Gå til innhold
  • Bli medlem

Kamera til tur


Newbee

Anbefalte innlegg

Hei

Ønsker ett kamera til tur og hverdagsøyeblikk. Hovedfokus vil være å ta gode skarpe naturbilder, men også solnedgang og tildels familiebilder i hverdagen. Så det bør være bra fokus og skarpt i dårligere lyssettinger. 

Ønsker at det skal være enkelt i bruk og kompakt å pakke med seg. Det er en jungel der ute, og klarer ikke bestemme meg for rent kompaktkamera eller kompakt systemkamera. Ønsker fortrinnsvis å kjøpe nytt. Budsjett 6-7000kr max

Modeller eg har sett ut sålangt er følgende :

sony rx100 III

canon g7x mark II

canon eos m200

Panasonic Lumix DMC-GX80 

 

Noe forskjellige kamera og kvaliteter. Noen som erfaring eller andre synspunkt å dele? Eg er amatørfotograf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan hvertfall si at Canon M200 garantert leverer kvalitet. Jeg har M100 selv, og er meget fornøyd, faktisk ikke store forskjellen på de to. Jeg har kjøpt et EF-M 22mm f2 som står på kameraet mye tiden, og den er sylskarp, og gir fine uttrykk og dybde i bildene. Med denne på, så blir ikke kameraet så stort heller. Men fastoptikk er jo kanskje ikke for alle, men duger til det meste og kan hjelpe mange til å bli bedre fotografer. Optikken som følger med, 15-45mm, er meget lett og leverer også god kvalitet på bildene. ISO-egenskapene i mørke settinger er jeg faktisk overasket over på dette lille kameraet!

Mange er fan av Sony RX-serien som turkamera og av det jeg har sett, så leverer det også kvalitet, og de andre kameraene på listen her duger nok også. Så man må vel bare gå gjennom alle og finne ut hvilke specs og funksjoner man har bruk for.

Jeg pleier å se mye tester og sammenligninger på youtube når jeg skal handle fotoutstyr, men gjelder jo å se mange, så man får forskjellige meninger og synspunkter, og kanskje litt tips og triks til funksjoner og hvordan ting fungerer i bruk. Har akkurat skrudd av youtube nå etter å ha sett en rekke videoer og tester av et fastobjektiv jeg har hatt lyst på lenge, så nå ble det nettopp bestilt:D

Endret av Kristian J. Vabø
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (51 minutter siden):

Kan hvertfall si at Canon M200 garantert leverer kvalitet. Jeg har M100 selv, og er meget fornøyd, faktisk ikke store forskjellen på de to. Jeg har kjøpt et EF-M 22mm f2 som står på kameraet mye tiden, og den er sylskarp, og gir fine uttrykk og dybde i bildene. Med denne på, så blir ikke kameraet så stort heller. Men fastoptikk er jo kanskje ikke for alle, men duger til det meste og kan hjelpe mange til å bli bedre fotografer. Optikken som følger med, 15-45mm, er meget lett og leverer også god kvalitet på bildene. ISO-egenskapene i mørke settinger er jeg faktisk overasket over på dette lille kameraet!

Mange er fan av Sony RX-serien som turkamera og av det jeg har sett, så leverer det også kvalitet, og de andre kameraene på listen her duger nok også. Så man må vel bare gå gjennom alle og finne ut hvilke specs og funksjoner man har bruk for.

Jeg pleier å se mye tester og sammenligninger på youtube når jeg skal handle fotoutstyr, men gjelder jo å se mange, så man får forskjellige meninger og synspunkter, og kanskje litt tips og triks til funksjoner og hvordan ting fungerer i bruk. Har akkurat skrudd av youtube nå etter å ha sett en rekke videoer og tester av et fastobjektiv jeg har hatt lyst på lenge, så nå ble det nettopp bestilt:D

Det er en av dem som har trigget meg mest. Så det er absolutt en av favorittene. Godt tips med tanke på objektivet 22mm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Newbee skrev (2 timer siden):

[familiebilder i hverdagen]

Til sånt er en mobiltelefon med godt kamera veldig bra egnet. Så jeg ville ikke latt dette få mye betydning for valg av kamera, men helle fokusert på det andre du vil bruke det til (naturbilder). 

 

For min egen del blir kamera som er større enn og/eller tåler mindre enn en Gopro ikke egnet på noen av min type turer. Det gode kameraet mitt ble ødelagt etter bare noen måneder, og selv om det var kompakt er det en befrielse å slippe å ta det med 😅 Men det er meg da, jeg får naturligvis ikke like gode bilder som de mer dedikerte ;) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd meg med forskjellig fotoutstyr på tur. Hadde speilreflekskamera med forskjellige linser. Kjøpte også en dyr  lyssterk vidvinkellinse for å ta gode bilder i mørke og dårlig lys.

