Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellskistaver - teleskop eller fast lengde


Elisepåtur

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal kjøpe meg nye fjellskistaver, men er litt usikker på om jeg skal velge teleskop eller fast lengde. Skal brukes til både turer med sekk og turer med pulk. Tenker Jostedalsbreen, Hardangervidda og Hallingskarvet i 2024 og Finnmarksvidda i 2025. Jeg har et par teleskopstaver til toppturer, men de har for liten trinse og for hardt grep til at jeg kan bruke de på lengre fjellskiturer. Har også et par fjellskistaver i fast lengde, men som bør byttes ut. Jeg ser i tidligere tråder at det er flere som anbefaler Gipron sine teleskopstaver, men synes personlig at grepet på Åsnes sine staver ser bedre ut. Er det noen som vet noe om påliteligheten av Åsnes sine teleskopstaver, om jeg heller burde gå for fast lengde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har Åsnes Nansen teleskopstenger. På "startstreken" for Hardangervidda-krysning klarte jeg å knekke teleskoplåsen, med en kombinasjon av kald plast og litt for stramt tilskrudd. Det endte opp med en god mengde gorillatape rundt staven for å låse lengden der jeg ville ha den. Samme tape og lengde har sittet på siden Påsken 2022 nå, og jeg har ingen planer om å endre den😅

Når du først har din "perfekte lengde" er det lite poeng med teleskop har jeg funnet ut. Man har også litt å gå på med håndtakene på Åsnes-stavene. Et poeng for å ha teleskop er kanskje om du vil "kjøre" litt mer med skiene og ikke ha så lange staver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Åsnes expedition med teleskop i mange år, ein favoritt til fjellskitur. No treng eg eit par nye, og det blir med fastlengde.

På fjellski treng eg mindre variasjon i lengde enn på topptur, stort sett berre for å endre litt belastning eller få lågare grep (meir varme i fingrane). Då held det stort sett med langt skumgrep. 

Dei i karbon/kevlar er stive og bra, og etter å ha brukt det i nokre år blir det ikkje tilbake til alu på fjellskistav. Den kontante responsen (stive) i kombinasjon med den låge vekta synes eg gir god pendel og stavbruk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du nevner at grepet ser bedre ut. Vil anbefale å kjenne på de ulike grepene før du bestemmer deg! Jeg har selv et par Åsnes (teleskop)staver der grepet irriterer meg. Det er ovalt på en måte som gjør at det egentlig blir for tykt for mine hender. Dette var ei problemstilling jeg ikke helt var klar over før jeg skulle bytte de gamle godstavene mine og plutselig ikke fant noe som passet til småfingrene mine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre par skistaver. Et par Swix i fast lengde som ikke brukes.. Et par teleskop Gipron hvor jeg har forlenget grepet til godt nedpå staven med griptape til tennisracket, disse brukes på fjellskiturer, jeg liker å variere grept i høyden både på flatmark og i bratta. Og et par relativt lette teleskop fra Leki hvor jeg har kjøpt til løssnøtrinse som jeg synes fungerer bra på topptur. Giprontrinsene hekter lettere i kratt/skog enn de fra Leki. 

Uansett, konklusjonen min er at jeg foretrekker teleskop på fjellskiturer som involverer både lett sekk, tung sekk og pulk.  Jeg kan være enig i at grepet til Gipron ikke er helt optimalt, men ellers er de bombesikre. Jeg sendte de en mail for et par år siden med forbedringsforslag, men fikk aldri svar :D. Til tross for manglende egenerfaring, men hva jeg hører fra ymse turfølge, så ville jeg ut i fra dine behov  ha testet ut noe Åsnes teleskop med løssnøtrinse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.