Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett telt til 2.


Fjellfinne

Anbefalte innlegg

Hei! Etter endel telting med junior rett fra bil, ønsker vi å kunne vandre mer med sekk og telt. 
 

Vi skal kjøpe nytt telt, og ønsker gjerne litt tips. Junior er vant til telting, men da uten å vandre før oppsett av telt. Så vi er ute etter et lett telt for oss to små mennesker, men med plass til sekker. Er selv knapt over 1.50 så digert trenger det ikke å være. Men gjerne så lett som mulig, da jeg skal bære teltet alene. 
 

Teltet skal brukes kombinert med telting i nærheten av strender og i fjell/mark. Og rimelig langt nord. Noen som har gode tips til oss? Helst et telt som ikke ruinerer en alenemor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Jeg er veldig fornøyd med mitt Bergans Compact Light 2 pers telt.

Lekende lett å slå opp, har tålt massive regnbyger og vind og helt greit for lommeboka. Mener å huske at jeg fikk det på tilbud for 1500 kr. Veil er 2499 om jeg ikke tar feil. At Bergans etter min erfaring har god kundeservice og jo også et pluss om noe uventet skulle skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To små mennesker får greit med plass i et tomannstelt. Ser Helsport har et par tomannsvarianter i Outlet, begge superlight. Nå vet jeg ikke hvor langt "rimelig langt mot nord" er, men er det snakk om høyfjellsforhold året rundt går det jo an å gå opp i styrkegrad.

Da kommer jo spørsmålet også hvor mye som skal til for å ruinere med alenemor. Har ikke erfaring med å være det, så det er mulig jeg allerede har bommet helt på betalingsviljen. Jeg ser Fjellsport kjører 25 % på telt (med kodeord TELT25) for tiden. Skal du ha noe lett, rimelig tett og solid til to kan dette være et alternativ?

image.png.d8d9ec6ed1f0adfbfe0a316a3a745283.png

Mange vil nok synes dette er for lite, men dersom dere begge er rimelig korte og slanke kan dere her nyte hver deres fortelt. 

Du får rimeligere telt, eks. Bergansteltet som ble nevnt her. Da veier det fort litt mer, men det kan være en bedre løsning dersom økonomien er trang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellfinne skrev (På 26.7.2020 den 9.57):

Takk for tips! 
 

Vi lurte litt på Helsport Sarek, da det har en vekt jeg kan leve med, og ligger ca i en prisklasse jeg kan leve med. Noen som har erfaring med dette teltet? 

Sarek er kurant det altså. Spesielt til "småfolk" for det er ikke mer enn 90 cm høyde innvendig, noe som er ganske lite når vi snakker om telt. 

Selv bruker jeg et tomanns Helsport Fjellheimen som er ca 105 innvendig og dette er akkurat så jeg på 184cm kan sitte sånn noenlunde oppreist i høyeste del av teltet. Jeg ville dermed opplevet innerhøyde på 90 cm VELDIG lavt. Noen synes det er ok å henge på albuen mens man lager og spiser frokost i teltet de dagene det er "innevær", men jeg er kommet i den alderen at jeg gjerne vil sitte litt oppreist.

Her illustrert med turfølget sist helg som er ca 165

 


1073863312_Screen-2020-07-2500_09_35.thumb.jpg.4f9f265eca9c5b541a2ce95d4157fa98.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (2 timer siden):

Sarek er kurant det altså. Spesielt til "småfolk" for det er ikke mer enn 90 cm høyde innvendig, noe som er ganske lite når vi snakker om telt. 

1073863312_Screen-2020-07-2500_09_35.thumb.jpg.4f9f265eca9c5b541a2ce95d4157fa98.jpg

Har man «camp» varianten får man ca 10 cm mer takhøyde i forteltet. Forteltet kan brukes til matlaging mv. Når jeg telter med barn, «bor» jeg i forteltet der jeg lager mat osv. Den eneste gangen jeg slipper inn i innerteltet som er deres base/kortspill/lese-arena, er når jeg skal sove. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TOT skrev (44 minutter siden):

Har man «camp» varianten får man ca 10 cm mer takhøyde i forteltet. Forteltet kan brukes til matlaging mv. Når jeg telter med barn, «bor» jeg i forteltet der jeg lager mat osv. Den eneste gangen jeg slipper inn i innerteltet som er deres base/kortspill/lese-arena, er når jeg skal sove. 

Hehehe - på avbildet teltplass foregår det INGEN aktiviteter i forteltet med mindre man har minst et par Thermacell myggjagere i gang og er immun mot mygg.... ;-) 

 

  • Liker 2
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellfinne skrev (På 26.7.2020 den 9.57):

Vi lurte litt på Helsport Sarek, da det har en vekt jeg kan leve med, og ligger ca i en prisklasse jeg kan leve med. Noen som har erfaring med dette teltet? 


Jeg har tilbrakt ni netter i et Sarek Superlight Camp 2+ i sommer, bl.a. syv netter på Hardangervidda, med til dels sterk vind og mye regn. Min erfaring er at det er et godt telt, ihvertfall for meg og hunden min. (Som veier 20+ kg.) Men jeg er ganske kort, rundt 175 cm, og selv jeg savnet kanskje litt mer takhøyde i innerteltet når de mest langvarige regnbygene sto på. De fleste tunneltelt er imidlertid ikke noe særlig høyere, så vidt jeg vet. Det jeg liker best med Sarek SL er det romslige forteltet og den svært lave vekten.

Det nevnte teltet selges også i Helsports Outlet, men da under navnet Rondane SL Camp 2. Der ser jeg at prisen nå er noe lavere enn ordinær pris hos XXL. 

 

Endret av uendelig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.