Gå til innhold
  • Bli medlem

Norges tredje største nasjonalpark er nå opprettet


mattings

Anbefalte innlegg

jag postar inga bilder, men här är en länk från år 2004.

http://www.huthyfs.com/dovretafjord/dovtafindex.html

Bild 67-79

Bortsett från Asbjørnsdalen och strax efter tämligen kargt, men inte ansträngande, och ett icke

helt trivialt vad nära Torsbu.

Inte kommer värnet att leda till att folk hittar hit i massor. Jag har vandrat i Norge 11 gånger och

kan se att vandrande norrmän sönderfaller i två grupper - stugvandrare

med halvpension och nistepakkem, och klättrare - knappt något alls däremellan

verkar finnas. De verkliga vandrare jag stöter på, med tält och på längre tur, verkar nästan alltid

vara holländare, tyskar, engelsmän och danskar (har även träffat italienare och fransmän)

och t o m svenskar. Även i tillrättalagda områden - avviker man från stuglederna

i Jotunheimen, Trollheimen, etc. är man strax ensam. Har varit tre gånger i Fleskedalen, bara

träffat (mycket få) utlänningar. Två gånger i Leirungsdalen, bara utlänningar. Helt ensam på omarkerade

stigar i Trollheimen, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg har ikke finlest alle innleggene i tråden, men likevel, det er rimelig sikkert at vern vil bidra til å sikre områdets biologiske mangfold, særpreg og egenverdi, FORUTSATT at lokale og sentrale forvaltningsorgan tar de rette grepene til enhver tid.

Noe annet som er sikkert er at nasjonalparken vil tiltrekke seg mer folk og generere mer trafikk enn hva som var tilfelle før vedtak om vern. Det vet vi fra alle de andre nasjonalparkene vi har både i Norge og utlandet.

Mye av den økte trafikken er etter min ringe oppfatning kunstig, i den forstand at vern i Norge (med unntak av Børgefjell. Er det flere..?) har medført inntog fra DNT og andre private næringsdrivende i opplevelses- og reiselivsbransjen som har fått rimelig fritt spillerom til å etablere tur- og løypetrasseer samt et ikke ubetydelig antall større og mindre overnattingssteder. Nettopp dette, i form av tilrettelegging, vil bidra til økt trafikk.

Tilrettelegging vil ikke forekomme, sier du? Joda, det vil komme. Ikke de store grepene de første årene, men litt etterhvert vil det skje. Ettersom trafikken øker vil kravene, og særlig fra reiselivsbransjen, øke. Det handler om inntjening dette her, og det er jo menneskelig.

Fra sikre kilder lokalt i Gudbrandsdalen kjenner jeg til at DNT allerede er igang med søking om å etablere hytter mv i forhold til å etablere rutenett osv i Reinheimen. Jeg kjenner ikke til saksgangen videre i dette, men det er nå engang slik at DNT ikke har lagt veldig store ressurser i å "innta" det som nå er døpt Reinheimen, så hvorfor den plutselige interessen??? Jo, fordi det har oppstått et vern av et særpreget område som tidligere har blitt brukt mest av bygdefolk, jegere, fiskere og andre friluftsfolk som foretrekker et lite trafikkert område med få menneskelige inngrep. Vernet blir altså i seg selv en attraksjon!

Nå som vernet har inntrådt vil DNT invitere på seg flust av folk som vil inn i Reinheimen, og da trengs det hytter, scooterløyper og stier. Reinheimen som den var kan opphøre å eksistere dersom forvaltningen ikke er sitt ansvar bevisst (se øverst i innlegget).

Jeg mener ikke å legge DNT på hoggestabben og kappe av hodet, de gjør mye positivt og er kanskje til en viss grad en nødvendighet, men skal de inn alle steder??? Hvorfor kan de ikke nøye seg med Hanrdangervidda, Jotunheimen, Rondane osv osv? Jeg håper forvaltningen vil beholde "Reinheimen" så uberørt som mulig, hvis ikke så tror jeg Svein har rett, da er vi ikke tjent med vern...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen tro på at DNT vil få fritt spillerom i Reinheimen nasjonalpark. Vi må huske på at de fleste DNT hyttene som i dag ligger i nasjonalparker ble bygget før parkene ble opprettet. Mulig det blir mer trafikk, men det kommer ikke til å poppe opp hytter eller bli fullt av skuterløper der om vinteren.

