Jump to content
IGNORED

Kamera til tur

Newbee
 Share

Recommended Posts

tshansen skrev (På 7.10.2021 den 15.27):

Men når det er sagt... Det er ingen ting i verden som er mindre inspirerende enn å ta bilder med mobil.

Dette er jeg faktisk helt uenig i. Etter at jeg la systemkameraet på hylla har jeg blitt mye mer fokusert på innhold i bildene enn på utstyret og teknikker. Det er veldig inspirerende. Etter min mening er man litt (helt) på villspor når man snakker mer (veldig ofte bare) om utstyret enn om innholdet i bildene. Men de e nu bare mæ.

Mitt turkamera er ett Olympus OM-D E-M10 systemkamera. Men likevel tar jeg bilder med telefonen på tur. For meg kan aldri ett mobilkamera erstatte ett ordentlig kamera. For det første har i alle fall de mobilkameraene jeg har brukt bare digital zoom. Og så er det når de spektakulære motivene dukker opp. Som når rypesteggen står på toppen av en stein og holder øye med oss på litt avstand. Eller fiskeørnen flyr over oss med fisk i klørne. Motiver som ikke jeg i alle fall klarer å få med meg med ett mobilkamera. Jeg vet ikke om Olympus kameraet mitt har det minste kamerahuset av systemkameraene, men det er det minste jeg har funnet. Det ruver ikke i sekken. Jeg er likevel ikke så kompromissløs som en kamerat ev meg som alltid pakker med fotostativet sitt som veier nesten 3 kilo. Med ett lite gorilla stativ kan man likevel gjøre mye artig.

Skogens Stønn skrev (15 timer siden):

Dette er jeg faktisk helt uenig i. Etter at jeg la systemkameraet på hylla har jeg blitt mye mer fokusert på innhold i bildene enn på utstyret og teknikker. Det er veldig inspirerende. Etter min mening er man litt (helt) på villspor når man snakker mer (veldig ofte bare) om utstyret enn om innholdet i bildene. Men de e nu bare mæ.

Men du lærte deg ikke foto på en mobiltelefon gjorde du vel? 

Jeg vet ikke om jeg tolket deg feil, men jeg prater ikke mer om utstyret enn innholdet i bildet. Utstyret er et verktøy en dyktig fotograf vet å utnytte, på lik linje med andre profesjonelle yrker. Man kjenner til styrker, svakheter og bruker det til sin fordel. Men å anbefale noen som ønsker å bli god i foto en mobiltelefon er faen meg (unnskyld fransken) helt på trynet. 

At jeg, du eller flere andre velger å bruke mer mobil i dag enn før, tar gode eller gode nok bilder i vårt syn er helt revnende likegyldig. Det burde aldri være grunnlaget for en anbefaling når noen ønsker å bli bedre på foto. 
Et dedikert kamera er et verktøy man lærer seg å bruke, lærere å skille mellom iso, lukker og blender. Det gjør ofte, eller i veldig mange tilfeller at personen bak kamera kommer mer i kontakt med det de ønsker å formidle gjennom linsen og finner større glede i å jobbe med, enn en mobiltelefon. 

tshansen skrev (3 timer siden):

Men du lærte deg ikke foto på en mobiltelefon gjorde du vel? 

Hvis du med "lærte" mener hvilket type utstyr jeg hadde de første årene (her snakker vi fra 70-talet og utover), så var nok mobilkameraet mitt mye mer avansert enn det. Det var helmanuelle kamera der man selv måtte bestemme blender, lukker og fokus, uten noe annet hjelpemiddel enn magefølelse, tidligere erfaring og skjønn (og ASA som vi brukte den gangen i stedet for ISO ble bestemt når vi kjøpte filmen i butikken). Film og fremkalling var dessuten dyrt, så du kunne ikke kjøre på med utallige eksponeringer for så å plukke ut et som ble nogenlunde. Bildet måtte helst sitte med en gang, så man måtte tenke før man trykket. Autofokus var overhode ikke vanlig (jeg har aldri hatt det før jeg fikk mitt første digitalkamera rundt 2005 eller noe) og programmer var noe stort tull, noe jeg fremdeles mener fordi det hindrer læring. Det legger seg som et ullent lag mellom fotografen og kombinasjonen av blender og eksponeringstid (og ISO på dagens kameraer), noe som blant annet gjør at mange får skrå blikk og hyperventilerer når man begynner å snakke om å bruke kameraet i manuell (noe jeg veldig ofte gjør, jeg bruker dog lysmåling, helst spotmåling hvis tilgjengelig, men det finnes ikke på mobilen min).

