Gå til innhold
  • Bli medlem

Hengekøye og tarp, "nybegynner-kit", og genereill starthjelp


DenGladeVandrer

Anbefalte innlegg

Har blitt hekta på telting, og blir inspirert av turvenner og kolleger til å teste ut hengekøye. 

Er en jungel der ute...men hva kan være en grei "start-pakke"  på denne fronten? Har ikke satt meg alt for mye inn i priser og sånn, men om man man kan få en kurant hengekøy, med myggnetting og tak over hodet i prissjiktet 1000-2500 f.eks er jo det supert. Gjerne en tarp som også kan brukes uten hengekøye. 

Hadde jo vært kult å ta teltfrie overnattinger i høst også. 

 

PS. Bruker man liggerundrlag i køya? Jeg har SeaTo Summit comfort-plus, så den er jo smal og tynn.

(Liker ofte og snu meg når jeg sover/sovner inn, og å ligge på magen, men det er vel en tilvenning det også....ligge på magen i hengekøye er vel ikke veldig enkelt?)

Gjerne tips og råd som er lure å ha med seg på en ny etappe i friluftslivet. 

 

Endret av DenGladeVandrer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du får Hennessy Explorer til rundt 2500,- Det er en helt ok hengekøye, og det følger med en liten tarp. Videre oppover i komfort og pris har man Warbonnet, Dutchware, Hammockgear, Dream Hammocks mfl.

Jeg har skrevet noen artikler om grunnleggende horisontalt friluftsliv her: https://www.hengut.no/category/folkeopplysning/dingleakademiet/

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hennessy hammock har flere modeller med integrert myggnett, oppheng og tarp.

F.eks. denne: https://www.fjellsport.no/hennessy-hammock-expedition-asym-zip.html. MERK: er du over 180 cm bør du kjøpe Deluxe-utgaven. 

Følg med på salg, ligger ofte rundt 1500.

Disse er sydd for at du skal ligge diagonalt. Det går greit med liggeunderlag, så lenge du husker å ikke blåse mer enn ca 70% med luft inn i underlaget, da former det seg bedre.

Alternativet til liggeunderlag er såkalt "Underquilt", underdyne på godt norsk. Dette er en dyne som henges under hengekøya. Isolerer som bare det, og man slipper å baske med et underlag som ikke vil ligge på plass.

Finnes flere alternativer på det norske markedet, alle såkalte innstegsmodeller. Skal du ha noe skikkelig på denne fronten må du utenlands.  

Har selv denne: https://www.hektapatur.no/sove-ute/hengekoyer/underquilt-og-liggeunderlag/falkeberg-underquilt-dun, jeg var god og varm fra lørdag til søndag, hvor det var ca 5 grader uten om natten. Den var på salg nettopp, da til 1400,-.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle som trives i hengekøye.

Hør med turvennene dine om du kan låne en, før du kjøper

slik at du kan se om det er noe for deg.

Myggnett er vel neppe særlig aktuelt nå på høsten.

Som ost skriver, så kan underquilt vurderes i stedet for underlag,

men noe mellom deg og lufta vil du nok ha for varmens skyld.

Hva angår såkalt "tarp" eller presenning eller duk på godt norsk,

så trenger du ikke en som er skreddersydd til hengekøye,

men tenk på størrelse da de største dukene kan være vanskelige å plassere

mellom trær der en hengekøye passer.

 

God tur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

XXL har begynt å føre Hennessy Explorer i tillegg til Expedition som er kortere. Anbefaler å gå for Explorer. 

Har brukt denne i flere år og er bra fornøyd. Om du finner ut at hengekøyer ikke er noe for deg så får du sikkert en ok pris på Finn for denne køya. 

Endret av RoyN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Sidan vi no snakkar om Hennessyen, eg har også sett på denne, men har to spørsmål: 

1) Er den klam? Eg trur eg las ein stad at den både var vatn- og vindtett, og då blei eg litt redd for at den var klam. 

2) Kor mykje veg sjølve hengekøya og myggnettingen kvar for seg? Nokon som veit? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve køya er ikke vanntett, men presenningen/ tarpen er jo  vanntett. Hvor luftig det blir i køya justerer man med hvor lavt man henger tarpen. 