Sitat fra Afetnposten: En studie av hytteutviklingen de siste 20 årene viser at det nå bare er i nasjonalparkene at vi har fjellområder som er tilnærmet urørt av hyttebygging. Vi regner med at det i perioden 1985 - 2005 er blitt bygget ca. 60 000 hytter i Sør-Norge, og de aller fleste av disse ligger i skogbandet mot høyfjellet og dels over tregrensen.

Sitat fra NRK Hordaland: I Sør-Norge finnes den siste gjenlevende villreinstammen i Europa. Villreinen i Sør-Norge har fått leveområdet sitt redusert med 50 prosent de siste 50 årene.

– Dersom utbyggingen fortsetter i like stor grad og med like stor fart, vil det i 2020 bare finnes 15.000 villrein igjen i Norge, tror forsker Christian Nellemann. Dette er en halvering av bestanden i forhold til i dag. – Den norske villreinen er på langt nær utrydningstruet, men globalt sett er ikke den største trusselen mot biologisk mangfold at arten dør ut, men at den blir veldig redusert, sier forskeren.

– Skal vi ha en reinbestand er det viktig å øke størrelsen på nasjonalparkene betraktelig. Et område på 100 kvadratkilometer er ikke stort for en rein, selv om det virker stort for et mennesket, sier Nellemann. I en artikkel publisert i New Scientist, viser Nellemann ved Norsk institutt for Naturforskning (NINA) at villrein ikke går i nærheten av veier, hytter eller kraftutbygging. Dyrene holder seg helst til to fra fem kilometer unna alt som kan minne om mennesker.

Mulig det blir flere hytter i randsonene, noe mer folk i parkene. Men ut i fra dette tror jeg det er riktig å verne store områder som Reinheimen. Reinheimen er diger og det skal noe til at det blir fullt av folk der. Og jeg er ganske sikker på at DNT vil få nei til noen større tilrettelegging som f.eks hytter. DNT har jo faktisk lagt ned flere av sine merkede ruter for å begrense slitasje og verne om dyreliv i flere fjellområder. Og uten hytter blir nok dette et område som først og fremst vil tiltrekke seg spesielt interesserte og ikke barnefamilier i hopetall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fritt spillerom for DNT eller noen andre blir det rimeligvis ikke, men de kommer i likehet med mange andre til å etablere seg, og det så det vil synes.

Det er viktig å merke seg at DNT sjelden har bygd noe sjøl i fjellet, de har kjøpt opp setrer, fjellbuer og nedlagte fjellnære småbruk og gjort dem om til overnattingssteder. Dette er Sjodalen i Vågå et stjerneeksempel på og med de tunge støttespillerene som f.eks. Olav Thon oa. vil det aldri stå på økonomien å komme seg inn på banen.

Hva Alek mener med at det bygges så lite i fjellet og det meste i skogbandet, er jeg usikker på. Er det mer positivt at det bygges der? Det er vel ikke barskogvernet som står sterkest her til lands? Snakker vi om 1-2 % pr i dag???

Snakker vi om villrein og vårbeite f.eks., så er disse randsonene som utbygges i stor stil i dag, UTROLIG viktige beitearealer. Og særlig for de hornløse bukkene som ikke får tilgang på de beste beitene om vinteren. Snart er disse marginale randsonene borte, og da begynner vi å snakke om at det spøker skikkelig for reinen. Når vi i tillegg vet med all mulig sikkerhet at den tunge turistrafikken i andre villreinfjell forviser reinen fra gamle trekkruter og kalvingsplasser, så er det all grunn til å bli oppgitt. Tror mange burde lese seg opp litt på hva som har skjedd bl.a. i Rondane og Snøhetta, der vi har vår siste opprinnelige villrein og Europas siste intakte fjelløkosystem (m/villrein, fjellrev og jerv).

Var på en konferanse sist uke der Krohn Devold fra DNT var på talerstolen. Temaet var bruk motorferdsel i utmark, det sneia innom både hyttebygging og annen bruk av utmark. Jeg satt igjen med en vond følelse etterpå... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter opprettelse av nasjonalparker, men ser helt klart at det desverre er et stort press mot mye norsk natur i alle vegetasjonsbelter. Det er synd nasjonalparkgrensene ikke strekkes helt ned til riksveiene/europaveiene. Slik kunne vi begrenset randsonene og beholdt veiene som buffersoner slik som de allerede er flere steder i dag. Det er bare en ting å gjøre, verne mye mer og mer sammenhengene. Økt rente hadde og vært en god kompis for naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra sikre kilder lokalt i Gudbrandsdalen kjenner jeg til at DNT allerede er igang med søking om å etablere hytter mv i forhold til å etablere rutenett osv i Reinheimen. Jeg kjenner ikke til saksgangen videre i dette, men det er nå engang slik at DNT ikke har lagt veldig store ressurser i å "innta" det som nå er døpt Reinheimen, så hvorfor den plutselige interessen??? Jo, fordi det har oppstått et vern av et særpreget område som tidligere har blitt brukt mest av bygdefolk, jegere, fiskere og andre friluftsfolk som foretrekker et lite trafikkert område med få menneskelige inngrep. Vernet blir altså i seg selv en attraksjon!

