jeg er ikke personlig veldig fan av slike hyperbole påstander som "muligens den beste på markedet" i test-sammenheng, det blir en påstand du ikke har dekning for, og da kicker «reklamefilteret» mitt inn, særlig når du sier at du har et samarbeid med Moonlight. Det finnes veldig mange spesialiserte produsenter der ute, og det er mange som lager særs gode hodelykter/sykkellykter. Jeg har kikka en del på entusiastforumer for lommelykter og hodelykter (BudgetLightForum, Candle Power Forums etc.) de siste åra, og merka derfor at jeg savna mer teknisk informasjon om lyktene i en slik produktomtale. Det går litt på type LED («emitter») , da det finnes en del ulike som har sine styrker og svakheter, med hotspots og grønnskjær eksempelvis. Og så hadde det vært kjekt å vite temperaturen (fargen) på lyset, og CRI-en, da det har mye å si for hvordan omgivelsene gjengis av lyset. Og om lyktene har innebygd LVP, for eksempel (som jeg håper de har). Og dette med 2 timers brukstid på 3000 lumen er på en måte litt misvisende; føler meg veldig sikker på at man starter på rundt 3000 lm, men som alle andre hodelykter så trapper nok denne også kraftig ned fra maks/turbo innen rimelig kort tid, ellers ville nok elektronikken hatt veldig kort levetid. De som ånder for lommelykter pleier derfor å lage slike grafer over lysstyrken over tid på ulike moduser, og da ser man fort når nedtrappinga starter, og om denne foregår jevnt eller trinnvis. Enkelte av mine hopper vel glatt ned fra turbo etter et par minutter.  Zeroair.org har en haug med slike tester, for eksempel, som er verdifull informasjon. Det krever dog noe utstyr, så jeg hadde ikke forventa å se det her. Produsentene er gjerne kyniske og hopper glatt over at oppgitt brukstid ikke gjelder med konstant lysstyrke (Fenix er den eneste jeg har kommer over som har inkludert slike grafer på eska).

Og et spørsmål om hodelyktene: ser i opplistinga at for 3000-utgaven, så er 5 % (150 lm) oppgitt som laveste lysstyrke, stemmer det? Etter at jeg har skaffa meg hodelykter med moonlight-mode (ironisk nok? :laugh:) på rundt 1–5 lm, så kan jeg ikke se for meg å bruke penger på hodelykt uten dette lenger. Superkjekt å kunne ha et veldig svakt lys for å lete i sekken og slikt uten å vekke resten av teltet på HV-øvelse, og for å skåne trøtte øyne litt ekstra. Og jeg antar at lyktene har en IP-rating? Det hadde vært kjekk informasjon (hvis det var med, så fikk ikke jeg med meg det).

Håper du tar det over som det er ment, ikke som kritikk, men som innspill som kunne gjort videoen ett hakk bedre sett fra mitt ståsted. Ingen fasit, med andre ord. Jeg hadde aldri i verden klart å lage en så bra video som deg, så dette med komposisjon og det der skal jeg holde meg langt unna 😅

Her var det mye å respondere på... Takk!!

Jeg er personlig ikke så fan av denne type påstander og titler jeg heller, men det er dessverre litt slik dette Youtube "spillet" fungerer og slike absolutter trigger nysgjerrigheten i mange. Dæven, misset jeg på en typo, jaja! Det er slikt jeg kan leve med, men veldig godt innspill å bruke Power.

Jeg hadde en lang runde med research før jeg laget denne filmen. Å jeg fant egentlig fort ut at jeg ikke hadde nok kunnskap og utstyr til å måle dette ned på nivået som du beskriver. Helt teknisk og overlegen informasjon med grafer, direkte sammenligninger osv. Dette er helt klart den beste måten å gjøre det på, men veldig mange bryr seg ikke om slikt og vil bare ha en solid anbefaling av folk de anser som troverdig. Derfor valgte jeg en litt mer nøytral og uviten tilnærming til dette. 

De hevder at den holder maks trøkk til batteriet er tomt. og jeg har syklet en del med min på full trøkk uten å merke at den dimmer ned. Den blir dog noe varm. 
Ja, jeg måtte faktisk dobbeltsjekke dette selv. 5% = 150 lumen som de hevder på siden sin. Men jeg opplevde første stille som veldig mye svakere enn de andre. Så hvor nøyaktig dette er vet jeg jo ikke da jeg ikke har utstyr til å måle det. 
Lyktene har en IP rating på 67. Dette ser jeg er glippet på ene overlayen i edit. Sikkert trykket en gang for mye på undo knappen når jeg redigerte et sted. 

