Gå til innhold
  • Bli medlem

Norønna utstyr (bukser)


webangel

Anbefalte innlegg

Hei! :D

nå som høsten og stormen kryper seg innover kysten trenger jeg en ny bukse som fortrinnsvis kan beskytte meg mot både vind, regn og snø.

Har vurdert følgend bukser: http://www.oslosportslager.no/?page=modules/product&id=420324 og denne

http://www.oslosportslager.no/product/2662/6698/418344/Norr%F8na_Falketind_Gore-Tex_Paclite_Bukse.html

jeg skal fortrinnsvis bruke de alt fra å gå til skolen i ruskevær, til aktiv trening, til å bruke den i skibakken på en våt dag. Håper dere har noen gode tips til valg. Er det store forskjeller i pusteegenskaper? Hvordan er egentlig slitestyrken til packlite? jeg kommer ikke til å drive noe særlig med klatring eller lignede. Pris for min del betyr ikke så mye, ønsker bare å kjøpe den riktige buksa 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt Falketind Paclite (bukse og jakke) i snart 2 sesonger og er veldig godt fornøyd.

Dog, det er et mèn.

Mekanisk slitestyrke!!!

Skal du tryne litt i skibakken etc, ville jeg absolutt gått for den mer slitesterke XCR.

Samme gjelder bruk av ryggsekk/skolesekk?, hvor slitasje i jakkas korsrygg kan merkes. Men nå var det vel buksa du var ute etter.

Når det gjelder pusteegenskaper, tror jeg de er ganske like. Har ikke brukt XCR, men den gamle 3 lags Trollveggen opplever jeg like pustende som Paclite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falketind egner seg sikkert bra til aktiv trening og lette turer i ruskevær, men jeg henger meg på Håvards anbefaling av en kraftigere bukse til skibruk. Diverse nærkontakt med stålkanter, kvister og underlag fører fort til rifter på pac-lite, tror jeg. Er skeptisk til produkter som skal brukes "til alt", siden det uansett blir kompromisser i forhold til egenskaper.

Norrønas Lofoten-serie er et bra valg i skibakke og på toppturer, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for gode svar. er virkelig et vanskelig valg. En allround bukse er kansje vanskelig å få tak i? har dere andre alternativer enn falketind? en kammerat av meg er fornøyd med nansen settet til norrøna, noe jeg også vurderer sterkt. Jeg kommer også til å gå en del turer i fjellet sommer som vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ikke enkelt i vrimmelen av typer og merker.

Fasitsvar finnes heller ikke, da noen liker mora, mens andre dattera.

Selv syns jeg softshell er absolutt å foretrekke til fjellbruk sommer som vinter. Puster bedre enn Goretex, tørker på et blunk og rimelig vanntett.

Blir det for ille regnvær, ja da slenger man bare på seg ett lett regntøysett.

Men som kombinasjon sykle på skolen, fjelltur sommer som vinter og i skibakken tror jeg den XCR buksa du så på er et veldig godt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
takk for gode svar. er virkelig et vanskelig valg. En allround bukse er kansje vanskelig å få tak i? har dere andre alternativer enn falketind?.

Bergans Breheimen -- da er alt sagt.

Kanskje litt for avansert og tøff for ditt bruk, men tenk deg om ang. Norrøna -- en feilplassert nys så revner Norrøna ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men tenk deg om ang. Norrøna -- en feilplassert nys så revner Norrøna ....

Hmmmmmmmmm, deler slettes ikke den erfaringen jeg, men kunne vært interessant å høre et bredere antall brukeres erfaringer her.

Jeg, mfl her inne har jo vært kritisk til klatregamasjene fra Norrøna de siste årene (var langt sterkere før). Vi vet også at de fleste produsenter leverer enkeltserier med dårlig kvalitet, men at Norrøna gjennomgående leverer dårlige produkter er meg ukjent.

Har hatt 5 forskjellige sett, med usympatisk hard bruk, de siste 10åra fra Norrøna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel enda ikke hatt et eneste produkt som leverer så bra kvalitet som det Norrøna gjør...

Jeg har:

- Trollveggen jakke/bukse

- Recon pack

- Cordura klatregamasjer (håvard: som er svært mye bedre enn dem andre: se forøvrig utstyrserfaringer)

Kjempebra alt sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg bruker svært mye Norrøna utstyr, og stort sett er fornøyd med det, så mener jeg at slitestyrken på en del ting er vesentlig dårligere enn tidligere.

Dovre jaktbukse holder ikke mer en 6 måneder før det blir hull. (Jeg har hatt tre bukser de siste 1 1/2 år).

Før det holdt greiene nær et år (de første 2 buksene, av i alt 5.)

Jeg bruker også Trollveggen jakke. Denne holdt tidligere i flere år, men de siste jakken jeg har hatt,holder bare noe over et år. (Med tanke på at jakken for en stor del befinner seg i sekken, så mener jeg at dette ikke er bra nok)

Nå har det kommet en ny modell Trollveggen, som er vesentlig dyrere, jeg håper den holder.

I tillegg til dette utstyret har jeg også prøvd andre merker, men jeg holder meg til det "bombesikre", selv om det blir kostbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 5 år gammel trollveggen bukse og den holder vann bra og er ikke hull på noe sted og den er brukt en del fra turer i skogen til ski/snowboard. denne egner seg best vinterstid da den er alt for høy i livet, eller skal jeg si brystet. den rekker meg nemlig nesten til halsen og det blir litt får varmt vår, sommer og tidlig høst.

Det som imidlertid imponerer meg mest er atch wall jakka jeg fikk for 8 år siden som fremdelses holdt meg tørr etter en helt helg med regn, sludd og snø nå i høst. Denne jakka er brukt nesten daglig i vinterhalvåret, i ski bakker, sklidd bortover asfalten etter fall på sykkel og finnes ikke hull. På skuldre og korsrygg begynner den riktignok å bli litt slitt og noen av tapene innvendig begynner å løsne.

Så det skremmer meg jo litt at folk sier kvaliteten til norrøna er på vei ned, for min erfaring tilsier at det blir norrøna neste gang, og det begynner å nærme seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i butikken og prøvde den nye Trollveggen XCR buksa i forrige uke.

Passform og løsninger virket bra men den ene trykkknappen oppe på siden revnet når jeg skulle ta buksen av....

Dette er ikke godt nok for en bukse som koster 3800 kroner!!! (3600 oslo sportslager)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
har bergans breheimen bukse i 4år nå og brukt den mye! utolig behagelig bukse, men hvis den først blir våt, blir den tung og bruker lang tid å tørke

min er utslitt nå, men tror jeg kommer til å kjøpe samme buksen igjen, enten den eller skogshorn http://www.bergans.no/sider/bekledning.asp?bekID=9362

Schnedig -- min tørker fort som bare det !

Er det lenge siden du vasket den? Pustinga/ vanne evna går bort tettes buksa av skitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Hallo bumping av GAMMAL tråd! B)

Jeg har Trollveggen og Breheimen, Trollveggen er et enkelt valg når det kommer til skigåing da Breheimen er utrolig tung å gå med. Synes den er for tung til skigåing. Mulig jeg har buksa i et par størrelser for lite (har hatt den siden jeg var 14 år, nå er jeg 20... hehe), men på den positive siden holder den iallefall godt selv 6 år senere... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.