Gå til innhold
  • Bli medlem

Rottefella Super Telemark 75 mm - noen med erfaringer?


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg et nytt par Åsnes Ingstad ski i våres. Et kjøp som i grunnen har vært veldig tornefull. Først var skiene knekt ved ankomst, så jeg fikk ikke brukt dem i vår - når jeg nå skulle ta de i bruk var venstre binding montert på høyre ski. Utrolig irriterende, men butikken har vært veldig grei og ordne opp og kompensere, så jeg blir å bruke høyre ski på venstre fot - sparer vel miljøet også for det har vært nok att og fram.

Jeg har bare brukt Voile 3 pin tidligere, men på disse skiene har jeg kjøpt Rottefella Supert Telemark til mine Alfa quest. Jeg syns de er utrolig trange å få på og skoene får en veldig belastning når de er på. Det er bare å glemme å stramme mer til - kun øverste hakk er mulig. Noen som ser noe problem med å bruke det slik? Kan sålen knekke?

I oversikten til Rottefella  Rottefella Super Telemark passer best på de litt lavere såletykkelsene på mellom 12 og 15. Mine sko måler jeg til 17 mm på tuppen... https://www.fjellsport.no/merker/rottefella/rottefella-super-telemark-sort

På skoene står det Passer utmerket sammen med Rottefella Super Telemark https://oslosportslager.no/produkt/greenland-quest-advance-gtx-75-mm-fjellskisko-dame-38889.aspx

IMG_0149.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kjell Iver skrev (5 minutter siden):

Jeg har bare brukt Voile 3 pin tidligere, men på disse skiene har jeg kjøpt Rottefella Supert Telemark til mine Alfa quest.

Har Alfa Quest 75 Advance som jeg bruker med Voile 3 pin's. Da jeg kjøpte mine Alfa Quest i 2017 kunne man hos Alfa lese at:

Sitat

NB: Alfa 75mm støvler har en 18mm høy tupp som gjør at de ikke passer gamle telemarksbindinger. Vi anbefaler: Voile 3-pin Cable Telemark/Fjellskibinding 75mm.

Dette er fra egen kopi fra da jeg kjøpte disse. Bruker å kopiere produkt-info når jeg handler ting enkelte ting.  Prøvde å finne en link til siden hos "the Wayback Machine" nå men serveren der responderer ikke særlig bra nå og/eller kopi finnes ikke (den er nok der, man må bare lete litt på ulike datoer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (1 minutt siden):

Dette er fra egen kopi fra da jeg kjøpte disse. Bruker å kopiere produkt-info når jeg handler ting enkelte ting.  Prøvde å finne en link til siden hos "the Wayback Machine" nå men serveren der responderer ikke særlig bra nå og/eller kopi finnes ikke (den er nok der, man må bare lete litt på ulike datoer).

Takk for info - om du ser på lenken jeg la inn så anbefaler Alfa enten disse bindingene eller Voile 3 pin. Det er fortsatt til salgs. Jeg testet med en skisko størrelse 36 nå, en som ungene har brukt før, og det er så spenn i  den lille skoa at jeg tviler på at ungene ville klare å trykke skoene ned mot skia. 

Jeg er litt sånn søkende - for jeg kan returnere skiene grunnet den feilmonteringen, men totalpris på ski/binding ble bare 2200,- så kan bytte over bindinger senere, men klart - det blir jo en svakhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om sålen vil takke for seg over tid, men litt slark/mindre spenn i sålen vil gjøre det lettere å gå. Jeg trykker tjernet helt ned når jeg skal nedover med mine Voile/Crispi Svartisen, ellers bruker jeg trinn 2.

Du får Voile 3pin cable for 1100 på VPG, HD mountaineer (uten kabel) for 899.

