Gå til innhold
  • Bli medlem
IGNORED

Andre med problemer med GPSMAP 66s/66st?


Anbefalte innlegg

Lurer på om det er andre som har opplevd problemer med Garmin GPSMAP 66-serien. Jeg har kun "lekt" meg med den, men brukte den i fjellet for første gang nå i høstferien, og erfarte da følgende to problemer to dager på rad:
 
GPS-enheten gikk tom for batteri under bruk, men da jeg skiftet batterier så oppsto følgende problemer/feil:
  1. Den flashet i hvitt og slo seg av når jeg koblet den til PC-en
    • fikk altså ikke brukt den som masselagringsenhet
    • fikk heller ikke tilgang til den fra BaseCamp
  2. Jeg fikk ikke lenger koblet den opp mot min android mobiltelefon
 
Jeg gjenopprettet til fabrikkinnstillinger, hvilket utbedret problemene, men måtte etterpå bruke lang tid på setup-en igjen. Irriterende.
 
Dagen etter gikk GPS-enheten i frys/lås under bruk, mens jeg scrollet i kartet. Eneste som hjalp var å fjerne batteriene og sette dem inn pånytt. Da forsvant også aktivitetsregistreringen som jeg holdt på med. 
 
Jeg er nå blitt usikker på om dette er en stabil og pålitelig GPS for fjellbruk. Lurer derfor på om jeg skal returnere den og heller kjøpe 64s (men er ikke akkurat lysten på å nedgradere skjermen etter å vendt meg til skjermen på 66s). Hører gjerne andres erfaringer med samme produkt.
Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 2 months later...

Jeg opplever at den fryser av og til når jeg bruker andre kart enn Garmin sitt Topo Active, f.eks kartmannen.no eller OSM fra frikort.no

Da må jeg ta ut batteriet og for å starte den opp på nytt. 

Men det kommer firmware oppdateringer ganske ofte. Så håper det blir ordnet snart.

 

 

Endret av Dortase
Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 8 months later...

Kjøpte meg en 66i (InReach modellen) i forrige måned som ble oppdatert til siste firmware før en tur på vidda.

Opplevde samme problem med at GPS’en frøys når jeg scrollet eller zoomet på kartet. Noen ganger hjalp det å vente litt, andre ganger måtte jeg slå den av/på.

Jeg har med kart og kompass, så sånn sett er det ikke kritisk og jeg kan greie meg uten GPS’en om den skulle konke. Men operasjonen med å få den "i gang igjen" drar unødvendig mengde med strøm fra batteriet. Og det kan dra frem en av bakdelene med å ha med seg en inreach unit, der det nå er forventet en mld morgen som kveld om at det står bra til.

Det sagt så hadde jeg 3/4 batteri igjen etter 9 dager på tur der det ble sendt:

- Obligatorisk spre-set standard melding morgen og kveld

- Forespørsel om 3 værmeldinger

- 4 egenkomponert meldinger

- Litt sjekk av kartet daglig.

- Litt "bli litt mere kjent med GPS’en" trykking i teltet nesten hver kveld.

Blir spennende å se hvordan den oppfører seg mtp batteritid til vinteren og lave temperaturer. Har med en 13000 eller 20000 mAh batteribank på ukes’ish turer, så potensielt ladebehov for duppedittene som er med på tur er ivaretatt.

Men å stå å klabbe med GPS’en i minusgrader og snøfokk vil jeg ikke, så håper virkelig Garmin fikser dette snarest.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Walle skrev (På 3.9.2020 den 16.00):

Håper virkelig Garmin fikser dette snarest.

Jeg vente ett år på at Garmin skulle fikse dette, ga til slutt opp og kjøpte til slutt garmin sin egne kart. Da fryser ikke min 66ST iallefall. 

Endret av Dortase
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Walle skrev (På 3.9.2020 den 16.00):

Men operasjonen med å få den "i gang igjen" drar unødvendig mengde med strøm fra batteriet. Og det kan dra frem en av bakdelene med å ha med seg en inreach unit, der det nå er forventet en mld morgen som kveld om at det står bra til.

Lurt av meg å ha Inreach som egen enhet da altså. Anyway, skulle si at jeg syns GPS 66st trekker mye strøm når man slår av og på, som du sier. Startet med å bruke den slik jeg har brukt tidligere GPS'er; dvs slå på/av kun ved behov. Sitter derfor igjen med inntrykket av at den bruker mindre strøm dersom man lar den stå i ekspedisjonsmodus, gitt at man har behov for å sjekke egen posisjon av og til.