På disse køyene er det ikke mulig å fjerne myggnettingen, men den foldes greit unna og tåler temmelig mye er min erfaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bingeline skrev (7 timer siden):

Sidan vi no snakkar om Hennessyen, eg har også sett på denne, men har to spørsmål: 

1) Er den klam? Eg trur eg las ein stad at den både var vatn- og vindtett, og då blei eg litt redd for at den var klam. 

2) Kor mykje veg sjølve hengekøya og myggnettingen kvar for seg? Nokon som veit? 

Jeg har aldri opplevd min som klam, og da bruker jeg "undercover" i tillegg for å få dobbel bunn. Jeg legger da en underquilt mellom disse. Som @RoyN sier kan ikke mygnettingen fjernes. På ZIP-variantene kan mygnettingen brettes til siden fordi det er glidelås i ene langsiden.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyN skrev (1 time siden):

Selve køya er ikke vanntett, men presenningen/ tarpen er jo  vanntett. Hvor luftig det blir i køya justerer man med hvor lavt man henger tarpen. 

På disse køyene er det ikke mulig å fjerne myggnettingen, men den foldes greit unna og tåler temmelig mye er min erfaring. 

 

Skogens Stønn skrev (31 minutter siden):

Jeg har aldri opplevd min som klam, og da bruker jeg "undercover" i tillegg for å få dobbel bunn. Jeg legger da en underquilt mellom disse. Som @RoyN sier kan ikke mygnettingen fjernes. På ZIP-variantene kan mygnettingen brettes til siden fordi det er glidelås i ene langsiden.

;-)

Ah, takk for svar, båe to. Då har eg tinga meg ein slik, eg. 😀Blir spennande!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det liggeunderlaget fungerer fint i hengekøye! Bruker det selv, men som det nevnes over, holder med 70-80% fullt. Must meg myggnetting nå, tap er også veldig fint ved regn, skygge for sol og luner godt for vinden. 

For komforens del, prøv å ligge så diagonalt som mulig. Jeg er også avhengig av en pute under knærne for å få en bedre liggestilling, og mindre press på knærne. Alternativt her kan man ta en pakkepose og fylle med klær. 

Du må nok forvente litt kaving og prøving og feiling. Men når du først finner ut hva som funker, så er det nydelig å ligge i hengekøye.

Ellers er mye nevt i forhold til hva du kan kjøpe. Ville ikke gått for tarp som er noe særlig mindre enn 3x3 meter - ellers blir det fort vått hvis det regner skikkelig. 

Endret av Hc.b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Bingeline skrev (På 15.6.2020 den 8.14):

Takk! Eg har ikkje fått ho enda, men håper å kunne hente ho denne veka! 

Du kan glede deg. Hatt nærmere 10 netter. Høydepunktet var 3 netter gjennom Finnemarka. Terningkast 10. Veldig enkel å sette opp. (bruker ikke de båndene)

 

Eneste lille minus, som jeg fant en løsning på. Når jeg ikke bruker nettingen, slækker på dagtid. så er den litt i veien. Kjøpte da små universalklyper på Claser'n, (20,- eller noe) ruller ned litt ved hode og fotende, og setter op klypene. Da får man fin utsikt begge veier. (klesklyper holder ikke)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hc.b skrev (På 13.6.2020 den 13.07):

Det liggeunderlaget fungerer fint i hengekøye! Bruker det selv, men som det nevnes over, holder med 70-80% fullt. Must meg myggnetting nå, tap er også veldig fint ved regn, skygge for sol og luner godt for vinden. 

For komforens del, prøv å ligge så diagonalt som mulig. Jeg er også avhengig av en pute under knærne for å få en bedre liggestilling, og mindre press på knærne. Alternativt her kan man ta en pakkepose og fylle med klær. 

Du må nok forvente litt kaving og prøving og feiling. Men når du først finner ut hva som funker, så er det nydelig å ligge i hengekøye.