På en tur hadde kameraten  med seg en billig kinesisk mobiltelefon som tok utrolig gode nattbilder. Da ga jeg opp og kjøpte meg en mobiltelefon med godt kamera. Har aldri angret på dette.  Sekken er lettere nå og logistikken enklere. Vedlagte bilde er tatt med mobiltelefon.

God tur.

20210906_124018.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonys A7-serie er fantastisk på mange måter. Tar liten plass og kan lades fra powerbank. Selv bruker jeg A7ii, og den er treig til alt annet enn landskap og ellers stillestående objekter. Til gjengjeld er den fantastisk til disse tingene. Fullformat er sjelden feil. Til alt annet, være seg fugler og dyr, bruker jeg Nikon D500. Den veier dog en del mer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Marius Engelsen said:

En kollega av meg er flink å ta bilder. Denne type bilder blir umulig å få like bra med mobiltelefon, men krever også mer enn ett kompaktkamera til 4000kr

 

4B25999E-813C-44FA-A4C1-176DEF32515F.jpeg

Enig der! Mobiltelefoner blir bedre og bedre, men det er langt igjen til de tar igjen systemkamera på muligheter. Kan være greit å ha en normalzoom og en macro i inventaret, og da er det kanskje også best med mellomformat om man ønsker utstyr som tar lite plass og veier lite. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kolla om sony har någon modell med Carl-zeis linser i ditt prisläge objektiv viktigare än många elektroniska finneser,samt att den har manuella inställnings altrnativ.

Ev en lätt beg i högre prisläge än du får som ny om den fungerar vid test så ok,ev får då köpa ett nytt batteri.

1 tum sensor verkar flera ha detta är viktigt och RAW format lagring dvs oförminskad bildfil som du sedan kan redigera i ett bildbehandlingsprogram.

Jag hade en äldre Canon g12 var ett litet fel på ´mjukvaran´som supporten fixade fast säkert 10 år gammal

denna väger nog mer än de som du är ute efter men går ner med mkt bubbelplast i bröstficka på fjällräven g 1000 jacka min var väl en av de sista som tillverkades i Japan därav håller den 10-tals år.

Gå in på Skandinavian foto hemsida störst web butik i SV och se utbud.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Newbee skrev (23 timer siden):

Godt tips med tanke på objektivet 22mm. 

Det er hvertfall et objektiv som tar liten plass, selv om det veier litt mer enn originaloptikken(15-45mm) som følger med. Men med 22mm passer kameraet lettere i en jakkelomme, eller i hoftebelte-lomma på sekken(Hvertfall på min Fjällräven Abisko Friluft 45l).

Mye bildekvalitet i liten pakke, kan ikke ha mindre sensor enn dette(1,6 crop)... ;)
Dette sier jeg selvsagt siden jeg driver på med foto mer enn den gjennomsnittelige hobbyfotografen, samt at man er litt kresen i tillegg, så da blir det fort slik :P 

Canon M100 m/Canon EF-M 22mm f2 STM, og et AA-batteri for størrelsesammenligning. Denne komboen veier 405gr. Tung vil noen si, men jeg vil påstå det er verdt det når det kommer til hva dette lille kameraet kan levere! 
281563815_KJV_8458copy.jpg.b9f2e363b41bc10d7893b481f5fe517e.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (14 timer siden):

Det er hvertfall et objektiv som tar liten plass, selv om det veier litt mer enn originaloptikken(15-45mm) som følger med. Men med 22mm passer kameraet lettere i en jakkelomme, eller i hoftebelte-lomma på sekken(Hvertfall på min Fjällräven Abisko Friluft 45l).

Mye bildekvalitet i liten pakke, kan ikke ha mindre sensor enn dette(1,6 crop)... ;)
Dette sier jeg selvsagt siden jeg driver på med foto mer enn den gjennomsnittelige hobbyfotografen, samt at man er litt kresen i tillegg, så da blir det fort slik :P 

Canon M100 m/Canon EF-M 22mm f2 STM, og et AA-batteri for størrelsesammenligning. Denne komboen veier 405gr. Tung vil noen si, men jeg vil påstå det er verdt det når det kommer til hva dette lille kameraet kan levere! 
281563815_KJV_8458copy.jpg.b9f2e363b41bc10d7893b481f5fe517e.jpg

Eg ser at Elkjøp har denne inne, så eg skal få sjekket den ut til uken. 

405gr er overkommelig. På overnattingsturer er det Kajka 85ltr sekken som er med og da har eg som regel god plass. 