Nei på ingen måte, jeg tar ikke noe av dette som kritikk... jeg ser på det som gode tilbakemeldinger jeg må nødt å ta med meg videre til neste prosjekt. Alltid kjekt med folk som gir såpass konstruktive tilbakemeldinger. Uten de lærer jeg ikke så mye 👏🏻

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, tshansen said:

Jeg vet ikke om det er noe poeng i å lage en egen tråd (admin får vurdere det) 

Men jeg har laget et lite video review av mine nyeste Hodelykter. 
 

Moonlight - Bright as a Day 2000 og Bright as a Day 3000. 

2000 lykten kjøpte jeg selv, men pga at jeg er stor fan av å støtte norske produkter på kanalen min, tok jeg kontakt med Moonlight å spurte om de var interessert i et samarbeid. Med det resultat at jeg fikk Bright as a Day 3000 lykten. Men det påvirker på ingen måte mine inntrykk av hodelyktene og som @Gabs88 var innom tidligere i tråden her. Selv om man har x antall Lumens tilgjengelig, behøver man ikke bruke de hele tiden.

 

Artig lykt det der, enda mer ekstrem enn hva jeg har selv..

 

Men ja, som jeg nevnte i det orginale innlegget mitt. Det som er fint er å kunne kjøre opp styrken og intensiteten ved behov. Trenger ikke å kjøre på maks hele tiden.

 

Har gått veldig mye med oter nattestid nå i sommer og det er ingen steder det blir tydeligere enn når man otrer. Har selv Led Lenser H7R Core, og når jeg er ute med oteren i mørket så blir det til at jeg kjører lykten på en veldig lav instilling mesteparten av tiden fordi da trenger man bare lyset for å vite hvor man skal gå. Men av og til vil man ha maks styrke og fullt fokus for å kunne se akkurat hvordan oterfjøla ligger i vannet, eller hvis man har fått på en fisk, så vil man gjerne se hvor langt ute fisken er og om den er stor nok til at det er verdt å dra inn med en gang. Og du trenger et skikkelig bra lys for å kunne se et oterplanke som ligger i vannflaten, 100 meter unna.

 

Savner forøvrig info i videoen din angående hvor jevn belysningen fra lykten er, det er i min erfaring et av de viktigste punktene med en god hodelykt. En av de massive fordelene med Led Lenser H7R Core er at belysningen svært jevn over hele linjen, du har ikke noen prikk hvor det er lysere eller mørkere. Selv når man har på lite lys. Det gir et bedre inntrykk av omgivelsene.

 

Og så ser jeg heller ikke noen mulighet for å konsentrere lysstrålen, men det er kanskje mindre nødvendig når man har 2-3000 lumen tilgjengelig. Selv har jeg "bare" 1000. :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (10 timer siden):

Jeg vet ikke om det er noe poeng i å lage en egen tråd (admin får vurdere det) 

Men jeg har laget et lite video review av mine nyeste Hodelykter. 
 

Moonlight - Bright as a Day 2000 og Bright as a Day 3000. 

2000 lykten kjøpte jeg selv, men pga at jeg er stor fan av å støtte norske produkter på kanalen min, tok jeg kontakt med Moonlight å spurte om de var interessert i et samarbeid. Med det resultat at jeg fikk Bright as a Day 3000 lykten. Men det påvirker på ingen måte mine inntrykk av hodelyktene og som @Gabs88 var innom tidligere i tråden her. Selv om man har x antall Lumens tilgjengelig, behøver man ikke bruke de hele tiden. 
 

 

Hvordan er styrken på 100% på disse? Dimmer de ned etterhvert?

De fleste kraftige lykter jeg har vert borti dimmer ned etter en liten stund på fullt. Det er bla. en kreativ måte å få oppgitt mange lumen. Og den «nye» målestandarden gjør bare at de må vente litt lengre med å begynne dimmingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra👍 Her ligger det masse tid med kameraplassering, av/på, henting etc. og like mye om ikke mer ved redigering.

Jeg er tilhenger av godt lys, spesielt når det sykles (fort) i skauen og det ser det ut til at lykta leverte på. Personlig er jeg ferdig med kablet hodelampe, men på styret kommer man nesten ikke utenom til slik sykling som du viser i videoen din. 

