Gå til innhold
  • Bli medlem

Øks - splittet fra "Hva har du kjøpt nå!"


Kristian V.

Anbefalte innlegg

SnorreL skrev (37 minutter siden):

Gransfors Outdoor øks. Måtte til slutt gi etter for hypen...

Sitter og å vurderer denne selv nå.. føler meg "influenced" og føler på en liten skam over at jeg har latt meg påvirke på denne måten :D

Men veldig i tvil, har jo Fiskars X7 fra før...så kanskje best å la være.

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
28 minutes ago, SnorreL said:

Fiskarsen er kjekk å ha i bilen, på hytta, i reserve eller annet. Bra øks men trist design uten snev av sjel (synes jeg). 

Nei, sjel har den kanskje ikke, men det er ei svært god øks! Stålet er av høy kvalitet, skaftet er nærmest uknuselig, den slipper aldri hodet, og den er ergonomisk velkonstruert med god balanse. Altså ei funksjonell øks av høy kvalitet som gjør det den er laget for å gjøre, på en svært god måte. Men jeg skjønner jo at det ikke teller for øksefetisjisistene her inne :-)
Jeg har det forsåvidt litt på samme måte når det gjelder kjøkkenkniver. Jeg har klart meg i mange år med kniver av god kvalitet fra bl.a. Victorinox og Sabatier (rustfritt stål, fysj!), men etter at jeg fikk noen japanske kniver i karbonstål er gleden av å kokkelere på kjøkkenet blitt enda større. Maten smaker kanskje ikke bedre, men det er morsommere å lage den :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J 
«Altså ei funksjonell øks av høy kvalitet som gjør det den er laget for å gjøre, på en svært god måte. Men jeg skjønner jo at det ikke teller for øksefetisjisistene her inne»

Og omtrent det samme som i siste siterte setning har du også skrevet i en knivtråd her inne....  🤣

Endret av SnorreL
  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da et heftig gruppepress her nå! :P 

Og det hjelper jo ikke at den lokale jakt og fliluftsbutikken har øksen på lager, så får vel innom der og "bare kikke" en av dagene. Må kjenne hvordan den øksa er å holde, for med store hender er hvertfall X7 veldig god å holde i.


Det jeg liker med Outdoors øksa er at den er litt mindre og lettere enn Fiskars X7, dvs den kan være lettere å hive med seg i en liten sekk selv på småturer. Pen å se på er den jo også selvsagt. Skal ikke akkurat legge nedpå store trær, så trenger ikke noe stor øks, men kanskje noe som biter litt mer i hugget enn en Strømeng 8", og er fin til å splitte småved til bål o.lign. Og så hjelper det jo at Lars Fält har hatt en finger med i spillet, så den passer fint sammen med Casstöm-kniven :D
Ang vekt ser det ut som det er ca 550gr vs 700gr. Veier min X7 til 694gr, med plastbeskyttelsen.

Nå har jeg jo tidligere kjøpt kniv(Mora Garberg) for å bruke når jeg skal padle kajakk i saltvann, telte på land og lage bål osv, så da må jeg kanskje ha en øks som kan være med der, og da passer X7en til slikt, så kan Casström-kniven og evt Outdoorøksa være forbeholdt skog og ferskvanns-bruk. hmm, elsker å bare lage unnskyldninger for å kjøpe!
 

Bjørn J skrev (2 timer siden):

Nei, sjel har den kanskje ikke, men det er ei svært god øks! Stålet er av høy kvalitet, skaftet er nærmest uknuselig, den slipper aldri hodet, og den er ergonomisk velkonstruert med god balanse. Altså ei funksjonell øks av høy kvalitet som gjør det den er laget for å gjøre, på en svært god måte. Men jeg skjønner jo at det ikke teller for øksefetisjisistene her inne 

Dette er igrunn derfor jeg kjøpte X7, for at den skal være robust og få jobben gjort, uten noe særlig mer tanke bak det enn det. Men ser farlig ut til at jeg er på vei til å bli en slik øksefetisjist... ikke bra!

 

Endret av Kristian J. Vabø
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Wildlife Hatchet eller Villmarksøksen som den heter i noen måneder nå. Var ikke lett å velge mellom de to når jeg skulle plukke ut, men en video hvor det ble sagt at Villmarksøksen var bedre til treskjæring osv, falt valget på den. Men nyskjerrigheten ble for stor. Så jeg måtte teste Outdoor øksen også. 

Du kan ikke bomme med noen av de, men det som gjør at outdoor øksen skiller seg ut for min del, er at den har bedre symmetri. Den er bedre balansert og hodets utforming gjør den bedre egnet til å kløyve ved. Selv om det er små marginer som skiller de. Jeg trodde jeg skulle like det bua skaftet bedre, men det litt lengre og rette skaftet på Outdoor øksen gir en helt annen snert i hugget. Nei, dette er som med Lard Fält kniven... man må bruke den selv før man merker forskjellen. Jeg kan ikke annet enn å anbefale begge på det varmeste. 

IMG_2140.thumb.JPG.f997ccd57c07847c8a61605b60da1669.JPG

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (41 minutter siden):

 så trenger ikke noe stor øks, men kanskje noe som biter litt mer i hugget enn en Strømeng 8", og er fin til å splitte småved til bål o.lign.

 

Bare så det er sagt, en øks biter noe hinsides mye bedre enn en stor samekniv. Jeg tror faktisk jeg aldri blir å gå tilbake til storkniv. Fra nå av er det øks og småkniv som gjelder for mitt bruk ❤️ 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenrisfrøya skrev (På 4.1.2021 den 11.05):

Gransfors outdoor øks. Hva er deres erfaring med denne øksa, hvor tykke trær er denne øksa beregnet for å felle? Klarer den enkelt trær på 20 cm tykkelse?

Det går helt fint. Du kan felle ganske store trær med denne lille rakkaren bare du er tålmodig nok. Jeg er veldig imponert over øksen det lille jeg har brukt den enda. Denne i kombinasjon med en ealge sag fra magasinet er uslåelig for tur kos. Selv bruker jeg de mindre øksene til å gjøre opp ved og treskjæring. 

1772744656_turogeagle.thumb.png.e7c940cda68a0b49560fa72f46f358db.png

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.