Takk igjen :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg et ingen stor fotograf, men jeg liker å ta litt bilder på tur. I tillegg til mobilen så tar jeg med meg et olympus tough kamera. Det er robust og duger til det meste. Jeg syns det tar brukbare nærbilder, bra naturbilder generelt og det tåler vann så jeg får tatt bilder på de dagene det er litt vær eller jeg er ute i røffe forhold på vannet også. Det finnes helt sikkert bedre kameraer, men dette er et godt kompromiss for min bruk.

OI000132.thumb.jpg.ccee4847150124227105dc40396dba7a.jpg

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (38 minutter siden):

Vel, vi kan prøve å gjøre det enkelt for deg.... hvilket bilde liker du best? 

Hvilke av bildene er nærmest slik fotografen så motivet?
Bilde #1 ser veldig dramatisk ut, sjelden å se himmelen slik i virkeligheten, men ofte på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 kamera jeg bruker. Et Panasonic Ft5 som er kompaktkamera som er vanntett, Har litt mindre sensor da en de beste kompaktkameraene og er da ikk elike godt i dårlig lys som dyrere. Men det er det kamera jeg bruker mest. Både pga størrelse og at det er vanntett så det kan alltid være fremme. Tar bra bilder så lenge det ikke er for mørkt.
Det andre er Panasonic GX80. Det har større sensor enn de fleste kompaktkamera men ikke like stor som Aps.C og fullformat kameraer. Dog er kamerhus lite, og mange linsner mindre enn typisk SLR kameraer. Det tar bra bilder og har en fordel med at man kan skifte linser. Jeg har en 14-140, 100-300, 12-32 og 20 fast. Vanlig oppsett på tur med oppakning er 14-140 og 20mm. Har også et eldre Canon SLR men valgte gå over til GX80 da det blir betydelig mindre størrelse og vekt. Canonkamera ble ofte igjen hjemme da sekken ofte var tung nok. Ulempe er at det ikke er vanntett. Ofte vil det bli fuktig på kvelden så det pakkes ofte i vanntett pose, og så klart ikke praktisk i regn. Så det er da ikke like tilgjengelig som det vanntette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (11 minutter siden):

Hvilke av bildene er nærmest slik fotografen så motivet?
Bilde #1 ser veldig dramatisk ut, sjelden å se himmelen slik i virkeligheten, men ofte på Instagram.

Første bildet er tatt med mobilen, det andre er tatt med systemkamera. bilde 2 er helt klart nærmest virkeligheten. Men veldig mange kjøper seg kamera å blir skuffet over resultatet. Også ser man hvordan AI eller hva jeg skal kalle det i iPhone dramatiserer bilder som veldig mange "liker" De fleste som velger bilder når man tar slik side by side sammenligning, foretrekker bilder som er over redigert, gjerne med clarity og alt i fokus. 

Basert på trådstarters ønsker, tviler jeg på at et slikt budsjett vil gi han det som han er ute etter. 

Men når det er sagt... Det er ingen ting i verden som er mindre inspirerende enn å ta bilder med mobil. Ja, det fungerer i mange settinger når man bare skal fange et øyeblikk. Men det blir sjeldent eller aldri like gode bilder av mobil som med et dedikert kamera. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (1 time siden):

Vel, vi kan prøve å gjøre det enkelt for deg.... hvilket bilde liker du best? 

 

IMG_0519.thumb.jpg.1a741d8ecc0574edce64b1e9acb7a1cb.jpg

TSH02490.thumb.JPG.39a639d25ea5562685828781e74f3f45.JPG

1 eller 2 

Grunnen til at jeg spør er for at det er ganske svimlende summer i forskjell på kamera, optikk og innstillinger for de 2 bildene. 

Ja, dette er jpeg rett ut ifra kamera. 

Skal du sammenligne så bør man i det misnte sammenligne raw-filer fra forskjellige kameraer. 

JPG er behandlet format. Også i de fleste systemkameraer, men her gjelder gjerne valgene kontrast, metning osv kontra div "filtere" som mobilene gjerne påfører jpg-filene. Dette har det derfor liten hensikt å sammenligne.

Jeg pleier å si at de fleste kameraer tar mer en gode nok bilder til album, facebook, insta osv. Det er gjerne først når du skal ha litt store skarpe bilder på vegg eller forholdene er utfordrende (nordlys/nattbilder/fart) at det kreves litt mer av dem. 

Selv tar jeg stort sett de fleste "turbilder" med mobilen, mens jeg gjerne bruker et "steinalderkamera" fra 2008 til "fotografiene"


Det meste her er tatt med steinalderkameraet: 

Espen Ørud

det meste her er tatt med mobilen: 

https://www.instagram.com/espenorud/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes haugevis med filmer på YouTube hvor proffe folk tar bedre bilder med en mobil enn hva vanlige folk gjør med dyrt system kamera. Hvorfor? Vell, mange bilder handler lite om det tekniske og mer om det å fange øyeblikk, følelser osv. 