Vi er nok veldig uenige vi to. Jeg mener det er vrøvel at du ikke kan lære "å bli god på foto" med et mobilkamera. Det å trp at det er utstyret som tar bildet er også tull. Det er fotografen. Det finnes selvsagt situasjoner der et mobilkamera kommer til kort rett og slett fordi det ikke har de kapabilitetene som skal til for å ta det bildet man ønsker å ta, men dette er ikke bilder man trenger å ta for "å bli god på foto".

Bla på Internett etter ikoniske fotografier tatt for en del år siden og spør deg om disse kunne bli tatt med dagens mobilkameraer. Du kan jo begynne med HCB for eksempel, om du liker den typen bilder. Ikke mye der som stiller krav ut over det et mobilkamera klarer (men noen er det nok som ville blitt problematiske). men HCB var kanskje ikke "god på foto"? Og Robert Capa var kanskje heller ikke "god på foto"?

Edited by Skogens Stønn

Skogens Stønn skrev (3 timer siden):

Vi er nok veldig uenige vi to. Jeg mener det er vrøvel at du ikke kan lære "å bli god på foto" med et mobilkamera. Det å trp at det er utstyret som tar bildet er også tull. Det er fotografen. Det finnes selvsagt situasjoner der et mobilkamera kommer til kort rett og slett fordi det ikke har de kapabilitetene som skal til for å ta det bildet man ønsker å ta, men dette er ikke bilder man trenger å ta for "å bli god på foto".

Vi er nok litt uenig ja, men det kan jeg leve helt fint med 😂👍🏻 

Selv lærte jeg å ta bilder med 

F3D4E960-0B71-46D8-BD06-1C3F069EDB2C.thumb.jpeg.6a3aee3672942a296f801ebad76c9335.jpeg

og 

5C08DC2A-94E4-4683-AC39-20D59AC2D22D.thumb.jpeg.5a1e2ba6a8cf3cebc303107a9440b0fb.jpeg

Jeg har noen år bak meg med foto selv, å som sagt før.. de fleste historiske bilder i dag er tatt på langt dårligere utstyr enn man har i lommen. Så får det være opp til trådstarter å velge hva han bruker som verktøy for å bli bedre på foto 👍🏻

Film? Fremkalling? ASA og kameraer uten "D" (for digital) i benevnelsen? Jøsses, dere er gamle altså ;) :P :D

For min del er det mer enn å bare kunne "lukker, blender og ISO" som gjør at man "er god på" eller "kan" foto, kunnskap om komposisjon, lys/skygge, se/lese hendelsesforløp før det faktisk skjer for å fange øyeblikk(rett sted til rett tid..) osv er også viktig. Og er man portrettfotograf så kan man bare glemme kamerainnstillinger om man ikke får folk til å slappe av og får de til å være seg selv og kan instruere de på en god måte. 
Det er og lurt å lære seg mange nok "triks" både teknisk og praktisk så man kan prøve å jobbe seg rundt problemene man kan møte på ved å ha begrensede muligheter med kamera/optikk/lyssetting man har.

20 minutes ago, Kristian J. Vabø said:

Film? Fremkalling? ASA og kameraer uten "D" (for digital) i benevnelsen? Jøsses, dere er gamle altså ;) :P :D

For min del er det mer enn å bare kunne "lukker, blender og ISO" som gjør at man "er god på" eller "kan" foto, kunnskap om komposisjon, lys/skygge, se/lese hendelsesforløp før det faktisk skjer for å fange øyeblikk(rett sted til rett tid..) osv er også viktig. Og er man portrettfotograf så kan man bare glemme kamerainnstillinger om man ikke får folk til å slappe av og får de til å være seg selv og kan instruere de på en god måte. 
Det er og lurt å lære seg mange nok "triks" både teknisk og praktisk så man kan prøve å jobbe seg rundt problemene man kan møte på ved å ha begrensede muligheter med kamera/optikk/lyssetting man har.