Nå som vernet har inntrådt vil DNT invitere på seg flust av folk som vil inn i Reinheimen, og da trengs det hytter, scooterløyper og stier. Reinheimen som den var kan opphøre å eksistere dersom forvaltningen ikke er sitt ansvar bevisst (se øverst i innlegget).

Hvor i all verden har du dette fra. Dette må du dokumentere skikkelig. Er det noe DNT er i mot, så er det iallfall scootertrafikk.

Et eksempel på lokal forvaltning: På grunn av forstyrrelse av villreinstammen ble DNT anmodet om å flytte Jammerdalsbu, noe de også etterkom. En tid etterpå la kommuneforvaltningen området hvor hytta hadde stått, ut til privat hyttebygging.

For all del, jeg er for at kommunene skal ha myndighet på mange områder, men visse ting bør forvaltes av sentrale myndigheter. I små kommuner oppstår det fort inhabilitet. Det er ikke så lett å nekte løyve for snøscooterkjøring når søkeren er en venn fra mannskoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økt rente hadde og vært en god kompis for naturen.

Jeg er veldig klar for økt rente og bortfall av oljen, vi får jo til stort mer nasjonsbygging enn andre sammenlignbare land med denne oljen. Det blir bare soveputer og puter under armene og forbigående lykkelandsordninger som ikke er bra for oss.

Men Ods: DNT i mot scooterkjøring. Tja, så lenge den ikke er til hinder for utførelse av DNTs virksomhet, men det er jo også en gammel debatt - DNTs ev. dobbeltmoral på området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra sikre kilder lokalt i Gudbrandsdalen kjenner jeg til at DNT allerede er igang med søking om å etablere hytter mv i forhold til å etablere rutenett osv i Reinheimen.

Jeg kan nevne - som en parallell, at DNT faktisk gjør akkurat det samme i kommende Lomsdal-Visten nasjonalpark der jeg bor, Sør-Helgeland. Der vil de gjenreise en gammel gård og merke løyper osv. samt bygge nye hytter osv. Dette er det stor motstand mot lokalt, og heldigvis ser det ut til at reineierne setter en stopper for dette.

Det som er et tankekors var at faktisk DNT var brukt som utreder av "Kartleggingen av friluftslivet " og innleid av Fylkesmannen for dette arbeidet. Bukken og havresekken med andre ord..

Vil ikke spore diskusjonen over på "vår" kommende nasjonalpark, men syns det er klare paralleller ute å går her! Ja til vern, også fra DNT mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig klar for økt rente ..

Jeg også. Da vi etablerte oss var renten på 17,2% på leiligheten. Vi fikk PSV (på spesielle vilkår) lån siden det var første bolig, dvs 16,2 prosent. Det er lett å glemme at det var sånn på slutten av 80 tallet! Noen som husker det?

Jeg har alltid innbilt meg at den generasjonen som var før meg (jeg er 43), altså den såkallte 68 generasjonen, fikk med seg allt som var bra og skøv regningen over på oss. De hadde svært billige lån og enorm prisstigning. Sparing med skattefradrag (SMS) (100% fradrag for alt du sparte!) og AMS osv og masse andre rare TBF (TreBokstavsForkortelser)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også. Da vi etablerte oss var renten på 17,2% på leiligheten. Vi fikk PSV (på spesielle vilkår) lån siden det var første bolig, dvs 16,2 prosent. Det er lett å glemme at det var sånn på slutten av 80 tallet! Noen som husker det?)

Hehe, avsporing i avsporingen dette.

Kjiver, du glemmer å nevne at leilighetene har økt 3-4 ganger i pris siden perioden du nevner. Ergo tror jeg nok mange nyetablerere idag syns du også var av desertgenerasjonen :)

Det er tross alt forskjell på 16-17% rente på et lån til 600.000,- kontra dagens 2.5 mill for samme leiligheten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et godt poeng der Håvard. Prisstigningen overstiger jo lønnsveksten en god god del i samme periode. Selv om enkelte tror det, kommer nok neppe prisene til å stige like mye de neste 20 årene på det jevne. Så dermed ville nok kanskje 16-17% rente vært relativt sett tyngre å bære i dag.