Kommer nok litt an på bruk, men for meg er lumen, lysbilde og tid, IP og ikke minst SOS (hodelampe) det jeg ser etter. Tror jeg er en ganske ordinær lyktebruker og hadde ikke behov for så mye mer info enn det du viste til i videon. Kjøpte hele storyen jeg😀

 

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (6 timer siden):

Savner forøvrig info i videoen din angående hvor jevn belysningen fra lykten er, det er i min erfaring et av de viktigste punktene med en god hodelykt. En av de massive fordelene med Led Lenser H7R Core er at belysningen svært jevn over hele linjen, du har ikke noen prikk hvor det er lysere eller mørkere. Selv når man har på lite lys. Det gir et bedre inntrykk av omgivelsene.

 

Og så ser jeg heller ikke noen mulighet for å konsentrere lysstrålen, men det er kanskje mindre nødvendig når man har 2-3000 lumen tilgjengelig. Selv har jeg "bare" 1000. :)

 

Dette er god info, jeg merker jo at mange her inne har spesielle interesser og derfor er veldig nøye og grundig i detaljer. Som jeg selv misser mye på og gir meg mye bedre grunnlag for neste gang jeg skal lage review av noe. Ja, jeg har allerede skrevet sjekkliste 😂

Screenshot2023-11-24at09_19_18.thumb.png.0d1fa00749901193cfff07ba1fe6ff26.png

Screenshot2023-11-24at09_19_29.thumb.png.e419abaa8c8dd47164fae8ece5085708.png

Fant jeg fra sidene deres. Her er jo åpenbart informasjon jeg burde ha tatt med i filmen. Takk. 

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Hvordan er styrken på 100% på disse? Dimmer de ned etterhvert?

De fleste kraftige lykter jeg har vert borti dimmer ned etter en liten stund på fullt. Det er bla. en kreativ måte å få oppgitt mange lumen. Og den «nye» målestandarden gjør bare at de må vente litt lengre med å begynne dimmingen.

Den holder reell lumen til det er 10% batterikapasitet. De er laget i alu med slike finner på som gjør at den kjøles veldig godt og transporterer varme vekk. Men jeg har ikke målinger på dette selv. Eneste jeg vet (i følge Strava) at jeg har syklet i en time på maks guffe uten at den har dimmet verken på hodet eller styret. Da hadde jeg nok også sett det igjen på filmingen. 

rayun skrev (28 minutter siden):

Veldig bra👍 Her ligger det masse tid med kameraplassering, av/på, henting etc. og like mye om ikke mer ved redigering.

Jeg er tilhenger av godt lys, spesielt når det sykles (fort) i skauen og det ser det ut til at lykta leverte på. Personlig er jeg ferdig med kablet hodelampe, men på styret kommer man nesten ikke utenom til slik sykling som du viser i videoen din. 

Kommer nok litt an på bruk, men for meg er lumen, lysbilde og tid, IP og ikke minst SOS (hodelampe) det jeg ser etter. Tror jeg er en ganske ordinær lyktebruker og hadde ikke behov for så mye mer info enn det du viste til i videon. Kjøpte hele storyen jeg😀

 

 

 

Takk takk 🤩 Jeg prøver å gjøre det litt ekstra hele veien, det gjør fort at filmene jeg lager skiller seg litt ut i mengden. 
Jeg hadde egentlig tenkt å bare ha 2000 på hodet, som jeg kunne bruke til alt. Men jeg ser jo nå med såpass mye aktivitet i skogen og med stisykling at en lykt på styret er et must. 
Jeg prøvde å gjøre det enkelt og uten alt for mye teknisk (kanskje en tabbe) Men så har jeg jo akkurat vært på let etter hodelykt selv, så jeg har justert litt etter hva jeg selv så etter når jeg skulle velge. 
Men jeg vet også veldig godt at det er masse folk her inne som har langt mer interesse for dette og kan være mye mer kritisk til detaljer enn jeg selv var. Å det har jeg fått veldig gode tilbakemeldinger på så langt. 
Utrolig kjekt når man får så mye input man kan justere etter (nei, jeg tar ikke noe av det som kritikk) Jeg ser det bare som en god mulighet til å utvikle seg. 


Når det er sagt, så ser jeg faktisk at hodelykter som ikke kan lades opp med usb-c begynner å bli litt avleggs. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har leite rundt i gamle skuffer og skap etter et lite AAA batteri for at hodelykten blinker low 🙈 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/23/2023 at 10:20 PM, Måssåbjønn said:

Gøy! Bra video, fine bilder og veldig proft sammensydd (så én liten skrivefeil i «strengt», og jeg ville heller brukt ordet «power» som du gjør senere i videoen). Gøy å se at det finnes norske kanaler med kvalitets-produksjon! Og da virker det absolutt som du har lagt en del tid i dette, mer enn mange gjør. En video som var alt annet enn traust, kudos!