Det er helt klart et godt poeng at bare fordi man har avansert utstyr så blir ikke bildene nødvendigvis bra. Og faktisk, i jobben min som fotojournalist, er det av og til at jeg tyr til mobiltelefonen. For eksempel i løpet av koronapandemien, de gangene folk har stått veldig spredt på gruppebilder. Da er autofokusen på iPhone ganske genial. 

Men jeg har likevel aldri greid å få de skikkelig eventyrlige turbildene med en mobiltelefon. Det er vel litt fordi jeg har en forkjærlighet for både fullformat, lang lukkertid og bokeh. Det er en egen sjarm med å knipse med manuelle innstillinger. Synes jeg da. På tur er det Sony A7II som er følgesvenn. Knøttliten fullformat-kompis. 

Galexon skrev (11 timer siden):

Det er vel litt fordi jeg har en forkjærlighet for både fullformat, lang lukkertid og bokeh. Det er en egen sjarm med å knipse med manuelle innstillinger. Synes jeg da. På tur er det Sony A7II som er følgesvenn. Knøttliten fullformat-kompis. 

Kikket og på A7-serien en stund for turbruk og random knipsebilder om man bare går gatelangs, ha liggende klart i bilen når man kjører om noe skjer osv.. Men siden jeg driver mye med motorsportfoto så ville det blitt veldig dyrt å ha et kamera med rask AF i FF (har full pakke med Canonoptikk) og et annet kamerasystem for turbruk, med tilsvarende dyr optikk, da jeg vil unngå adaptere og ville hatt feks en fast 35mm eller lyssterk zoom ala Canons 16-35mm f2.8LII, som jeg har. Men jeg har klart meg veldig fint med mindre sensor, 1,6 crop, til turbruk. Men kommer neppe til å gå for noe mindre enn det!

Arbeidshesten, turkameraten og nødløsningen:
812822474_IMG_2066copy.jpg.1e766bd1365ebe0a25cd5bff3fc83f89.jpg
- "Arbeidshesten" brukes til absolutt alt, motorsport/action, portretter, dyr/natur, nyhetsfoto, knipsebilder osv osv, til og med turkamera på dagsturer eller kanoturer om jeg vil aktivt gå inn for at jeg skal ta bilder på turen eller har planlagt noe spesielt bilde. Optikken her, 50mm f1.2L, fikk jeg her om dagen, og har helt nyyydelig bokeh! :D 

- "Turkameraten" er alltid med i/på sekken, i lomma eller i hånda, enten det er på korte turer(om førstnevte blir hjemme), eller lengere overnattingsturer. Kameraet overasket mye på bildekvalitet når jeg fikk det, spesielt på dynamikk og høy ISO.

- "Nødløsningen" sier seg jo selv, men brukes ofte om jeg bare skal sende noe fort på snapchat eller Instagram mens man er på tur, eller dokumentere noe. Men er det noe som skjer fort, så kan man bare glemme å bruke mobilen, alt er så treigt at feks rådyr/fugl er langt borte før enheten rekker å reagere.. Nå er min mobil noen år, så er jo lov å håpe at nyere tlf er raskere i oppstart og reaksjonstid. Den dedikerte knappen for lukkeren er en vits i seg selv..

Kristian J. Vabø skrev (13 timer siden):

Eli Høydalsnes har gitt ut ei bok med en samling med 55 fotografier av Kåre Kivijärvi med kommentarer. Nå brukte ikke han mobilkamera siden dette var 60-tallet (tror han brukte et klassisk Leica-kamera, noe HCB også brukte, sistnevnte brukte visstnok bare et 50 mm objektiv), men det var ikke poenget. Kåre Kivijärvis fotografier er utrolig uttrykksfulle og jeg ser ingen fotografier tatt av ham der kameraet eller kamerautstyret har hatt en vesentlig rolle i bildene (annet enn at han måtte ha et kamera da selvsagt og et objektiv som gav ham det perspektivet han ville ha, for å få tatt bildet). Det er først og fremst hans arbeide med bildene i mørkerommet som har gjort bildene til det de er.