Hullene er de samme, hælklossen kan stå. Det beste er kanskje å gjøre byttejobben selv, brukes skrumaskin vil du svekke holdet i skia. Bindingene BØR monteres med manuell skrutrekker og samme skruene som satt der fra før (for å unngå at forskjell på gjengene skjærer mer enn nødvendig)

Når skruen settes nedi hullet, skrur du motsatt vei til du merker et "klikk", da detter skruen nedi de gamle gjengene og lager ikke nye når du så skrur de inn. Bruken av en manuell skrutrekker gir da rett håndlag.

Normalt limes bindingene med vannfast trelim for å forsegle hullet. Ved å bruke 24h epoxy vil skruene bli limt også, dette kompenserer for eventuelle svakheter som kan oppstå ved at skruene har vært løsnet. Limt med epoxy sitter skruen bedre enn før. Araldite standard er bra å bruke, den har også fin konsistens så den glir ned i hullet, ellers bearbeides limet ned med en fyrstikk. 

IKKE bruk hurtig epoxy, selv om det kan virke fristende. Den begynner å herde når du rører den, det betyr at herdeprosessen er i gang før du får massert limet ned i hullene og satt i skruene. Det kan potensielt gi dårligere hold.

Prøv evt. å bli kvitt Super Telemarken på finn og lever evt med Voile skruene.

Totalt sett kjedelig, men da kan også Helge få fjeset sitt tilbake.

 

Jeg har forøvrig demontert mine Super T med wire fra mine ski og gått tilbake til Voile. ST har en slags "krok" i innfestingen av kabelen, den har huket seg fast på motsatt ski og lagd langsgående riper og noen hakk topplaget, enkelte av dem er så dype at trekjernen viser. "Pisse irriterende" som en Danske ville sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (1 time siden):

Når skruen settes nedi hullet, skrur du motsatt vei til du merker et "klikk", da detter skruen nedi de gamle gjengene og lager ikke nye når du så skrur de inn.

Meget god veiledning/forklaringer du gir her Omnilite! I mine yngre dager jobbet jeg i sportsbutikk der montering av bindinger var en del av jobben. Mange år siden, men Araldite var valget også da (24 timers utgaven var eneste alternativ, hurtigtørkende er noe moderne greier) - og det meste var håndarbeid.   Har intet å tilføye til din veileding altså, men bruker muligheten til å nevne for @Kjell Iver at det sitatet jeg ga over (om hvilke bindinger skoene ikke passer til) var fra Fjellsport fant jeg ut nå etterpå. Advarselen står forsatt der, på denne siden: https://www.fjellsport.no/merker/alfa/alfa-quest-75-advance-w-gtx-laer-sjellskist

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tillegg vedrørende epoxy, jeg bruker "Hardman epoxy" når jeg monterer inserts, disse gjenges og limes med denne.

VPG har Hardman epoxy i engangspakke (42,-), så om du evt henter bindinger derfra, så kan du ta med en pakke og bruke den. En pakke holder til ett sett bindinger, da slipper du å kjøpe større forpakning en behovet.

Jeg ble akkurat påminnet av @zimwalker at jeg også jobbet i sportsbutikk i forrige århundre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en video fra Åsnes her og de anbefaler ikke annet lim enn trelim. Så den videoen her om dagen. Ett av argumentene var at trelim herder selv om det blir vått. Jeg har flere par gamle ski med Voile trepin og tenkte å evt flytte over senere.
Lurte på en ting som du nevnte @Omnilite - vil det egentlig være mulig å få ansiktet rett? Er ikke skruehull forskjellig på venstre og høyre ski?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (6 minutter siden):

Jeg så en video fra Åsnes her og de anbefaler ikke annet lim enn trelim. Så den videoen her om dagen. Ett av argumentene var at trelim herder selv om det blir vått. Jeg har flere par gamle ski med Voile trepin og tenkte å evt flytte over senere.
Lurte på en ting som du nevnte @Omnilite - vil det egentlig være mulig å få ansiktet rett? Er ikke skruehull forskjellig på venstre og høyre ski?