Ellers er mye nevt i forhold til hva du kan kjøpe. Ville ikke gått for tarp som er noe særlig mindre enn 3x3 meter - ellers blir det fort vått hvis det regner skikkelig. 

Bruker Bergans extreme i bunn, og STS comfort pluss. Det funka fint i våres når det var rundt 0. Bergans'en var forsinket, så jeg måtte kjøpe Phoxx for en natt... den er for glatt. 

På dagstur med køyekos bruker jeg kun Bergans. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
DenGladeVandrer skrev (På 30.6.2020 den 10.26):

Du kan glede deg. Hatt nærmere 10 netter. Høydepunktet var 3 netter gjennom Finnemarka. Terningkast 10. Veldig enkel å sette opp. (bruker ikke de båndene)

 

Eneste lille minus, som jeg fant en løsning på. Når jeg ikke bruker nettingen, slækker på dagtid. så er den litt i veien. Kjøpte da små universalklyper på Claser'n, (20,- eller noe) ruller ned litt ved hode og fotende, og setter op klypene. Da får man fin utsikt begge veier. (klesklyper holder ikke)

 

Huh, eg har prøvd to netter. Den eine natta sov eg ok, det var første gongen, den andre natta flykta eg inn i teltet til husbonden, fann ikkje noko god stilling, og det var altfor varmt! Kor mange netter tilvevnning må ein rekne med? Eg synest framleis eg er litt banan, og er liksom litt "nervøs" for å ikkje få sove. Eg taklar dårleg å ikkje få sove... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken Hennessy kjøpte du? Expedition duger for folk med lengde opptil 175 opplever jeg, mens Explorer passer for lengre folk også. Safari er vel enda lengre. Prøv å ligge mest mulig på skrå med køya hengende ca i 30 graders vinkel fra mønesnora. Litt banan blir det jo, men opplever å ligge temmelig flatt i min Explorer. Ulogisk nok muligens så kan gjerne den delen hvor overkroppen er være ørlitt lavere enn der beina er. Da blir det enklere å ligge diagonalt gjerne. 

Litt tilvenning husker jeg det var, men sover gjerne bedre i køye etter hvert enn innendørs eller i telt. Bruker ofte øreplugger og noe som dekker øynene for ikke å våkne for tidlig. Varmen justerer man ved å åpne sovepose litt feks. Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bingeline skrev (4 timer siden):

Huh, eg har prøvd to netter. Den eine natta sov eg ok, det var første gongen, den andre natta flykta eg inn i teltet til husbonden, fann ikkje noko god stilling, og det var altfor varmt! Kor mange netter tilvevnning må ein rekne med? Eg synest framleis eg er litt banan, og er liksom litt "nervøs" for å ikkje få sove. Eg taklar dårleg å ikkje få sove... 

Du sov jo bra første natta jo, så da burde det være mulig å finne tilbake til dit. Ofte skyldes dårlig komfort at man strammer køya alt for mye. Det skal være god slakk i køya. Du bør prøve forskjellige strammingsgrader, også så slakk at du ser sikker på at dette er for slakt. Så får du litt erfaring. Du skal jo ligge på skrå i disse køyene, og da er det viktig å ligge på skrå riktige veien. Det er 4 måter man kan ligge på skrå (hodet ene veien og hodet andre veien, hodet til høyre i køya med bena mot venstre og hodet til venstre med bena mot høyre. To av disse er feil og to er riktig. Køya er asymetrisk. Hvis du ser hvor bardunene ut ti siden er festet ser du at de ikke er festet midt på, men mot den ene enden, motsatt ende på hver side av køya. Hvis du trekker en linje mellom disse to bardunfestene, så peker den linja i den retningen kroppen skal ligge. Du skal ikke  nødvendigvis ligge oppå linja, men i samme retning. Hvis du ligger i køya og ser opp mot himmelen blir det med hodet til venstre i køya og beina over mot høyre, uansett hvilken ende av køya hodet er mot. Gjør du feil vil liggestillingen bli veldig dårlig.