Et "knipsebilde" blir like intetsigende enten det er tatt med et mobilkamera eller et systemkamera. Det blir heller ikke særlig interessante bilder om man setter på en gigatele og fotograferer pupillen på ei ørn så lynskarp at man skjærer seg på bildet, en type bilder man ofte ser skrytt opp i skyene. I en fuglebok, eller en avhandling om ørnens anatomi vil bildet være bra, men som et bilde å fordype seg i gir det ingen mening, ikke for meg i hvert fall.

Aldri før har kamperaparken vært så teknologisk bra som den er i dag. Og aldri før har det blitt tatt så mange intetsigende bilder. Det er ikke kameraet som gjør en "god på foto". Det er mennesket bak kameraet.

Man vet ikke alltid kvaliteten eller verdien av ett bilde med en gang.Ett knipsebilde kan etterpå vise seg være ett unikt bilde om det er tatt med en telefon eller ett kamera. Jeg ser ofte etter en historie når jeg tar ett bilde. Og har forlengst oppdaget at ett kamera gir bedre muligheter enn en telefon.Den eneste fordelen med telefonen er at den alltid er der.Det er ikke alltid jeg har ett kamera med meg.Men er jeg på tur, er kameraet også med. Som i går da meg og kona tok oss en tur opp til Dalevatn utenfor Sandnes og oppdaget en klatrer på vei opp Ramnafjell. Mobilen hadde ikke gitt meg mye å ta med hjem her.

5819C5ED-834C-4682-9D74-D6AD8096BCCB_1_105_c.thumb.jpeg.51ced76091db7f975e4ae65321713072.jpeg72569B8E-EB3F-4238-8DF1-0D975CDE8DB7_1_201_a.jpeg.8fc6be8cd36f4e2d6731c41956d1fecd.jpeg

Eller her for noen somre siden da jeg og en kompis faktisk fikk oppleve det unike, å se havørn som fanget fisk i samme vannet vi fisket i. Det hadde fått gråten fram i meg hvis telefonen var det eneste jeg hadde med meg da.

9F3DC913-D4D7-4D6C-A235-1A13956BAE0C.jpeg.8129fe0212b41173ac3dafb7adbe1801.jpegFC87110C-4DCC-4B55-9F49-7D7E644D9F71.jpeg.89d83157ef2f9b931c5a34f940fa1b4f.jpeg

Eller denne rypa som hold øye med meg på vei ned til Geitsjøen på Hardangervidda.

CCAE70D0-490D-4915-8FCE-37D3BF9C56F1_1_201_a.jpeg.70254038874771eb616073e592adff81.jpeg

Jeg kjøpte mitt første kamera for egne penger som 13 åring. Og har siden det alltid hatt ett kamera. Og det er med på tur. Alltid. Sammen med telefonen.

Jeg har som de fleste andre her forsøkt å bruke både speilrefleks, kompaktkamera og mobilkamera på tur.

Det største problemet for min del med å kun bruke mobil for bilder, er at når jeg av og til får et blinkskudd som jeg får lyst til å få fremkalt og henge på veggen, så ser det mildt sagt helt forferdelig ut. Selv om det er helt nydelig på mobilskjermen. Mobilen har dessverre litt for mange begrensninger, spesielt under litt dårlige lysforhold.

Jeg har et Sony RX100 mk1 som tar flotte bilder, men skulle helst hatt noe værtettet. Da kan jeg senke skuldrene litt, samt ta litt bilder når i møkkaværet også. Det har jo sin sjarm som alt annet. 

På tur så brukes ofte en nyere Iphone som tar bra bilder i normalperspektiv samt flott video. Synes også nattebildene har blitt brukbare. Men god tele kan ikke mobiltelefoner gi av naturlige grunner så derfor endte jeg opp med et Lumix FZ1000 sist. Det tar god video samt fin bokeh-effekt. Et bra kompromiss mellom størrelse på bildebrikke og tele syns jeg. 

RX100 er med på turer hvor lav vekt prioriteres. 

Om man ikke er spesielt redd for litt vekt, kan jeg varmt anbefale Nikon D500. Skuddtakt på 10 bilder i sekundet og et vanvittig buffer (80 RAW-bilder på SD-kort, 200 RAW-bilder på XQD) og har samme autofokus som Nikon D5. D500 begynner å dra på årene (2016), men er like fullt et råskinn av et APS-C kamera. Rett og slett fordi det tar noen helt vanvittig flotte bilder av fugler og dyr, og med APS-C sensor (crop sensor) får man litt brennvidde med på kjøpet i tillegg til det linsa leverer. Nikon D500 er rett og slett et APS-C hus i proffsegmentet. 