Problemet med popularitet i forbindelse med nasjonalparkene er jo ikke at de blir vernet som nasjonalpark, men at ørten aktører (inkludert DNT) med en gang skal gjøre aktivitet / penger på det. I forarbeidene til nasjonalparker er jo gjerne den lokale skepsisen veldig stor og det ender ofte med at disse må smøres med utsikter til fortsatt og ev. økt næringsmessig utnyttelse av nasjonalparker.

Generelt trenger vi kanskje ikke så mange flere nasjonalparker, men vi trenger kanskje noen få parker som virkelig er vernet, vernet både mot DNT, lokalbefolkning og alle inngrep. Rett og slett naturområder hvor man må ta med seg det en ønsker på ryggen om man vil oppleve disse.

En fire-fem parker hadde vært en god begynnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, avsporing i avsporingen dette.

Kjiver, du glemmer å nevne at leilighetene har økt 3-4 ganger i pris siden perioden du nevner.

Ja vi er rimelig OT nå, men prisstigningen du snakker om er kun for byene og i presskommuner. I distriktene har prisene gått ned faktisk, og mange som må flytte grunnet sentraliserings politikken må fortsatt selge med tap på hus bygget i den tiden....Det er bare å sjekke på Finn det. Kan få de flotte eneboligene for en billig penge om man bare vil flytte på seg... Rentene er de saamme.. Men.. Vi er vel helt OT her og er vel i bunn og grunn enige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ods skrev:

Hvor i all verden har du dette fra. Dette må du dokumentere skikkelig. Er det noe DNT er i mot, så er det iallfall scootertrafikk.

Et eksempel på lokal forvaltning: På grunn av forstyrrelse av villreinstammen ble DNT anmodet om å flytte Jammerdalsbu, noe de også etterkom. En tid etterpå la kommuneforvaltningen området hvor hytta hadde stått, ut til privat hyttebygging.

For all del, jeg er for at kommunene skal ha myndighet på mange områder, men visse ting bør forvaltes av sentrale myndigheter. I små kommuner oppstår det fort inhabilitet. Det er ikke så lett å nekte løyve for snøscooterkjøring når søkeren er en venn fra mannskoret.

Jo jo, det er sikkert greit å være imot motorferdsel, men da må vel DNT ta et tak de også da? Det gir vel ikke en særlig positiv signaleffekt at lokale folk blir pålagt begrensninger mens turistnæringen får fortsette som før?

Hvordan får bl.a. DNT alle varer osv inn på hytter og hoteller da? Blir det ikke kjørt inn med bil og scooter kanskje? :lol: I tillegg er det praksis mange steder at turistene på DNT sine overnattingssteder snørekjører med beltebil og scooter. Er det greit? Er det akseptabel motorferdsel?

Det er klart at et visst minimum av stier og løyper i fjell og utmark må holdes ved like i form av merking, bl.a. pga sikkerhetsaspektet. Det er den kunstige turistinflasjonen jeg gjerne vil debattere, og den vil komme til Reinheimen som så mange andre steder i kjølvannet av vern. Et vern som i utgangspunktet har kommet på plass for å sikre naturverdier - ikke for å dekke det moderne menneskets behov for å utøve friluftsliv.

Fint at "ods" trekker fram Jammerdalshytta. Det er et typisk eksempel på misforstått og feig forvaltning når lokalpolitikere bøyer seg i støvet for utbyggingskreftene, og det er helt riktig at i mange tilfeller har man i et langt tidsperspektiv mest igjen for at et sentralt forvaltningsorgan gir føringer for ønsket og uønsket aktivitet. F.eks er Trillemarka et dagsaktuelt tema.

Samtidig er det slik at DNT i form av sin størrelse (over 210 000 medlemmer nå) og utbredelse, utgjør en betydelig negativ faktor for villreinens kalvings- og trekkområder i mange områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Jeg syns det er interessant å se at stadig flere og flere stiller spørsmål ved hvor viktig/nødvendig det er å opprette nye nasjonalparker. Jeg har en følelse av at hittil har det ikke vært comme il faut å være så tvilende som jeg lenge har vært.

