Gå til innhold
  • Bli medlem

Polfarer Liv Arnesen river ned alle varder!


Arcticpeak

Anbefalte innlegg

River ned alle varder!

Polfarer Liv Arnesen er lei av nye varder i fjellene, og river ned alle hun ser.

Arnesen mener vardene forsøpler naturen, og oppfordrer turistene til å slutte å sette opp nye. Rundt hytta hennes i Ål i Hallingdal er det særlig ille, mener hun.

- Hytta vår ligger ikke ved allfarvei, men selv her er det nå blitt to-tre varder på hver haug. Jeg river alle varder jeg ser. De forsøpler naturen, sier Arnesen til Nationen.

Fjelloppsynsmann Erik S. Winther har fjernet tusenvis av varder i norske fjell. Han ser stadig nye varder, og fjerner så mange han kan.

- Rekorden er 110 nyoppsatte varder på en helg. Høydedragene ser ut som piggsvin. Vi måtte ta en sjau hver uke, og bar stein vekk fra høydedragene for å forebygge nye varder, sier Winther.

http://www.nettavisen.no/friluftsliv/article738236.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er forsåvidt enig i tankegangen her.

Tenker da ikke på toppvardene og vardene som markerer stier, disse har vi jo lang tradisjon for pluss at de har jo en god hensikt. Derimot kunne man godt spart seg for å søle dem til med rødmaling.

Men de vardene satt opp av turfolk med lite annen hensikt enn "jeg var her" eller "dette var gøy" har jeg også lite til overs for. De kan fort skape forvirring da de fleste forbinder varder med stimerking, og det er jo heller ikke særlig pent med en skog med varder på hver topp eller rasteplass. Vardebyggingen ødelegger jo også terrenget, da stenene plukkes fra sin naturlige plass på bakken. Resultatet kan jo fort bli både stygg hullete mark og akselerert erosjon. Et sted med unødvendig vardebygging kan jo på denne måten miste litt av sitt naturlige preg, ikke særlig heldig i ellers flott natur synes jeg.

Det verste eksempelet på dette må vel være Nordkapplatået, har ikke vært der selv men som jeg har skjønt av bilder og beskrivelser er det rene månelandskapet. Folk har trampet overalt så det ikke er noe vegetasjon igjen, og hver eneste sten det går an å flytte på er revet opp, med svart flat gjørmete mark som resultat.

Har ikke akkurat vært noen aktiv "vardevelter" selv, men det har vært noen tilfeller når noen har bygd en varde i nærheten av stien hvor det er fort gjort å følge feil varde.

Min oppfordring til andre er i alle fall vær så snill å ikke bidra til skogen av unødvendige varder, vi kan heller ha dem til det vi tradisjonelt har brukt dem til, stier og toppvarder.

Johannes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.nationen.no/nyheter/article2290868.ece

Ja, hvis ikke journalistene har nok stoff til artiklene sine om fjellheimen, er det jo bare å gå inn på fjellforum og sitere Tom. Er snart fast praksis dette her. :wink:

Sitatet fra "Tom" er nok henta herfrå: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=6192

Denne tråden har overskrifta "DNTs forsøpling av naturen" og er vel mynta på merking/vardeing av stier, ikkje "unyttig" vardebygging som artikkelen omhandlar. Ein smule bom frå journalisten dette, men det passa jo forøvrig relativt godt inn. Kanskje google har skylda? Sjekk denne: http://www.google.no/search?hl=nn&q=varderiving

Men at det er mange vardar rundt om, det er sikkert!

Vil vel dele opp i 5 forskjellige typar (etter mi meining):

Vardar i samband med stier/ruter i fjellet

Heilt greit synes eg, lang tradisjon og ofte lettare å sjå i forhold til maling

Toppvardar

Det er vel stor tradisjon for ein fin toppvarde. Har ingen problem med dette, så lenge ein kan halda seg til ein varde pr topp.

Brevardar

Vardar som indikerer inn-/utgang på bre. Lang tradisjon og veldig nyttige!

