Gå til innhold
Hamar

Telttur i Nordmarka nærme parkering

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi er en gjeng som har tenkte oss på telttur i Nordmarka i helgen. Problemet er at teltet vi har er veldig stort og tungt så vi har ikke mulighet til å bære det så langt. Er det noen som har forslag til en fin teltplass ikke langt fra parkering? Gjerne i nærheten av vann og litt privat. Mange krav :P Håper noen har noen gode forslag:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe det var det jeg regnet med

Noen teltplasser som ikke er så langt fra parkering da evt ikke altfor langt å gå?:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor har dere tenkt å starte fra, noen spesifikk preferanse på det?

For øvrig er jeg enig med Skjult lenke - logg inn for å se den, etter hva jeg ser beskrevet for tiden vedr. telting i markaområdene rundtom Oslo, så er det å tåle andre ved lettere tilgjengelige vann i f.eks. Nordmarka nær sagt en forutsetning.

Hva med å søke utenfor Oslogryta? Krokskogen, vestlige del av vestmarka f.eks? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar :)

Er vel egentlig åpen for det meste, vi har bil så kommer oss lett til forskjellige steder sånn sett. Og skjønner jo at det er en ønsketenkning å finne noe privat i disse tider :P 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten noen form for garanti:

Kjør til Solemskogen og gå til Store Gryta. Ikke langt å gå og en del fine teltplasser rundt vannet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta med trillebår eller tralle og labb i vei på de mange skogsbilveiene i Marka. Da kan du få med et tungt telt langt.. 

Siden dere har bil er kanskje sjansene større for å finne bra steder nær bilvei andre steder enn i Nordmarka.. Hurumlandet/Kjekstadmarka f.eks.. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje litt sent, men hvis du har bil er Østernvann et godt alternativ. Flere muligheter for parkering (Skytterkollen, Østernvannsvingen, Fossum), veldig kort å gå fra p-plass. Evnt Burudvann i Lommedalen, også veldig kort (0,7km) fra p-plass.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vanskelige krav å oppfylle uansett hvilke tider vi er i. Men hva er langt i denne sammenhengen? Er det ok å gå 3-4 km så kan man jo komme til Lille Åklungen fra parkeringsplassen ved Sognsvann.

Et annet tips er å være tidlig ute, så ingen andre rekker å ta de (få) fine plassene før deg. Tur i regn, vind og kulde gir deg som nevnt over også flere valgmuligheter, men jeg synes det er mye folk ute uansett... Jeg syns jeg treffer mange flere mennesker lengre inn i marka i år enn jeg gjorde i fjor, så noe har skjedd med Oslofolkets turvaner.

Men har du bil så se om det finnes skogsområdet litt utenfor Oslo også. Man trenger ikke å velge mellom Nordmarka og høyfjellet. Det finnes sikkert mange fine steder på Hurum, i Enebakk, osv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)

Tidene forandrer seg nok. Og de fleste ønsker nok å ligge forholdsvis nære et vann. Dersom man ikke har det som krav var det da jeg bodde i Oslo rimelig sikkert at det ikke lå fullt av folk om man gadd å finne steder som dette: 

Skjult lenke - logg inn for å se den

Endret av Espen Ørud

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (29 minutter siden):

Tidene forandrer seg nok. Og de fleste ønsker nok å ligge forholdsvis nære et vann. Dersom man ikke har det som krav var det da jeg bodde i Oslo rimelig sikkert at det ikke lå fullt av folk om man gadd å finne steder som dette: 

Skjult lenke - logg inn for å se den

Joda, hvis du liker å campe i en myr så...

Ellers så kan små topper med litt utsikt være vel så hyggelig som å campe ved et vann. På en topp kan man også få litt mer vind som blåser bort myggen også.

Ulempen er at man da må bære drikkevarer i tillegg til det tunge teltet... 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Snartur skrev (2 minutter siden):

Ulempen er at man da må bære drikkevarer i tillegg til det tunge teltet... 

Mange fine topper man kan ligge på i Nordmarka som har bekk i nærheten så vann pleier ikke å være noe problem :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
tubbs skrev (2 timer siden):

Mange fine topper man kan ligge på i Nordmarka som har bekk i nærheten så vann pleier ikke å være noe problem :) 

Tar dere sjangsen på å drikke vannet i bekker og vann i Norge uten å koke/filtrere det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
rg2720 skrev (25 minutter siden):

Tar dere sjangsen på å drikke vannet i bekker og vann i Norge uten å koke/filtrere det?

Ja, så lenge det er rennende og det ikke er landbruk eller store mengder beitedyr rett ved. Har ofte med et lett filter i tilfelle, men bruker det sjeldent.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
rg2720 skrev (På 24.5.2020 den 21.33):

Definitivt. Har ALDRI kokt vann i Noreg. På nettsidene til den lokale hytta står det at ein bør koke vatnet. Vasskjelda er den gamle reservedrikkevatnkjelda til kommunen?! Eg drikka rennande vatn og vatn frå innsjøer/tjørn som ser ut til å ha grei gjennomstrømming. Har aldri vore sjuk. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bingeline skrev (1 time siden):

Definitivt. Har ALDRI kokt vann i Noreg. På nettsidene til den lokale hytta står det at ein bør koke vatnet. Vasskjelda er den gamle reservedrikkevatnkjelda til kommunen?! Eg drikka rennande vatn og vatn frå innsjøer/tjørn som ser ut til å ha grei gjennomstrømming. Har aldri vore sjuk. 

Har heller aldri blitt syk, men har selvsagt kokt og renset vann i Norge på tur. I 2011 ble mange syke av tularemi (harepest). En del døende dyr trekker mot vann, og man vet vel egentlig ikke hva som ligger fem meter opp i bekken...  

Dyr på beite, vann fra bre/snøfonn (som reinen liker å holde seg på om sommeren), lemmen-år og grumsete/luktende vann er faktorer som gjør meg usikker. 

Og er man usikker på vannkvaliteten er det bare å rense, klore eller filtrere, selv om man i 99 % av tilfellene ikke trenger det :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.