Hva du eller jeg definerer som godt nok har lite med saken å gjøre. Det handler om hva personen som bruker kamera ønsker å formidle eller oppnå med bildene sine. 

Det er også ganske stor forskjell på hva nyere kamera gjør med jpeg filene sine i dag enn for bare få år siden. Så jo, det er helt innafor å sammenligne jpeg filer, da mange ikke gjør noe med raw filene sine uansett. 

I dag er ikke "godt nok" i nærheten av bra nok om man ønsker at bildene skal bli sett, få likes, tjene penger eller hva du måtte ønske å oppnå med bildene dine. 

Når noen ønsker a bli bedre på foto:

Newbee skrev (På 1.10.2021 den 20.41):

Ønsker ett kamera dedikert til bilder, som jeg kan være mer kreativ med

Da er det rimelig håpløst å anbefale mobiltelefon  uansett hvor gode bilder de måtte ta under optimale forhold. 🤭

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste kameraet er det man faktisk tar med seg og bruker. Hvis man gidder å bruke litt tid på å lære seg noen av funksjonene til kameraet kan det gjøre mye for resultatet uavhengige av om det er et mobilkamera, kompaktkamera eller en speilrefleks.

Det er sjeldent at jeg tar mine beste bilder med det teknisk sett beste kameraet mitt fordi det er så sjeldent jeg gidder å dra på det. Jeg har mange kule bilder tatt med mobilen fordi jeg har hatt den med meg når motivert plutselig var der og så legger jeg til rette for suksess på tur ved å ta med kompaktkameraet.

Behovet til en amatørfotograf og en fotoentusiast er også veldig forskjellig ikke minst på grunn av manglende interesse for å lære seg mye om kameraet og redigeringsmuligheter. Selv lærer jeg meg litt om kameraene mine, men bare litt.

Man tar hva man har når motivet plutselig er der og for folk flest blir dette bra nok:

20151101_164507.thumb.jpg.cf2432b8729998b22642bb490558195a.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Newbee skrev (På 1.10.2021 den 18.33):

 

Modeller eg har sett ut sålangt er følgende :

sony rx100 III

canon g7x mark II

canon eos m200

Panasonic Lumix DMC-GX80 

 

Noe forskjellige kamera og kvaliteter. Noen som erfaring eller andre synspunkt å dele? Eg er amatørfotograf

Jeg har ikke testet autofokusen på Canon Eos m200 personlig, men jeg vet at på RX100 mark 3 er den dårlig, samme med g7x mark 2 som jeg også har god erfaring med. 

Personlig mener jeg at god autofokus er det mest undervurderte et kamera har. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har misset bilder av småen i bevegelse pga dårlig autofokus. Noe som er synd. Etter jeg bytta over til Sony a6400 var det plutselig en ny verden som åpnet seg. Nå bruker jeg Sony a7s mark 3 og det er helt sinnsykt så avhengig jeg er blitt av god autofokus. 

Men igjen, alt avhenger av bruk. 

Alle de kamera du har ramset her er gode kamera som du kan lære deg alt grunnleggende på. Finner du gleden i noe spesielt kan du heller spisse bruken av kamera etter hvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (19 timer siden):

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har misset bilder av småen i bevegelse pga dårlig autofokus.

Bare å bruke liten blender og rask lukkertid det, så blir alt i fokus og skarpt ;):P

Neida, hater treig AF selv, så kjenner til dilemmaet. Men nå har jeg heldigvis flere verktøy for å fikse de aller fleste situasjonene, så alt til sitt bruk :) 
Mange har også raske nok kameraer, men har ikke peiling på innstillinger, og kjører i Auto. Det er motiver i bevegelse i dårlig lys sin værste fiende. Og har man et kamera der man kan bytte optikk, så er det viktig at også optikken er rask nok og kan følge AF-hastigheten til kameraet. En uting er og billig vidvinkel-til-tele-zoomoptikk med variabel blender.. hater sånt skit! Fast blender er tingen! :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode synspunkt som er kommet her. Takk til alle. Eg har veldig mange bruksområder til kamera da jeg har litt for mange hobbier etterhvert. Eg er veldig aktiv ute på tur, overnattinger i telt, hengekøye, og nylig fridykking. 🤣 eg har greit mobilkamera og gopro 5

Vet det ikke finnes ett kamera som dekker alle områder, men har konkludert at eg savner mer dybde i bildene, bedre i dårlig lysforhold, mulighet for raw. 

Gikl for ett sony rx100 iii

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.