Varder satt opp langs umerka stier/tråkk/ruter, gjerne bare på punkt som kan vera litt kinkige

Dette er ofte bare 2-3 små steinar og bygd av andre fjellvandrere for å indikere retningen vidare. Kan vera svært hjelpsamt i tett kratt eller andre uoversiktelege stadar. Synes det er greit så lenge dei er blitt laga for å vise rett veg (og kun det)

Varder strødd rundt omkring på måfå, gjerne veldig mange på ein stad

Desse ser eg gjerne at ein ikkje bygg for mange av og er totalt unyttige. Desse er direkte misvisande fleire stadar, då stiar krysser over slike område. Det er nok både turistar og nordmenn som driv med slik bygging. På visse turiststoppestadar er det iallefall mykje vardar, f.eks. mellom Ådneram i Vest-Agder og Lysebotn i Rogaland.

Inkluderer også skriving av namn med små/mellomstore steinar. F.eks. Klinkehorten på ruta mellom Viglesdalen og Stakken i Ryfylkeheiane (sjå eksempel på vedlagte bilde)

post-5-133474436243_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er absolutt imot unødvendig varding, men når jeg ser siste bilde fra Ragnar så slår det meg at en ser dette overalt ellers også, folks behov for å si at en har vært der : på veggene på bensinstasjonsdoer, i utleiehytter, på benkene på rasteplasser osv. En liten varde på kjente steder eller navnetrekk i stein ligger vel i samme gata. Vi hadde jo noen karer for noen tusen år siden som også tagga litt på stein, idag er dette regnet som kulturminner.

Jeg lurer på hva folk om tusen år vil si hva som er værst når de skal vurdere det vi har gjort i fjellet : noen steinvarder her og der, eller hytter og røde T'er overalt med stor stislitasje imellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Liv Arnesen skal gå Besseggen vil hun få litt av en jobb! He he..... Her må hun beregne god tid om hun skal redusere størrelsen. "Toppvarden" på Veslefjellet er blitt STOR! Jeg målte 48 lange skritt rundt foten av varden nå i sommer. (Hunden på bildet er en Border Collie på 24 kg).

Vardebygging er noe dritt!!!

Mvh Fjelljo

post-1464-133474436256_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vardebygging er en uting.

Jeg er stort sett av den oppfatning at andre også må kunne utfolde seg, og også om nødvendig sette sine egne spor (..en flykting krysser sitt spor..), og man må respektere at andre har et annet syn på verden, selv om jeg personlig ikke har sansen for rødmerking så synes jeg det er helt greit at noen faktisk liker og ser nytte i slikt.

Men varding i tide og utide er ugunstig fordi det da blir håpløst å bruke varding for å finne rett vei. Av og til skjer det jo at man går rundt som en vanlig mann i fjellheimen, kanskje i grauttjukk skodde, eller skal prøve å finne greieste veien ned fra Storen mot Bandet uten å ha vært der før, ja, da kan det være greit med varder, som indikerer at man er på rett vei. For at dette skal virke er det jo åpenbart at det ikke kan settes opp varder uten mål og mening på hver en tue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er overstrødd med slike turistvardar på Dalsnibba ved Geiranger óg. Uvettig varding er både tull og uakseptabelt. Vel, det kan no vera artig å setja opp ei steinrøys der ein ferdast, og det har hendt nokre gonger at eg har sett opp 2-4 steinar, med tanke på å kunna ha dei for seinare vandring i lite brukte fjellområde utanfor allfarveg. Når dei har gjort sitt, har det hendt at eg har rive dei ned att óg. På stader som Nordkapp, Dalsnibba, m.fl. er den utbreidde vardebyggjinga noko tull, sjølv om dette ikkje engasjerer meg akkurat.

Vardar skal helst ha ein eller fleire av følgjande funksjonar:

- I samanheng med stianlegg, med eller utan merking.

- Toppvardar.

- Vardar for utmarksgrenser mellom gardar, og dei er gjerne større i samanheng med kommune- og fylkes-grenser. Riksgrensene har sitt eige system.

- Det er nok fleire vardefunksjonar.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...eller skal prøve å finne greieste veien ned fra Storen mot Bandet uten å ha vært der før, ja, da kan det være greit med varder, som indikerer at man er på rett vei...