Men jeg er ikke personlig veldig fan av slike hyperbole påstander som "muligens den beste på markedet" i test-sammenheng, det blir en påstand du ikke har dekning for, og da kicker «reklamefilteret» mitt inn, særlig når du sier at du har et samarbeid med Moonlight. Det finnes veldig mange spesialiserte produsenter der ute, og det er mange som lager særs gode hodelykter/sykkellykter. Jeg har kikka en del på entusiastforumer for lommelykter og hodelykter (BudgetLightForum, Candle Power Forums etc.) de siste åra, og merka derfor at jeg savna mer teknisk informasjon om lyktene i en slik produktomtale. Det går litt på type LED («emitter») , da det finnes en del ulike som har sine styrker og svakheter, med hotspots og grønnskjær eksempelvis. Og så hadde det vært kjekt å vite temperaturen (fargen) på lyset, og CRI-en, da det har mye å si for hvordan omgivelsene gjengis av lyset. Og om lyktene har innebygd LVP, for eksempel (som jeg håper de har). Og dette med 2 timers brukstid på 3000 lumen er på en måte litt misvisende; føler meg veldig sikker på at man starter på rundt 3000 lm, men som alle andre hodelykter så trapper nok denne også kraftig ned fra maks/turbo innen rimelig kort tid, ellers ville nok elektronikken hatt veldig kort levetid. De som ånder for lommelykter pleier derfor å lage slike grafer over lysstyrken over tid på ulike moduser, og da ser man fort når nedtrappinga starter, og om denne foregår jevnt eller trinnvis. Enkelte av mine hopper vel glatt ned fra turbo etter et par minutter.  Zeroair.org har en haug med slike tester, for eksempel, som er verdifull informasjon. Det krever dog noe utstyr, så jeg hadde ikke forventa å se det her. Produsentene er gjerne kyniske og hopper glatt over at oppgitt brukstid ikke gjelder med konstant lysstyrke (Fenix er den eneste jeg har kommer over som har inkludert slike grafer på eska).

Og et spørsmål om hodelyktene: ser i opplistinga at for 3000-utgaven, så er 5 % (150 lm) oppgitt som laveste lysstyrke, stemmer det? Etter at jeg har skaffa meg hodelykter med moonlight-mode (ironisk nok? :laugh:) på rundt 1–5 lm, så kan jeg ikke se for meg å bruke penger på hodelykt uten dette lenger. Superkjekt å kunne ha et veldig svakt lys for å lete i sekken og slikt uten å vekke resten av teltet på HV-øvelse, og for å skåne trøtte øyne litt ekstra. Og jeg antar at lyktene har en IP-rating? Det hadde vært kjekk informasjon (hvis det var med, så fikk ikke jeg med meg det).

Håper du tar det over som det er ment, ikke som kritikk, men som innspill som kunne gjort videoen ett hakk bedre sett fra mitt ståsted. Ingen fasit, med andre ord. Jeg hadde aldri i verden klart å lage en så bra video som deg, så dette med komposisjon og det der skal jeg holde meg langt unna 😅

De forumene, samt reddit.com/r/flashlight har jeg scrolla rundt en del på og. Kjøpt et par rimelige lommelykter for å prøve litt. 

Ville delt hodelykter inn i minst tre kategorier ut fra batteritype. 

- Liten og lett. For eksempel Nitecore Nu25 og andre små lykter med innebygget posecelle, 1xAA, 3xAAA, 1x16340 eller 1x18350. Tilstrekkelig til det meste som ikke krever at du ser langt eller beveger deg i høy hastighet. 

- Allround. 4xAA eller 1x18650. Her får man lang brenntid og god futt ved behov. 

- Stor. 2x18650, 2x21700 eller enda flere. Disse mangler vel ofte faktisk lav lysstyke. Kanskje relatert til begrensninger i elektronikken? 

I de to førstnevnte kategoriene er lav modus på omtrent 1 lumen essensielt. Har mange ganger følt behovet for enda lavere og. Lyktene rundt om i butikkene avgir veldig kaldt lys. Sannsynligvis siden det er mer energieffektivt enn varmere lys, selv om varmere lys ofte er mer behagelig for øynene. Hvis man sammenligner lys med henholdsvis god og dårlig fargegjengivelse (CRI) får man en aha-opplevelse. 

Brenntiden er veldig viktig. Aller helst skal lykta avgi konstant lysstyrke frem til lykta går ned i laveste modus den siste tiden. Med mindre lykta har en stor batteripakke du putter i lomma klarer den neppe mer enn 500 lumen kontinuerlig. ANSI FL1 standarden for å måle brenntid er jo bare søppel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.