Jump to content
IGNORED

Ny skibinding: Rottefella Xplore

Ikigai
 Share

Recommended Posts

Omnilite skrev (28 minutter siden):

Om du tenker etter, kan det være når det er litt varmere i væreret så lineren blir litt fuktig av våt snø/svette?

Ikke godt å si, men skal prøve å legge merke til det fremover.

Omnilite skrev (12 timer siden):

Om du tenker etter, kan det være når det er litt varmere i væreret så lineren blir litt fuktig av våt snø/svette?

Jeg har et par eldre topptursko stående hvor dette er merkbart. Null gagsår ila vinteren, og garantert gnagsår på vårenturer om jeg ikke forebygger.

Rottefella endelig kommet på Tec markedet ! Men Dynafit har i mange år nu hatt ei topptur binding som hete Dynafit TLT Expedition som nåkk kansje ett hakket mere safe alternativ vist man ønske Tec på fjellskien sine! å det fins masse gode topptur/rando støvler nu på markedet som  har gå utslag i massevis! 

gi det nån år så kan rottefella systemet Kanskje bli vældig bra  

• 1 month later...

P-T. Gamme i Utemagasinet har testet bindingene og Alfa Free skoen:

Hidden Content

Hidden Content

Hovedpunkter:
* Robust, enkel utforming som ikke tetter seg med snø, med enkel bytting av fleksblokk/-plate.
* Sent engasjement av fleks, så mindre fjæring ved gange, og lettere at framdelen av foten løftes fra skien.
* Skoen er ikke noe mer vridningsstiv enn de beste NNN-BC skoene (Alpina Alaska og Crispi Stetind), men den beste Alfa har.

I tillegg har Crister Aa. Næss hos Åsnes kommentert systemet i tråden:

Hidden Content

og han er veldig positiv.

En større fleksblokk hadde kunne forbedret fleksen, en hælwire kunne forbedret kjøreegenskapene, mens en såle med skikkelig mellomsåle eller innstøpt plate kunne forbedret vridningsstivheten. Jeg hadde håpet Xplore kunne erstatte 75mm for mitt bruk. 75mm kompatibilitet er ikke viktig for meg lengre, med NTN på telemark/topptur, og det hadde vært supert med skikkelig gummisåle på sko til turskøyter, samt kanskje til og med på truger. Jeg vil dog vente på flere tester/omtaler før jeg bestemmer meg.

• 1 month later...

Hei, det kan se ut som bindingen og skoen som ble testet i utemagasinet.no var prototyper og har siden blitt oppdatert betydelig ifølge Crister Aa. Næss hos Åsnes i tråden jeg linket over, så jeg venter spent på flere tester. Det er litt rart at dette ikke står i testene hos Ute. Det er forresten også en person i tråden (Johnny) som har testet Xplore og syns det er rått, men har ikke skrevet noe mer. Kommentarene gir meg uansett håp for at Xplore kan erstatte både 75mm og NNN BC for min bruk på smale og brede fjellski, samt turskøyter.

• 6 months later...

Det er en ny test i Fri Flyt som kom ut 9.november. Hvis du abonnerer på det eller noen av de andre magasinene der (Utemagasinet, Terrengsykkel, Landevei, Klatring, Jeger eller Playboard) så har du tilgang til alle på nett (emagasin).