En nasjonalpark i et bygdelag gir, som vi har sett status til bygda som den lokale turistindustri vil utnytte økonomisk ved å trekke til seg besøkende. Mange av oss andre blir nysgerrige på hva det er ved dette område som er så unikt så vi reiser dit vi også. Resultatet blr selvfølgelig mer trafikk og mer slitasje.

Jeg stiller meg spørsmålet om ikke de hensyn som nasjonalparkstatusen skal ivareta like effektivt kunne ivaretas gjennom det eksisterende lovvverket f.eks. bygningsloven når det gjelder hyttebyggingen. Det vil selvfølgelig kreve endringer i den loven og den lokale sjølråderetten vil komme i fokus, men den diskusjonen vil i alle fall ta bort noe av publisiteten omkring området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får bl.a. DNT alle varer osv inn på hytter og hoteller da? Blir det ikke kjørt inn med bil og scooter kanskje? :!: I tillegg er det praksis mange steder at turistene på DNT sine overnattingssteder snørekjører med beltebil og scooter.

Jeg har ikke hørt at snørekjøring har forekommet fra DNT sine hytter, men hvis Roadmaster kan dokumentere det, skal jeg gi meg. Det stedet i fjellet hvor jeg vet at snørekjøring forekommer, er på Høvringen, men der har DNT ingen hytter. Jeg tror det ofte er misforståelser ute og går ved at mange tror at nesten alle etablissementer i fjellet tilhører DNT.

Med hensyn til forsyninger til hyttene i fjellet, er det riktig at DNT så vel som private fjellhytter benytter motorisert transport. Men en må spørre seg om hvorvidt en ønsker at disse hyttene skal eksistere. Uten hyttene i f eks Jotunheimen tror jeg en hadde begrenset muligheten for veldig mange til å oppleve denne fjellheimen. Er det dette man ønsker? Hvis en aksepterer fjellhytter som overnattingssteder for fjellturister, må det også transporteres forsyninger. Men å sammenligne sporadisk motorisert transport av forsyninger til hyttene med fornøyelseskjøring, kan jeg ikke være med på.

Jeg oppfattes kanskje som en frenetisk forsvarer av DNT, men det er jeg ikke. Hvis de gjør kritikkverdige ting, vil jeg selvfølgelig kritisere det. Hvis det er riktig som kjiver nevner at DNT ønsker merking av ruter i Lomsdalen og bygging av hytter, synes jeg det er forkastelig, og jeg håper det blir satt en stopper for det. Men at de har planlagt hyttebygging synes jeg hører merkelig ut. Kan det være riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er riktig som kjiver nevner at DNT ønsker merking av ruter i Lomsdalen og bygging av hytter, synes jeg det er forkastelig, og jeg håper det blir satt en stopper for det. Men at de har planlagt hyttebygging synes jeg hører merkelig ut. Kan det være riktig.

Det stemmer nok. Jeg har satt meg grundig inn i saken og lest alle 74 innspillene. I denne sammenheng er det Brønnøy Turlag og Den norske turistforening (to sider av samme sak) som argumenterer for dette. Bygging av hytte ved Bjørnstokkvatnan (der det aldri har vært noen hytte), gjenreising av Lomsdal gård, hytte i tettingdalen osv.

Kan studeres på:

http://www.fylkesmannen.no/fmt_hoved.asp?tgid=19387&gid=19391&amid=1309390&g19389=x&g19387=x&

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hørt at snørekjøring har forekommet fra DNT sine hytter, men hvis Roadmaster kan dokumentere det, skal jeg gi meg. Det stedet i fjellet hvor jeg vet at snørekjøring forekommer, er på Høvringen, men der har DNT ingen hytter. (quote)

Snørekjøringa på Høvringen skjer fra hotellene og inn til nasjonalparkgrensa. Hotellene

hevder at dette er et konkurranse-element de har behov for å benytte.

Dersom Rondane ikke hadde vært nasjonalpark, ville vi vel risikere snørekjøring fra Høvringen via Peer Gynthytta til Rondvassbu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snørekjøringa på Høvringen skjer fra hotellene og inn til nasjonalparkgrensa. Hotellene

hevder at dette er et konkurranse-element de har behov for å benytte.

Dersom Rondane ikke hadde vært nasjonalpark, ville vi vel risikere snørekjøring fra Høvringen via Peer Gynthytta til Rondvassbu.

