Gå til innhold
  • Bli medlem

75 mm rottefella binding montert med trelim til innendørs bruk


Anbefalte innlegg

For cirka en uke siden leverte jeg Helge Ingstad skiene mine inn til XXL for at de skulle bytte dem fra BC automat til Rottefella 75 mm. Da jeg fikk de tilbake igjen tok jeg de med meg hjem og lå jeg merke til at XXL presterte å montere en høyre binding på venstre ski og motsatt på andre. Da ringte jeg opp til XXL siden jeg ikke hadde tid til å levere de inn en gang til før jeg skulle på tur. De beklaget for feilen og sa at jeg kunne montere de over riktig selv, hvis jeg ikke hadde tid til å komme innom dem. Problemet er at jeg brukte trelim til innendørs bruk siden det var det eneste jeg hadde. Da har jeg en rekke spørsmål: Burde jeg skru opp bindingene for å så montere de atter en gang men med riktig lim? Vil bindingene da sitte så sterkt som de skal? Har jeg krav på refundering av pengene jeg bruke på bindingene fra XXL? Har jeg krav på nye ski fra XXL?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trelim for utendørs bruk kan fint brukes, men bedre/mer holdbart er PU-trelim.

Limet er hovedsakelig for å hindre fukt trenge ned i skien, det har lite med styrken å gjøre.

Jeg ser ingen problemer med å skru ut og bruke ny lim og remontere i samme hull. Ikke stram så hardt at du ødelegger hullene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Er der faktisk forskjell på høyre og venstre ski bortsett fra dekoren???? Er skiene asymmetriske med større innsving på inner- og ytterkant??? Eller hva??

Hvis det bare er dekoren, er det jo bare et estetisk problem, som kanskje ser litt dumt ut, men skiene funker like bra for det. 

Har du dårlig tid holder innendørslimen nok til en enkelt kortere tur, men bytt gjerne senere til PU llim.

Elgen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trelim til innendørs er ikke optimal for skibindinger.

Åsnes anbefaler Cascol Polyurethane, som finnes i 100ml og 300ml flasker. På et besøk i Norge nylig kunne jeg kjøpe 100 ml fra Maxbo i Sinsen, Oslo, så det er uten tvil tilgjengelig andre steder i Norge i den størrelsen:

https://www.maxbo.no/trelim-cascol-polyurethane-100-ml-casco-p588319/

Hvis du monterer bindingene i de samme skruehullene og vil være 100% sikker på at de ikke trekker ut, kan du fylle hullene med en blanding av stålull og Araldite Standard (ikke Araldite Rapid), montere bindingene og la skiene snudd i 12 timer for at limet skal legge seg rundt skruehodene. Du bør også bruke nye skruer, eller i det minste fjerne alle spor av gammelt lim fra de brukte skruene.

Vær oppmerksom på at bruk av Araldite vil gjøre bindingene svært vanskelige å fjerne igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du monterer skruene, skru "feil vei" til de "klikker" ned i hullet, da treffer du de gamle gjengene og river ikke opp nye og utvider hullet.

Araldit standard henger som bare det. Epoxy-lim sitter som fjell, og vil lime skruen fast. Men epoxy-lim blir også myk når den blir varm (godt over romtemperatur selvsagt, men under 100°). Så skal du demontere skruer limt med epoxy, vil det å varme opp skruen gjøre limet mykere og lettere å demontere. Å varme opp skruen kan gjøres på flere måter: Direkte med en stormlighter (forutsatt at det rundt ikke blir ødelagt av varme). En loddebolt rett på skruen. Eller sett et skrujern i skruen, og varm opp klingen med stormlighter. 

Det er kun dekoren som er retningsbestemt på Åsnes ski. Dekoren rett vei har kun den praktiske betydningen med 75mm bindinger, at det er lettere å se hvilken ski som er høyre og venstre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.