I testen så hadde de Åsnes Rabb, Falketind og Nansen, samt Alfa Free APS og Alpina Alaska XP, men både sko og binding var tidlige utgaver fra i vår. Alaska-skoen hadde en bredere og tyngre såle enn den som kommer i butikken og det "er gjort enkelte produksjonstekniske oppdateringer på bindingen", men grovt sett skal det være likt. Alle bildene er av Alfa Free, så jeg antar at det er den forfatteren har brukt. Utstyret ble brukt aller mest på lette toppturer og lite på langrennsturer. De liker at bindingen er enkel, lett og elegant, med enkel tråkking inn og at det er enkelt å løse ut skoen. I 8-9 av 10 tilfeller så er den enkel tråkke inn i, mens i 1-2 tilfeller så er det mer strev med gjerne flere forsøk, spesielt hvis man har gått på grus og skoen er skitten, samt at den av og til bare fester seg på bare den ene siden. Siden det ikke er skistoppere, så kan skien bevege seg fritt og gjør det vanskeligere å komme inn i bindingen, så spørs det om man skal henge seg opp de de gangene man strever eller like de gangene det går sømløst. De håper/syns tråkking inn i bindingen kan forbedres, men det er ikke noe som ville gjort at de droppet systemet. Hælløfteren syns de var fin, men for høy. Sålen på Alfa Free var såpass stiv at de ikke syns den var god å gå med uten ski og den slites en del foran, samt at den ikke bøyde særlig i bindingen. De var også litt skeptiske på hvor holdbar skoene/pinnene var ved vandring i ur. I tillegg var de ikke helt solgt på BOA-strammingen og syns stoffet på skoen gnagde litt på tærne, så de anbefaler å teste før kjøp. Jeg håper dette blir forbedret, men jeg er uansett mest interessert i Alfa Skaget.

Bytting av flex/tåkloss var enkel, men det merket for liten forskjell så de foretrakk å bruke medium fleks bortsett fra for test. På testmodellene de hadde så var det en liten, men merkbar forskjell på medium og stiv fleks, men siden da så har den stive blitt forstørret og ser ganske bra ut i en av markedsføringsvideoene jeg har sett på nett: 

Testen kommenterer også at det er litt dødgang før fleksen tar, men jeg syns det ser litt bedre ut i videoene Rottefella har lagt ut, så får vi se. Dette gjør også at de ikke gidder å bruke den frie fleksen, samt at de syns det er godt å gå med litt fleks.

Bindingen er helt stille(!), i motsetning til mange eksisterende bindinger og er også veldig lett. Binding og sko er "vesentlig mindre stabilt enn et tungt telemarksoppsett, men mer stabilt enn BC-binding." Du får igjen for å kunne stå på telemark, men hvis det blir bratt og/eller hardt så blir det fort kryssing fram og tilbake. Utstyret har klare begrensninger, men det er ikke lagt for hard kjøring. Den fungerer kjempefint i alle bakker som er kjedelig på rando/tungt utstyr og kjøreopplevelsen er da helt topp. Det fikk de til å oppsøke bakker de ikke hadde kjørt på 20 år og ser fram til å bruke det mye kommende sesong.

Dette er en middels kort oppsummering, så abonner gjerne og les hele testen. Så får vi se når utstyret kommer i butikk, som foreløpig ser det til å skje rundt 1. desember. Jeg kommer til å på satse systemet på ski og turskøyter i år hvis Alfa Skaget passer foten min og virker god å gå med, og så kommer jeg eventuelt tilbake med erfaringer.

Edited by rokkitan

Det skal bli gøy å få se den i butikken. Jeg har kjøpt to typer flex til mine BC-bindinger for å få litt mer kontroll på telemarksvingene. Med de hardeste (røde) flexklossene får jeg noen j§%&la gnagsår på hælene på vei opp, da de ikke lar hælen løfte like mye. Har en mistanke om at det samme vil skje her også. Litt for mye fomling å skifte klosser underveis på turen med BC. Får håpe det er enklere her.. 

Spent på å høre vurderinger av de som kjøper! 

• 2 weeks later...

Da ser det ut som Xplore-produktene endelig treffer butikkhyllene, Fjellsport har i hvert fall samtlige varer på lager. Verd å merke seg at DNT medlemmer kan få prisavslag på skoene hos Alfa når de etterhvert kommer på hos dem, noe som umulig kan ta særlig tid når andre forhandlere har de på lager. Venter spent på folkets dom. Personlig er jeg ikke helt overbevist enda og sikter mot enda en sesong på 75 og nykjøpte Tindan 86(!)