Ja, kan tenkes. Men det som dermed heller ville skjedd da, er at det hele hadde blitt totalt forbudt. Altså ikke en bit snørekjøring engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok. Jeg har satt meg grundig inn i saken og lest alle 74 innspillene. I denne sammenheng er det Brønnøy Turlag og Den norske turistforening (to sider av samme sak) som argumenterer for dette. Bygging av hytte ved Bjørnstokkvatnan (der det aldri har vært noen hytte), gjenreising av Lomsdal gård, hytte i tettingdalen osv.

Dette hørtes riktig ille ut. Hytte ved Bjørnstokkvatnet hvor jeg har overnattet såvel i helleren (var det Klemethelleren den het?) på nordsiden og av vannet og i telt og samtidig hatt store fiskeopplevelser. Du nevner lokal motstand. Da er det ganske merkelig at Brønnøy Turlag kan gå inn for noe slikt. En skulle tro at de var de nærmeste til å arbeide for naturvern i området. Nei, dette håper jeg det blir satt en stopper for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ods skrev:

Uten hyttene i f eks Jotunheimen tror jeg en hadde begrenset muligheten for veldig mange til å oppleve denne fjellheimen. Er det dette man ønsker?

Er ikke dette sakens kjerne da? Tilrettelegging fører til økt ferdsel -> økt ferdsel gir større slitasje på naturen og mer belastning på dyre- og fugleliv. Altså en kunstig belastning på sårbare områder.

Dersom holdningen om at det skal være tilgjengelig for alle og enhver alle steder så er ikke vegen lang til PAN-parkene som finnes i utlandet.

Hvorfor får vi f.eks. så stor motstand mot sanering av Snøheim og vegen inn dit, selv om det konkluderes med at dette er til det beste får bl.a. villreinen? Jo, fordi det er en hel haug som mener at de ikke lenger kan bruke Snøhetta-området pga at tilgjengeligheten tas vekk! Det er fritt fram for å skrive seg på aksjonslista for bevaring av snøheim-vegen for dem som vil...

Mht snørekjøring og en del annen motorferdsel som jeg personlig anser som unyttig og uvettig i fjellet: Høvringen blir trekt fram som et godt eksempel - det argumenteres rfa næringa med at det nærmest er en turistattraksjon å snørekjøre noen få hundre meter fra fjellstuene. Åh du himmelske far!!! Her kommer folk rekende med bil, tog og buss i timesvis for å komme seg på fjellet også er det snørekjøring bak en beltebil de ser fram til? Danske skiturister synes selvsagt dette er knakende moro.

Noen som har vært på Glitterheim vinterstid? Har snørekjørt der selv jeg, i min ukritiske ungdom.

Det er enkelte som tydeligvis "trenger dokumentasjon" på at slikt forekommer, men la oss ikke være altfor blåøyde da. Det er ingen grunn til å sette hverken DNT eller andre i turistnæringen på en pidestall mht den slags motorferdsel. Det er nok ulovlig kjøring i utmarka fra før og vi trenger ikke å akseptere mer kjøring enn høyst nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har vært på Glitterheim vinterstid? Har snørekjørt der selv jeg, i min ukritiske ungdom.

Det er enkelte som tydeligvis "trenger dokumentasjon" på at slikt forekommer, men la oss ikke være altfor blåøyde da. Det er ingen grunn til å sette hverken DNT eller andre i turistnæringen på en pidestall mht den slags motorferdsel. Det er nok ulovlig kjøring i utmarka fra før og vi trenger ikke å akseptere mer kjøring enn høyst nødvendig.

Jeg har alt i alt vært i ukevis på Glitterheim på vinterstid. Jeg har ennå til gode å oppleve snørekjørimg her. Jeg vil tro at den snørekjøring du nevner, er at du har hengt på en varetransport med beltebil fra Veoli. Å ta fram dette for å rettferdiggjøre din påstand om snørekjøring fra DNT’s side, er ganske uredelig.

Dere får kritisere turistforeningene så mye dere vil hvis kritikken gjelder noe reelt. Men her verserer så mye kritikk av ting som turistforeningene har ingenting med, og da må en ha lov å påpeke det urettferdige i det. Enkelte ganger når jeg har bedt om dokumentasjon for usanne påstander, uteblir svar. De selvsamme debattanter har gjerne forsvunnet helt fra forumet. Spesielt husker jeg en debattant som i nærmest eksplosivt sinne geberdet seg over DNT’s parkeringsplass ved Gjendeoset. Hun var tydeligvis uvitende om hvem som hadde opparbeidet og eide parkeringsplassen. Lignende kritikker gjelder også båtene på Gjende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.