Dette fikser du. Jeg har også hatt dårlige netter i køya, både for varmt (bruk da soveposen som teppe i stedet for å krype oppi) og for kaldt (trenger isolasjon under køya). Men aldri kjedelig, og det er det viktigste.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (8 timer siden):

Du sov jo bra første natta jo, så da burde det være mulig å finne tilbake til dit. Ofte skyldes dårlig komfort at man strammer køya alt for mye. Det skal være god slakk i køya. Du bør prøve forskjellige strammingsgrader, også så slakk at du ser sikker på at dette er for slakt. Så får du litt erfaring. Du skal jo ligge på skrå i disse køyene, og da er det viktig å ligge på skrå riktige veien. Det er 4 måter man kan ligge på skrå (hodet ene veien og hodet andre veien, hodet til høyre i køya med bena mot venstre og hodet til venstre med bena mot høyre. To av disse er feil og to er riktig. Køya er asymetrisk. Hvis du ser hvor bardunene ut ti siden er festet ser du at de ikke er festet midt på, men mot den ene enden, motsatt ende på hver side av køya. Hvis du trekker en linje mellom disse to bardunfestene, så peker den linja i den retningen kroppen skal ligge. Du skal ikke  nødvendigvis ligge oppå linja, men i samme retning. Hvis du ligger i køya og ser opp mot himmelen blir det med hodet til venstre i køya og beina over mot høyre, uansett hvilken ende av køya hodet er mot. Gjør du feil vil liggestillingen bli veldig dårlig.

Dette fikser du. Jeg har også hatt dårlige netter i køya, både for varmt (bruk da soveposen som teppe i stedet for å krype oppi) og for kaldt (trenger isolasjon under køya). Men aldri kjedelig, og det er det viktigste.

;-)

Må innrømme at jeg aldri har tenkt noe over hvordan jeg henger opp køya egentlig. Men pleier å stramme den så den er helt rett før jeg går oppi.

Så lenge den er riktig høyde, og nogen lunde i vater (om det er litt helling/nivåforsjell på trærne. Sover stort sett greit. Litt som med telt, sjelden 7-8 timer sammenhengende,. Ligger litt på skrå selvsagt. 

Det som oftest er det som gir en dårlig natt, er om jeg må pisse når jeg sovet ca 5 timer... da er det vanskelig og sovne igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det nevnes over, køya skal hange slakk - ca 30° før du går oppi. Heng fotenden bittelitt høyere enn hodeenden - det hindrer at man sklir nedover. 

En grei måte å sjekke at det er sånn nogenlunde riktig vinkel - gi en tommel rett opp og ta pekefingeren ut. Tenkt deg så en rett strek fra tommel til pekefinger, som gir deg ca riktig vinkel. 

Jeg må også ha noe under knærne for å ligge godt, det kan du jo også prøve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (3 timer siden):

Må innrømme at jeg aldri har tenkt noe over hvordan jeg henger opp køya egentlig. Men pleier å stramme den så den er helt rett før jeg går oppi.

Folk er forskjellige. Noen klarer å sove som en stein i et flysete på turistklasse, andre kjenner ei ert under en tykk madrass. Noen liker å ligge i samme stilling hele natta, andre må snu og vende på seg hele tiden. Jeg kjenner også en kar som sier han aldri får sove første natta på et nytt sted. Vi var på ei ukes padletur en gang, der vi hadde ny teltplass hver dag. Han sov veldig lite i løpet av den turen. 😄

Har køya ei møneline er det ikke særlig nøye med stramminga fordi mønelina sørger for riktig "sagg" i køya (så sant den har riktig lengde). Da kan man egentlig stramme så mye man vil. Det er da mønelina som strammes, ikke selve køya. Køya henger i ei fin bue under mønelina. Har man ikke møneline og strammer til alt det man klarer, så blir det som å ligge på ei slakkline. Tror de færreste vil få til akkurat det, men det finnes sikkert noen sirkusartister der ute som klarer det også.  Selv har jeg erfart med Hennessyen min at ved å henge den litt slakkere enn helt stram, så vil mønet på tarpet holde seg strammere når jeg legger meg oppi (tarpet er festet i hengekøyetauet i hver ende).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.