Gå til innhold
  • Bli medlem

Reguleringsventil på primus sitter fast


Alexander H

Anbefalte innlegg

Hei,

Reguleringsventilen på min Primus Mimer Stove (den svarte regulerings-knotten) sitter helt bom fast. Jeg har prøvd å varme den forsiktig for å se om det løsna, men det hjalp ikke. Har noen tips til hva som kan være galt og hva som kan gjøres for å ordne problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du brukte brenneren sist, brukte du en ekstern vindskjerm rund brenner og gassboks? Kan det ha blitt for varmt på innsiden, at "knotten" er smeltet/limt seg fast innvendig?  Du har prøvd å varme den opp. Prøvd å legge den i frysen en times tid for å se om den løsner da? Prøvd å spraye litt låsolje e.l. inn langs "stammen" og holde den slik at den kan renne inn i knotten -om mulig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (1 time siden):

Er cel en liten mutter der. Skru den litt opp å se om du får vridd på regulator da

Hvis det går greit å få mutteren helt ut då vil du kanskje få ørlite  romsligere feste av spindelen, og den kan la seg løse.  Har du måtte stramme hardt for å stenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Jeg løste det med å smøre opp med CRC 5-56 (smøreolje) og en 9mm på mutteren som står inne ved regulatoren. Litt lirking på reguleringa så løsna den plutselig. Jeg forstår fortsatt ikke hvordan det er mulig at den sto så hardt fast. Den sto i åpen stilling. Brenneren har ikke vært utsatt for ekstrem varme, så plasten er helt fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd at Optimus Nova som bare blir stengt med regulerings-spindelen setter seg når den blir kald, og gjetter på at det har noe med at ulike metaller utvider seg ulikt ved temperaturendringer uten at jeg har gått dypere inn i det. 

 

dsk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Et triks som kan hjelpe i noen tilfeller er å oppbevare brenneren med ventilen litt åpnet når den ikke er i bruk, altså hverken helt lukket eller helt åpen. Jeg har opplevd at ventilen kan låse seg når brenneren blir kald, og da har i alle fall dette hjulpet for meg på disse. Jeg åpner da ventilen straks jeg har demontert brenneren og den fremdeles er litt varm. Bare husk å lukke ventilen før du skal bruke brenneren igjen og monterer den på boksen.

Om dette vil hjelpe i ditt tilfelle vet jeg ikke. Det kommer an på hva som er årsaken til at den låser seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knektstang skrev (1 time siden):

Opplever også samme problem. Reguleringsventilen på omnifuelen sitter bomfast etter en minus 20 natt på vidda. Hadde med en backup-brenner som fikk oppfylt backup-rollen sin. Jeg har ikke prøvd å løsne mutteren, men vil gi det et forsøk.  

Aldri steng reguleringsventilen før brenneren er kald. Når den er varm har metallet rundt spindelen utvidet seg. Stenger man igjen da setter det seg fast når matrialet krymper under avkjøling.

Jeg lar min sto åpen etter jeg har slukket omnien da unngår jeg dette problemet. Stenger når jeg kobler til flaske.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (7 timer siden):

Aldri steng reguleringsventilen før brenneren er kald. Når den er varm har metallet rundt spindelen utvidet seg. Stenger man igjen da setter det seg fast når matrialet krymper under avkjøling.

Jeg lar min sto åpen etter jeg har slukket omnien da unngår jeg dette problemet. Stenger når jeg kobler til flaske.

+1 på dette.

Snur flaska til den slukker, venter litt stenger så kranen på flaska. Stenger spindelen en stund etter dette igjen.

På gass stenger jeg ved gassboksen og venter til den er kald før jeg stenger spindelen.

Aldri problen når det gjøres på denne måten.

Endret av Omnilite
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.