Har gått ned fra Storen flere ganger (i dagslys og stupmørke) og finner hver gang ut at vardene viser feil vei helt nede ved den store varden i bunn av den lille renna som man "aker" seg ned. Vardene går nedover noen hundre meter mot høyre mot hytta ut mot noen store stup der jeg ikke finner veien videre ned. Jeg ender selv opp med å gå opp igjen til storvarden og enkelt traversere mot venstre i stedet inn i ei steinur, ned og rundt stupene. Ikke så lett å huske dette når man går der hvert femte år, men litt irriterende å sløse bort mye tid på å lete etter veien.

Synes det er rart at ikke noen fjerner disse vardene som åpenlyst går feil vei? Eller er det bare jeg som ikke finner det aller enkleste veivalget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått ned fra Storen flere ganger..

Akkurat, ja, det er dette som er problemet..

Over den renna du nevner som man aker seg ned (eller drar forbi lenger mot vest utpå et sva, gjerne en rappell forbi der), er det mange varder, tilsynelatende satt opp for å markere innsteget til forskjellige varianter videre opp. Og enkelte varder skal sikkert markere greieste vei ned. Det er vanskelig å skjønne hva som er hva, og det blir jo ikke lettere av at det tydeligvis er forskjellige meninger om hvor greieste vei går, og muligens har noen satt opp en varde der man ikke kommer lenger, for å markere 'stopp her'.

Og dette er vel å merke varder som faktisk i utgangspunktet er satt opp for å vise vei!

På Dalsnibba burde det være bare EN varde, som markerer rett sted for å tippe kanten fra platået og ned sida når man kommer dundrende på ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er att kjente mennesker som utaler seg i media må være forsiktig slik att de ikke blir misforstått.

De fleste her er nok enige i att unødvendige varder bør fjernes eller ikke laves, men dette kan fort utvikle seg til att man går rundt og fjerner alt av varder og rød maling.

Det har vi jo sett eksempler på her inne tidligere.

Alt er ikke svart eller hvit vi må finne midten.

Kan vi ikke alle sammen fjerne de vardene som vi er sikkre på ikke er nødvendige eller som viser feil vei, uten å fjern de som trengs for uerfarende fjellfolk.

Og fortelle alle vi ser att de skal legge stener på hoved varden og ikke lage nye kanskje også fortelle dem hvorfor.Spesielt til de minste som syntes dette er veldig gøy.

Jeg vet ikke om DNT informerer om sånnt kanskje vi bør info. dem om det?

Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om DNT informerer om sånnt kanskje vi bør info. dem om det?

Generalen har ihvertfall uttalt seg:

"- Falske varder er et lite problem

Mangelfull merking i fjellet er verre enn falske varder, mener generalsekretær Kristin Krohn Devold i Turistforeningen (DNT)"

http://www.nettavisen.no/friluftsliv/article739650.ece

Er vel ingen overraskelse at DNT vil ha flere stivarder og rødmaling.

Johannes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generalen sier :?:

Dersom folk skal bygge egne varder må de plasseres godt utenom turstier. Slik unngår man å villede turgåere, kommenterer Devold.

Det er etter min mening å villede publikum hva er "godt utenom" ? for mange er det 2 - 20 m fra stien som i tåke vil skape problemer.

Jeg håper ikke att DNT står for dette, men att det bare er hennes mening.

Trist att hun ikke kunne si "ikke bygg nye varder"

Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Synes varder bare er tull.

Merking og turløyper likeså.

Turløyper ala skiløyper og lysløyper er OK til trening etc.

Men hvem svarten trenger turløyper og varder på fjellet.

Folk har klart seg alle dager ute i naturen uten merkete løyper, i forrige århundre med kart og kompass, og nå med ekstrahjelp i GPS og mobildekning i mange fjellområder.

Synes det er meningsløst å lage E6 traseer rundt omkring, og vardebygging er bare tull, har personlig enda ikke til dags dato, lagt en eneste sten på en topp.

Gjør dere som rett er, så gå amokk på alle topper og hiv alle vardestenene til alle kanter. Bare pass på at dere er alene der oppe. :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.