Har ikke sett videoen, men i en nødrep situasjon vil fuktighet kunne være et problem, og hvis du har det travelt. Hvis bildingene demonteres og skiene står litt varmt en stund før det monteres på nye, vil fuktighet ikke være et tema.

Bindingene ser usymetriske ut, men hullene er identisk på begge, så det er håp for Helge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://asnes-academy.com/velg-riktig-utstyr/montering-av-binding-pa-fjellski/

Det er her de omtaler lim 

Sitat

På Åsnes ski skal det brukes Polyurethane (PU-lim) enkomponent, løsemiddelfritt lim i skruehullene ved bindingsmontering. Polyurethane er utviklet som et universallim spesielt for liming av tre mot ulike andre materialer. Som f.eks metall, plast, gummi, og også tre mot tre. PU-lim herder ved hjelp av luftfuktighet, fuktighet i materialet- og materialene som blir limt sammen. Limet ekspanderer også under herdingprosessen, noe som gjør limet spesielt egne til å forsegle de forborrede hullene man monterer skibindinger i. Forsegling av skruehullene er essensielt, slik at man unngår at vann trenger inn i skiens konsruksjon, ødelegger fuktighetsbalansen i trekjernen og gjør skade. Om man skrur løs en binding fra en gammel ski, vil man typisk se brune skruehull forårsaket av råte og rust om det ikke har vært forseglet skikkelig.

 

Omnilite skrev (31 minutter siden):

Bindingene ser usymetriske ut, men hullene er identisk på begge, så det er håp for Helge.

Takk for veldig nyttig informasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (2 timer siden):

På Åsnes ski skal det brukes Polyurethane (PU-lim) ...

Gorillalim (den vanlige) er PU-lim. Jeg vet ikke om den er bedre enn annen PU-lim, men den finnes i relativt små flasker, og den selges "over alt" (europris, clas o etc.) Kanskje du til og med allerede har den i boden ;-) 

Den herder også når det er fuktig. (Ved liming av tre er det faktisk en fordel å fukte flatene forsiktig.) Jeg har ikke brukt den på ski, men har laminert tre til en kajakkåre, og likte den veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Kjell Iver skrev (På 28.11.2023 den 11.43):

Jeg så en video fra Åsnes her og de anbefaler ikke annet lim enn trelim.

Det er PU-trelim de anbefaler. Fås kjøpt i store og små flasker hos byggvarebutikkene.

Denne limen har jeg brukt tio bindingsmontering, og til laminering av treverk når jeg lager grønlandsårer til padling. Så jeg kan gå god for at limet holder jysla bra.

Man trenger ikke å blande herder og lim, det er jo litt greit. Og det blir mykere og mer fleksibelt enn epoxy når det er herdet, noe jeg tenker er en fordel på en ski.

Limet ekspanderer og skummer når det herder, slik som byggskum, så det tyter gjerne litt ut. Dette kan kuttes vekk med tapetkniv når det er herdet, hvis det har noe å si.

Ekspanderingen gjør at det blir veldig vanntett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående tå (duckbill) som peker oppover og løfter hælen (rocker launch), så kan oppbygningsplater med vinkel være en god ide. Voile leverer slike med 3-pin cable og separat: https://www.voile.com/voile-3-pin-cable-traverse-riser.html
De ser ut til å ha det vanlige 4-hulls mønsteret for montering av plater og 75mm bindinger som Voile Switchback, så da må du bore nye hull og plugge de gamle, samt at bindingen kommer høyere opp fra skien.

Jeg liker heller ikke følelsen av Rottefella Super Telemark på sko med tykke såler. Lykke til.

Endret: En tynn vinket plate med lengre skrue foran for å vinkle Super Telemark/Voile 3-pin, kunne vært et fint produkt og kan kanskje også 3d-skrives.

Endret av rokkitan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.