Men som sagt, Nikon D500 med ei linse veier fort litt. Men den er værtett da, skal sies. ;)

7 hours ago, tronn said:

Jeg har som de fleste andre her forsøkt å bruke både speilrefleks, kompaktkamera og mobilkamera på tur.

Det største problemet for min del med å kun bruke mobil for bilder, er at når jeg av og til får et blinkskudd som jeg får lyst til å få fremkalt og henge på veggen, så ser det mildt sagt helt forferdelig ut. Selv om det er helt nydelig på mobilskjermen. Mobilen har dessverre litt for mange begrensninger, spesielt under litt dårlige lysforhold.

Jeg har et Sony RX100 mk1 som tar flotte bilder, men skulle helst hatt noe værtettet. Da kan jeg senke skuldrene litt, samt ta litt bilder når i møkkaværet også. Det har jo sin sjarm som alt annet. 

Her er jeg helt enig. Det er veldig synd når de store naturopplevelsene melder seg at man ikke har den samme muligheten til å foredle bildene om de er tatt med telefon. Men klart; om man bruker bildene utelukkende til Instagram osv så ser jeg absolutt at en mobiltelefon kan være god nok. Til mye. Ikke til actionfylte bilder av fugler og dyr naturligvis, men kanskje mer enn bra nok til landskap og stemningsfylte stunder rundt bålet. 

12 hours ago, Kristian J. Vabø said:

Kikket og på A7-serien en stund for turbruk og random knipsebilder om man bare går gatelangs, ha liggende klart i bilen når man kjører om noe skjer osv.. Men siden jeg driver mye med motorsportfoto så ville det blitt veldig dyrt å ha et kamera med rask AF i FF (har full pakke med Canonoptikk) og et annet kamerasystem for turbruk, med tilsvarende dyr optikk, da jeg vil unngå adaptere og ville hatt feks en fast 35mm eller lyssterk zoom ala Canons 16-35mm f2.8LII, som jeg har. Men jeg har klart meg veldig fint med mindre sensor, 1,6 crop, til turbruk. Men kommer neppe til å gå for noe mindre enn det!

Arbeidshesten, turkameraten og nødløsningen:
812822474_IMG_2066copy.jpg.1e766bd1365ebe0a25cd5bff3fc83f89.jpg
- "Arbeidshesten" brukes til absolutt alt, motorsport/action, portretter, dyr/natur, nyhetsfoto, knipsebilder osv osv, til og med turkamera på dagsturer eller kanoturer om jeg vil aktivt gå inn for at jeg skal ta bilder på turen eller har planlagt noe spesielt bilde. Optikken her, 50mm f1.2L, fikk jeg her om dagen, og har helt nyyydelig bokeh! :D 

- "Turkameraten" er alltid med i/på sekken, i lomma eller i hånda, enten det er på korte turer(om førstnevte blir hjemme), eller lengere overnattingsturer. Kameraet overasket mye på bildekvalitet når jeg fikk det, spesielt på dynamikk og høy ISO.

- "Nødløsningen" sier seg jo selv, men brukes ofte om jeg bare skal sende noe fort på snapchat eller Instagram mens man er på tur, eller dokumentere noe. Men er det noe som skjer fort, så kan man bare glemme å bruke mobilen, alt er så treigt at feks rådyr/fugl er langt borte før enheten rekker å reagere.. Nå er min mobil noen år, så er jo lov å håpe at nyere tlf er raskere i oppstart og reaksjonstid. Den dedikerte knappen for lukkeren er en vits i seg selv..

Slettes ingen dum arbeidshest. ;) Kom forresten til å tenke på at nå har jo Sony kommet med A7C også. Et enda mer kompakt medlem av A7-serien, men fremdeles med fullformat og avanserte funksjoner. Ser slettes ikke dum ut. Men prisen blir kanskje litt i overkant stiv om man bare tenker turbruk. Da tror jeg rett og slett en gull god sovepose står høyere på lista hos meg.