Hadde med papirkart, så hadde ikke behov for å skrolle noe særlig på GPS-kartet, så det problemet (låsing) har jeg ikke erfart enda. Bør vel teste litt før neste tur da, for det hender jo at man går "på grensen" til de papir-kartene man har og gjerne skulle "tittet over på andre siden".

Endret av zimwalker
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde problemer med å opp 66st på laptopen når den var koblet via usb kabel. Kabelen var en type tynn usb kabel som fulgte med ei hodelykt eller noe annet som bare trenger lading. Byttet til en tykkere kabel, den som kom med Inreach SE, og da funket det. Har også erfart at jeg ikke får den opp via en USB hub (4 porter, en ledig), men når jeg koblet den direkte til en usb port (usb2) på PC'en. så kom den opp med en gang. Slår meg at det kan ha noe med strømmen å gjøre, at den ikke får nok med tynn kabel eller via huben, får bare nok til lading - ikke mer, men dette vet jeg ikke.. Andre som har erfart dette?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
zimwalker skrev (3 timer siden):

Hadde problemer med å opp 66st på laptopen når den var koblet via usb kabel. Kabelen var en type tynn usb kabel som fulgte med ei hodelykt eller noe annet som bare trenger lading. Byttet til en tykkere kabel, den som kom med Inreach SE, og da funket det. Har også erfart at jeg ikke får den opp via en USB hub (4 porter, en ledig), men når jeg koblet den direkte til en usb port (usb2) på PC'en. så kom den opp med en gang. Slår meg at det kan ha noe med strømmen å gjøre, at den ikke får nok med tynn kabel eller via huben, får bare nok til lading - ikke mer, men dette vet jeg ikke.. Andre som har erfart dette?

Det er forskjell på ladekabel og datakabel. Forhåpentlig sprer de denne lærdommen via NRK-nyhetene snart for jeg vet ikke hvor mange ganger folk har irritert seg til nervesammenbrudd av dette...


Det har med at det er mange tynne ledere som skal til for at kabelen er fullverdig. Dersom den er beregnet til å lade en hodelykt for eksempel så gidder jo ikke produsenten å handle en kabel som inneholder de som skal brukes til datakommunikasjon. Det holder med de lederne som benyttes til lading... 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
zimwalker skrev (27 minutter siden):

Takk, ikke tenkt på det før, men da vet jeg det. Har en hel eske med div usb kabler, så jeg får vel begynne å merke datakablene med sølvtape så jeg ser forskjell...

Ser forskjell på kontaktene når jeg bruker briller eller lupe, men lettere å bare merke de så jeg kan "se" forskjell i mørket om så :

(Logg inn for å se skjult innhold)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme gjelder kabel til lading, en ren ladekabel vil ikke støtte hurtiglading. En ren ladekabel er en avhengig av strømstyrken til laderen på 5V. Over en kabel med kommunikasjon, vil enhetene "prate" sammen og spenningen guffes opp om det er støtte for hurtiglading i enhetene.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Omnilite skrev (6 minutter siden):

Samme gjelder kabel til lading, en ren ladekabel vil ikke støtte hurtiglading. En ren ladekabel er en avhengig av strømstyrken til laderen på 5V. Over en kabel med kommunikasjon, vil enhetene "prate" sammen og spenningen guffes opp om det er støtte for hurtiglading i enhetene.

Takk. Høres jo "logisk" ut når du sier det, men altså lett å overse/glemme i farten. Altså; husk å bruke datakabel til lading dersom du bruker hurtiglader.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. Kan noen av dere med erfaring med GPS66s fortelle om opplevelse ved bruk av ekspedisjonsmodus? Jeg kjøpte GPS i sommer og er helt uerfaren. Valgte å bruke ekspedisjonsmodus for å spare batteri. Det viste seg etterhvert at den logget en god del punkter på feil sted, sporloggen er helt på tur enkelte steder og avstanden vi skal ha gått den ene dagen er beregnet til nesten 38km når vi i realiteten gikk ca 27km. Så langt jeg har funnet ut ser det ut til at avviket skjer i ekspedisjonsmodus og ikke "vanlig modus". I informasjonen om ekspedisjonsmodus står det beskrevet at det skal legges færre punkter, men jeg finner ikke noe som tilsier feilregistrering slik jeg har opplevd. 


 

Skjermbilde.JPG

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har eldre Garmin, men samme problematikk så jeg glatter sporet i etterkant. Det skyldes at GPS "slår seg dels av" og må da slå seg på igjen, fixere og vil da ikke bruke forrige punkter og korrigere på samme måte ift satellitt lock. Typisk er den for min del mer forvirret i trange daler hvor færre satelitter fixeres. Har du veldig store avvik må du sikre at du har seneste programvare, da dette var en feil som skal være korrigert i siste programvare.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.